Side 2 af 3

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: fre 22. feb 2019 20:19
af doktorfrank
Af alle de mange ka’ere jeg har set, er det meget få med slitage/defekter på stempel og tilhørende gummidele eller med tegn på rivninger i cylinderen. :o
For tiden er mit bedste gæt, at utæthederne skyldes manglende anlægstryk for gummiringen mellem cylinderens opkravede (latterlige blik-) bøsning og plasthuset. Når olien siver forbi pakningen, løber den igennem boringen i stemplet og videre ud ved den orangefarvede tut.
Giver det mening? :geek:

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: tirs 1. sep 2020 06:25
af demian
Qaxius skrev: lør 26. okt 2013 10:55 Ok. Så kan jeg vel starte med at gøre noget ved det defekte gevind og samtidig prøve med min rørtang.
Jeg har den store rørtang fra Harald Nyborg til 295,- den burde kunne trække den.
Skal lige finde de 3000,- til det hele.
Når nu jeg fjerner gearkassen, er det så ikke skide nemt at hælde olien fra den og skifte den?
Hej jeg går med samme tanke, hvorfor er det ikke muligt at renovere koblingscylinderen, jeg fandt en side hvor man kunne købe delene, er der nogen der ved om dette er muligt får så ville det være noget billigere
Rubbe-Kit-Nehmerzylinder-Kupplungsnehmerzylinder-1-2-TDI-A2-Lupo-3L-6N0142063/ copy til google

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tirs 1. sep 2020 10:37
af Ejner
Alt ser meget rigtigt ud mht. reservedels dækning af både cylinder/stempel og positionsgiveren.
Andre har også peget på denne løsning, men der er endnu ikke rigtig nogen erfa meldinger her i forum.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tirs 1. sep 2020 18:05
af demian
Ejner skrev: tirs 1. sep 2020 10:37 Alt ser meget rigtigt ud mht. reservedels dækning af både cylinder/stempel og positionsgiveren.
Andre har også peget på denne løsning, men der er endnu ikke rigtig nogen erfa meldinger her i forum.
jeg har købt et sæt og gør et forsøg,

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tors 3. sep 2020 07:16
af Kim B Olesen
Jeg har også et sæt til at ligge som jeg snart forsøger mig med 👍🏻😎 der var lige en rygskade der udskød projektet 🤪🤷🏼‍♂️

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tors 18. mar 2021 12:32
af Atjuh 3L
Jeg har nu forsøgt med nye pakninger og tætningsmasse.

Første forsøg: Det tissede ud af den orange dims.
Andet forsøg: Det dryppede ud af den orange dims.
Tredje forsøg: Pivtæt - ikke en dråbe ud af den orange dims.

Har endnu ikke haft behov for at skifte potentiometerbanen, så den ligger og venter på behovet opstår.


Mvh,

atju 3L.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: lør 20. mar 2021 08:05
af ThomasDitlev
Hvad har du gjort anderledes fra gang til gang?

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: lør 20. mar 2021 09:01
af Atjuh 3L
Jeg har, selvfølgelig, selv prøvet at evaluere/efterrationalisere processen, og jeg er - indtil videre - nået frem til samleteknik og tørretid med strammet kabel som de afgørende forskelle.

Om det passer vil tiden vise, er igang med aktuator nr. 2.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: man 19. apr 2021 10:01
af ErikGuldberg
Atjuh 3L skrev: lør 20. mar 2021 09:01 Jeg har, selvfølgelig, selv prøvet at evaluere/efterrationalisere processen, og jeg er - indtil videre - nået frem til samleteknik og tørretid med strammet kabel som de afgørende forskelle.

Om det passer vil tiden vise, er igang med aktuator nr. 2.

Mvh,

Atjuh 3L.
Hej Atjuh
Hvordan gik det med aktuator nummer 2? Og hvor købte du pakningerne? Jeg har fundet dem her, men at smide 80 dollar efter et pakningssæt, der er "made in the factory environment and is an exact copy of the original" virker som en tvivlsom ide, hvis ikke andre pålidelige personer kan anbefale det.
Håber at du har tid til at svare. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg skal binde an med en hjemmerenovering eller bide i det sure æble og købe en ny aktuator.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: man 19. apr 2021 10:16
af Atjuh 3L
Jeg gav ca. det samme for dem, så det er ca. prisen.
Nr 2 er blevet lagt til side, da der var et FIS, (Lcd skærm), der blev lidt mere presserende.
Skal nok vende tilbage når nr. 2 er fikset, men jeg vil mene metoden er okay, dog skal man nok ikke undlade den flydende pakning der anbefales, Victor Reinz 70-31414-10.

Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: man 19. apr 2021 12:48
af ErikGuldberg
Super! Tusind tak for det hurtige svar :)

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 19. feb 2023 09:41
af Ejner
Der efterlyses fra flere løsning til at sikre bedre tæthed mellem udvendig manchet og wiren til koblingsarmen, så støv/snavs ikke trænger ind i de indre dele af den hydrauliske koblingscylinder.
Den lille korte manchet revner, går i stykker er lavet af ikke holdbart materiale ift. det job den er sat i verden til.
Min løsning er:
- bibeholde membran som den er.
- rengøres for fedt/olie med rensebenzin.
- omvikl med biltema's butylgummi (se foto)
- efter vulkanisering er den nye membran klar
- butylgu. tåler ozon, syrer, baser mv
Jeg synes løsningen bringer det jeg havde håbet på en membran der er:
- sammenhængende, tæt, elastisk
- sidder kontant i reces på cylinder afgang
Jeg omviklede med demonteret koblingscylinder. Biltema's butylgummi (BG) tape er nemt at bruge. Find beskyttelses tapen, og rul en omgang af. Herefter lirkes BG tapen af og et passende stykke klippes af. For at omviklingen lykkes med at holde fast på membran skal membran være ren og føles lidt småklæbende i overfladen, hvilket rensebenzinen sørger for.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 19. feb 2023 10:42
af anj
På tysk Forum har jeg set at de anbefaler manchet fra et andet rep sæt
Søg på “D1436 AUTOFREN” på eBay
6840C2BA-966E-450C-AB8A-9779FA1BC409.png
6840C2BA-966E-450C-AB8A-9779FA1BC409.png (747.34 KiB) Vist 2289 gange
Men det kræver man skiller cylinderen ad så man kan få kablet ud for at få manchetten på

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 19. feb 2023 12:52
af Ejner
Jeg valgte den viste løsning, så jeg ikke skulle adskille kupplungsnehmerzylinderen (KNZ).

At adskille KNZ med det rigtige værktøj og indsigt er som sådan til at have med at gøre.
Det som stopper showet er en stor risiko for ødelæggelse af den lille hvide plastdel (foto) - hvortil kuglen på trækstangen for potmeter er klipset ind i - når den skal frigøres fra metal delens krave, som den griber fast om med 4 bagud vendte modhager forskudt ca. 90°.

Jeg anvendte 1 stk. alm 3-4mm bred kærvskruetrækker (ny med frisk kærv) som "koben" bag plastkanten og med modhold og moment bræk på metaldele, så modhager for modhager blev hjulpet fri af metal kraven.
Betingelse for succes er, at metal stempel skal være fastholdt med opad vendt plast kobling når "kobenet" er i arbejde!

Min succesrate er 50% ud af en pulje med 2 stk. KNZ.

Er der nogle der har kendskab til hvor plastdel evt. kan findes vil det blive modtaget med kyshånd?

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 19. feb 2023 19:18
af anj
Har heller ikke afskilt min egen
Har lavet en løsning med cykel slange som er trukket over den dims på enden af kablet
Men hvor længe det holdet vil tiden vise
239C6BE0-A2AE-469E-876F-3114B02425CB.jpeg
239C6BE0-A2AE-469E-876F-3114B02425CB.jpeg (290.14 KiB) Vist 2260 gange
3E837673-ED46-4C2B-BF84-8C668D2406DD.jpeg
3E837673-ED46-4C2B-BF84-8C668D2406DD.jpeg (243.91 KiB) Vist 2260 gange

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: man 20. feb 2023 11:22
af Ejner
Fin løsning - der så længe den er intakt opfylder kriteriet med at holde urenheder ude af knz.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: man 29. jan 2024 15:39
af anj
På min nye A2 nr. 2
fik jeg den frygtede olie læk ud af den orange dut
Har nu adskildt den, rengjort alle stumper og samlet den igen med de samme tætninger plus lidt flydende pakning. Og den er indtil videre tæt. Fik også lige cykel slange i stedet for den skøre manchet
Før adskillelse
Før adskillelse
IMG_0430.jpeg (259.19 KiB) Vist 1706 gange
Adskildt og rengjort
Adskildt og rengjort
IMG_0431.jpeg (222.92 KiB) Vist 1706 gange
Flydende pakning på lille cylinder tætning
Flydende pakning på lille cylinder tætning
IMG_0432.jpeg (183.22 KiB) Vist 1706 gange
Flydende pakning på stor cylinder tætning
Flydende pakning på stor cylinder tætning
IMG_0433.jpeg (143.19 KiB) Vist 1706 gange
Færdig med ny cykel slange
Færdig med ny cykel slange
IMG_0434.jpeg (169.56 KiB) Vist 1706 gange

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: ons 31. jan 2024 12:45
af KMDTHY
Godt arbejde! Spændende om det er nok, og hvor længe det holder :) :)

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: lør 3. feb 2024 13:48
af anj
KMDTHY skrev: ons 31. jan 2024 12:45 Godt arbejde! Spændende om det er nok, og hvor længe det holder :) :)
Nu har jeg kørt ca. 500km og der er ingen tegn på utæthed, så det virker

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: ons 28. feb 2024 04:54
af Atjuh 3L
Min nummer 2 rep. virkede i ca. 3 minutter, så tissede det ud med hyd. væske igen :cry:

Har nu købt en brugt tæt, og ellers må det blive en ny næste gang.
Synes ikke succesraten er acceptabel, desværre.

Mvh,

Atjuh 3L.