Side 1 af 1

Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 15:38
af mwh
Det er muligvis et lidt dumt spørgsmål (undskylder på forhånd), da der jo som sådan er en tegning i håndbogen:
Billede

Men hvor finder jeg lige disse punkter under bilen? Jeg kan ikke få det til at passe med tegningen.

Jeg har taget to billeder og markeret hvor jeg tror jeg kan løfte. Rigtigt/forkert?

For:
Billede

Bag:
Billede

Lige i det her tilfælde vil jeg hellere spørge én gang for meget end én gang for lidt.

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 16:49
af sussi
Du er inde på noget af det rigtige :-)
viewtopic.php?f=13&t=496&start=20
Sussi

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 17:16
af mwh
Jeg har set den tegning, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår den. Jeg skal løfte på de to sorte punkter (foran på bilen, går jeg ud fra)? Men hvor er de helt præcist under bilen?

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 18:51
af Rasbi
Jeg har savet mig et stykke lægte som ca. er 30 cm langt. I det har jeg så savet en rille med en motorsav fra den ene ende til den anden. Dybden af rillen svarer ca. til højden på flangen der i panelet under bilen. Det virker fint sammen med en værkstedsdonkraft. Det fordeler trykket så du er fri for at bule dine paneler... Men hver altid forsigtig alligevel :D

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 20:21
af sussi
Du skal løfte på dette hjørne, og med f.eks. et bræt, fordele trykket over mindst et håndfladestort område, og INGEN andre steder foran.
Midten af den røde ring, er bare en gummidut til afløb.
Bagi giver det sig selv, som du også viser på billedet.
Løft ALDRIG på panelet.
Sussi

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 20:41
af mwh
Mange tak :)

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 20:48
af Rasbi
Sussi nu skriver du ALDRIG. Skal det forstås som at man gerne må, men det er dumt fordi de kan være rustne?

For instruktionsbogen foreskriver man gerne må. Det var det jeg læste dengang, men da mine paneler ikke virkede til at kunne lide det lavede jeg lægten.

Se billede fra instruktionsbogen.

EDIT: Ja forskellen er vel det at det er en værkstedsdonkraft kontra en almindelig donkraft som fordeler trykket anderledes. Men hvis man fordeler trykket pænt må et løft være et løft og panelerne være fine nok!

2. EDIT: Brug det sussi har vist, ville bare lige argumentere for at det jeg skrev ikke var helt forkert :shock:

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: tors 2. apr 2015 21:14
af Andreasf
Min donkraft er sådan en her;
http://www.specialbutikken.dk/bahco-don ... bukke.aspx

Ved at placere den lige bag et af forhjulene, kan den nå langt nok ind til at jeg løfter bilen næsten midt på forbroen.

Er det bagenden sniger jeg donkraften ind bagfra og løfter på bagbroen.

I begge tilfælde løfter højre og venstre hjul samtidig.
Ganske praktisk - og jeg holder mig langt væk fra paneler :)

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: fre 3. apr 2015 10:55
af sussi
Rasbi skrev:Sussi nu skriver du ALDRIG. Skal det forstås som at man gerne må, men det er dumt fordi de kan være rustne?
Hvis du havde set lige så mange smadrede paneler, som jeg har, ville du forstå mit "ALDRIG" og de løftepunkter jeg henviser til, er dem VW selv anbefaler.
Sussi
Ps. Bemærk også teksten på billedet :-)
Og til Andreas, jeg er pisse misundelig :(

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: fre 3. apr 2015 15:00
af ph.
Andreasf skrev:Min donkraft er sådan en her;
http://www.specialbutikken.dk/bahco-don ... bukke.aspx

Ved at placere den lige bag et af forhjulene, kan den nå langt nok ind til at jeg løfter bilen næsten midt på forbroen.

Er det bagenden sniger jeg donkraften ind bagfra og løfter på bagbroen.

I begge tilfælde løfter højre og venstre hjul samtidig.
Ganske praktisk - og jeg holder mig langt væk fra paneler :)
langt fra alle biler har en bagbro som er stærk nok til at der kan løftes på midten af den
skal ikke kunne sige om det er ok på en 3l'ert i god stand

på Lupo's personligt så løfter jeg (med donkraft) kun et hjul af gangen...
foran på/ved bagerste bolte der holder forbro
bagpå løftes på det ophæng som bagbro er boltet fast i
Ja det kan sikkert godt bukkes men den dag det bliver bukket, var det nok tid til renovering alligevel og så vil jeg hellere opdage det ved at bukke det, end ved at bagbro river sig løs

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: lør 4. apr 2015 06:31
af Chriller
Er der nogen der er friske på at lave en gruppebestilling af dette produkt.?
Jeg synes at det er genialt, og hvis man har en værkstedsdonkraft så tager det ikke mange sekunder at løfte bilen.
http://www.oemshop.dk/product_info.php?products_id=224

Re: Løftepunkter til værkstedsdonkraft?

: lør 4. apr 2015 17:44
af Kim B Olesen
Foran løfter jeg også på den bagerste bolt i forbroen, så kan man uden problemer løfte hele forenden og så et par bukke under :) i bag løfter jeg midt på bagbroen, det har ikke givet problemer, tror den er lige så stærk som på andre ældre VW'er :)