Udskift af thermostat
-
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
- Geografisk sted: sandved
Udskift af thermostat
Hej alle sammen.
Jeg har fået en ny thermostat jeg skal til at skifte. Har læst en del tråde omkring det her på forummet og har set at man skal delvis demontere generatoren for at komme til den ene blot.
Skal man bruge en ny pakning ?? Der fulgte ikke nogen med thermostaten.
Og skal vandet tappes af og nyt hældes på ??
Andre tips er også velkomne
Jeg har fået en ny thermostat jeg skal til at skifte. Har læst en del tråde omkring det her på forummet og har set at man skal delvis demontere generatoren for at komme til den ene blot.
Skal man bruge en ny pakning ?? Der fulgte ikke nogen med thermostaten.
Og skal vandet tappes af og nyt hældes på ??
Andre tips er også velkomne
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Udskift af thermostat
Jo du skal regne med ny pakning, hvor købte du den siden der ikke fulgte pakning med ? Der plejer altid at følge 2-3 forskellige pakninger med
Jeg mener jeg pillede generatoren af da jeg skiftede termostat, ellers mener jeg ikke der er noget specielt ved det, vandudskiftning kommer af sig selv, for det vælter ud med vand når du piller termostaten ud
Jeg mener jeg pillede generatoren af da jeg skiftede termostat, ellers mener jeg ikke der er noget specielt ved det, vandudskiftning kommer af sig selv, for det vælter ud med vand når du piller termostaten ud
Re: Udskift af thermostat
... Jeg har engang hørt om en særlig snedig fyr der tappede vandet af inden han adskilte det heleKim B Olesen skrev:vandudskiftning kommer af sig selv, for det vælter ud med vand når du piller termostaten ud
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
-
- Indlæg: 4802
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Udskift af thermostat
Det er jo ekstra arbejde så skal man jo til at afmontere en ekstra kølerslange eller noget så er d jo lige så nemt at sætte dunken under termostat hullet
-
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: lør 10. sep 2011 22:27
- Geografisk sted: sandved
Re: Udskift af thermostat
Thermostaten er købt hos vagshop.dk
Kan lige smide ham en mail omkring den pakning
Kan lige smide ham en mail omkring den pakning
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Udskift af thermostat
viewtopic.php?f=22&t=24Bandit skrev:Hvor meget kølervæske indeholder hele systemet egentligt?
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Udskift af thermostat
Til info.
Jeg købte den uoriginale termostat hos Steffen og der ligger 2 pakninger i kassen. Til gengæld var den også noget billigere end OE udgaven
Jeg købte den uoriginale termostat hos Steffen og der ligger 2 pakninger i kassen. Til gengæld var den også noget billigere end OE udgaven
Re: Udskift af thermostat
Tilføjelse fra Sussi
Inden remstrammeren afmonteres, vrides den hen til låsepunktet, og låses med en dorn
Kan da lige dele et par ord og billeder fra lørdagens termostatsskift Min fremgangsmåde var som følger:
1. Kør bilen op på ramper (jeg er super glad for mine Biltema ramper )
2. Af med bobslæde
3. Dræn motor for kølervæske ved at afmontere slange i nederste venstre hjørne af køler
4. Fjern remstrammer ved at løsne de 3 bolte på billedet (13 mm)
Remstrammeren ser sådan ud:
(Så er den på plads Kim )
5. Skru den øverste bolt ud der holder generator (13 mm)
6. Løsn nederste bolt der holder generator nedefra (13 mm)
Inden remstrammeren afmonteres, vrides den hen til låsepunktet, og låses med en dorn
Kan da lige dele et par ord og billeder fra lørdagens termostatsskift Min fremgangsmåde var som følger:
1. Kør bilen op på ramper (jeg er super glad for mine Biltema ramper )
2. Af med bobslæde
3. Dræn motor for kølervæske ved at afmontere slange i nederste venstre hjørne af køler
4. Fjern remstrammer ved at løsne de 3 bolte på billedet (13 mm)
Remstrammeren ser sådan ud:
(Så er den på plads Kim )
5. Skru den øverste bolt ud der holder generator (13 mm)
6. Løsn nederste bolt der holder generator nedefra (13 mm)
Senest rettet af Jakob J tirs 11. feb 2014 12:50, rettet i alt 1 gang.
Re: Udskift af thermostat
7. Vip generatoren ud (jeg satte et koben imellem generator og beslag. Den gik lidt stramt...)
8. Afmonter slange på studsen, hvor termostat sidder bag
9. Afmonter studs (10 mm)
10. Fjern gl. termostat. Husk balje under, da det sidste kælervæske kommer nu!
11. Rengør studs
12. Monter ny o-ring (dyppes lige en gang i det aftappede kølervæske)
13. Monter ny termostat. Den skal drejes ca. 1/4 omgang i studsen, så den sidder af sig selv
8. Afmonter slange på studsen, hvor termostat sidder bag
9. Afmonter studs (10 mm)
10. Fjern gl. termostat. Husk balje under, da det sidste kælervæske kommer nu!
11. Rengør studs
12. Monter ny o-ring (dyppes lige en gang i det aftappede kølervæske)
13. Monter ny termostat. Den skal drejes ca. 1/4 omgang i studsen, så den sidder af sig selv
Senest rettet af Jakob J tirs 11. feb 2014 12:49, rettet i alt 1 gang.
