Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Knæk/klong lyde, når der bremses/acceleres...

Jeg har bemærket at når jeg bremser eller accelerer så kommer der knæk eller klong lyde fra ophæng/bøsninger.
Det kan tyder på det er det samme som Kim referer til i denne guide.
viewtopic.php?f=22&t=1025&hilit=b%C3%B8sninger

Jeg har aldrig rigtig forstået hvorledes man kan tjekke diverse bøsninger og ophæng på sin bil, så det kunne være lækkert hvis der var nogle der havde nogle gode råd og fif.

Det er ret belastende at høre på alle de knæk/klong lyde når man kører på nordjyske veje, hvis stand er blevet meget forringet efter de 3 seneste hårde vintere :-(...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af arj9k »

Har du tjekket om nederste motorophæng er i orden?

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Thore J »

Måden man kontrollerer div. bøsninger m.m. på er at man fjerner belastningen fra dem. F.eks. ved at løfte hele forenden af bilen direkte på forbroen.. Så kan man mærke om der er slør m.m. i den..

Ang. dine klunk-lyde så er der er en god chance for at det er dine stabilisatorarmsbøsninger der er færdige - ud fra din beskrivelse om at du kan høre lydene, når du kører på ujævne veje.... De er temmelig nemme (og hurtigere) at skifte, det kan klares på et par minutter mens bilen står jorden (hvis man har kræfter til at trække dem på plads)... de er også nemme at komme til at kontrollere..

Det er denne her jeg taler om.. den sidder på krængningsstabilisatoren
Billede
http://www.kfzteile24.de/image.html?/im ... 029620.JPG
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Mere information...

Klonket kommer kun en gang med opstart og så klonk igen ved nedbremsning.
Aldrig to gange klonk ved gentagen acceleration eller nedbremsning.

Efter yderlig søgen på nettet er her nogle forslag:
- topleje/tårnleje
- styrestaget (kødbenet)

Jeg kan ikke vurdere hvor gode budene er, og hvordan det kontrolleres!

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Kim B Olesen »

Efter den beskrivelse tyder det på bøsninger ved bærearm eller en bolt der er gået løs ved samme ;) Op med bilen og et koben/dækjern ind og bræk lidt med det hele alle de steder hvor der måske kunne være slør, der hvor det giver sig "for meget" = skift bøsninger ;)
Thore - det er ikke helt rigtigt det du siger, hvis du skal tjekke bærekuglerne for slør skal du løfte bilen og derefter lige løfte let lige under bærekuglen, ellers kan du risikere at den hænger på overkant af kuglen, og du derfor ikke kan mærke slør ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af ph. »

hvis bolte i broen er gået løs vil den vel også gi klonk lyd ...hvis du så har løftet den på bro så giver den sig nok ikke så meget... ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Jeg fandt denne video på youtube, der er nok et par fif der kan bruges.

How To Find Suspension Noises 101 - EricTheCarGuy.


/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Thore J »

Kim B Olesen skrev: Thore - det er ikke helt rigtigt det du siger, hvis du skal tjekke bærekuglerne for slør skal du løfte bilen og derefter lige løfte let lige under bærekuglen, ellers kan du risikere at den hænger på overkant af kuglen, og du derfor ikke kan mærke slør ;)
Jo, det er rigtigt - men man skal jo starte med at aflaste dem... og så er da det rigtigt at man så skal løfte (eller vride) lidt på hver enkelt punkt man vi kontrollere - eller som jeg formulerer det "så man kan mærke om der er slør i dem":...!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Når jeg kører i bilen knager det speciel meget når jeg drejer op/ned over en kant.
Det knager også lidt når jeg kører over et bump eller lignende :!: .

Jeg har prøvet at undersøge toplejene efter 408K km.

Video af højre topleje.


Video af venstre topleje.


Det knager noget fra den højre, kan I afsige en dom ud fra videoene :?:

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af sussi »

Thore J skrev:Det er denne her jeg taler om.. den sidder på krængningsstabilisatoren
Billede
http://www.kfzteile24.de/image.html?/im ... 029620.JPG
Omtalt i FAQén under "Køb af ny brugt 3L" med reservedelsnummer og pris.
m.v.h. Sussi
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Så er der skiftet fjedre, fjedrebensleje og manchetter foran.
Det har afhjulpet knirke lyde når der køres over ujævnheder.

Der kommer en knæk lyd for højre forhjul når der bremses ned.

Kim B. beskriver i hans guide
viewtopic.php?f=22&t=1025&hilit=b%C3%B8sninger
at han har haft lignende symbol, hvor han skiftede nogle bøsninger i bærearmen.
Hvilket nummer har bærebøsningen på tegningen, og hvilken bøsningen var det Kim skiftede i hans guide?

Skal bilen egentlig spores efter bærearmen har været afmonteret?
40700.gif
40700.gif (51.26 KiB) Vist 8809 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af VAGtech.dk »

batmann67 skrev:Mere information...

Klonket kommer kun en gang med opstart og så klonk igen ved nedbremsning.
Aldrig to gange klonk ved gentagen acceleration eller nedbremsning.

Efter yderlig søgen på nettet er her nogle forslag:
- topleje/tårnleje
- styrestaget (kødbenet)

Jeg kan ikke vurdere hvor gode budene er, og hvordan det kontrolleres!

/Stig Allan
Ved opstart af motoren, eller mener du igangsætning, altså kørsel fremad.
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Acceleration var bedre beskrivende end opstart..

Jeg tror klonk-lyden skyldes at der var knækket en halv vending på højre fjeder, eller manglende tilspænding af højre stabilisator ophæng (5).
Efter rettelse af de 2 fejl er det mere en knæk lyd nu, der er let at genskabe ved at køre med 10-20km/t og hver gang der bremses kommer knæklyden fra højre forende.
runing gear.gif
runing gear.gif (55.29 KiB) Vist 8802 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
don piphans
Indlæg: 37
Tilmeldt: ons 22. aug 2012 15:16
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af don piphans »

Bøsning nr. 10 har altid været noget LO.. inden for VAG biler. Og de er nemme at skifte.
Det kan helt sikker få de sidste lyde væk.

sendt fra min mobilehaløjsating.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Kim B Olesen »

Sådan lige inden du får bestilt den bøsning, så er de billeder du har sat ind IKKE til en L3L ;) bøsningen i bag ser anderledes ud, det er den bagerste bøsning jeg har skiftet, den var meget blød/færdig :)
Og du er helt sikker på at alle bolter er spændt ordentligt, ellers kunne det også godt sige den lyd ;)
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af VAGtech.dk »

Kim B Olesen skrev:Sådan lige inden du får bestilt den bøsning, så er de billeder du har sat ind IKKE til en L3L ;) bøsningen i bag ser anderledes ud, det er den bagerste bøsning jeg har skiftet, den var meget blød/færdig :)
Og du er helt sikker på at alle bolter er spændt ordentligt, ellers kunne det også godt sige den lyd ;)
nej men de er til en A2 3L :)
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Thore J »

Kim B Olesen skrev: så er de billeder du har sat ind IKKE til en L3L
.. og det er Batmann nok rigtig godt tilfreds med, da han kører A2 3L :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå for fa'en - ja du skal nok holde dig til stumper der umiddelbart passer lige på :lol:
Det var den med assumption igen :oops: :lol: :lol:
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af batmann67 »

Er bærearmen helt anderledes på L3L i forhold til A2.
For jeg synes ikke jeg har kunne omsætte Kim´s billeder over til A2...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kontrol af diverse bøsninger og ophæng...

Indlæg af Kim B Olesen »

Den bagerste bøsning er i hvertfald en helt anden model end den du har på billedet ;)
Besvar