Del 4. Gåde fra konen LØST GANGSTELLER RENOVERET 600 KR.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Mistanke om defekt hydraulikstation!
Den senest måned tid har bilen ofte låst i gearet ved by og køkørsel.
Nu er bilen gået helt i strejke og vil ikke starte længere, og hydraulikpumpen kører hele tiden.
Der opbygges ikke tryk på systemet, jeg har en mistanke om at dette kunne være koblingsmagnetventilen der er problemet, da systemet ikke er utæt ud af til.

Jeg overvejer at prøve at renovere hydraulikpumpe efter denne guide!
viewtopic.php?f=22&t=660
Vil gerne hører om der er andre der har erfaringer med at renovere hydraulikpumpen.

------------------- Fejl log ---------------------------------------------
Saturday, 29 September 2012, 11:14:32
VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 6N0 927 735 D

Component and/or Version: DS085 Getriebe 3081
Software Coding: 03840
Work Shop Code: WSC 00000

2 Faults Found:
00263 - Transmission
27-00 - Implausible Signal
01155 - Clutch
17-00 - Control Difference
---------------------------------------------------------------------------
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af Vyffe »

Nu har du vel forsøgt dig med at skylle magnetventilen igennem, ikk?

Jeg oplevede lidt af det samme i sommers i Østrig .. :x

En gennemskylning af magnetventilen løste problemet.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Gennemskylning af magnetventilen, er det ikke....
Når trykkuglen afmonteres og man bloker hullet med sin finger og starter hydraulik pumpen og holder fingeren indtil at trykket er højt. Fingeren fjernes og magnetventilen er gennemskyllet?
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af Vyffe »

Ja, præcist..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Jeg har skiftet de 3 O-ringe.
Forsøgt at skylle magnetventilen igennem, men jeg synes ikke der er særlig meget tryk på systemet, når jeg presser finger ned hvor trykklokken normal sidder.
Derefter er systemet luftet ud nede på koblingscylinder skruen, efterfyldt med den rigtig hydraulikolie og grundjusteret.

Det er meget mystisk, bilen kan ikke lave tryk når bilen er til tænding og gearvælgeren er i stop, Blok 20, felt 4, 2.71V.
Lige så snart at bilen slås fra tænding (blok 20, felt 2, 0.00V) fortsætter pumpen med at kører og trykket stiger nu. Lidt efter slukker pumpen, jeg kan ikke svarer på om pumpen slukker fordi trykket er højt nok eller det er fordi der er slukket for tændingen.
Da computeren taber forbindelsen efter ca. 10 sekunder, er jeg nødt til at slå bilen til tænding igen allerede efter ca. 5 sekunder.

Er spændt på om der er nogen der kan gennemskue dette fænomen med vores bilen...

Log fil
log 01okt2012.gif
log 01okt2012.gif (11.23 KiB) Vist 8338 gange
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af sussi »

batmann67 skrev: jeg kan ikke svarer på om pumpen slukker fordi trykket er højt nok eller det er fordi der er slukket for tændingen.
Sørg for at tryktanken er helt fuld ved trykløst system. (stik af løsn klokken stram klokken stik på)
Prøv at lave de forskellige øvelser, hvis ikke olien synker adskillige cm. så virker pumpen ikke,
eller klokken er blokeret, hvilket lyder usandsynligt.
M.v.h. Sussi
Ps hvis du kan grundjustere så er der da tryk på.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Log fil, hvor bilen går i tomgang i N, blok 20, felt 4 er et udtryk for trykket på systemet.
Jeg mener at 1V svarer til 12 bar, så trykket er ca mellem 36 og 50 bar, det ser meget fornuftig ud.
Jeg kan ikke lige vurdere om trykket tabes for hurtig eller det bygget hurtig nok op.
Men umiddelbart ser det ud til at trykket fungerer under denne logning.

Ca. 3-4 minutter efter logning er afbrudt, går bilen stadig i tomgang.
Pludselig går bilen ud og RSND blinker i INFOBOARD.
Jeg har mest mistanke om der er et periodisk problem med koblingsventilen.
Hvor den enten ikke åbner/lukker helt, og systemet herved mister tryk!
log 01okt2012 running.gif
log 01okt2012 running.gif (14.35 KiB) Vist 8326 gange
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Tidligere indlæg fra Crispie:
Har du fået skiftet olie på hydraulikken jævnligt? Nej, men olien er skiftet inden for den sidst måned.
Hvordan så olien ved sidste skift? Det bemærkede jeg ikke.
Bare fordi den holder tryk, kan pumpen sagtens være færdig. Er tryk kuglen over 4 år, så skift den, på det tidspunkr er meget af Nitrogenen i blæren blæst af alligevel, så det er kun godt at få sådan en skiftet.Trykkuglen er skiftet inden for den sidste måned.
Hvis du kan se at voltene stiger jævnt ved oppumpning, er pumpen sikkert fin I perioder stiger trykket fint, andre perioder kommer trykket ikke over 30 bar (under 2.5V),
hvis voltene kun stiger svagt når pumpen når lidt op i tryk, er det enten pumpen, koblings ventilen i pumpe uniten, eller ventilerne i gangstelleren der er dårlige.
Forsøg på afklaring imorgen hvilken del der giver problemer.

