Gearkasse problemer om morgen.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Lupo-Luke
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 14:33
Geografisk sted: Skørping

Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Lupo-Luke »

Hej Alle,
Jeg har en 3L'er fra 2004 med ca. 200 000km på uret. En KANON bil på så mange fronter......men.. det er begyndt at giver lidt besvær.
For ca. 500 km sidden, 2 dag efter sin 200 000km service, vil den ikke går i gear om morgen. dvs. fra STOP til R.
Problemet opstår kun om morgen og det har taget over 5min. før jeg kan flytte gearstang. Når bilen er første kommet ud og køre, er da igen problemer.
Der er skiftet en slave cylinder og hydraulik oil som gøre at gear skift under kørsel er blivet mere jævnt men det har ikke løst det problem om morgen.
En evt. løsning eller forslag til en er velkom.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Start med at synge sangen

Indlæg af sussi »

Et godt sted at begynde på problemer af en hver art med bilens kobling og gear.
Den sædvanlige "sang" om problemer med gearkasse,
Tjek eller skift gearolier, hydraulik olie, fejludlæsning og grundjustering .
Dette løser mindst 8 af 10 problemer at det er i orden, så lad os tage den derfra!

Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde, er de bedre til det end du forestiller dig.
383CI anbefaler gearteknik.dk og JP auto der er undtagelser der bekræfter denne påstand.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af 383CI »

Nemlig ;-)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Lupo-Luke
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 14:33
Geografisk sted: Skørping

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Lupo-Luke »

Hej, Tak for svaret, men som jeg hade skrivet hydraulik oil er bliv skiftede, og bilen er blivet undersøgdt af båd Mecari Biler og VW i Brønderslev.
Melding fra VW i Brønderlev var at det kunne evt vær pumpen, men det lyder lidt usandsynlig da problemet opstår kun når bilen skal startes om morgen.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Lupo-Luke,
Når jeg læser dit første indlæg, føler jeg der er nogle ting der blandet sammen:

1. Gearkassestyreenheden/gangsteller kan ikke styre gearkassen til indgreb i bakgear
2. Du kan ikke flytte gearskiftegrebet til bakgear

Hvis begge udsagn er korrekte, har du to fejl på din Lupo.

Jeg har på et tidspunkt haft noget lignende fejl, hvor gearskiftegrebet kunne flyttes til R, mens gearkassen ikke fysisk blev sat i bakgear. Jeg tror det er samme fejl du døjer med...??

Min løsning var udskiftning af de to kuglehoveder på en aksel mellem gangsteller og gearkasse, samt 'min egen' længdeindstilling af denne kuglehovedsstang.


Lad os høre....



/Claus
Lupo-Luke
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 14:33
Geografisk sted: Skørping

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Lupo-Luke »

Hej Claus,
Første, tak for din tilbagmelding også til dig Sussi, jeg er igang med Self-Study Programme 221 om Electronic Manual Gearbox.
Nok en del af forklarings problemer kan opstår når begrebende er forskelligt.
Gearskiftegrebet - Det som jeg flytter fra "STOP" til "R-N-D" eller "+/-"
Den er låst i "STOP" stilling med mindre bremse pedal er trykket, ind til bilen startes.

Mit problem er, at når bilen har stået naten over og startes om morgen er Gearskiftegrebet låst i op til 5 minuter før jeg kan flytte den. Når Gearskiftegrebet er fri og kan flyttes til "R-N eller D" opstå problemet ikke før næste dag, og bilen køre og skifte gear fejlfrit.

Jeg kunne mistænke den Låsespole, som holder Gearskiftegrebet, eller Bremse kontakten, som skal nok giver melding til Låsespole. Men skal Låsespolen også få en melding fra hydraulikpumpen om hydraulik tryk i gearkassen eller andre sted fra?

Luke
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis du sætter tænding trin II på, og samtidig træder bremsepedalen ned, skal du have mulighed for at flytte gearskiftegrebet til alle positioner. Og det er uafhængig af hydrauliktrykket.

