Side 1 af 2

billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 15:47
af Qaxius
For helvede det oliefilterlåg sidder godt fast.
Jeg tømte olien af og ville så fjerne låget bagefter.
Men næææ nej.
En papegøjetang på 6kanten kunne ikke gøre det.
Op på en cykel og hen til den lokale reservedelsforhandler og få fat i en 36mm top til den herlige pris af 95,-
Ville den så af?
Nææææ.
Fat i en rørtang, idet jeg kun har en kort forlænger og en lang forlænger.

Jeg vil anbefale 3 lange forlængere til at få låget af med.

Anyway, jeg kunne ikke se en guide under FAQ så her er lidt til førstegangsfolket.

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 15:55
af Thore J
Det burde ikke sidde hysterisk fast, men der er nok en der har knoklet det på sidst..

Drejer du den rigtige vej.. ud fra din opstilling af dømme, så ligner det da at du drejer med uret - det skal mod uret for at komme af!

og i øvrigt, rørtangen er da en totalt tåbelig ide... Brug en topnøgle, især når nu du har top m.m. på? - evt. med en forlænger på (et stykke rør)

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 16:22
af Qaxius
Ser du overhoved billedet og læser det jeg skriver?
Ud fra billedet og ud fra at en rørtang er selvklemmende den ene vej og ikke den anden vej, så drejer jeg mod uret.
Topnøglen er ikke ret lang, så en rørtang giver mere moment og jeg skulle lægge ret meget vægt i, før den gav sig.
Jeg har kun et enkelt topnøglesæt med mig her hvor jeg er, så mine ekstra forlængere, dem har jeg ikke med mig.
Derfor bruger jeg en rørtang som en forlænger, for at give den ekstra moment til at løsne med.
Jeg ved godt hvad vej man spænder og løsner møtrikker og da der på låget er en pil og en angivelse af noget der ligner 25 Nm, så er det jo spænderetningen.
Filteret er skiftet nu, men har ikke liget fået læst op på hvor mange liter jeg skal hælde i den.

Købte 5liter Castrol FST EDGE 5W-30 for 380,- inkl porto.
Håber det er nok.
Ellers står den på Shell som ligger 200meter herfra.

Så er der en der kender litermængden?

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 17:37
af doktorfrank
3,8 liter plejer at række til at olien efter lidt tomgang står på øverste mærke. Prøv det.

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 19:34
af HamSjelv
Hejsa,

Jeg vil godt vædde en omgang øl på at ham der har skiftet oliefilter sidst har:

1.
Glemt at skifte O-ringen i filterlåget

2.
Glemt det lille fif med at smøre lidt på motorolie på o-ringen inden montering


Måske makkeren skulle kigge efter job i en anden branche :shock:



God idé at købe den korrekte top. Der er jo et par stykker her på forummet der har været afsted efter et nyt oliefilterlåg, fordi de liiiige troede de kunne løsne med gøje-tangen....


/Claus

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 20:32
af sussi
doktorfrank skrev:3,8 liter plejer at række til at olien efter lidt tomgang står på øverste mærke. Prøv det.
3,6 plejer at være nok, ved 3,8 kommet det op at stå i buen, hos mig.
m.v.h. Sussi

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 20:41
af Qaxius
Den fik 3,3 liter og nu er den lige over halvt oppe på markeringen.

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 21:16
af Vyffe
Jeg hælder altid 3,8L på. Så står den i top af de skraverede felt. Men jeg har også vognen klodset op med forenden op, hvilket resulterer i at mere af det gamle olie render af..

Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 21:31
af batmann67
Hvad mener I så om Bell Add ServiceRens 3 ?

Beskrivelse
Bell Add ServiceRens 3
bell add 3d.gif
bell add 3d.gif (58.37 KiB) Vist 6011 gange
Special rens til smøresystem på benzin- og dieselmotorer

Bell Add ServiceRens 3 er et motorrensemiddel som bruges i forbindelse med olieskift på benzin- og dieselmotorer. Bell Add ServiceRens 3 opløser og fjerner urenheder i smøreoliesystemet. Bell Add ServiceRens 3 tilsættes den gamle smøreolie før olieskift, og motoren kører i tomgang ca. 10-15 minutter, før olien tappes af og den friske olie hældes på.
Bell Add ServiceRens 3 er IKKE et smøreolieadditiv og indeholder ikke stoffer, som virker efter olien er skiftet.

Bilen må ikke køre med Bell Add ServiceRens 3 i olien.

Indhold: 250 ml.

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 21:33
af Vyffe
Har prøvet det uden at bemærke nogen forskel.

Men de fleste af de her additiver bruges man vel også for at forebygge at man oplever en ændring af motorens opførsel :ugeek:

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:12
af ph.
HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg vil godt vædde en omgang øl på at ham der har skiftet oliefilter sidst har:

1.
Glemt at skifte O-ringen i filterlåget

2.
Glemt det lille fif med at smøre lidt på motorolie på o-ringen inden montering


Måske makkeren skulle kigge efter job i en anden branche :shock:



God idé at købe den korrekte top. Der er jo et par stykker her på forummet der har været afsted efter et nyt oliefilterlåg, fordi de liiiige troede de kunne løsne med gøje-tangen....


/Claus
måske ...men hverken 1. eller 2.har ret meget at gøre med hvor stramt det er spændt/ svært det er at løsne igen

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:14
af KMDTHY
Dækslet skal kun spændes med 25 Nm

Og ja.... husk ny pakning og smør den inden montering.

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:15
af ph.
Vyffe skrev: Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
hvorfor ??
Hvis han kontrollerer ofte nok og er sikker på at den ikke kommer under minimum hvad skulle formålet så være ved at fylde den til max?

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:16
af ph.
KMDTHY skrev:Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
og det er der så rigtigt mange der ser stort på og voldspænder ...for det skulle jo nødig rende løs :roll:

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:18
af KMDTHY
ph. skrev:
Vyffe skrev: Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
hvorfor ??
Hvis han kontrollerer ofte nok og er sikker på at den ikke kommer under minimum hvad skulle formålet så være ved at fylde den til max?
Ser jeg heller ikke noget problem i.....

1 - Max.-markering
2 - Min.-markering
a - Området over det gråtonede felt indtil max.-markering: Der må ikke efterfyldes motorolie!
b - Oliestand i det gråtonede område: Der kan efterfyldes motorolie!
c - Området fra min.-markeringen indtil det gråtonede felt: Der skal efterfyldes maks. 0,5 l motorolie!

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:19
af KMDTHY
ph. skrev:
KMDTHY skrev:Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
og det er der så rigtigt mange der ser stort på og voldspænder ...for det skulle jo nødig rende løs :roll:
Har alle ikke op til flere momentnøgler i værkstedet ? :ugeek: :ugeek:

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 22:21
af sussi
Jo 2 stk. højre og venstre hånd :D :D
M.v.h. sussi

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 23:31
af Thore J
Qaxius skrev:Ser du overhoved billedet og læser det jeg skriver?
Ud fra billedet og ud fra at en rørtang er selvklemmende den ene vej og ikke den anden vej, så drejer jeg mod uret.
Jo jo, bevares.. Men erfaringer bl.a. netop herinde fra viser at det ikke er en selvfølge at folk forstår hvordan værktøj virker..

Men du må undskylde, hvis du føler at jeg har trådt på dig... Men på den anden side, når man begynder med rørtænger, så er det sgu et skråplan IMHO.. og ja, du har helt ret til ikke at være enig :)

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: ons 11. sep 2013 23:32
af Thore J
ph. skrev: måske ...men hverken 1. eller 2.har ret meget at gøre med hvor stramt det er spændt/ svært det er at løsne igen
+1

Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.

: tors 12. sep 2013 00:15
af ph.
KMDTHY skrev:
ph. skrev:
KMDTHY skrev:Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
og det er der så rigtigt mange der ser stort på og voldspænder ...for det skulle jo nødig rende løs :roll:
Har alle ikke op til flere momentnøgler i værkstedet ? :ugeek: :ugeek:
jo "men hvorfor bruge dem når det bare er et oliefilter... Det skal jo bare ha til det sidder fast og så lige det sidste så det helt sikkert ikke løsner sig igen..."

ja klart det bedste at bruge momentnøgle :!:
trådstarters oplevelse er et fint eksempel herpå