Start med at afmontere stikket til pumpen. Løsne den 5mm umbrako og fjern den og fjern bundflangen med de 3 hydraulik slanger på. Bare rolig, olien løber ikke ud, der er kontraventiler i tilgangene. Så spænder du trykkuglen igen, og sætter stikket i. Åben døren og tag tid på hvor længe den kører. Med ny trykkugle og med olie på systemet, bør den stoppe efter ca 17 sekunder. Pumpen stopper efter 15 sekunder, så jeg antager at hydraulikpumpe systemet er iorden.
Er du over 25 sekunder, skift trykkuglen. Er skifter inden for sidste måned.
Kører den stadig længe med en nu trykkugle, kan du være heldig det er skidt i koblingsventilen (rens grundigt og adskil, rens RIGTIG grundigt... og samle igen omhyggelig rengjort Ikke ude i et beskidt værksted, så hellere inde i stuen på fnugfrit underlag (Ja konen var heller ikke meget for det her hos mig!)

En forsigtig konklusion er, at problemet med ustabil hydrauliktryk skal findes i GANGSTELLEREN!

Er der andre der har erfaringer med Crispie´s interessante fejlfinding metode.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Jeg går og overvejer at sætte en anden Gangsteller på vognen.
Men som det kan ses på nedenstående billed, så er akslen knækket på den jeg har til at ligge.
så jeg kunne godt bruge et varenummer hvis der er nogen der kan hjælpe med dette.
En brugt arm ville også være fint hvis der er nogen der en til at ligge.
P1130062.JPG
P1130062.JPG (102.7 KiB) Vist 8306 gange
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Søren skrev:Jeg fatter slet ik hvordan en computer kan fjerne fejl og "grundjuster en gear kasse"
Nu fjerner computeren ikke fejlen, den nulstiller bare fejl log!
Grundjustering af gearkasse er vel bare "trimning" af forskellige værdier som bilen´s computer bruger til at styre gearskiftet.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Fynboen
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons 4. aug 2010 11:04
Geografisk sted: Fyn

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af Fynboen »

Hvis jeg forstår"Crispie" rigtigt, så er det jo en nem måde at finde ud af om det er gangsteller, eller hydralikstation der taber tryk, når man kan køre tryk på hydralikstationen når der IKKE er slanger koblet til gangsteller.

Hilsen Fynboen.
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Ja, det er da en nem måde at finde ud af om problemet er i Hydraulikstation eller de andre kredsløb (koblingscylinder eller gangsteller).
I mit tilfælde, fandt jeg jo ud af at hydraulikstation var ok.
Så satte jeg kun gangstelleren på, lod være med at koble koblingscylinderen på.
Så var der igen problemer med manglende tryk, så ud fra dette konkluderede jeg at synderen var gangstelleren.
Det skal nævnes at mit hydrauliksystem ikke taber olie, så der må være en intern læk.

Jeg har den ide, at en intern læk i gangsteller er svær at få bugt på, ved bare at skifte O-ringe og diverse pakninger!!!

Jeg vil gerne hører hvis der er nogle der har erfaringer eller sidder ind med guldkorn omkring renovering af gangsteller.
Se evt. denne tråd
viewtopic.php?f=13&t=2910
hvor jeg håber på at samle information til en evt. guide til renovering af gangsteller.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen...

Indlæg af batmann67 »

Jeg står og mangler en renoverings guide af gangstelleren.
Er der nogle andre der har fundet noget på nettet.
Jeg mener at have set en Hollandsk guide?

Kom frisk kære Lupo-folk...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen... LØST

Indlæg af batmann67 »

Hip hurra, så har jeg fået renoveret min gamle gangsteller.

Jeg er ret sikker på at problemet var, at O-ringene i ventilerne var slidt op.
O-ringen sad meget løse da jeg fik skidtet skilt af.
Det passer også meget godt med at system tabt tryk ret hurtig og hydraulikpumpen kørte ret ofte.

Heldigvis er Steffen begyndt at have disse O-ringe i sit sortiment, så jeg er meget glad for at jeg ventede på dem, Steffen :-D...

Min opfattelse af og skifte pakninger og O-ringe på en gangsteller.
Er hvis gangstelleren er mekanisk i orden, og der ikke kan se revner i bundkaret.
Så gætter jeg på at 80-90% kan komme til at virke igen...

Ps. Renovering har kostet mig små 600 dkr i pakninger og O-ringe plus ca. 4 timer arbejde med at renoverer selve gangstelleren.
Dertil kommer selve tiden på at skifte gangsteller, jeg vil tro at gæve 3L-folk kan gøre dette på 3-4 timer.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ugens gåde fra konen LØST Gangsteller renoveret pris 600

Indlæg af Kim B Olesen »

Er den ude og køre også ? Tillykke med det - det var sgu dejligt at høre :D godt arbejde, så bliver det dejligt nemt for os andre at kigge til gangsteller når du får lagt en liste ind over det der skal bruges ;) hvordan var bundkarret på den anden gangsteller ? Jeg tror det var Vyffe der tilbød at lave en tegning over et bundkar ;) havde man tegningen var det jo nemt at lave et nyt når nu det så tit er dem det er galt med ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Ugens gåde fra konen LØST Gangsteller renoveret pris 600

Indlæg af Vyffe »

Fedt at den kører igen :)

Jeg skal bare bruge et defekt bundkar, så kan jeg se hvad den kan koste at fremstille. Jeg har en kammerat med en fræser og drejebænk. :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ugens gåde fra konen LØST Gangsteller renoveret pris 600

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja det var jo lige sådan noget jeg tænkte :D jeg kunne også sagtens lave det - jeg mangler bare både drejebænk og fræser ;) Det ser ikke ud til at være den store operation ;)
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Ugens gåde fra konen LØST Gangsteller renoveret pris 600

Indlæg af batmann67 »

Jeg arbejde på bilen til 02.00 søndag nat, hvor jeg nåede at få lavet en grundjustering.
Justering kørte igennem først gang, og bilen er rigtig god til at holde tryk.
Desværre var jeg for træt til at prøvekøre den, så det måtte vente til senere.
2 dage senere fik jeg igen tid til at lege 3L-snedker, tjekkede det hele igennem en ekstra gang, der var stadig tryk på hydrauliksystem, da jeg åbnede bildøren :-).
Desværre taber den lidt hydraulik olie, det ser ud til at det kommer fra en at slangerne på gangstelleren.
I søndag kom jeg til at montere slangerne omvendt, og valgte ikke og skifte de 2 små O-ringe, da jeg rettede fejlen !!!
Så jeg har skiftet O-ringene endnu engang, denne gang af Steffen´s type der er en smule tykkere.

Den nederst slange går rimelig nemt i, men den øverste virker noget mere besværelig at få monteret, er det almindelig?

Jeg tjekkede de 2 O-ringe efter, som jeg havde byttet ud.
Den ene var beskadig, men jeg kan ikke sige om det har været under montage eller da jeg tog den ud igen!

Jeg har renset olien af omkring hydrauliksystem for at se om den bliver ved med at tabe olie, så jeg holder et skarp øje med situation den kommende tid.
Prøve kørslen er forløbet til UG :-D, og krydser virkelig finger for at systemet ikke taber olie...

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Del 4. Gåde fra konen LØST GANGSTELLER RENOVERET 600 KR.

Indlæg af Crispie »

Godt at høre at du fik has på problemerne. Endnu en ting der kan forårsage et massivt tryktab på hydraulik uniten, er de 2 teleskop stempler der styrer gangstellerens øverste aksel. Det er aluminium der er blevet overfaldebehandlet ved anoidsering (ser det ud til), hvilket giver en meget hård og lavfriktions overflade. Disse teleskop cylindere passer meget præcist ind i hinanden, og der e rikke andre tætninger end tolerancerne imellem inner og yder cylinderen. Begynder disse at vise bare små tegn på rivninger (er overfladen alufarvet i stedet for den mørke koksgrå anoidsering), er de færdige. Hydraulik olien vil når der kommer tryk på disse (hvilket der gør i f.eks fri-gear), blæser alt olien lige igennem det revede teleskop stempel, og pumpen vil have svært ved at opretholde tryk, men køre hele tiden, og kan muligvik ikke opnå det tryk der er påkrævet til at starte i N.
Reservedele?? ud på brugt markedet, gangstelleren er 1 stk reservedel, som ifølge VW er byt til nyt, så kan du finde en med revnet bundkar eller andet, så er det bare at stjæle en derfra.
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Del 4. Gåde fra konen LØST GANGSTELLER RENOVERET 600 KR.

Indlæg af Vyffe »

Det med bundkaret kommer der snart en billigere løsning på end at shoppe en ny/brugt gangsteller ;)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar