Anhængertræk til lupo

Alt vedrørende teknikken på 3L
Ulwad
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 26. jan 2012 13:18
Geografisk sted: Thyholm

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Ulwad »

Noget nyt i sagen ??
bilsby
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 26. aug 2011 10:48
Geografisk sted: kastrup

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af bilsby »

hej alle

jeg har snakket med en syns mand, han siger som udgangspunkt at lupo 3l ikke kan synes med træk på andet end 0 kg. Men han havde læst at nogle transport firmaer havde fået dispentation for det på nogle små biler af trafikstyrelsen ( han vil finde artiklen til mig). Jeg tænker at den eneste mulighed må være at få fat i en godkendelse fra holland og var det belgium hvor det er godkendt, og så lave en ansøgning til trafikstyrelsen med henvisninger til de biler der har fået en dispentation. Er der nogen der har en ide til at fremskaffe en godkendelse fra hollan eller belgium, så vil jeg godt prøve at få sendt en ansøgning afsted.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af sussi »

bilsby skrev:nogle havde fået dispensation for det på nogle små biler af trafikstyrelsen ( han vil finde artiklen til mig). Jeg tænker at den eneste mulighed må være at få fat i en godkendelse fra holland og var det belgium hvor det er godkendt, og så lave en ansøgning til trafikstyrelsen med henvisninger til de biler der har fået en dispensation.
Næsten alle små biler der sælges i dag har en dispensation til at køre med noget på krogen, der er dog kun godkendt et specifikt træk til hver enkelt model.
Og det med at få nogle papirer fra Holland, har jeg foreslået tidligere, spørgsmålet er bare hvordan de hollandske regler adskiller sig fra de danske.
m.v.h. Sussi.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Robert »

Er der nogen der har hørt noget nyt?
bilsby
Indlæg: 15
Tilmeldt: fre 26. aug 2011 10:48
Geografisk sted: kastrup

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af bilsby »

Jeg har lige læst denne artikel http://jyllands-posten.dk/motor/ECE5430 ... ngertraek/# . Så mener stadig at der skulle være en mulighed den vej. Var der ikke på et tidspunkt et link på hjemmesiden til den hollandske 3 l klub? Kan ikke finde den nu. Vil prøve at sende en forsørgelse til dem om en godkendelse.
Mvh Martin
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Atjuh 3L »

Goddag.

Spændende at følge lidt med i, og her er lidt om et vellykket forsøg i Tyskland, dog med en A2 3L.

http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=36305

Mvh,

Per.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
NAM
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 07:57
Geografisk sted: Fyn / Nordsjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af NAM »

Hejsa folkens...

nu bliver jeg lige nød til at komme med et indskud, nu er jeg en af dem som har det "gamle" trailer kørekort som gør at jeg må køre med alt på trækkrogen (idag er trailerkort delt op i kategorier ligesom motorcykel)

nå men lad os sige jeg sætter anhængertræk på min lupo 3L, som jeg godt kunne finde på og lad os sige at den er godkendt til 500kg totalt med bremser!...så fordi jeg har kortet til trailer, så kører jeg ikke efter tavler med efter aktuel vægt, dvs at jeg kan sagtens sætte en 1 tons trailer på min lupo hvis egenvægten af traileren er 150kg(det ville så kræve den var en alu maskintrailer, anyway så kunne jeg så max læsse den med 350kg last og så stadigvæk kunne køre med den på lupo'en...det eneste er bare jeg ikke må overtræde hvad max vægt er på trækkrogen! eller det totale vogntog er over 7 tons!..hvilket i dette tilfælde bliver meget svært!..

Ergo kunne jeg sagtens i princippet komme kørende med den vildeste trailer som f.eks. kunne være en svævefly eller andet osv..det ingen problem, at det så ville se lidt underligt ud, det så en helt andet slags...jeg kunne sagtens køre rundt med den vildste trailer der vejede 450kg i egenvægt og så have last for 50kg, uden der nogen som kunne sige noget til dette!..

noget andet er så at grunden til hvis Politiet har sagt ja og der nogen som er født med træk, så tror jeg det fordi at disse herlige små biler jo er udstyret med en Diesel som tilmed har turbo og hvis man har en turbodiesel motor liggende uanset hvilken bil/mærke, så koster den som regel mere i vægtafgift og den må som regel også trække meget mere end almindelige biler osv...så jeg tror ikke helt det usandsynligt og så kan det godt være VW i danmark ikke gider, man hvis bilen har samme platform som en lupo har alle steder i verden, så kan man jo ligesom andre biler/trailere osv udefra, som skal godkendes herhjemme få typegodkendelsen af producenten eller fabrikken og så har synshallen eller hovedkontoret det de skal bruges for at kunne typegodkende at man sætte træk på og hvad det kan holde til osv, det vil jeg mene kunne lade sig gøre som så mange andre ting der indføres som skal typegodkendes og det koster ikke en bondegård!.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Mukker »

Siger du, at for et ukendt beløb kan man få Luponeseren typegodkendt til et træk?
Og hvis en har en typegodkendelse, så har vi alle den ?
Hvis det er korrekt forstået, så foreslår jeg at, såfremt prisen ikke er en bondegård, en splejsning, hvor vi smider et beløb i fælleskassen og får en typegodk.
NAM
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 07:57
Geografisk sted: Fyn / Nordsjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af NAM »

Det jeg siger er at hvis man har et køretøj, trailer eller andet som har ens platform og udførelse i f.eks. EU så kan du godt komme udfor at f.eks. en trailer eller en bil kan have 2 forskellige typegodkendelser i forskellige lande og hvis der er et land indenfor EU, som godkender træk på lupo, så har fabrikken også udstedt en typegodkendelse til importøren i Holland som har fået denne godkendt til kørsel på landevejene.
Det set og gjort mange gange også herhjemme og jeg har selv hørt og oplevet hvad det indebærer!, når alt kommer til alt, så drejer det sig om hvad producenten eller dem som presenterer varen vil godkende og ligge navn til, f.eks. hvis der sker en ulykke osv, så skal det herhjemme være godkendte ting som kører på vejene så de står fri i deres konstruktion og man ikke kan pålægge dem noget ansvar, derfor kan du f.eks. også godt få en randers trailer godkendt mod et beløb hvis den for skriftet til større aksler og kan tage flere kg end den er født med! men så skal producenten afgive ny typegodkendelse, som du betaler!.

Men nu er Lupo jo ikke anderledes i Holland end Danmark mig bekendt, så for mig og så vil der jo automatisk forligge en typegodkendelse fra VW til Holland om at det iorden og godkendt at påsætte en type træk og hvad VW så har forbestemt dem så må trække, kan jeg jo så ikke svare på her!..men det gælder for alle ting at der skal forligge en typegodkendelse før produktet kan anvendes på vejene, i DK er det så nu blevet sådan at det er Applus hovedkontor som skal godkende sammen med trafikstyrelsen, den typegodkendelse som man vil have udført på f.eks. sin bil.
Hvis de så derefter godkender det og kan se det iorden fra både VW og holland uden problemer, så ligger der en tyepgodkendelse i deres system og så det sku bare at man momtere sit træk og kører til den lokale synshal, så så ved at det er iorden fra hovedkontoret..

så det burde ikke være så svært og slemt og denne typegodkendelse plejer ikke at være sindssyg dyre!..men hvis nu VW danmark bare ikke vil og sætter sig på tværs, så tror jeg det blvier et problem..men vi har jo en rigtig god sag nu at det lovligt i Holland!..
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Riis »

Du skal have et CoC-dokument på bilen. Den koster ca. 1500,- dkk, i dk, bestil den i Tyskland for ca. 95,- euro
Byt til Brugt.
Malkus
Indlæg: 28
Tilmeldt: tors 25. apr 2013 21:24
Geografisk sted: Limhamn

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Malkus »

Coc är gratis! Beställs via volkswagens hemsida.

Ett per person och år
Riis
Indlæg: 829
Tilmeldt: søn 17. apr 2011 17:59
Geografisk sted: Ølgod

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Riis »

Malkus skrev:Coc är gratis! Beställs via volkswagens hemsida.

Ett per person och år
Oki, det vil jeg gerne have et link til :P
Byt til Brugt.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af ph. »

NAM skrev:Hejsa folkens...

nu bliver jeg lige nød til at komme med et indskud, nu er jeg en af dem som har det "gamle" trailer kørekort som gør at jeg må køre med alt på trækkrogen (idag er trailerkort delt op i kategorier ligesom motorcykel)

nå men lad os sige jeg sætter anhængertræk på min lupo 3L, som jeg godt kunne finde på og lad os sige at den er godkendt til 500kg totalt med bremser!...så fordi jeg har kortet til trailer, så kører jeg ikke efter tavler med efter aktuel vægt, dvs at jeg kan sagtens sætte en 1 tons trailer på min lupo hvis egenvægten af traileren er 150kg(det ville så kræve den var en alu maskintrailer, anyway så kunne jeg så max læsse den med 350kg last og så stadigvæk kunne køre med den på lupo'en...det eneste er bare jeg ikke må overtræde hvad max vægt er på trækkrogen! eller det totale vogntog er over 7 tons!..hvilket i dette tilfælde bliver meget svært!..

Ergo kunne jeg sagtens i princippet komme kørende med den vildeste trailer som f.eks. kunne være en svævefly eller andet osv..det ingen problem, at det så ville se lidt underligt ud, det så en helt andet slags...jeg kunne sagtens køre rundt med den vildste trailer der vejede 450kg i egenvægt og så have last for 50kg, uden der nogen som kunne sige noget til dette!..

noget andet er så at grunden til hvis Politiet har sagt ja og der nogen som er født med træk, så tror jeg det fordi at disse herlige små biler jo er udstyret med en Diesel som tilmed har turbo og hvis man har en turbodiesel motor liggende uanset hvilken bil/mærke, så koster den som regel mere i vægtafgift og den må som regel også trække meget mere end almindelige biler osv...så jeg tror ikke helt det usandsynligt og så kan det godt være VW i danmark ikke gider, man hvis bilen har samme platform som en lupo har alle steder i verden, så kan man jo ligesom andre biler/trailere osv udefra, som skal godkendes herhjemme få typegodkendelsen af producenten eller fabrikken og så har synshallen eller hovedkontoret det de skal bruges for at kunne typegodkende at man sætte træk på og hvad det kan holde til osv, det vil jeg mene kunne lade sig gøre som så mange andre ting der indføres som skal typegodkendes og det koster ikke en bondegård!.
Din såkaldte vildeste maskintrailer må så ikke være ret bred!!!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af sussi »

Riis skrev:
Malkus skrev:Coc är gratis! Beställs via volkswagens hemsida.
Ett per person och år
Oki, det vil jeg gerne have et link til :P
Se et par indlæg nede på denne side
viewtopic.php?f=22&t=2339
M.v.h. Sussi
Eller her:
https://coc.volkswagen-logistics.de/jct ... b/start.do
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Thore J »

sussi skrev: Se et par indlæg nede på denne side
viewtopic.php?f=22&t=2339
Ift. til det CoC-doc som Sussi har fået så er anhængervægten angivet til 0/0 (bremset/ubremset)..

Men er der kommet ændringer til det siden APR 2012?
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af sussi »

Der kommer ALDRIG ændringer til det dokument, VAG vil IKKE tillade det. :geek:
Det samme gælder alle småbilerne, det er de firmaer der sælger træk, der får en TÜV godkendelse til et specifikt træk til en bestemt biltype, after div. afprøvninger på et dertil godkendt "afprøvningsinstitut"
Vh. Sussi
Coc dokumentet viser at man kan få et grønt mærke til kørsel i tyskland, det er sådan set det eneste man kan bruge det til.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af Thore J »

sussi skrev:Der kommer ALDRIG ændringer til det dokument, VAG vil IKKE tillade det. :geek:
Det var også det jeg tænkte...

Vejen frem er nok via et firma som dette http://www.typegodkendelse.dk/?Dit_k%C3%B8ret%C3%B8j og så evt. skillinge sammen..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
NAM
Indlæg: 19
Tilmeldt: fre 24. jan 2014 07:57
Geografisk sted: Fyn / Nordsjælland

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af NAM »

Hejsa gutter...

Nå for at gøre det endnu mere kompliceret, så ved jeg pt ligenu at der kører en Lupo 3L på fyn i Odense fra 2004, som er FØDT! med anhængertræk og må trække 400kg! ifølge ejer!...

Mig bekendt og hvis man slå den op så har den nøjagtig samme motor og chassis samt vægt! som forrige modeller!...men kigger på oplysningerne omkring den på SKAT side, så står der intet om tilkobling!...

MEN så er det jeg tænker at hvis vi alle sætter et træk på fast eller aftageligt no matter!...men om synhallerne så ikke tager det med, da man ved at Lupo ikke er godkendt herhjemme til at have nogen tilkobling på og man derfor ser bort fra den, fordi man går udfra den kun bruges til som det er nævnt cykelstativ osv osv??...så kan man jo heller ikke sige noget til anhængertrækket i synshallen?

men det ville nu være rart og nemmere at vi fik en typegodkendelse som i andre lande og måtte kører med det anhængertræk som alle andre...det er jo lidt latterligt at nøjagtig samme bil fra holland kører på bilferie i skandinavien og kører igennem Danmark og vi andre kan overhale denne lupo med trailer i vores DK lupo som ikke må kører med trailer herhjemme...det må vi altså have ændret!..

hvad nu hvis man for den ide at importere en Lupo fra holland med træk på, så står det jo i papirerne og må blive godkendt herhjemme, det jo fra fabrikken som regel og så er alt iorden til at godkende den og vupti så har vi andre jo godkendelsen...:-)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af sussi »

NAM skrev:hvad nu hvis man for den ide at importere en Lupo fra holland med træk på, så står det jo i papirerne og må blive godkendt herhjemme, det jo fra fabrikken som regel og så er alt iorden til at godkende den og vupti så har vi andre jo godkendelsen...:-)
HVIS der følger en TÜV el.l. godkendelse med så ja (men det tvivler jeg på at der gør), ellers er det "No Go", :twisted:
Fabrikken har ALDRIG NOGEN SINDE godkendt/monteret et træk på en 3L :twisted:
Bilen har nu eksisteret i 16 år og Benelux er det eneste sted hvor man lovligt kører med træk, og ud fra de "få" eksemplarer der er tilbage, i resten af Europa, tvivler jeg på at der er nogen (normalt trækkrogsfabrikanter), der vil ofre de relativt mange penge på at få TÜV godkendt et træk.
Vh. Sussi
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Anhængertræk til lupo

Indlæg af 2a2 »

nej det er et dødfødt projekt I har gang i der - vore biler er typegodkendt til 0 kg på en eventuel krog - det er altså billigere at købe en anden bil med krog på istedet.
Jeg har et aftageligt træk på min ene A2 hvor jeg forsøgte at få synsmanden til at notere "et eller andet" om at bilen var godkendt med denne krog på til cykeltransport men han anede ikke hvad han kunne gøre - følte ellers at hvis jeg kunne få noget noteret om at den var godkendt af en synsmand så havde man ligesom fået åbnet en lille sprække.
Har haft fat i SMC vedr det samme - men - glem det nu og glæd jer over at de tøffer billigt rundt - selv om det irriterer mig grusomt at jeg ikke lovligt kan hænge en trailer på og tøffe ned på grenpladsen med vinterens høst af haveaffald hvis jeg skulle få lyst til det - hvad jeg naturligvis ikke får fordi det må jeg ikke.....
Det eneste der måske kunne være noget om er den her "amnesti" jeg hører nogen mener at have hørt at fra deres mosters svigersøn som kører som cykelbud i et eller andet firma har hørt at nogen firmaer har fået til de små biler - men det ændrer ikke på at vores biler står med 0kg træk i typegodkendelsen....
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar