har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Hej gruppe
I dag har jeg skiftet gearkasse på min serie 1'er JF guiden her på siden, jeg har påfyldt via speedo drevet.
Men da jeg havde fyldt 3,1L på stod olien op i tragten, og ca 0,5dl løb ud på gulvet.
Bundproppen er lidt anderledes på denne, det er en mindre bolt ca. M10 med et T50 hovede. (se billede)

hvad nu?
ER det normalt at olien står helt op til kanten, eller er der alt for meget olie på bilen nu?

På forhånd tak
mvh
Bo
Vedhæftede filer
(intet emne) - bonjacobsen@gmail.jpg
(intet emne) - bonjacobsen@gmail.jpg (14.81 KiB) Vist 5963 gange
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Kim B Olesen »

Der er alt for meget olie på nu :( Det er en ommer :) det er ikke bundproppen du har fundet der ;) jeg tror du skal være lykkelig for at det ikke sagde klonk inde i gearkassen da du løsnede den bolt :? Nu kan jeg ikke huske om det er denne eller den ved siden af der holder noget skiftegaffelholder inde i gearkassen, så hvis den falder ned tror jeg gearkassen skal skilles ad for at få den på plads igen, eller som minimum af bilen så man kan prøve at dreje lidt rundt med den ;)
Bundproppen sidder helt i bunden af gearkassen, den er magen til den bolt der sidder lige oven over den du mente var bundproppen, det er en 17 mm unbraco eller en 17 mm hjulbolt eller hvad nu du har til at løsne ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af sussi »

Nu er det ikke helt den rigtige kasse men den ligner, der hvor der står aftapningsprop sidder der en prop magen til prop nr. 5
Og som Kim skriver "det er en 17 mm unbraco eller en 17 mm hjulbolt eller hvad nu du har til at løsne" og der SKAL LÆGGES KRÆFTER I ;)
M.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
file.jpg
file.jpg (17.53 KiB) Vist 5949 gange
gearkasse.gif
gearkasse.gif (42.96 KiB) Vist 5951 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af sussi »

Jeg har opdateret guiden
viewtopic.php?f=22&t=36&p=153#p153
og hugget dit billede til illustation.
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af doktorfrank »

Som brevkasse-redaktøren sagde: Mange tak for dit spørgsmål.
Det giver mig anledning til at minde om en af min søns kunder, der hellere ville spare udgiften til service/olieskift. Så han tappede olien af, hvorpå han påfyldte den mængde olie, der var anført i instruktionsbogen. Og kørte som en glad mand - men kun ganske kort, for det var gearolien han havde tappet af. Altså tom gearkasse og dobbelt mængde på motoren.
Samme kunde kom senere slemt til skade, da han selv ville lave forhjulsbremser. Med bilen på den medfødte donkraft tog han lidt hårdt fat i de genstridige bremsedele, og for at få bedst muligt greb havde han begge ben inde under bilen. Kort sagt: Han skulle hjælpes ud med to brækkede ben. :cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Vyffe »

Haha, jeg får associationer til Børge Bjarne fra "Tak for i aften" når jeg hører sådan en historie :D

http://www.youtube.com/watch?v=TrqkoAG1FmA
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af ph. »

doktorfrank skrev:Som brevkasse-redaktøren sagde: Mange tak for dit spørgsmål.
Det giver mig anledning til at minde om en af min søns kunder, der hellere ville spare udgiften til service/olieskift. Så han tappede olien af, hvorpå han påfyldte den mængde olie, der var anført i instruktionsbogen. Og kørte som en glad mand - men kun ganske kort, for det var gearolien han havde tappet af. Altså tom gearkasse og dobbelt mængde på motoren.
Samme kunde kom senere slemt til skade, da han selv ville lave forhjulsbremser. Med bilen på den medfødte donkraft tog han lidt hårdt fat i de genstridige bremsedele, og for at få bedst muligt greb havde han begge ben inde under bilen. Kort sagt: Han skulle hjælpes ud med to brækkede ben. :cry:
skal alligevel være pænt uheldig for at få brækket begge ben når bil tilter fra donkraft
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Man skal jo lære så længe man lever.
På min serie 2'er sidder påfyldning og aftapning lige over hinanden, så jeg vil mene det er en lovlig fejl.
Og så er det jo godt at man kan rådføre sig med guruerne, også selvom det kan give røde ører.
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Vyffe »

Det må du lige uddybe nærmere..

Jeg har skiftet gearolie på en '00 '01 '02 og en '05. Proppen sidder lige godt samme sted på dem allesammen :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af VAGtech.dk »

Bo Jacobsen skrev:Man skal jo lære så længe man lever.
På min serie 2'er sidder påfyldning og aftapning lige over hinanden, så jeg vil mene det er en lovlig fejl.
Og så er det jo godt at man kan rådføre sig med guruerne, også selvom det kan give røde ører.
Bo
De sidder ens på ALLE lupoer, hvis altså der sidder en 3L gearkasse på.

den der er pil til der bruges til enten at holde bakgearet, styre skiftegafler eller gaflen til bakgearet.. så LAD DEM BLIVE I!!!
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Bo Jacobsen
Indlæg: 161
Tilmeldt: ons 30. jun 2010 18:56
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Bo Jacobsen »

Så har jeg sgu nok haft en spontan hjerneblødning da jeg skulle tappe olien af :roll: .
Er sikker på at påfyldning og aftapning begge sidder foran på motoren, men dælme om jeg gider gå ud og hæve bilen op for at kikke efter, kan vist lige så godt give mig :lol:
mvh
Bo
selvudnævnt mester i Limp mode kørsel
03-købt fra ny
1993 Audi cab 2,8 V6 (for at holde balance i CO2 regnskabet)
1978 mini, har været adskilt siden 2003
Har Vag-Com
Kører dagligt 2x75km på landevej
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af sussi »

Bo Jacobsen skrev:Er sikker på at påfyldning og aftapning begge sidder foran på motoren :lol:
Og jeg som troede vi snakkede om gearkassen :o :o
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af ph. »

Foran??
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af Vyffe »

Sidder IKKE foran.

Tror godt du forstod hvad han mente sussi..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk now Free
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: har jeg fyldt for meget olie på gearkassen?

Indlæg af VAGtech.dk »

Bo Jacobsen skrev:Så har jeg sgu nok haft en spontan hjerneblødning da jeg skulle tappe olien af :roll: .
Er sikker på at påfyldning og aftapning begge sidder foran på motoren, men dælme om jeg gider gå ud og hæve bilen op for at kikke efter, kan vist lige så godt give mig :lol:
mvh
Bo
jeg vil i hvert fald meget gerne se, det hvis det er tilfældet, at de sidder foran begge to :)...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Besvar