Glider i koblingen ved Kø kørsel

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Pivah
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 14. dec 2012 17:13
Geografisk sted: Ørsted

Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af Pivah »

Hej Lupo ejere

Har ingen problemer med min kærer lupo udover jeg syntes at hvis jeg kører i langsom kø, hvor man giver LIDT gas og triller frem af.. så vil den nogen gange gerne glide i koblingen... gør jeg noget galt? eller er der noget galt? eller gør disse lupoer bare det?

Mvh Nick J :)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af Vyffe »

Søg lidt på forummet. Det er beskrevet mange gange.

Føringshorn/udrykkerleje er et godt bud.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg mener på bagrund af det beskrevene ikke der er nogle komponentfejl på Lupoen.


Alle Lupo 3L glider i koblingen efter nogen tid med rigtig langsom kø-kørsel. Koblingen vil glide efter nogen tid hvis der bibeholdes i D og speederen slippes. Fænomenet kan 'nulstilles' ved at nedbremse til fuldt stop, og derefter fortsætte kørslen. Det er et L3L særkende!

En grundjustering kan ikke fjerne fænomenet.


/Claus
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af Vyffe »

Der er en del forumindlæg med lignende situationer, hvor det har vist sig at være føringshorn/udrykkeleje der var slidt.

Gør din bil som du beskriver ved andre situationer?
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af B.B. »

Har oplevet det samme med ny kobling, udrykkerleje og føringsrør, så tror det er meget normalt, ved meget langsom kø kørsel
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Sv: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af 2a2 »

det gør de bare
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af smedenaf1972 »

Har samme problem!

Og min har helt ny kobling!

Så ja det gør de vist bare
Husk TDI hvis du vil forbi !
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af KMDTHY »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Jeg mener på bagrund af det beskrevene ikke der er nogle komponentfejl på Lupoen.


Alle Lupo 3L glider i koblingen efter nogen tid med rigtig langsom kø-kørsel. Koblingen vil glide efter nogen tid hvis der bibeholdes i D og speederen slippes. Fænomenet kan 'nulstilles' ved at nedbremse til fuldt stop, og derefter fortsætte kørslen. Det er et L3L særkende!

En grundjustering kan ikke fjerne fænomenet.


/Claus
Ja nemli, ja. Det råddent, men slip speederen helt, så kan man mærke hvornår der kan gives gas igen :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af yaknudsen »

Min gjorde også sådan. Helt fra fabriksny. Så jeg er ganske enig med dem der siger at det er en helt normal 3L særhed. Hvis man forsøger at luske sig frem i let varierende slentretempo kan koblings-styringen ikke altid beslutte sig for om den skal koble ind eller ud. At slippe gaspedalen helt indtil bilen kobler fuldstændig ud modvirker unoderne (sådan som andre også har skrevet). At træde lidt hårdere på gaspedalen modvirker iøvrigt også tilstanden (hvis der er plads til et lille ryk fremad uden at køre ind i rumpen på den der antagelig befinder sig lige foran i køen). En grundjustering kan muligvis hjælpe en lille smule hvis opførslen er ekstrem, men der er ingen grund til at tro at opførslen helt kan undgås, uanset hvor perfekt bilen er grundjusteret.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Pivah
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre 14. dec 2012 17:13
Geografisk sted: Ørsted

Re: Glider i koblingen ved Kø kørsel

Indlæg af Pivah »

Der er nyt udrykkerleje og føringshorn i forbindelse med at jeg renoverede gearkasse.. Mange tak for jeres hjælp så er jeg mere rolig :)
Besvar