Side 1 af 1

Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: lør 5. jan 2013 21:01
af Ottosen
Hej Lupoentusiaster
Jeg er ved at samle sammen til at renovere undervognen på min 3L der har kørt 335.000 km.
Jeg er brændt varm på Monroe ReFlex Gas støddæmpere, da de er både billigere og bedre end de originale.
Bagest passer: E1236
Problem: Forrest passer E4291 IKKE til 3L men til alle andre Lupo; fra 1,0 og frem.

Hvad er forskellen på forreste støddæmpere til almindelig og Lupo og 3L?
- er det udelukkende vægtforskel?
- er der forskel på bolthullernes placering?
- er der forskel på fjederdiameter 3L /ikke 3L?
- andre designmæssige forskelle?

Vil jeg kunne bruge dem?

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: søn 6. jan 2013 04:24
af KMDTHY
Du kan nok bruge dem, tror mere det er godkendelser der er problemet.... så derfor bliver forhandleren nødt til at skrive det.

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: søn 6. jan 2013 21:12
af ph.
kan godt være jeg husker galt men er en 3l ik lavere end de andre?

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: søn 6. jan 2013 21:16
af MichaelSmed
Jo, de er 20mm lavere. Men du kan roligt købe de støddæmpere. Alle Lupoer er bygget op på samme platform, og har samme befæstningspunkter mht undervogn. Eneste forskel er vægten, og så noget med akseltryk osv. Men de passer lige over på

Sendt fra en tyk og fedtet finger..

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: søn 6. jan 2013 23:04
af Thore J
MichaelSmed skrev:..... så noget med akseltryk osv. ...

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Hmm... det var så lige der, at jeg ville tænke mig godt om..
Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: man 7. jan 2013 00:15
af SVK
Thore J skrev:Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Her vil jeg gerne sætte en Vejgaard-dollah på, at en frisk dæmper fra f.eks. en benzin Lupo er _væsentlig_ bedre end en slidt 3L dæmper, som har gået 335kkm!

Til trådstarter: Som de andre skriver, så kan man uden problemer montere gevindundervogne, som er beregnet til benzin Lupoer på en 3L. Dermed skulle det ikke være noget problem fysisk, at skrue en dæmper på fra en benziner eller 1,4 TDI/SDI på en 3L, men dæmperen er designet til en anden kørehøjde samt akseltryk.

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: man 7. jan 2013 00:45
af MichaelSmed
Thore J skrev:
MichaelSmed skrev:..... så noget med akseltryk osv. ...

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Hmm... det var så lige der, at jeg ville tænke mig godt om..
Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Ja, ændret til det bedre. Min Lupo blev så meget bedre rent køredynamisk ved at smide en ny gevindundervogn på, endda en af de billige fra en benziner, i stedet for den der har siddet på siden den blev født. Rent komfort mæssigt er sådan en standart undervogn jo snotblød, og flyder mere end en udtrådt vandseng.

Sendt fra en tyk og fedtet finger..

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: man 7. jan 2013 02:21
af ph.
SVK skrev:
Thore J skrev:Det lyder som om at man er godt i gang med at ændre på køredynamik og dermed styreegenskaber
Her vil jeg gerne sætte en Vejgaard-dollah på, at en frisk dæmper fra f.eks. en benzin Lupo er _væsentlig_ bedre end en slidt 3L dæmper, som har gået 335kkm!

Til trådstarter: Som de andre skriver, så kan man uden problemer montere gevindundervogne, som er beregnet til benzin Lupoer på en 3L. Dermed skulle det ikke være noget problem fysisk, at skrue en dæmper på fra en benziner eller 1,4 TDI/SDI på en 3L, men dæmperen er designet til en anden kørehøjde samt akseltryk.
Muligt den er designet til et andet akseltryk
Men eftersom at det er et sænkningskit så er dæmper vel designet til netop Den ridehøjde
...På en benzin Ville det (måske) gi' 40mm sænkning
men en Lupo er allerede std. i forhold til en benzin sænket 20.mm så det vil vel "kun" sænke differencen på l3l og sænkningskit
=et 40.mm kit vil sænke en l3l 20.mm

Med mindre man vælger en gevind for så står det jo en frit for om man vil sænke eller hæve :shock: sin l3l

taget i betragtning hvor elendig en OE l3l undervogn er så JA Det kan Kun være en forbedring næsten uanset Hvad man vælger at smide på af undervogn

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: man 7. jan 2013 08:06
af Ottosen
MichaelSmed skrev:Jo, de er 20mm lavere. Men du kan roligt købe de støddæmpere. Alle Lupoer er bygget op på samme platform, og har samme befæstningspunkter mht undervogn. Eneste forskel er vægten, og så noget med akseltryk osv. Men de passer lige over på

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Hvis jeg køber originale 3l fjedre fra VW men støddæmperen til 1,0?
- hvordan vil det påvirke højden?
- vil det også hæve den 2 cm?
- eller stikker enden bare 2 cm længere op af toplejet?

Yderlig spørgsmål: Min 3L har servo og AC så den vejer en my mere foran end standard 3L.
- er der forskelle på forfjedre med eller uden AC?

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: man 7. jan 2013 15:39
af KMDTHY
Ottosen skrev: - er der forskelle på forfjedre med eller uden AC?
Kort og godt, nej, der er ingen forskel...

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: man 14. jan 2013 18:36
af arj9k
KMDTHY skrev:
Ottosen skrev: - er der forskelle på forfjedre med eller uden AC?
Kort og godt, nej, der er ingen forskel...
Er du stensikker på de er ens? Hvis det er tilfældet er der jo mange penge at spare på ebay.

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: tirs 15. jan 2013 12:31
af KMDTHY
Så mange kg vejer et AC system nu heller ikke

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: tirs 15. jan 2013 14:34
af arj9k
KMDTHY skrev:Så mange kg vejer et AC system nu heller ikke
Nej det gør det ikke, men det var mest mht. Konstruktionen på de almindelige lupo støddæmpere. Et særligt originale nye lupo 3l dæmpere er jo ret dyre, så det ville være en stor besparelse, hvis man kunne finde et alternativ.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2

Re: Sv: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo

: tirs 3. dec 2013 11:48
af klausm
Ottosen skrev:
MichaelSmed skrev:Jo, de er 20mm lavere. Men du kan roligt købe de støddæmpere. Alle Lupoer er bygget op på samme platform, og har samme befæstningspunkter mht undervogn. Eneste forskel er vægten, og så noget med akseltryk osv. Men de passer lige over på

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Hvis jeg køber originale 3l fjedre fra VW men støddæmperen til 1,0?
- hvordan vil det påvirke højden?
- vil det også hæve den 2 cm?
- eller stikker enden bare 2 cm længere op af toplejet?
Hvilken for-fjeder skal man købe til en ikke 3L støddæmper foran, den fjeder der passer til en 3L eller den der passer til en ikke-3L Lupo?

Eller kan man bruge begge model fjedre?

Pft Klaus

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: tirs 3. dec 2013 20:15
af Jakob J
Den der passer til din støddæmper. I dette tilfælde en ikke 3L.

Sendt fra min U8860 med Tapatalk

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: tirs 3. dec 2013 21:29
af klausm
Tak, Mvh

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: tors 5. dec 2013 19:54
af Andreas K
akseltryk er bestemt ikke uvæsentligt i forhold til godkendelser osv. i det at 3l jo er sparet for ca. 150kg. (ret mig hvis jeg tager fejl) og det var noget at sige med hvilke fjedre osv. når man f.eks. køber en Gevind undervogn.

Men det må også betyde noget med "rebound" osv når der er 150 kgs. forskel på bilerne, selvom der bruges 3l fjedre på hhv. en 3l dæmper eller en 1.4 tdi dæmper.

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: tors 5. dec 2013 20:40
af Jakob J
3L fjeder passer ikke på en 1,4 tdi dæmper. Det er slet ikke en option.

Sendt fra min U8860 med Tapatalk

Re: Forskel på forreste støddæmpere til 3L vs. alm. Lupo?

: tors 5. dec 2013 22:51
af Andreas K
så på en benzin dæmper. det var blot et eksempel med 1.4 tdi.

men hvis ikke fjedrene fra 3l passer på 1.4 tdi, så passer de vel nødvendigvis heller ikke på alle de andre støddæmpere ?