Kontrollere hydraulik olie

Alt vedrørende teknikken på 3L
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Ja jeg må melde mig som nybagt lupo ejer, jeg har haft den i ca. 20 timer, og syntes det er en dejlig bil, men jeg må allerede nu konstatere at den også har problemer med gear. Jeg har surfet lidt rundt her inde, og kan se det ikke er helt unormalt. Jeg vil gerne tjekke hydraulik olie, for at tjekke om det kan være det, men har lige et par spørgsmål til guiden der findes her på siden.
Når jeg skal tjekke olie standen, er det så virkelig nødvendig at den har stået stille i 24 timer?
Og hvem forhandler den olie jeg skal bruge, altså g004000m2. Nogen der ved hvor i nærheden af mig (frederiksværk).
Tak for et godt websted, med mange gode oplysninger.

Kasper
Senest rettet af KMDTHY tors 17. jan 2013 09:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Flyttet til teknik
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev:Ja jeg må melde mig som nybagt lupo ejer, jeg har haft den i ca. 20 timer, og syntes det er en dejlig bil, men jeg må allerede nu konstatere at den også har problemer med gear. Jeg har surfet lidt rundt her inde, og kan se det ikke er helt unormalt. Jeg vil gerne tjekke hydraulik olie, for at tjekke om det kan være det, men har lige et par spørgsmål til guiden der findes her på siden.
Når jeg skal tjekke olie standen, er det så virkelig nødvendig at den har stået stille i 24 timer?
Og hvem forhandler den olie jeg skal bruge, altså g004000m2. Nogen der ved hvor i nærheden af mig (frederiksværk).
Tak for et godt websted, med mange gode oplysninger.

Kasper
Hej og velkommen til :)

VW har den olie, koster ca 100kr for 1 liter. Men sørg nu for at se det er den rigtige.... Selv VW er set lange forkert olie over disken.... Grå dunk med grøn væske.

Det lyder til du ikke har læst guiden helt igennem.... ;) Du kan lette trykket ved at dreje på tryk kuglen, men første efter du har afmonteret stikket på pumpen. Herefter, åben da ikke døren. Læs lige guiden igen ;-)

1. Sluk bilen, og tag nøglen ud, samt luk døre
2. Afmonter stikket ved pumpen (luk IKKE dørene op nu, og sæt IKKE tænding på bilen)
alternativt afmonter - polen på batteriet.
3. Løsn trykklokken ca. 3 omgange mod uret, til den bliver løs og spænd den igen, med hænderne.
4. Fyld hydraulikolie på, op til 2mm under dækslet.
5. Sæt stikket på og åbn døren.

PS, opdater lige dit geografiske sted med bynavn, så er det nemmere at hjælpe dig i fremtiden.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Tja det kan godt være at det er mig der ikke har læst den ordenligt, syntes bare at der står i starten, at den skal have stået 24 timer, men ligemeget.
Jeg har lige kigget lidt på beholderen, jeg har ikke haft den skilt ad endnu, men kan se olien i hvertfald er 5 cm under låget, så det kan godt tyde på at der mangler noget.
Syntes vw har gået lagt med deres advarsler om at man ikke må skille det ad, nu er det ikke sådan at man bliver spulet med 1000 grader varm olie når man åbener? Jeg har kun arbejdet med hydraulik på større maskiner, ikke så små som der.
Tak for hjælpen so far
Kasper
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev: Jeg har lige kigget lidt på beholderen, jeg har ikke haft den skilt ad endnu, men kan se olien i hvertfald er 5 cm under låget, så det kan godt tyde på at der mangler noget.
Ikke nødvendigvis, nej..... Olien er jo netop i trykkuglen og ikke i reservoiret, så det kan du ikke tage efter. Du SKAL have lavet system trykløst før du kan kontrollere noget, samt efterfylde :) Er systemet tryksat, læs olie i kuglen, så kommer der alt for meget olie på systemet, og det vil stå op igennem låget når trykket falder og olien render tilbage til reservoiret
kaver_k skrev: Syntes vw har gået lagt med deres advarsler om at man ikke må skille det ad, nu er det ikke sådan at man bliver spulet med 1000 grader varm olie når man åbener? Jeg har kun arbejdet med hydraulik på større maskiner, ikke så små som der.
Tak for hjælpen so far
Kasper
Du skal nu ikke "skille" noget ad..... du skal bare løsne trykkuglen, for at lette trykket, og olien kan rende tilbage i reservoiret. Og nej det er ikke varmt, så skal du da have koblet ud og skiftet gear helt vild.... :)

Husk at hive stikket af pumpen, eller tage strømmmen.... ellers vil den begynde at pumpe når du skruer kuglen af, da den jo kan måle trykket forsvinder.

PS, opdater lige dit geografiske sted med bynavn, så er det nemmere at hjælpe dig i fremtiden.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Undskyld jeg troede faktisk at jeg havde fået lavet min lokatione, det har jeg i hvertfald nu. Tak for den store hjælp, det er pisse irriterende at så nyanskaffet bil laver vrøvl.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev:Undskyld jeg troede faktisk at jeg havde fået lavet min lokatione, det har jeg i hvertfald nu. Tak for den store hjælp, det er pisse irriterende at så nyanskaffet bil laver vrøvl.
Hvilke problemer er det du har ?

Få den grundjusteret også, nu du er ved det.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Det jeg oplever er, at den, mens jeg køre, sidder fast i et gear, og ikke kan komme ud det gear før jeg køre ind til siden og slukker den, og starter den op igen, men det er lidt klamt når man køre i myldretiden, og den sidder fast i 5.
Jeg har lige tjekket hydraulik olie, og der mangler en del hvis den skal være oppe til lige under låget. Jeg køre til et vw værksted nu, og henter en liter olie.
Grundjustering, kræver det ikke en masse teknik jeg ikke har? :-)
Jeg er tømrer, jeg fatter jo ingentin :-)
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Nåå ja og når jeg holder stille virker stop and go ikke
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev:Det jeg oplever er, at den, mens jeg køre, sidder fast i et gear, og ikke kan komme ud det gear før jeg køre ind til siden og slukker den, og starter den op igen, men det er lidt klamt når man køre i myldretiden, og den sidder fast i 5.
Jeg har lige tjekket hydraulik olie, og der mangler en del hvis den skal være oppe til lige under låget. Jeg køre til et vw værksted nu, og henter en liter olie.
Grundjustering, kræver det ikke en masse teknik jeg ikke har? :-)
Jeg er tømrer, jeg fatter jo ingentin :-)
Super. På med noget olie så. :) Måske du skulle kigge ned omkring systemet om der er en utæthed :)

Grundjustering krævet en PC og et kabel, jo. Men nu da du har skrevet hvor du er fra, så kan du jo evt. håbe der er en i nærheden der vil hjælpe dig :)

Se her: viewtopic.php?f=17&t=45


kaver_k skrev:Nåå ja og når jeg holder stille virker stop and go ikke
Det kan sagtens være systemet virker..... der er mange kriterier der skl være opfyldt før den går i stå..... bla strømforbrug, udetemperatur, kølevand temperatur...... Mange af dem er stærkt påvirket af det kolde vejr, så forvent ikke den går i stå i det kolde vejr her :)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af sussi »

Hej og velkommen i klubben.
Tag lige og brug et par eftermiddage med at læse i FAQén, så bliver du meget klogere på din "nye" superbil ;)
Start her:
viewtopic.php?f=22&t=73
og her:
viewtopic.php?f=22&t=14
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Det ville være fedt hvis der var nogle gode mennesker her oppe omkring, kolde øl har jeg i hvertfald masser af.

Ellers er jeg rimelig god med en computer, findes der en guide til grundjustering også?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af sussi »

Kig i FAQén
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev:Det ville være fedt hvis der var nogle gode mennesker her oppe omkring, kolde øl har jeg i hvertfald masser af.

Ellers er jeg rimelig god med en computer, findes der en guide til grundjustering også?
Se her: viewtopic.php?f=17&t=45

Se her: viewtopic.php?f=22&t=11

Kablet kan købes for 100kr på eBay.de, dog kræves der fuld licens for at kunne grundjustere.

Jeg vil til enhver tid anbefale NeTech VCDS, men det er også en noget dyere løsning, til gengæld klippe stabil, og altid mulighed for at udlæse de sidste nye modeller.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
SvenP
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør 13. okt 2012 18:34
Geografisk sted: Ejby Fyn

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af SvenP »

Hvad sker der ved at åbne døren når stikket til pumpen er taget af? Det bliver nævnt flere gange, men pumpen kan da ikke køre uden strøm.

Mvh. Sven
kaver_k
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 16. jan 2013 22:33
Geografisk sted: frederiksværk

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af kaver_k »

Ville et vcds kabel, med 11.8beta og 11.11 software være et ok køb?
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

SvenP skrev:Hvad sker der ved at åbne døren når stikket til pumpen er taget af? Det bliver nævnt flere gange, men pumpen kan da ikke køre uden strøm.

Mvh. Sven
Nej, men motorstyringen vil reistrere at døren åbnes, og sende signal til pumpen at den skal starte.... og da du har hevet stikket ud for den ikke information tilbage om den kører eller ej, og mangler info fra diverse følere i hydraulik systemet. Det vil få fylde din fejllog med fejl.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev:Ville et vcds kabel, med 11.8beta og 11.11 software være et ok køb?
Tjo.... måske..... Jeg har prøvet de der kopier, gider ikke igen. Der er altid noget bøvl med software og drivere...... men prisen er jo også derefter :)

En Lupo benytter ikke CAN, så du kan sagtens nøjes med de gamle KKL kabler, som ikke koster mere end 100kr incl fragt. Dog, som sagt tidligere plus licens....
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af sussi »

Jeg har også prøvet de Kinakabler, skidt og skrammel, nogle få virker, men mange gør ikke, og hvis de gør, er det som regel kun med gammel software 4.11 IIRC. Du kan købe en light udgave af softwaren, men den kan ikke grundjustere, med mindre du køber en licens.
Køb det originale, det er godt nok en udskrivning, men du får noget der virker 112% hver gang.
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af KMDTHY »

kaver_k skrev:Ville et vcds kabel, med 11.8beta og 11.11 software være et ok køb?
Du kan læse mere om erfaringer i disse tråde:

viewtopic.php?f=17&t=2749

viewtopic.php?f=17&t=2858
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Kontrollere hydraulik olie

Indlæg af Vyffe »

Jeg har været yderst tilfreds med kablet fra: http://www.vag-diagnostics.com/
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar