Side 2 af 3

Re: Tandstang holdbarhed?

: tors 18. jul 2013 22:58
af Thore J
msg1979 skrev: Har hørt flere sige at det er bedst at tjekke med belastning? måske man bør tjekke både med og uden
Hej Sebastian

Jeg havde godt luret at det var dig (og Jens? :-) )

Med belastning, det har jeg aldrig hørt om - har du været til syn med en bil? Det bliver bilen også altid løfttet... og selvfølgelig vil jeg da kigge på den.. men prøv at hæve den op først :-

Re: Sv: Tandstang holdbarhed?

: tors 18. jul 2013 23:09
af batmann67
Min tandstang er oppe på 400k km så jeg nægter at tro på din er gået allerede igen ved 50k...

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2

Re: Tandstang holdbarhed?

: tors 18. jul 2013 23:14
af VAGtech.dk
Nu bliver der snakket om VAG værksteder osv osv..

Det er mig der har kigget på den i dag, og kommet med et bud på, hvad jeg mener det er, velvidende at tandstangen har været skiftet.

Lyden under kørsel/igangsætning stammer fra noget styretøjsrelateret.
Det kan for resten være, at det kan strammes op på den "møtrik" der sidder på tandstangen, men tvivler - det er dog et forsøg værd.
Men det er før set, at reservedele bliver leveret med fejl, når det endda er en svaghed på lupoer.

Lyden den kommer med har jeg flere gange afhjulpet med anden tandstang, faktisk også min egen tidligere lupo.
Men hey... jeg kan jo tage fejl :)!

Edit:
Dommen lød også mere konkret på et sted i styretøjet..
Styrestang, Tandstang eller Kardanled fra ratstamme til tandstang...

Re: Tandstang holdbarhed?

: tors 18. jul 2013 23:53
af msg1979
Nogen der vil købe en billig Lupo?

Re: Tandstang holdbarhed?

: fre 19. jul 2013 08:44
af HamSjelv
Hejsa,
msg1979 skrev:Hvad med dig Hamsjelv..Er du frisk på at lytte til den? Kan se du er fra Sydjylland...

Tjoeh, jeg vil gerne lytte, men helt seriøst tror jeg ikke du får noget ud af det andet end billig grænse-øl (eller -sodavand) ;) Din Lupo er i gode hænder hos VAGtech.

Skulle jeg fejlsøge/sikre at kun den fejlramte stump bliver udskiftet, ville jeg demontere de to styekugler. Herefter lade Lupoen stå på alle 4 hjul og se/lytte/mærke om den der knirken/rungen stadig er der i styretøjet. I den adskildte tilstand ville jeg også mærke efter mikrovibrationer i tandstangen mens der drejes på rattet.
Og når nu styrekuglerne alligevel er adskildt ville jeg kontrollere om kuglerne heri var groet fast :(

Alt det kan gøres rimeligt hurtigt, og kræver ikke sporing så længe der ikke udskiftes dele.

* Hvilken tilstand er dine tårnlejer i?
* Hvordan er tilstanden på den nederste bøsning i ratstammen?


(En defekt bøsning kan 'godt se fin ud', så lad være med at bruge dén frase :? )



/Claus

Re: Tandstang holdbarhed?

: fre 19. jul 2013 11:01
af Kim B Olesen
Ja - ham Vagtech plejer jo at have styr på det, så der er sgu nok noget om det :) jeg kan bare stadig ikke lige se hvordan det skulle kunne være tandstangen :? Men hvis det er et kendt problem kan det da sagtens være ;)
Men hvis du er interesseret i en brugt tandstang har jeg en til at sidde på en bil, og jeg kører over Fyn mandag ca til middag ;) Det er jo åbenbart ingen garanti at købe ny hvis ikke den holder længere :(
Du kan jo lige sende en Pb hvis det er ;)

Re: Tandstang holdbarhed?

: fre 19. jul 2013 21:53
af VAGtech.dk
jeg kan jo også sagtens tage fejl...

Det ville bare undre mig, hvis det var tilfældet, da lyden er så unik..

Det skal så siges, at højre manchet er sat på med en strips, hvor venstre er monteret med rigtig clips, det kunne tyde på der er blevet rodet lidt med det, det plejer i hvert fald ikke at være tilfældet ved montering af en ny...

Re: Tandstang holdbarhed?

: søn 21. jul 2013 12:18
af msg1979
Det må være den tandstang...

Nu gik min svoger lige igennem idag for slør. Det var egentlig ikke meningen, men han blev nysgerrig, netop pga den kun er 50k km gammel! Han skruer en del i bobler osv, så blev lidt provokeret af det :)

Han havde fronten løftet op, hjulene pillet af og kunne ikke finde noget slør i styrekugler, arme osv...

Men når har drejede rattet fra den ene side til den anden, så sagde den klak klak klak klak inde ved tandstangen

Kan ses og høres her..
http://s9.photobucket.com/user/MSGDille ... 1.mp4.html

Så det er vel byt til nyt....

Kan der ske noget ved at køre med det? Skal til udlandet den kommende uge... Det er vel bare støjen der er træls?

Re: Tandstang holdbarhed?

: søn 21. jul 2013 16:21
af ph.
hvis i vil udelukke alt andet skal nav ikke dreje med når i flytter på tandstang ....styrekugle af ved nav ...ligesom hvis du skal tage fjederben ned

og så er der stadig kryds inde i bilen som kan gi lyd af sig...

Re: Tandstang holdbarhed?

: man 22. jul 2013 17:26
af msg1979
Så rendte jeg ind i Kim.

Han kunne bekræfte det er tandstanden og styrestængerne på trods af det kun har kørt omkring 50k km!


Det var tydeligt da han fik revet godt og grundigt i styrestængerne at de gav sig. Han havde et sæt med fra en hugger bil, og fik samtidig forklaret hvor det var galt. Så en kæmpe tak til ham!!! Og tak for lån af donkraft med mere i Langeskov :)


Så utroligt nok så kan det altså gå efter så kort tid.

Jeg vil lige prøve at ringe til JP auto og forhøre mig imorgen om det er noget han kan/vil gøre noget ved. Det kan jo være..OMvendt er 4 år lang tid, selvom 50k km ikke er noget!

Fik det brugte sæt med hjem af Kim...

Nu er problemet bare at få det skiftet...håber jeg kan nå det onsdag eller torsdag, så vi kan køre fredag

Re: Tandstang holdbarhed?

: tirs 23. jul 2013 08:24
af HamSjelv
Hejsa,

@Sebastian:
Du reagerede aldrig på den der SMS?

Godt og OK du er videre. Jeg mener dog stadig du mangler at udføre dette:
ph. skrev:hvis i vil udelukke alt andet skal nav ikke dreje med når i flytter på tandstang ....styrekugle af ved nav ...
og skrevet med en anden ordlyd her:
HamSjelv skrev:Skulle jeg fejlsøge/sikre at kun den fejlramte stump bliver udskiftet, ville jeg demontere de to styekugler......


/Claus

Re: Tandstang holdbarhed?

: tirs 23. jul 2013 09:48
af msg1979
Hej
Jeg har ikke modtaget en sms! Noget må være gået galt..
mit nummer er 20918608 måske jeg fik skrevet det forkert....


Jeg er sikker på det er tandstangen. Jeg prøvede idag at fjerne den inderste manchet til højre styrestang (Den der sidder fast på tandstangen)
Drejer jeg helt til venstre på rattet således selve stangen er så langt ude den kan og tager jeg så fat lige hvor stangen går ud af tandstang og trækker i den kan jeg mærke at sløret kommer inde fra selve tandstangen. Det er helt tydeligt. Har haft fat i bøsningen i styrestangen og styrekuglen samtidig, der er intet at mærke.. men selve stangen kan give sin en 1-2mm indeni tandstangen.

Har du mulighed for at hjælpe med at skifte den? Er lidt bange for det kommer til at drille med forbroen osv....Kan komme idag, onsdag eller torsdag.

Re: Tandstang holdbarhed?

: tors 25. jul 2013 08:58
af VAGtech.dk
msg1979 skrev: Drejer jeg helt til venstre på rattet således selve stangen er så langt ude den kan og tager jeg så fat lige hvor stangen går ud af tandstang og trækker i den kan jeg mærke at sløret kommer inde fra selve tandstangen. Det er helt tydeligt. Har haft fat i bøsningen i styrestangen og styrekuglen samtidig, der er intet at mærke..
men selve stangen kan give sin en 1-2mm indeni tandstangen.
Var det ikke også i højre side, at manchetten sad på med en strip, som indikerer at der har været rodet i det efter den ny tandstang er monteret ?

ja det er netop det der er "problemet" med tandstangen på lupoerne..
men jeg er spændt på at høre/se når den bliver skiftet, om min dristige dødsdom af en næsten ny tandstang ...

Re: Tandstang holdbarhed?

: søn 28. jul 2013 21:19
af msg1979
Den var færdig. Masser af slør også selvom møtrikken blev strammet...

Der kom en ny (brugt) i aftenen inden vi kørte ud i Europa.. Skiftede på min svogers værksted med svogers hjælp. To et par timer, og så en sporing på et tysk tilfælgigt værksted...

Ingen mislyde overhovedet.

Men der er en stor chance for at lupoen bliver skiftet ud med noget med klima og større motor når jeg er hjemme..
Den har det hårdt i bjergene motormæssigt og vi er ved at dø af varme i kabinen i de 30-40grader der er hernede! :)

Til gengæld har den holdt et snit på 26km/l hele vejen uden at tænke på forbrug og let fod på speeder

Re: Sv: Tandstang holdbarhed?

: søn 28. jul 2013 22:05
af batmann67
Du kunne også vælge at få maskinen chippet a la Kim, så er der hvis nok trækkraft plus en AC.

/Stig Allan

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2

Re: Tandstang holdbarhed?

: søn 28. jul 2013 22:15
af msg1979
Jeps. den med chipning er en god idé, dog begyndte min forrige Lupo at glide i koblingen efter få tusinde km, efter den blev fikset. AC er ikke helt billigt dog..
Det må bliver en gulplade bil med en større TDI motor.. nu må vi se. ;)

Det er helt uudholdeligt med 35grader. :) Umuligt at køre i bilen om dagen, da man simpelthen smelter :)

Måske en stor køleboks i bagagerummet og så bare åbne låget :D

Re: Tandstang holdbarhed?

: tirs 6. aug 2013 18:15
af VAGtech.dk
msg1979 skrev:Den var færdig. Masser af slør også selvom møtrikken blev strammet...

Der kom en ny (brugt) i aftenen inden vi kørte ud i Europa.. Skiftede på min svogers værksted med svogers hjælp. To et par timer, og så en sporing på et tysk tilfælgigt værksted...

Ingen mislyde overhovedet.

Men der er en stor chance for at lupoen bliver skiftet ud med noget med klima og større motor når jeg er hjemme..
Den har det hårdt i bjergene motormæssigt og vi er ved at dø af varme i kabinen i de 30-40grader der er hernede! :)

Til gengæld har den holdt et snit på 26km/l hele vejen uden at tænke på forbrug og let fod på speeder
Hvad var færdig ??? - hele tandstangen udskiftet ??

Re: Tandstang holdbarhed?

: tirs 6. aug 2013 19:37
af Kim B Olesen
Ja - det var bøsningen i højre side af tandstangen der var færdig, så din diagnose var god nok :D

Re: Tandstang holdbarhed?

: tirs 6. aug 2013 21:46
af sussi
Hatten af for Steffen, endnu en gang :ugeek:
M.v.h. Sussi

Re: Tandstang holdbarhed?

: tirs 6. aug 2013 22:42
af msg1979
Jep hele tandstangen er udskiftet,
Sløret var slemt i højre side og kun en smule i venstre...

Så 50k km på en tandstang :) Sq ikke meget. :)