Re: Udskift af thermostat
14. Montér studs inkl. termostat igen
15. Montér kølerslange på studs igen
16. Vip generator på plads og skru fast igen
17. Op i skruestikken med remstrammeren og træk den helt tilbage, så dorn/skruetrækker/lign. kan aflaste den.
18. Montér remstrammer igen
19. Hold igen på remstrammeren med 16 mm fastnøgle nedefra, i den møtrik der sidder midt i remstrammerhjulet, og fjern så dornen. Vær sikker på at remmen sidder korrekt inden remstrammeren aflastes.
20. Efterfyld kølervæske. Jeg brugte ca. 3 liter.
21. På med bobslæden
22. Ned med bilen
23. Start bilen og vent (ventetiden kan passende slås ihjel med en velfortjent øl ) på at termostaten åbner. Efterfyld kølervæske.
24. Ned med bilen og afsted det går
15. Montér kølerslange på studs igen
16. Vip generator på plads og skru fast igen
17. Op i skruestikken med remstrammeren og træk den helt tilbage, så dorn/skruetrækker/lign. kan aflaste den.
18. Montér remstrammer igen
19. Hold igen på remstrammeren med 16 mm fastnøgle nedefra, i den møtrik der sidder midt i remstrammerhjulet, og fjern så dornen. Vær sikker på at remmen sidder korrekt inden remstrammeren aflastes.
20. Efterfyld kølervæske. Jeg brugte ca. 3 liter.
21. På med bobslæden
22. Ned med bilen
23. Start bilen og vent (ventetiden kan passende slås ihjel med en velfortjent øl ) på at termostaten åbner. Efterfyld kølervæske.
24. Ned med bilen og afsted det går
Re: Udskift af thermostat
Et trick når man skal have thermostaten sidene på studsen når de små plastik holdere i studsen er knækket af, er at tage et stykke snor gemmen studsen gemmen enden af termostaten og ud igen ,så man kan holde den på plads mens man monterer den på blokken igen.
Re: Sv: Udskift af thermostat
Det forsøgte jeg også men den er pænt stram... Hvad skal der til af værktøj?sussi skrev:Trick 2
Inden remstrammeren afmonteres, vrides den hen til låsepunktet, og låses med en dorn
Sendt fra min GT-I8190N med Tapatalk
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Udskift af thermostat
To mand og armkræfter
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Udskift af thermostat
Hej.
Nu det længe siden nogen har svaret på dette emne, men jeg har et spørgsmål. Jeg har via VCDS aflæst temperaturen på min Lupo 3L 2003 og der er noget som jeg er i tvivl om. Jeg startede med at køre med kold motor med en ude tempeltur på ca. 3 grader og temperaturen på kølervandet stiger i 15 minutter hvorefter den bliver stående på ca. 79 grader. Er det en korrekt antagelse at thermostat er defekt? Eller er det et normalt mønster om vinteren?
Nu det længe siden nogen har svaret på dette emne, men jeg har et spørgsmål. Jeg har via VCDS aflæst temperaturen på min Lupo 3L 2003 og der er noget som jeg er i tvivl om. Jeg startede med at køre med kold motor med en ude tempeltur på ca. 3 grader og temperaturen på kølervandet stiger i 15 minutter hvorefter den bliver stående på ca. 79 grader. Er det en korrekt antagelse at thermostat er defekt? Eller er det et normalt mønster om vinteren?
- Vedhæftede filer
-
- 2017-01-09_22-40-33.jpg (96.05 KiB) Vist 8489 gange
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Udskift af thermostat
Efter min erfaring ser det meget nermalt ud. Hvad der lige sker når de 50 grader er nået er svært at sige, når kørselsmønstret ikke er oplyst - hvis det er en periode med langsom kørsel, er det jo ikke underligt.
Når den når 80 grader og holder den værdi konstant, vil jeg betragte besværet med at skifte termostaten mere som en hobbyaktivitet.
Når den når 80 grader og holder den værdi konstant, vil jeg betragte besværet med at skifte termostaten mere som en hobbyaktivitet.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Udskift af thermostat
Mange tak for svaret. Den thermostat bliver hvor den er hvis ikke den fejler noget. For info har jeg lagt en ny graf in hvor hastigheden også er med. Det giver sikkert lidt mere mening med temperaturen nu. Men skulle sådan en thermostat først starte med at åbne ved 86C? Eller skal det forstås sådan at den er helt åben ved 86C og at den starter med at åbne inden?
Manuel
Manuel
- Vedhæftede filer
-
- 2017-01-10_07-12-22.jpg (101.5 KiB) Vist 8481 gange
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Udskift af thermostat
Det er svært at sige - sådan en termostat er ikke en on/off anordning. Den indeholder noget voks, som ved tilstandsændring fast/flydende ændrer volumen, så forløbet er afhængigt af, hvor meget varmenergi, der tilføres og hvor hurtigt.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Udskift af thermostat
I grove tal skal den åbne ved omkring de 85-90 grader. Ikke væsentlig før.
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Udskift af thermostat
Hvis jeg går ud fra at sensoren til temperaturen er præcis, så vil det jo betyde at den faktisk åbner 5 grader for tidlig?
Lupo 2003 sølvgrå. Fartpilot
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Udskift af thermostat
Det kunne det godt se ud som.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km