Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Rens
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Jeps, i min verden er det indforstået med en Bell-Add 2D behandling .
Efter og have surfet en del på emnet den senest tid, tror jeg mange skifter deres turbo, selv om der er gode chancer for at en "rensning" kan få liv i den igen, prisforskel 5000-10000 kr.
/Stig Allan
Efter og have surfet en del på emnet den senest tid, tror jeg mange skifter deres turbo, selv om der er gode chancer for at en "rensning" kan få liv i den igen, prisforskel 5000-10000 kr.
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Hejsa,
En erfaring, til fri afbenyttelse for andre:
Jeg kan anbefale at smøre den del af akslen der går ind i vacuumdåsen med aluminiumspasta (Ikke kobberpasta, da det ødelægger gummibælgen i vacuumdåsen). Alle andre små led kan valgfrit smøres med kobberfedt eller alu.-pasta.
Jeg tror på at sådan en forbindelsesstang med rusten overflade godt kan sætte sig fast/gå trægt i styret/bøsningen i turboladerens vacuumdåse.
/Claus
En erfaring, til fri afbenyttelse for andre:
Jeg kan anbefale at smøre den del af akslen der går ind i vacuumdåsen med aluminiumspasta (Ikke kobberpasta, da det ødelægger gummibælgen i vacuumdåsen). Alle andre små led kan valgfrit smøres med kobberfedt eller alu.-pasta.
Jeg tror på at sådan en forbindelsesstang med rusten overflade godt kan sætte sig fast/gå trægt i styret/bøsningen i turboladerens vacuumdåse.
/Claus
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Aluminium pasta hvor er det lettest at skaffe, det er ikke lige noget som jeg har hørt om før...
/Stig Allan
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Jeg købte min bøtte hos Mekonomen.batmann67 skrev:Aluminium pasta hvor er det lettest at skaffe, det er ikke lige noget som jeg har hørt om før...
/Stig Allan
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
hvad der er flækket? - møg - se her:
- Vedhæftede filer
-
- PICT0065.jpg (105.64 KiB) Vist 7520 gange
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Det ligner over til udstødningmanifolden...
Det virker godt nok mystisk at den knækker der, man skulle tro det har sat i kraftig spænd.
Hvad fejler din første turbo?
/Stig Allan
Det virker godt nok mystisk at den knækker der, man skulle tro det har sat i kraftig spænd.
Hvad fejler din første turbo?
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Det var godt nok lidt træls prøv lige at skyde et billede fra den anden side - så vidt jeg husker er det da bare det er et løst hus, det kan du da bare skifte over fra den gamle turbo det er kun midten af turboen du ikke lige kan pille ved, både indsugningshuset og udstødningshuset som er knækket på din plejer bare at kunne afmonteres Ellers kan den også godt svejses af en der har forstand på at svejse støbejern
Tabte du den, eller knækkede den ved at spænde ?
Tabte du den, eller knækkede den ved at spænde ?
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Hejsa,
Brugstemperatur op til 1100 degC.
/Claus
Biltema, Aalborg: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie- ... sta-36910/batmann67 skrev:Aluminium pasta hvor er det lettest at skaffe, det er ikke lige noget som jeg har hørt om før...
Brugstemperatur op til 1100 degC.
/Claus
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Hvorfor bruge kobber, alufedt når der findes http://www.kenteurope.com/denmark/shop/ ... &type=AutoHamSjelv skrev:Hejsa,
Biltema, Aalborg: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie- ... sta-36910/batmann67 skrev:Aluminium pasta hvor er det lettest at skaffe, det er ikke lige noget som jeg har hørt om før...
Brugstemperatur op til 1100 degC.
/Claus
http://www.spare-parts.dk/produkter/bil ... -fedt.aspx
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
vedr flækket turbo hus - ja jeg kunne bare ha monteret det gamle hus men nu har jeg givet 3kkr for en renoveret turbo så skal det også virke. Og nej - tror ikke den har siddet i spænd (der sidder ingen pakning der mellem turbo og manifold) så den har ligget fladt til med mindre der har siddet noget "skidt" imellem - nærmere støbefejl og derefter vibrationer gennem n-antal år
mvh 2a2
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Sv: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Servic
Kan jeg bruge denne aluminium fedt til at smøre stangen der går ind i vakuum pumpen ved turbo armen?
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Hejsa,
Det eneste jeg falder over på den der RG-1100 er at der i beskrivelsen står ...'aluminiums/kobber & grafitpartikler...'
Kobberfedt og gummi (bælgen i turboaktuatoren) har aldrig været en god blanding...
Your choice..
/Claus
Det eneste jeg falder over på den der RG-1100 er at der i beskrivelsen står ...'aluminiums/kobber & grafitpartikler...'
Kobberfedt og gummi (bælgen i turboaktuatoren) har aldrig været en god blanding...
Your choice..
/Claus
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Det var præcis teksten "kobber" der også bekymrede mig!
Har tænkt lidt på om WD-40 spray kunne anvendes...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvilken indflydelse har WD-40 på forskellige materialer?
Generelt: Næsten alle materialer reagerer på WD-40 ligesom på kvalitets aliphatiske opløsningsbenziner ved de samme påvirkningsbetingelser som f.eks. påsprøjtning eller længere tids neddypning.
Forstærket stål (for den af brint forårsagede skrøbelighed): er iht. Lawrence Hydrogen Effusion test klassificeret som SIKKER.
Gummi: Ingen synlige forandringer af overfladen på forskellige gummityper, der blev påsprøjtet WD-40. Visse gummityper svulmer op ved længere tids neddypning i WD-40, går dog efter fordampning af de flygtige bestanddele i WD-40 tilbage i deres oprindelige form.
Stoffer: På følgende stoffer blev der ved brug af WD-40 ikke konstateret nogen forandringer, bortset fra en let misfarvning, der problemløst kan fjernes med nafta eller et kemisk rensningsmiddel: nylon, orlon, uld, dralon, bomuld.
Lakerede overflader: Mange farvetyper på forskellige overflader blev udsat for WD-40, uden synlige forandringer Vaskepoliturer og bestemte vaskebetræk kan ved længere tids påvirkning med WD-40 bløde op.
De følgende kunststoffer blev dyppet 168 timer i WD-40 uden synlig forandring: polyethylen, formica-plade, epoxy- glashårdstof, delrin, polypropylen, akryl-plade, vinyl-plade, polyester, nylon.
På klar polykarbonat og polystyrol: kan der opstå hårridser eller større revner, ved kontakt med WD-40.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
/Stig Allan
Har tænkt lidt på om WD-40 spray kunne anvendes...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvilken indflydelse har WD-40 på forskellige materialer?
Generelt: Næsten alle materialer reagerer på WD-40 ligesom på kvalitets aliphatiske opløsningsbenziner ved de samme påvirkningsbetingelser som f.eks. påsprøjtning eller længere tids neddypning.
Forstærket stål (for den af brint forårsagede skrøbelighed): er iht. Lawrence Hydrogen Effusion test klassificeret som SIKKER.
Gummi: Ingen synlige forandringer af overfladen på forskellige gummityper, der blev påsprøjtet WD-40. Visse gummityper svulmer op ved længere tids neddypning i WD-40, går dog efter fordampning af de flygtige bestanddele i WD-40 tilbage i deres oprindelige form.
Stoffer: På følgende stoffer blev der ved brug af WD-40 ikke konstateret nogen forandringer, bortset fra en let misfarvning, der problemløst kan fjernes med nafta eller et kemisk rensningsmiddel: nylon, orlon, uld, dralon, bomuld.
Lakerede overflader: Mange farvetyper på forskellige overflader blev udsat for WD-40, uden synlige forandringer Vaskepoliturer og bestemte vaskebetræk kan ved længere tids påvirkning med WD-40 bløde op.
De følgende kunststoffer blev dyppet 168 timer i WD-40 uden synlig forandring: polyethylen, formica-plade, epoxy- glashårdstof, delrin, polypropylen, akryl-plade, vinyl-plade, polyester, nylon.
På klar polykarbonat og polystyrol: kan der opstå hårridser eller større revner, ved kontakt med WD-40.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Hejsa,
Jeg vil godt vædde en del på at det WD-40 du sprøjter på akslen fordamper første gang turboladeren er varm.
Kan du ikke sende et bud ind til Aalborg? Så langt væk er det heller ikke....
/Claus
Jeg vil godt vædde en del på at det WD-40 du sprøjter på akslen fordamper første gang turboladeren er varm.
Kan du ikke sende et bud ind til Aalborg? Så langt væk er det heller ikke....
/Claus
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Sv: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Servic
Det endte med Berner keramik spray pris 148 kr.
Det er noget fedtet stads.
/Stig Allan
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Det er noget fedtet stads.
/Stig Allan
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Turbo armen var begyndt at hænge igen, så der var ikke andet for at turboen skulle ud igen, adskilles og renses for sod og snavs.
Adskillelsen af turboen følges efter dette guide
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Det var et par punkter, som jeg synes burde gribes lidt anderledes an, når man adskiller en LUPO/AUDI A2 turbo.
Jeg laver et opdateret guide når jeg er igennem projektet.
Hvis der er nogle der har et godt råd som let kan fjerne alt snavs og sod i alle kroge på en turbo, vil jeg meget gerne hører fra jer.
Jeg har sat turbo i blød i ovnrens natten over.
/Stig Allan
Adskillelsen af turboen følges efter dette guide
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Det var et par punkter, som jeg synes burde gribes lidt anderledes an, når man adskiller en LUPO/AUDI A2 turbo.
Jeg laver et opdateret guide når jeg er igennem projektet.
Hvis der er nogle der har et godt råd som let kan fjerne alt snavs og sod i alle kroge på en turbo, vil jeg meget gerne hører fra jer.
Jeg har sat turbo i blød i ovnrens natten over.
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Har ca 1/4 dåse TurboRens tilbage.
Jeg har en ide om at TurboRens virker bedst når materialerne er varme (drift temperatur).
Det er ikke så let at komme op på drift temperatur når turboen er afmonteret .
Så jeg ville se hvor effektiv en ovnrens, der virker ved stuetemperatur er over for en sodet og snavset turbo.
Der var ingen tvivl om at bladene inde i turbo var begyndt at gå træg igen og jeg kan ikke sige om en behandling mere med TurboRens havde kunne klarer jobbet.
Efter og have prøvet både TurboRens og adskillelse af turboen. Så vil jeg altid anbefale den klassiske rensnings metode hvis turboen er afmonteret. TurboRens er et udmærket forsøg, hvis man vil prøve en rensning uden at skulle afmonter turboen.
Adskillelsen af turboen er ikke så svært endda, den største udfordring er at undgå at knække/ødelægge de 5 stk. 6x10mm bolte turbo huset er samlet med og de 3 stk. 4x20mm Torx20 skruer. Efter jeg har skilt turboen af, er jeg meget overrasket over så lidt slør (ca. 1mm) i en turbo der har gået 400.000.
Det skulle ikke have undret mig, hvis jeg havde brugt Bell Add ServiceRens 2D en gang om året, og en gang TurboRens hver 60.000km, så havde turboen stadig været funktions dygtig.
Som sagt så er Turboen samlet med 5 stk. 6x10mm bolte og 3 stk.4x20mm Torx20, det tog hårdt på dem at blive skruet ud, så jeg kan kun anbefale at skifte dem alle sammen. Jeg håber at kunne få nye hos VW Brovst i morgen.
Er noget i tvivl om at skruerne er i en speciel legering, når de sidder et sted der bliver så varmt?
Det var også nødvendig at skære de 3 stk. 4mm gevind op igen.
/Stig Allan
Jeg har en ide om at TurboRens virker bedst når materialerne er varme (drift temperatur).
Det er ikke så let at komme op på drift temperatur når turboen er afmonteret .
Så jeg ville se hvor effektiv en ovnrens, der virker ved stuetemperatur er over for en sodet og snavset turbo.
Der var ingen tvivl om at bladene inde i turbo var begyndt at gå træg igen og jeg kan ikke sige om en behandling mere med TurboRens havde kunne klarer jobbet.
Efter og have prøvet både TurboRens og adskillelse af turboen. Så vil jeg altid anbefale den klassiske rensnings metode hvis turboen er afmonteret. TurboRens er et udmærket forsøg, hvis man vil prøve en rensning uden at skulle afmonter turboen.
Adskillelsen af turboen er ikke så svært endda, den største udfordring er at undgå at knække/ødelægge de 5 stk. 6x10mm bolte turbo huset er samlet med og de 3 stk. 4x20mm Torx20 skruer. Efter jeg har skilt turboen af, er jeg meget overrasket over så lidt slør (ca. 1mm) i en turbo der har gået 400.000.
Det skulle ikke have undret mig, hvis jeg havde brugt Bell Add ServiceRens 2D en gang om året, og en gang TurboRens hver 60.000km, så havde turboen stadig været funktions dygtig.
Som sagt så er Turboen samlet med 5 stk. 6x10mm bolte og 3 stk.4x20mm Torx20, det tog hårdt på dem at blive skruet ud, så jeg kan kun anbefale at skifte dem alle sammen. Jeg håber at kunne få nye hos VW Brovst i morgen.
Er noget i tvivl om at skruerne er i en speciel legering, når de sidder et sted der bliver så varmt?
Det var også nødvendig at skære de 3 stk. 4mm gevind op igen.
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Service Re
Hvad har du egentlig renset den defekte turbo i, den ser sprit ny ud?2a2 skrev:hvad der er flækket? - møg - se her:
Snakkede med en kollega, der er svejse specialist det skulle ikke være det store problem at svejse det knækket stykke på igen.
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Sv: Turbo problem, Fejlkode 17964+17965, Bell Add Servic
hej igen
det er sådan en nyrenoveret man kan få på ebay til 300 euro - og den skal man skam ikke svejse i (men ellers tak for tilbuddet) - den skal man bare brokke sig over så får man den byttet.
hvordan går det med dit projekt?
mvh 2a2
det er sådan en nyrenoveret man kan få på ebay til 300 euro - og den skal man skam ikke svejse i (men ellers tak for tilbuddet) - den skal man bare brokke sig over så får man den byttet.
hvordan går det med dit projekt?
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler