Udskift af thermostat

Alt vedrørende teknikken på 3L
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af CJohansen »

Kan du måle temperaturen med en anden måler? for er det den rigtige temperatur, så kører den alt for kold, og så skal du have en ny termostat. er det bare føleren, så tryk på pyt knappen!
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Tja, jeg kunne prøve at køre den varm til blæseren starter eller deromkring og så måske stikke et stegetermometer i ekspansionsbeholderen? Det skulle fungere. Det gør jeg i næste uge, når jeg har tid. Derudover ved jeg ikke rigtigt om andre metoder til at måle temperatur uden at investere.
Kunne være lidt sjovt hvis jeg have data fra en anden Lupo, lige for at se foreskellen.
Senest rettet af manuel tirs 10. jan 2017 21:39, rettet i alt 1 gang.
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af sussi »

manuel skrev:Tja, jeg kunne prøve at køre den varm til blæseren starter
Det får du nok mas med, da det næsten er umuligt ;)
Men hvad pokker er der galt med 80°, hvis det var min bil, ville jeg glemme alt om temperatur, og lystigt rulle videre :D
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

sussi skrev: Det får du nok mas med, da det næsten er umuligt ;)
Nu hvor du siger det, kan jeg huske at jeg aldrig fik sat min blæser igang dengang jeg ville afprøve den ved at lade bilen stå i tomgang, fik ondt af bilen efter 30 minutter ;)
Måske er 80°ok, jeg syntes bare der manglede nogle grader, men det giver nok meget god mening med at åbnings intervallet nok starter ved de 80°?
Manuel
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Skipper »

I standard trim er der ingen større forskæl på 80 eller 90 grader, hvis vi ser isoleret på ECU. I optimeret tilstand kan det være en ganske anden sag.

MEN, når motoren ikke kører ved de optimale gradtal, så har den en tendens til højere forbrug, og større slitage. Tingene er designet til at arbejde bedst ved en given temperatur, plus/minus ganske lidt. Det er ved denne temperatur, at tolerancerne er som de skal være, så jo, motorens temperatur er en meget vigtig parameter IMO!

Om man så skal kaste sig ud i et skift, pga. den forskæl du oplever, (som lige så godt kan være en sensor fejl), er så op til den enkelte at vurdere.

Du kan jo evt. skrue sensoren ud, og så se hvad den måler i isvand og med kogende vand. Så kan du også samtidig tjekke temperaturen med alternativt termometer, bare for at være sikker.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Skipper skrev: Om man så skal kaste sig ud i et skift, pga. den forskæl du oplever, (som lige så godt kan være en sensor fejl), er så op til den enkelte at vurdere.
Det jo ikke ligefrem mange penge man skal smide efter en sensor og en thermostat, så jeg tror bare jeg skifter de ting i næste uge og venter tilbage med resultatet. Har bestil en FEBI sensor og en WAHLER Thermostat. Har læst på et andet forum at WAHLER skulle være mere præcist angående hvonår den starter med at åbne, hvad enten det nu skal betyde. Så kan jeg derefter teste thermostat og sensor, så kan det være man kan bruge dem som rod i værktøjskassen.
Håber at det giver lidt mere kulimeter per liter, da det ikke det er vildt godt, dog heller ikke dårligt. Sommer ca. 3.95 og vinter 4.05 ved tæmmelig meget motorvej ved ca. 110km/t til 120 km/t målt på GPS. Synknovinkel er indstillet, MAF virker som den skal og naturligvis er alle service overholdt. Nu må vi se om det giver noget.

Manuel
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Skipper »

OK.

Ang. forbruget. Hvordan ser din cylinderbalance ud, og hvordan med MAP, IAT og Fuel temp data?

Husk også at jo nemmere den trækker vejret både ind og ud, jo bedre.

Cam kan jeg kun anbefale til at stå mellem 0 og + 1,5 grad
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Cam står på 0.
Fuel temp ser ok, den siger stødt til 70 C alt efter hvor langt man kører, men der har jeg ikke nogen erfaring med hvordan kurven burde se ud, kan kun konstatere at den ikke melder fejl og at den måler lavere temperatur end kølevandet. Cylinderbalance har jeg ikke en anelse om hvordan man skulle måle.
Jeg tror faktisk at det var LMM og ikke MAP har fik målt for et ca. et år siden fra denne guide fra dette forum. Det så det godt ud dengang og der har heller ikke ændret sig noget med hensyn til km/l siden. Men er LMM og MAP ikke et synonym for hinanden? Eller er jeg total ved siden af der?
Måtte lige lede lidt angående hvad en IAT er, men nu har jeg det "IAT ( Intake Air Temperature Sensor )". Den melder ikke fejl, den bliver varmere når motoren bliver varm, men variere alt efter om bilen er i bevægelse, bliver temperauren lavere i modsætning til en masse røde lyskryds, hvor temperauren stiger en anelse. Men igen, jeg har ikke nogen erfaringen om dette er korrekt, dog ingen fejl aflæst via VCDS.



Manuel
Vedhæftede filer
SWG s225.jpg
SWG s225.jpg (214.34 KiB) Vist 9029 gange
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Excel grafen er taget for et år siden i december. Jeg har desværre ikke data liggende lige nu som viser IAT eller Fuel Temp. Det er noget jeg måler om et par dage, men regner ikke med at de vil afvige væsentligt fra denne graf. Som det kan ses er kølevandstemperaturen først over 80C efter en time hvorefter den falder igen, for så igen at sige når jeg kører ind i en by med nogle stop.

Manuel
Vedhæftede filer
Temp over tid.jpg
Temp over tid.jpg (86.95 KiB) Vist 9029 gange
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Thermostat er skiftet. Det var lidt af en kamp at få den ud da skruen som er nederst i selve huset knækkede og så skulle hele fronten af for at kunne svejse lidt. Det lykkedes og nu er temperaturen lige omkring 90 grader i modsætning til tidligere 79/80. Nu må vi se om det giver noget i brændstofforbrug, men det vil tiden vise. Hvis det har interesse, kan jeg jo lige give en lille update med hensyn til brændstofforbrug.

Manuel
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Skipper »

Vil blot tilføje at jeg aldrig har taget gereratoren af for at skifte thermostat. En klokkenøgle eller forskudt ringgaffel, så kan den nederste bolt tages nedefra helt uden problemer. Noget nemmere i min bog ;)
Senest rettet af Skipper tors 16. feb 2017 13:59, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Skipper »

manuel skrev:Cam står på 0.
Fuel temp ser ok, den siger stødt til 70 C alt efter hvor langt man kører, men der har jeg ikke nogen erfaring med hvordan kurven burde se ud, kan kun konstatere at den ikke melder fejl og at den måler lavere temperatur end kølevandet. Cylinderbalance har jeg ikke en anelse om hvordan man skulle måle.
Jeg tror faktisk at det var LMM og ikke MAP har fik målt for et ca. et år siden fra denne guide fra dette forum. Det så det godt ud dengang og der har heller ikke ændret sig noget med hensyn til km/l siden. Men er LMM og MAP ikke et synonym for hinanden? Eller er jeg total ved siden af der?
Måtte lige lede lidt angående hvad en IAT er, men nu har jeg det "IAT ( Intake Air Temperature Sensor )". Den melder ikke fejl, den bliver varmere når motoren bliver varm, men variere alt efter om bilen er i bevægelse, bliver temperauren lavere i modsætning til en masse røde lyskryds, hvor temperauren stiger en anelse. Men igen, jeg har ikke nogen erfaringen om dette er korrekt, dog ingen fejl aflæst via VCDS.



Manuel
Den nemme måde at få en hurtig indikation af fuel temp: lad bilen stå til den er HELT kold, og tjek så fuel temp lige når du starter bilen. Der skal den være ca. lig med temperaturen rundt om bilen. Det samme med IAT. Det er ikke 100% præcis, men det luser da de store afvigelser ud. Der er som sådan ikke noget "rigtig eller forkert" i hvilke temperaturer du har, blot skal udlæsningen passe med virkeligheden, for ellers kan ECU ikke kompensere korrekt.

LMM eller MAF er det samme. Det er målingen af mængden af luft der kontimuerligt ryger gennem indsugningen. bruges til at bestemme den mængde fuel der kan puttes ind i forbrændinger, uden at overstige det fastsatte blandingsforhold.

MAP er trykket i manifolden. skulle gerne være lig 0 ved slukket motor, og 1 bar ved fuld skrue på standard ecu.

LMM skal komme op på små 700 ved fuld skrue/ std ecu. ( lidt afhængig af luftfugtighed og temp ). Ser du over 650 er det ikke helt tosset.

cylinderballancen kan du tjekke med vcds: Cylinder/dyse balance
01Engine – 08 meas. Blocks – 13. Spec deviation +- 1,88
Det du går efter at finde er mindst mulig differens mellem de 3 værdier du aflæser. De må være +/- 1,88, men en god motor ligger meget lavere end det.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Hummel
Indlæg: 16
Tilmeldt: ons 25. jan 2017 20:52
Geografisk sted: Odense

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Hummel »

cylinderballancen kan du tjekke med vcds: Cylinder/dyse balance
01Engine – 08 meas. Blocks – 13. Spec deviation +- 1,88
Det du går efter at finde er mindst mulig differens mellem de 3 værdier du aflæser. De må være +/- 1,88, men en god motor ligger meget lavere end det.

God forklaring Skipper. Lige et tilægs spørgsmål: Er det mindst mulige differens der ledes efter? Min logik siger at det må være det størst mulige som vil indikere en fejl ? Men ret mig gerne :)

Og hvis der så er for meget differens, hvor kigger man så efter fejl ? Dyser ? Mere VCDS?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Skipper »

hvis der er stor differens mellem dem, eksempeltvis en der stikker ud fra de to andre, så vil man starte med at tjekke dyserne, og forhåbentlig er det så i heldigste fald en justering, ellers en renovering af dyse(r).
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Keg har tjekket cylinderbalancen, de er inden for de +- 1,88, Det var -0,9, 0,5, 0,5. Så cylinder 1 er ikke det samme som de andre to. Måske skulle jeg læse lidt mere om hvordan man renser og renovere de dyser. De andre test har jeg også lavet, og de er alle indenfor tolerance.

Med hensyn til forbrug ved en motor der kører 90 grader fremfor 80 grader, så bilder jeg mig ind at den kører lidt længere på literen, dog er vejret også blevet en del varmere end nu, så det kan være derfor den kører længere per liter. Så det ikke en banebrydende foreskel.

Manuel
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brugeravatar
kumse
Indlæg: 150
Tilmeldt: ons 22. maj 2013 21:55
Geografisk sted: København

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af kumse »

Hej Manuel


Jeg er nysgerrig efter om du har mærket nogen forandring efter dit skift af termostat?

Jeg har også bemærket at min ligger på omkring 80 grader ved driftstemperatur

-Thomas
/Thomas

Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Skipper »

Om det er 80 eller 88/90 grader gør ikke det store på økonomien, men en lille smule. Såfremt der KUN snakkes brændstof.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
manuel
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 26. jul 2014 09:05
Geografisk sted: København Ø

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af manuel »

Det var også hvad jeg oplevede, det var ikke meget foreskel. Dog er det svært at vurdere allerede nu, da det er blevet en del varmere i vejret siden jeg skiftede. De sidste 4 takninger har givet et gennemsnit på 4.07 l/100km, samme periode sidste pr var det 4.11 l/100km. Kørslen var dengang som nu 20-30% by 70-80% motorvej.
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
Brabus
Indlæg: 158
Tilmeldt: søn 8. feb 2015 01:05
Geografisk sted: Ringsted

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af Brabus »

Godt med info omkring thermostat og temperatur.

Jeg har ligeledes pludselig fra den ene dag til den Anden en temperatur der kun stiger til ca. 79/80 grader ved drift selv efter 1 time. Og det er her ved ude temperatur på morgen 3-5 grader og aften 10-12 grader
Før var den fast 86/87 grader og dette ved jeg fordi jeg har monteret i min Lupo dette digitale temperatur visnings instrument i stedet for ((P)) advarsels lampen ved midterkonsollen.
Det viser nemlig også denne advarsel i det digitale display når jeg slukker bilen som det org.

Jeg kan slet ikke lade være med at tænke på hvor mange der aldrig vil opdage dette med mindre de har VCDS og tilfældigt bare vil se ad den er. Min thermostat var kun 2 år gammel. Så man kan sige trods den ikke er mærkbar stor forskellen så er det irriterende og vide man har en defekt thermostat.
Lupo 3L koksgrå 2005 I elruder I webasto m. Fj.b. I fartpilot m. Indbygget ECO funktion I ekstra lys i bagerum/kabine m. Sluk funktion I Kopholdere I digital visning af kølevandsføler temperatur samt ((P)) funktion I udetemperatur visning I
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Udskift af thermostat

Indlæg af 2a2 »

Husk at der er relativt lidt spild til at varme op med - mine a2'er skal have næsen dækket af hver vinter for at kunne holde varmen i kabinen - og ja - mine termostater er ok
Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar