Side 1 af 3

Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 09:57
af Qaxius
Hej folkens.

Min Lupo:
Skifter hårdt gear fra 1. til 2. gear.
Taber væske fra udluftningsventilen. ( havde ikke set at det var plastik så jeg overspændte den ).
Kan ikke starte i Stop.
Var lidt upræcis med Voltene ved creeppoint justering.
Svejsningen er ikke knækket på armen.
Trænger til nyt førerør og trykleje.

Min plan er at starte med roden til alt ondt, som pt er den aktuator.
Så spørgsmålet er om den kan renoveres så den igen kan starte i Stop og koble bedre ind og ud.
Tænker lidt at jeg besigtiger udrykkerlejet og røret når du jeg er igang med den.

Findes der evt en guide til at gøre det, er der en der kan give lidt tips inden jeg piller den af?

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 10:46
af Kim B Olesen
Det kan den ikke, da du ikke kan købe potmeteret løst :( men du har jo også fejl på både den mekaniske del og den elektriske del, så hvad vil du renovere på ;)
Hvad angår den hårde tilkobling mellem 1 og 2 gear har min altid gjort det :? Jeg får måske prøvemonteret et batteri i dag eller i starten af næste uge, for at se om det kan afhjælpe det :)
Koblingscylinderen er ret nem at skifte, det tager vel en halv times tid :)
Føringsrør og udrykkerleje kan du kun se hvis du hiver gearkassen af, jeg lånte sådan et 8 mm kamera på en flexslange med lys for at prøve at komme ned og kigge til min inden jeg skilte det ad, men det kan ikke lade sig gøre :( du kan måske få en ide om tilstanden ved at prøve at rykke armen frem og tilbage manuelt når du alligevel har koblingscylinderen afmonteret, men du skal have rigtigt godt ved med evt en rørtang eller noget, selvfølgelig uden af ødelægge noget, den skal gå glidende uden at hakke, eller rive ;)

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 10:55
af Qaxius
Ok. Så kan jeg vel starte med at gøre noget ved det defekte gevind og samtidig prøve med min rørtang.
Jeg har den store rørtang fra Harald Nyborg til 295,- den burde kunne trække den.
Skal lige finde de 3000,- til det hele.
Når nu jeg fjerner gearkassen, er det så ikke skide nemt at hælde olien fra den og skifte den?

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 13:54
af Vyffe
Vil næsten mene at det er nemmere at skifte gearolien mens den er monteret i vognen. Så behøver du ikke holde igen på gearkassen når du afmonterer bundproppen osv..

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 14:04
af Qaxius
Hmmm.
Mon ikke man så skal fjerne olien imens at den sidder på, så den vejer lidt mindre når den skal ned.
Hvor nem er den så at påfylde igen? Er det nemmest når den er på motoren eller ej?
Så kan jeg jo tømme den og sætte proppen på igen lige efter at motoren er sat på blokken.

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 14:14
af Vyffe
Jo god idé. Det ville jeg nok også gøre efter den er monteret. Heller ikke så svært :)

Skal jo hældes på gennem speedometerdrevet - det stik er afmonteret alligevel.

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 14:34
af Qaxius
Spare 3000,- op og finde tid til en uges ferie.
Ved af erfaring at intet går som planlagt, så der skal sættes tid af tid af til uforudsigelige problemer.
Det lyder som noget der må vente til efter jul.

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 26. okt 2013 18:43
af Kim B Olesen
Hvis det går godt kan en amatør mekaniker sagtens klare det på 2 aftener ;) evt lige med en mand til hjælp når gearkassen skal ned og op :D

Re: Renovere slidt og utær koblingsaktuator.

: lør 1. dec 2018 20:46
af KMDTHY
Står desværre med en koblingscylinder der sveder 0.4 liter olie ud af den røde/orange overløb tap på aktuatoren om ugen.

Er der stadig ingen der har haft held med at renovere/gøre den tæt igen?

Aktuatoren har i mit tilfælde kørt 460.000 km. Den skifter stadig gear/kobler ind/ud perfekt, men mister trykket efter en uge grundet manglende olie.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 2. dec 2018 00:19
af doktorfrank
Osse i den grad ... og det var da på tapetet ved sommertræf. Jeg har sludret med JP og har styr på stumperne. Baregiv et kald, så vi kan sludre om det. 8-)

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 2. dec 2018 06:31
af KMDTHY
doktorfrank skrev: søn 2. dec 2018 00:19 Osse i den grad ... og det var da på tapetet ved sommertræf. Jeg har sludret med JP og har styr på stumperne. Baregiv et kald, så vi kan sludre om det. 8-)
Fedt nok. Må have misset det ved træffet i år :idea: Jeg ringer lige ved førstekommende ledige lejlighed i løbet af dagen i dag :-) Tak.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 2. dec 2018 19:27
af Vyffe
I er også velkomne til at sludre her på forum, til alles nytte ;) 8-)

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: søn 2. dec 2018 20:30
af doktorfrank
Mange tak ... og det er jeg slet overhovedet ikke i tvivl om. Men det er unægteligt både omfangsrigt, dybsindigt og illustrationskrævende, ssååeeh det ...
Når resultaterne (forhåbentlig) er i hus med passende fotos, lægger vi det op til fælles fornøjelse - for alle andre end den autoriserede reservedelsforsyning - incl en anmærkning fra autoritativ kilde, som harusædvanligt dårlige erfaringer med de nye enheder, som man jo skal betale helt overdådige summer for. :ugeek:

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tirs 4. dec 2018 13:09
af KMDTHY
Vi må se om jeg bliver en del af statistikken med nye enheder. Ny bestilt hos AZF til 2100,- :shock: :)

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tirs 4. dec 2018 13:54
af Søren
Min koblings akutuator døde/meget utæt ved 450.000km, så meget at Dansk autohjælp måtte sende den på værksted :lol:
Og nu ved 512.000 er begge trækaksler satans tætte

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tirs 4. dec 2018 22:48
af KMDTHY
Søren skrev: tirs 4. dec 2018 13:54 Min koblings akutuator døde/meget utæt ved 450.000km, så meget at Dansk autohjælp måtte sende den på værksted :lol:
Og nu ved 512.000 er begge trækaksler satans tætte
Håber jeg når det inden..... ;-) pendler stadig. Har bare 2 liter olie med mig :-) den nye koblingscylinder er i posten.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: ons 20. feb 2019 22:33
af Ejner
Har fundet dette link angående adskillelse, beskrivelse og foto af koblingszylinder - hvor trådstarter gør et ihærdigt forsøg på at udføre en renovering : https://www.motor-talk.de/forum/hydraul ... 42969.html

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: tors 21. feb 2019 16:20
af KMDTHY
den großen Ring hab ich mittlerweile bekommen, er ist aus NBR und misst: 32 X 22 x 8

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: fre 22. feb 2019 11:10
af Atjuh 3L
Ich halte NBR Dichtungen für nicht geeignet,......


Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Renovere slidt og utæt koblingsaktuator.

: fre 22. feb 2019 18:52
af KMDTHY
Atjuh 3L skrev: fre 22. feb 2019 11:10 Ich halte NBR Dichtungen für nicht geeignet,......


Mvh,

Atjuh 3L.
:( :(