Så:

* Tænding trin II (og stoppet motor)
* Træd på bremsen

Kan du nu flytte gearskiftegrebet til f.eks. N??
Hvis nej, er jeg enig i din diagnose omkring låsespolen


/Claus
Lupo-Luke
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 14:33
Geografisk sted: Skørping

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Lupo-Luke »

Hej Claus,
Har lig prøvet din forslag ved at sæt tænding på trin II. Intrument lys tænder men motor er ikke startede. Når jeg træder på bremsepedalen er gearskiftegrebet stadig låst. Men efter ca. 1min kun gearskiftegrebet flyttes frit. Det skal siges at bilen har kun stå stille i nogen få timer, men efter som problemet opstå uden at motor er i gang synes jeg, at det er nogle jeg kan gå vider med til værkstedet.

Mange tak for hjælp. Du høre mere efter en vider snak med værkstedet.

Luke
Kim
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 12:37
Geografisk sted: 4900 Nakskov

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Kim »

Bremsekontakten kunne være et udmærket bud, også selvom den grønne fod slukker, når der trædes på bremsen, idet det er et to kreds system.

Jeg har selv haft et lignende problem, der dog ikke begrænsede sig til kun om morgenen. Det kunne være kontaktfladerne er oxiderede og du får slidt lidt af denne oxidering af under dine forsøg om morgenen, hvorefter de igen har oxideret lidt i løbet af perioden den står stille.

Kun en teori – lad os høre, hvad der var i vejen :) .
Lupo-Luke
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 14:33
Geografisk sted: Skørping

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Lupo-Luke »

:D Problemet virke til at vær løst. Tak til de mekaniker hos Mercari.

Har forsøg at tilføje et billede som forklarring. Det var et lille justering i et kabel.
Vedhæftede filer
Lupo gearstang lås.jpg
Lupo gearstang lås.jpg (126.33 KiB) Vist 10898 gange
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af KMDTHY »

Super godt med tilbagemelding :D Endda med billeder 8-)

LÆKKERT !
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Ahlmann
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 18. jul 2010 10:30
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af Ahlmann »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Lupo-Luke,
Når jeg læser dit første indlæg, føler jeg der er nogle ting der blandet sammen:

1. Gearkassestyreenheden/gangsteller kan ikke styre gearkassen til indgreb i bakgear
2. Du kan ikke flytte gearskiftegrebet til bakgear

Hvis begge udsagn er korrekte, har du to fejl på din Lupo.

Jeg har på et tidspunkt haft noget lignende fejl, hvor gearskiftegrebet kunne flyttes til R, mens gearkassen ikke fysisk blev sat i bakgear. Jeg tror det er samme fejl du døjer med...??

Min løsning var udskiftning af de to kuglehoveder på en aksel mellem gangsteller og gearkasse, samt 'min egen' længdeindstilling af denne kuglehovedsstang.


Lad os høre....



/Claus


Hvordan er opskriften på denne "egen længdeindstilling"?


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
m bonnichsen
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 18. okt 2010 12:28
Geografisk sted: Middelfart

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af m bonnichsen »

har tidliger læst en beskrivelse af korekt justering af kabel fra tæningslås til gearvælger her på forumet.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af 383CI »

Dejligt med billedet. Ikke mindst fordi jeg, eller rettere min bil, slet ikke kan nøjes med 5 minutter, når det er skide koldt.
Den låser MEGET længere tid, men har aldrif været ude for den ikke endte med at låse op.
Nu er så spørgsmålet, hvad er korrekt justering af kablet?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af sussi »

Det er vel når både gearstengen går ubesværet til og fra stop, og nøglen kan glide let og ubesværet ud af tændingslåsen.
Vi fik dette kabel justeret under garantien, fordi nøglen ikke kunne tages ud af tændingslåsen, det tog det lokale VW værksted en time at justere kablet. :roll:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
D. F.
Indlæg: 92
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 18:31
Geografisk sted: Aalborg

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af D. F. »

Det kan også være andet en justering af kablet den er gal med, hvis ikke gearstangen vil "låse" op.

Hvis man kommer til at hælde en sjat cola derned, så låser den heller ikke så godt op. Det siger min erfaring mig :-D :oops:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Gearkasse problemer om morgen.

Indlæg af yaknudsen »

Fik lige en griner der....

Ja. Det der Cola er noget slemmer noget. Det kan også give store problemer hvis man hælder det ned i sit tastatur, og det er totalt megaklamt når man hælder Cola ned i sin ene sko.

Morale: Øl er muligvis bedre end Cola.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Besvar