Side 1 af 2

gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 08:47
af Qaxius
Hej folkens, så skal der skiftes gearolie, men er uklar på hvilket hul det skal ud af.
Den guide jeg fandt havde meget dårlige billeder.
Kan nogen herinde fortælle mig om jeg peger på den rigtige bolt, hvor at olien skal ud?

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 09:29
af 383CI
Den nederste af de 1 rustne "umbraco" bolte der sidder i gearkassen er aftapning. Den ovenover påfyldning.
Som minimum bør du sætte bilen vandret når du tapper af, for at få mest muligt ud evt. løfte i side eller røv så det sidste komme med.
Husk der skal 3,1L på. de fleste vælger at påfylde gennem speedemeterdrevet i toppen, det er svært at få det på uden det løber over gennnem påfyldningen.
De geniale tyske ingenøre har sænket proppen og gearoliemængden for at spare vægt, i forhold til en PoleGearkasse som Lupoèns er bygget på. Resultatet er jo så bare så uheldigt, men med en vis tysk komsekvens, at gearkasserne brænder af fordi der er for lidt olie.
Pas på når du tager drevet op, det hele skal med og ryger det/noget ned i gearkassen har du noget at bruge eftermiddagen på.

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 09:32
af Qaxius
Hvad med den som jeg peger på med min topnøgle arm? Den sidder da nederst på gearkassen eller?

Er det ikke den?

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 09:57
af Qaxius
Så fik jeg bundproppen ud med varmepistol og forlængerarm på Biltema oliepropsættet.
Olien var gennemsigtig og jeg satte proppen i lige som den var ved at være tom.
Så nu skal der bare de 3 dunke castrol olie i som jeg har klar.
Men igen er der brugt dårlige billeder i de guides der findes herinde, så jeg har taget et selv og søger nu bekræftelse på at det er det rigtige ting jeg har taget billede af?

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 10:18
af doktorfrank
Så vidt jeg kan se på det første af dine (meget fine) fotos, har du allerede skruet den "almindelige påfyldningsprop" ud - den kan du sagtens bruge i stedet for speedo-drevet: Hvis du har en slangde, der passer tæt i påfyldningshullet, hælder du bare de 3,1 liter på fx ved hjælp af en tragt i den øverste ende af slangen. Så gælder det bare om at være hurtig med proppen, når du fjerner slangen; det behøver kun at være ganske få dråber, der undslipper 8-)

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 11:03
af Qaxius
Så fik jeg den nye olie i.
Jeg brugte drevets hul da jeg hverken har slange eller tragt.
Tømte blot dunken for luft, satte en finger for og førte dunken ned i hullet og slap.
Så løb det selv med et par lette tryk engang imellem.

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 11:22
af doktorfrank
Gratulerer :lol:

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 11:35
af Qaxius
Jeg takker for hjælpen.

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 12:25
af Qaxius
"Note to self"
Gearolie skiftet ved 357.502km

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 13:05
af Vyffe
Tillykke med skiftet.
Gearolien blev skiftet første gang på min ved 436.000 km, uden at olien så træls ud. :O
Men mon ikke det var tiltrængt alligevel :-)
Er det blevet skiftet før på din?

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Re: gearolie aftapningsprop placering

: søn 13. apr 2014 13:20
af Qaxius
Det er uvidst.
Den har været ejet af en middelaldrene dame og passet hos VW Holbæk.

Olien var mørk men gennemsigtig og der var 2,7liter på vil jeg tro.

Re: gearolie aftapningsprop placering

: fre 18. apr 2014 10:13
af tn3l
hej
hvis i mener at der skal 3,1 liter på,er det så ikke for lidt bare at hælde 3x 1liters dunke på...???
:shock: :shock:
mvh
tom

Re: gearolie aftapningsprop placering

: fre 18. apr 2014 11:38
af Vyffe
Jo ;-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Re: gearolie aftapningsprop placering

: fre 18. apr 2014 18:28
af doktorfrank
Hvis det endelig handler om at spare indkøb af en liter, hvoraf de 90 procent skal gemmes til senere efterfyldning, synes jeg da bare at man kan lade være med at tappe den sidste kopfuld af - hvis den gamle olie ellers (som Vyffes) er uden vand og spåner (!) går det nok i forbindelse med 3 hele liter frisk olie. :roll:

Re: gearolie aftapningsprop placering

: fre 18. apr 2014 18:36
af Qaxius
Det var præcis det jeg gjorde.
Olien var klar men mørkere end den nye og så satte jeg bare proppen i igen inden af alt olien var ude og antager at der også sidder en god slat olie på samtlige gearhjul osv.

Så min ikke der er 3,1 liter i.
Om det er 3,0liter eller 3,15liter, det betyder sgu nok ikke noget.

Re: gearolie aftapningsprop placering

: lør 5. mar 2016 10:51
af stefanM
ved godt det er et gammelt indlæg. men bliver nysgerrig nu, hvad er de to torx skruer til som er på 2. billede ? :)

Re: gearolie aftapningsprop placering

: lør 5. mar 2016 12:29
af Atjuh 3L
Lidt skiftemekanisme og bakgearsvælger - dem kan jeg kun anbefale IKKE at skrue ud, medmindre du alligevel skal ha' renoveret gearkassen.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: gearolie aftapningsprop placering

: lør 5. mar 2016 12:34
af sussi
Mon ikke de holder indmaden i gearkassen samlet, jeg ville ikke under nogen omstændigheder "pille" ved dem. :geek:
Sussi

Re: gearolie aftapningsprop placering

: lør 5. mar 2016 12:49
af Atjuh 3L
Sussi, se ovenfor ;)

Re: gearolie aftapningsprop placering

: lør 5. mar 2016 13:20
af sussi
Atjuh 3L skrev:Sussi, se ovenfor ;)
Vi er enige, men jeg kan da ikke gøre noget ved, at du var hurtigere en mig :lol: :lol: :lol:
Sussi