Garanti sag?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Garanti sag?

Indlæg af Atjuh 3L »

Nej, den originale gearolie er ikke grøn.

Jeg tog det som givet at der er tale om hyd. væske.


Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

Kim B Olesen skrev:
Korreborg skrev:Jeg har nu hentet bilen som aftalt med værkstedet. Han syntes lige at vi skulle køre en tur sammen, så vi kunne blive enige om at det nu var udbedret. Det kunne vi så ikke blive enige om. Vi blev tilgengæld enige om at den stadig gjorde som jeg havde beskrevet i første omgang. De siger de har skiftet motor olie, og gear olie som før var rød, men nu er skiftet til original vw grøn olie. Ja ja, det er hvad jeg har fået af vide, mere detaljeret blev det ikke.
Hvis de har skiftet til noget originalt grøn olie - hvad er det så ?
Er der andre end mig der tænker hydraulikolie eller er den originale gearolie grøn ?

Så vidt jeg har forstået på et tidligere tidspunkt herinde, så skal gear olien være grøn og hvis sort skal den skiftes. Hvorfor det var rød, ja det må guderne vide.
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Garanti sag?

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Hvis de har skiftet til noget originalt grøn olie - hvad er det så ?
Er der andre end mig der tænker hydraulikolie eller er den originale gearolie grøn ?
Et andet senarie:
Det er jo en automatgearkasse, så der skal rød olie på, eller grøn LHM Citroën olie :evil:
Der er flere muligheder, og når man lige tænker på hvad man har hørt/læst her på forummet, så er "det mest utænkelige" alligevel muligt, men mon ikke vi snakker hydraulikolie.
Sussi
Ps. Gearolie (Castrol) er oliefarvet/lys gulbrun :D
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

sussi skrev:
Kim B Olesen skrev:Hvis de har skiftet til noget originalt grøn olie - hvad er det så ?
Er der andre end mig der tænker hydraulikolie eller er den originale gearolie grøn ?
Et andet senarie:
Det er jo en automatgearkasse, så der skal rød olie på, eller grøn LHM Citroën olie :evil:
Der er flere muligheder, og når man lige tænker på hvad man har hørt/læst her på forummet, så er "det mest utænkelige" alligevel muligt, men mon ikke vi snakker hydraulikolie.
Sussi
Ps. Gearolie (Castrol) er oliefarvet/gulbrun :D
Er det hydraulik olie eller gear olie der skal på gearkassen? For det tror jeg ingen af dem er kloge nok til at vide, hvis det er hydraulik olie.

Hvilket måske så vil forklare, hvorfor jeg syntes den kører værre end før. :mrgreen:
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Garanti sag?

Indlæg af Atjuh 3L »

Der skal, sjovt nok, gear olie på gearkassen, (klar/ meget lidt brunlig), hyd væske på hyd stationen, (grøn), og endelig motorolie på motoren, (lidt mere brunlig end gearkasseolie).

Hvilken farve sprinklervæske du vælger - dét er ganske frivilligt :lol:


Mvh,

Atjuh 3L
Senest rettet af Atjuh 3L ons 8. okt 2014 20:55, rettet i alt 1 gang.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

Atjuh 3L skrev:Der skal, sjovt nok, gear olie på gearkassen, (klar/ meget lidt brunlig), hyd væske på hyd stationen, (grøn), og endelig motorolue på motoren, (lidt mere brunlig end gearkasseolie).

Hvilken farve sprinklervæske du vælger - dét er ganske frivilligt :lol:


Mvh,

Atjuh 3L

Haha soooo funny :lol: :mrgreen: Troede kun der var Motor og gear, vidste ikke lige der var en hydraulik station. Eller rettere havde ikke tænkt på at der var en hydraulik station, på trods af at jeg godt er klar over at gearskiftet er hydraulisk styret. :P
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Garanti sag?

Indlæg af sussi »

Det står alt sammen her.
viewtopic.php?f=22&t=14
også at det er hydraulikolien der er grøn
Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Garanti sag?

Indlæg af KMDTHY »

sussi skrev:Det står alt sammen her.
viewtopic.php?f=22&t=14
også at det er hydraulikolien der er grøn
Sussi
Ikke desto mindre har jeg lige hørt en hælde T.Hansen olie på hans hydrauliksystem. :roll:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

sussi skrev:Det står alt sammen her.
viewtopic.php?f=22&t=14
også at det er hydraulikolien der er grøn
Sussi

Det var nok der jeg havde læst det. ;)
Er ikke så god til at henvise til noget, for jeg kan godt huske at jeg har læst det et sted, men sjældent HVOR jeg har læst det. :roll: :geek:
KMDTHY skrev:
sussi skrev:Det står alt sammen her.
viewtopic.php?f=22&t=14
også at det er hydraulikolien der er grøn
Sussi
Ikke desto mindre har jeg lige hørt en hælde T.Hansen olie på hans hydrauliksystem. :roll:
Der er jo nogen der ikke vil sætte sig ind i sagerne. :roll:
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Garanti sag?

Indlæg af doktorfrank »

Skylder vi ikke at sige, at megen ATF - også med de nyeste VW godkendelser til vore gearkasser - er tydeligt RØD?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Garanti sag?

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Skylder vi ikke at sige, at megen ATF - også med de nyeste VW godkendelser til vore gearkasser - er tydeligt RØD?
Undskyld Frank, men nu er jeg helt rundt på gulvet :o
men står ATF ikke for Automatic Transmission Fluid :?:
Hvis denne påstand er rigtig, hvor pokker sidder den automatgearkasse så på en 3L :?: :?:
M.v.h. Sussi
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Garanti sag?

Indlæg af Kim B Olesen »

Min bekymring gik på om de havde hældt hydraulikolie på gearkassen, det er før set :roll:
Der er mange der bruger det røde automatkasse olie på alle gearkasser :? Pas - jeg troede heller ikke det var et hit :?
Hvis det røde olie de har hevet af var fra hydrauliksystemet - var det så ATF olie der var derpå :? Det tror jeg ikke er så godt :o
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

Kim B Olesen skrev:Min bekymring gik på om de havde hældt hydraulikolie på gearkassen, det er før set :roll:
Der er mange der bruger det røde automatkasse olie på alle gearkasser :? Pas - jeg troede heller ikke det var et hit :?
Hvis det røde olie de har hevet af var fra hydrauliksystemet - var det så ATF olie der var derpå :? Det tror jeg ikke er så godt :o

Jeg kan kun HÅBE på at ham Thomas ved hvad han har lavet. :roll:
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Bandit »

Kim B Olesen skrev:
Korreborg skrev:Jeg har nu hentet bilen som aftalt med værkstedet. Han syntes lige at vi skulle køre en tur sammen, så vi kunne blive enige om at det nu var udbedret. Det kunne vi så ikke blive enige om. Vi blev tilgengæld enige om at den stadig gjorde som jeg havde beskrevet i første omgang. De siger de har skiftet motor olie, og gear olie som før var rød, men nu er skiftet til original vw grøn olie. Ja ja, det er hvad jeg har fået af vide, mere detaljeret blev det ikke.
Hvis de har skiftet til noget originalt grøn olie - hvad er det så ?
Er der andre end mig der tænker hydraulikolie eller er den originale gearolie grøn ?
+1 - Du kom bare først :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

Burde jeg være bekymret?? :D
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Garanti sag?

Indlæg af doktorfrank »

Mht om man bør være bekymret, så er det jo ganske enkelt op til hver enkelt af os; det er et valg.
@sussi:
Du plejer at være så hjælpsom, Ejvind. Nu må du gerne hjælpe til oplysningen: Er en olie (uanset at den hedder ATF) egnet til vore gearkasser, når den har følgende godkendelse: VV/Audi G-055-025-A2?
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Garanti sag?

Indlæg af doktorfrank »

Igen @sussi. Supplerende spørgsmål: Castrol TAF-X er det oprindelige navn til den foreskrevne olie. TAF / ATF?? Ikk'?? :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Garanti sag?

Indlæg af sussi »

VV/Audi G-055-025-A2 er egnet/godkendt til:
This part fits:
Make (fits years) Model note
Audi (2007-2010) Q7 4.2L
Audi (2009-2010) Q7 TDI 3.0L
Audi (2003-2006) TT Base 1.8L
VW (2003-2006) Beetle 6 Speed Trans.
VW (2007-2010) Beetle
VW (2009-2011) CC 3.6L
VW (2005-2007) Jetta 2.5
VW (2008-2010) Jetta S
VW (2008-2010) Jetta SE
VW (2006-2010) Passat
VW (2006-2009) Rabbit
VW (2009-2011) Tiguan
VW (2004-2010) Touareg

Om den så også er egnet til 3L gearkasser skal jeg ikke kunne sige :roll:
Har også studeret denne side: (og mange andre)
http://www.gtfours.co.uk/what/atf/atf.htm
men er bare blevet endnu mere forvirret :cry:
Sussi
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Garanti sag?

Indlæg af Atjuh 3L »

Blot en lille sidebemærkni g:

For ca. et år siden havde jeg en lille gearoliesnak med indehaveren af et på sjælland liggende Lupo specialværksted, og hans mening var
Det er ikke så vigtigt med typen af olie, modsat hvad mange tror, men mere mængden af olie, og det allervigtigste - AT GEARKASSEN ER SHIMMET KORREKT!

Jeg stoler på at han har erfaring nok til at udtale sig om den slags, da han nok har renoveret flere gearkasser end flertallet herinde har :lol:
Hvordan man så vælger at fortolke den udtalelse er jo op til den enkelte, jeg har valgt at følge rådet her på siden hvad angår såvel mærke som mængde af gearkasseolie :)


Mvh,

Atjuh 3L
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Korreborg
Indlæg: 200
Tilmeldt: tirs 24. maj 2011 17:14
Geografisk sted: Østjylland

Re: Garanti sag?

Indlæg af Korreborg »

Atjuh 3L skrev:Blot en lille sidebemærkni g:

For ca. et år siden havde jeg en lille gearoliesnak med indehaveren af et på sjælland liggende Lupo specialværksted, og hans mening var
Det er ikke så vigtigt med typen af olie, modsat hvad mange tror, men mere mængden af olie, og det allervigtigste - AT GEARKASSEN ER SHIMMET KORREKT!

Jeg stoler på at han har erfaring nok til at udtale sig om den slags, da han nok har renoveret flere gearkasser end flertallet herinde har :lol:
Hvordan man så vælger at fortolke den udtalelse er jo op til den enkelte, jeg har valgt at følge rådet her på siden hvad angår såvel mærke som mængde af gearkasseolie :)


Mvh,

Atjuh 3L

Hvad betyder "At gearkassen er SHIMMET korrekt"?? :)
Lupo 1,2 TDI 3L fra 7/2003, Sølv 209.000km, Mørk grå kabine

Ny Forrude skiftet i September 2014.
Nye Vinter Dæk sat på d. 21/11-14
Ny Kobling, Nyt Horn, Ny Slave Cylinder, Ny Baklys Kontakt, Ny Lygte Justering, skiftet ved 207,600km i Start December 2014.
Besvar