Håndbremsekabel problemer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Håndbremsekabel problemer

Indlæg af manuela »

Hej. Har lige skiftet stål bremsetromler komplet bagpå lupo 3L , kan ikke få håndbremsekabel til at passe, det er som om der mangler 2-4 cm, det er mig lidt en gåde :(( håber der er nogen der kan hjælpe , det er lidt nederen at skulle køre den på værksted. mvh Michael
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af yaknudsen »

Håndbremsen kan justeres. Det har min mekaniker ihvertfald gjort nogle gange. At håndbremsen kan justeres skyldes (antager jeg uden at vide det) at der skal kunne kompenseres efterhånden som bakkerne slides ned.

Jeg antager derfor også at denne justering skal 'løsnes' når der skiftes bakker. Hvis du ikke vil ty til professionel mekanikerhjælp kunne det måske være en ide at finde justeringen og løsne ganske gevaldigt.

NB: Håndbremsekablet blev skiftet et par gange på min 3L. Det rustede simpelthen fast og var inden udskiftningen årsag til at bakkerne blev slidt ned på rekordtid.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af sussi »

yaknudsen skrev:At håndbremsen kan justeres skyldes (antager jeg uden at vide det) at der skal kunne kompenseres efterhånden som bakkerne slides ned.
Forkert! justeringen foregår "automatisk"med en kile, der trækkes ned efterhånden som bakkerne slides. Og nej, der skal ikke løsnes noget.
Lyder mærkeligt at det er blevet for kort, er du sikker på det sidder rigtigt.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af Vyffe »

Har du løsnet de to møtrikker oppe ved håndbremsen? Det kan godt give 2-3 cm hvis de er spændt helt op..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af manuela »

tror det sidder rigtigt, mener ikke at man kan montere det forkert, kilen er helt i top, men måske skal det først monteres ved håndbremsen? jeg mangler 3 cm i længden på det kabel, underligt , men tak for svar . venlige hilsner.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af Thore J »

manuela skrev:... men måske skal det først monteres ved håndbremsen? .
JA!.. Det skal først monteres ved håndbremsen... ..og så skal du også sikre dig at det sidder rigtigt ind i ankerpladerne.. ellers mangler man lige præcis 2-3 cm :)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af manuela »

Hej Thore J , det lyder fornuftigt , tak , det vil jeg prøve , burde have tænkt på det noget før. vh Michael
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af manuela »

Måtte opgive at få bremsekablerne på, bestilte tid hos JP-Auto, de havde også store problemer med dem, købt hos Krogslund Autodele, ( ingen kritik af Krogslund ) kan på det kraftigeste ikke anbefale at købe dem uoriginalt, kørte så en tur med dem på, med det resultat at de brændte mine tromler mv. af, altså høj varme temperatur, så tilbage igen til JP-Auto, nye komplette bremser , så nu køre det bare :) mvh Michael
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af sussi »

Jeg har altid holdt på, at til alt hvad der har med sikkerhed og drivline at gøre, skal man kun anvende originale reservedele.
Ovenstående synes at bekræfte min indstilling :D
Det kan blive dyrt at spare nogle få hundrede kroner :cry:
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
manuela
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 7. jan 2011 20:48
Geografisk sted: Køge

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af manuela »

Ja , det er rigtigt , originale dele er at foretrække , visse opgaver er det nemmere at betale sig fra, nogen gange er besparelsen for lille , men det er jo spændende selv at gøre det , men hårdt at ligge på asfalten , gør det selv værksted gir mig stress ;) Glad for at vi har JP , nok om det , tak for nu :) vh. Michael
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af Thore J »

sussi skrev:Jeg har altid holdt på, at til alt hvad der har med sikkerhed og drivline at gøre, skal man kun anvende originale reservedele.
Ovenstående synes at bekræfte min indstilling :D
Det kan blive dyrt at spare nogle få hundrede kroner :cry:
M.v.h. Sussi
originale og uoriginale reservedele er ofte 100% den samme stump.. lad dig ikke narre af et klistermærke med SMC-logo...
Men eks-kone var ved MAN-truckservice i frederikshavn, og skaffede dele til vores biler til rigtige fine priser, det var næsten altid OEM-dele bare med et andet klistermærke på - nogle gange endda sat oven på "original"-mærket.. og nogle gange op til helt ned 25% af prisen for en original-del...

Kunsten med reservedele er bare at lure, hvem og hvornår man går for langt ned i pris :?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af sussi »

Thore J skrev:Kunsten med reservedele er bare at lure, hvem og hvornår man går for langt ned i pris :?
Fuldstændig enig, men er man i tvivl, så lad være med at købe uoriginalt, "better safe than sorry" :geek:
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af ph. »

Thore J skrev:
sussi skrev:Jeg har altid holdt på, at til alt hvad der har med sikkerhed og drivline at gøre, skal man kun anvende originale reservedele.
Ovenstående synes at bekræfte min indstilling :D
Det kan blive dyrt at spare nogle få hundrede kroner :cry:
M.v.h. Sussi
originale og uoriginale reservedele er ofte 100% den samme stump.. lad dig ikke narre af et klistermærke med SMC-logo...
Men eks-kone var ved MAN-truckservice i frederikshavn, og skaffede dele til vores biler til rigtige fine priser, det var næsten altid OEM-dele bare med et andet klistermærke på - nogle gange endda sat oven på "original"-mærket.. og nogle gange op til helt ned 25% af prisen for en original-del...

Kunsten med reservedele er bare at lure, hvem og hvornår man går for langt ned i pris :?
op til helt ned (til) 25% af prisen
...overvejet en karriere som politiker :P
Hvis Prisen så bare altid modsvarede kvaliteten på de stumper, hvori man investerede sine hårdt tjente
Søren
Indlæg: 1397
Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved/ Lov

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af Søren »

Thore J skrev:
sussi skrev:Jeg har altid holdt på, at til alt hvad der har med sikkerhed og drivline at gøre, skal man kun anvende originale reservedele.
Ovenstående synes at bekræfte min indstilling :D
Det kan blive dyrt at spare nogle få hundrede kroner :cry:
M.v.h. Sussi
originale og uoriginale reservedele er ofte 100% den samme stump.. lad dig ikke narre af et klistermærke med SMC-logo...
Men eks-kone var ved MAN-truckservice i frederikshavn, og skaffede dele til vores biler til rigtige fine priser, det var næsten altid OEM-dele bare med et andet klistermærke på - nogle gange endda sat oven på "original"-mærket.. og nogle gange op til helt ned 25% af prisen for en original-del...

Kunsten med reservedele er bare at lure, hvem og hvornår man går for langt ned i pris :?

Lige lidt OT.. Odense -Frederikshavn det er alligevel et rimeligt langt stykke at pendle.

Og folk i Nordsjælland fatter ikke jeg gider pendle 250km om dagen. Og siger jeg ik har noget liv
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr

VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af ph. »

Må jo gøre hvad man kan for at holde gang i produktionen i udlandsDanmark -:)
...nu står der godt nok at det er hans eks. Så mon ik hun bor/ boede tættere på job end som så
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Håndbremsekabel problemer

Indlæg af Thore J »

Søren skrev: Lige lidt OT.. Odense -Frederikshavn det er alligevel et rimeligt langt stykke at pendle.
"Assumption is the motherfucker of all fuckups" ... Vi boede i N-jyll :lol:

... og Clintens lille læresætning er i øvrigt ikke OT, når det drejer sig om reparation af biler ;-)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar