Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Andreasf »

Hej!

Jeg er nok nærmere mekanisk nød end nørd, så forklar mig lige..

Vores blå Lupo kræver en "ganske regelmæssig" justering af kobling og creeppoint for at den er til at holde ud at køre i.
Ellers kobler den først helt ind ved 2.200 omdrejninger og det er altså kun midaldrende mennesker på en P-plads der kører sådan (i en Aygo) ;-)

Den værdi jeg udlæser på de 1,85V (som jeg aldrig kan få til at ramme 1,85, så det bliver altid 1,84 eller 1,86) - den er vel indikator for hvor stramt kablet til koblingsaktuatoren er og hvor meget det trækker i armen og er vel ikke relativt efter hvor slidt koblingen er, eller?

Jeg mangler lige at få det til at give mening oppe på øverste :-)

Jeg justerede den op til 1,86 for tre uger siden.
Nu sagde den 1,91 her i dag - og der er kun kørt en tankfuld på den tid.

Koblingen er mig bekendt den originale og bilen har kørt 405kkm, så det skulle da ikke undre om det var der den lå begravet..

Men, spørgsmålet går egentlig på; selv om koblingen bliver mere slidt, så bør jeg vel ikke kunne udlæse en anden værdi, eller følger de to netop hinanden?
(og i sidstnævnte tilfælde; hold kæft det går stærkt!)

Og ja, jeg huskede at stramme kontramøtrikken igen - og jeg er også godt klar over, at det er relativt lidt der skal strammes mellem 1,86 og 1,91..

Jeg mener at huske noget om bilen for "ikke-så-lang-tid-siden" har fået ny koblingsaktuator, før vi købte den (det er pisse koldt og jeg gider simpelthen ikke gå ned i bilen og finde gamle kvitteringer).
Der er også ny trykkugle, den har hvad den skal have af olie osv.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af VAGtech.dk »

Hvis koblingsværdien stiger stille og roligt men konstant kan det være selve koblingsarmen der giver sig i svejsningen..

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af sussi »

Som Steffen skriver, den svejsning har flere oplevet problemer med.
Om den står 1,83 eller 1,87 er bedøvende ligegyldigt, jo højere jo hårdere tilkobler den ;)
Jo mere slidt, jo lavere udlæsning, den begynder først at glide nede omkring ca 1,7-1,75.
Husker du at lade den koble til og fra et par gange og så efterkontrollere værdien.
M.v.h. sussi
Ps. Du kan bare komme an, så skal du få baghjul, jer er ude af krydset, inden du får sat i gear :lol: :lol:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Andreasf »

sussi skrev:Som Steffen skriver, den svejsning har flere oplevet problemer med.
Om den står 1,83 eller 1,87 er bedøvende ligegyldigt, jo højere jo hårdere tilkobler den ;)
Jo mere slidt, jo lavere udlæsning, den begynder først at glide nede omkring ca 1,7-1,75.
Godt så, så blev jeg tilpas meget klogere.
Det er lige om at få det til at vende rigtigt i hovedet, for sådan som den her opfører sig, konkluderede jeg lidt det omvendte; at den gled når værdien steg.

Hvis man skal skifte førnævnte arm, så er det vel en større procedure - jeg tænker lidt man ligeså godt kan skifte koblingen samtidig?

Mht. svejsningen, kan den inspiceres udefra, eller får man først diagnosen når man går ind med kniv og gaffel?
sussi skrev:Husker du at lade den koble til og fra et par gange og så efterkontrollere værdien.
Jeps - og der blev dobbelt- og triplechecket både før og efter justering af creeppoint.
sussi skrev:Ps. Du kan bare komme an, så skal du få baghjul, jer er ude af krydset, inden du får sat i gear :lol: :lol:
Det tror jeg gerne... Med alt det jeg har proppet i min Lupo er det lige før den skal vejes op ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af sussi »

Det er den svejsning der svigter.
Ved ikke om man kan mærke det umiddelbart.
M.v.h. Sussi
Vedhæftede filer
koblingsarm.jpg
koblingsarm.jpg (109.91 KiB) Vist 7699 gange
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Thore J »

Du vi snakker slitage... er der nogen der ved tyk slidlaget ca er på en kobling? Altså hvor mange mm koblingsplade der er at give af?
Jeg mener at en ny kobling er 9,7 (eller 9,6) mm tyk,.. hvornår bliver/er den så tynd at den glider?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Sv: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af VAGtech.dk »

Problemet kommer ofte først ved nitterne med koblingsskiven.. Det snyder nemlig lidt ved første øjekast

Trykpladen er en anden ting...

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Andreasf »

sussi skrev:Det er den svejsning der svigter.
Ved ikke om man kan mærke det umiddelbart.
Steffen trak i kedeldragten og motionerede armen og i dag hvor der var lidt olie/vand dernede, var det ikke svært at se svejsningen er knækket.
Man kunne simpelthen se den stod og "smaskede" lidt i det vand/olie der var på armen; det blev presset frem og tilbage i kanten af svejsningen når man bevægede armen.

Der bliver gjort noget d. 20., så får vi at se.. :-)

Den har i øvrigt - igen - kun kørt en go' tankfuld siden sidste justering og den er allerede ved at være lidt sær igen. Periodisk.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Sv: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Thore J »

VAGtech.dk skrev:Problemet kommer ofte først ved nitterne med koblingsskiven.. Det snyder nemlig lidt ved første øjekast
OK, super..tak
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Andreasf »

Andreasf skrev:Der bliver gjort noget d. 20., så får vi at se.. :-)
Noget er gjort; kobling og armen er skiftet.
Rettelse; koblingsgaffel er også skiftet, hvad det så end er :-)

På vej hjem holdt Peter ind for lige at sikre sig det var den rigtige Lupo vi havde hentet, da den kørte absolut anderledes end før.
Den skifter fuldstændig perfekt - og meget hurtigere - nu... :-)
Senest rettet af Andreasf tors 21. mar 2013 15:46, rettet i alt 1 gang.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af KMDTHY »

Ikke så tosset 8-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Mlucinda
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 6. nov 2019 15:28
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Næstved

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af Mlucinda »

Hvad er en koblingsgaffel? Det samme som en skiftegaffel?
Er det den samme som sidder på min Audi A2
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kobling, slitage, justering og tolkning af udlæsning

Indlæg af KMDTHY »

Mlucinda skrev: søn 17. nov 2019 20:25 Hvad er en koblingsgaffel? Det samme som en skiftegaffel?
Er det den samme som sidder på min Audi A2
Den der trykket udrykketlejet mod trykpladen i koblingshuset. Nej det er ikke det samme som en skiftegaffel, den sidder inde i gearkassen. Ja, Lupo og A2 er idendiske på det punkt.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar