AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
viewtopic.php?f=22&t=11
jeg har fulgt denne guide idag, da jeg ville grundjustere min LUPO 3l. Jeg købte den brugt for 1 måned siden. Er fra år 2000. Ingen fejl på udlæsning, da jeg købte den.
Den har kørt fint den sidste måned, har kun skiftet selve hydraulikpumpe klokken, da jeg synes den tog lidt tid om at lave tryk.
Jeg har startet med at justere koblingen til 1.86v (det var enten 1.84v eller 1.86v, kunne ikke ramme de 1.85v) Den stod på 1.91v da jeg startede
Når jeg går ind for at at starte grundjusteringen og trykker go på 014, så siger den IGN OFF i første display! Jeg har forsøgt at gå derind med motor startet og så slukke, men det er det samme uanset. Så kan ikke komme igang med grundjustering!
Så hvordan får jeg lige startet det?
jeg har fulgt denne guide idag, da jeg ville grundjustere min LUPO 3l. Jeg købte den brugt for 1 måned siden. Er fra år 2000. Ingen fejl på udlæsning, da jeg købte den.
Den har kørt fint den sidste måned, har kun skiftet selve hydraulikpumpe klokken, da jeg synes den tog lidt tid om at lave tryk.
Jeg har startet med at justere koblingen til 1.86v (det var enten 1.84v eller 1.86v, kunne ikke ramme de 1.85v) Den stod på 1.91v da jeg startede
Når jeg går ind for at at starte grundjusteringen og trykker go på 014, så siger den IGN OFF i første display! Jeg har forsøgt at gå derind med motor startet og så slukke, men det er det samme uanset. Så kan ikke komme igang med grundjustering!
Så hvordan får jeg lige startet det?
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Ok man skal tilsyneladende starte i tiptronic og så slå over i Drive og tilage igen inden den vil starte grundjusteringen!
Måske en god idé at tilføje guiden
Fik desværre en RTFM fejl
Måske en god idé at tilføje guiden
Fik desværre en RTFM fejl
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Du har den til tænding, i tiptronic, parkeringslys, blæser og andet strømslugende slukket, lader på batteri, og evt radioen ude
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Nå det havde du fundet ud af Hvad er det for en RTMF ? Du skal huske at tjekke stangen mellem gearkasse og gangsteller - der må SLET IKKE være slør i Hvis det er en RTMF 12 er det helt sikkert det der er galt
Ja den skal læses et par gange inden man går i gang
Ja den skal læses et par gange inden man går i gang
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Nej, men piller da lige radio ud og igen med en lader.
Den siger "RTFM!" som det eneste.. Ikke noget nummer på. Hvorhenne ser jeg nummeret?
Min gamle lupo skiftede jeg den arm på, men det er en del år tilbage.. Husker det var ret let Og de er vist ikke så dyre heller
RTFM 7:
-Potentiometer 2 har bevæget sig i forkert retning eller slet ikke
-Skrue monteret i gearskifteenheden
-Potentiometer 2 (G240) defekt
-Skifteventil defekt eller forkert tilsluttet (N286/N287)
RTFM 8:
-Potentiometer 1 for gearregistrering (G239) fejl/defekt
RTFM 9:
-Bakgear er ikke genkendt eller indkoblet
-Kontakt (F41) for bakgear defekt/ikke forbundet (ledninger/stik)
RTFM 10:
-Potentiometer 1 og 2 værdier ikke stabile under grundindstilling
RTFM 11:
-Indstillingsvinkel på potentiometrene 1 og 2, til registrering af geartrin er for lille
eller for stor.
RTFM 12:
-Fejl i tolerancekontrollen af måleværdier (gearskifteenhed justeres)
-Kontroller om der er slør ved stangen på gearindstiller.
-Kontroller indstillingen på gearindstiller
Den siger "RTFM!" som det eneste.. Ikke noget nummer på. Hvorhenne ser jeg nummeret?
Min gamle lupo skiftede jeg den arm på, men det er en del år tilbage.. Husker det var ret let Og de er vist ikke så dyre heller
RTFM 7:
-Potentiometer 2 har bevæget sig i forkert retning eller slet ikke
-Skrue monteret i gearskifteenheden
-Potentiometer 2 (G240) defekt
-Skifteventil defekt eller forkert tilsluttet (N286/N287)
RTFM 8:
-Potentiometer 1 for gearregistrering (G239) fejl/defekt
RTFM 9:
-Bakgear er ikke genkendt eller indkoblet
-Kontakt (F41) for bakgear defekt/ikke forbundet (ledninger/stik)
RTFM 10:
-Potentiometer 1 og 2 værdier ikke stabile under grundindstilling
RTFM 11:
-Indstillingsvinkel på potentiometrene 1 og 2, til registrering af geartrin er for lille
eller for stor.
RTFM 12:
-Fejl i tolerancekontrollen af måleværdier (gearskifteenhed justeres)
-Kontroller om der er slør ved stangen på gearindstiller.
-Kontroller indstillingen på gearindstiller
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Uhh det hele kommer tilbage nu fra den gamle Lupo tid.
Den skriver RTFM! og i anden felt 28 og i tredje felt 12.
Så må det være en RTFM 12
Jeg fik fejlen efter jeg har sat lader på, men tror da lige jeg vil lade den lade nogle timer, så jeg er sikker på at spændingen er oppe. Den måler 11.50volt på trods af at der er lader på!
I fald det ikek hjælper, så er det vel bare en ny skifte arm der skal monteres?
Tager jeg fat i den kan jeg ikke mærke slør, da det hele rykker sig. Dvs holder jeg midt på armen og trækker op og ned og til siden, så rykker det hele, dvs også de hoveder den er monteret på.
Den skriver RTFM! og i anden felt 28 og i tredje felt 12.
Så må det være en RTFM 12
Jeg fik fejlen efter jeg har sat lader på, men tror da lige jeg vil lade den lade nogle timer, så jeg er sikker på at spændingen er oppe. Den måler 11.50volt på trods af at der er lader på!
I fald det ikek hjælper, så er det vel bare en ny skifte arm der skal monteres?
Tager jeg fat i den kan jeg ikke mærke slør, da det hele rykker sig. Dvs holder jeg midt på armen og trækker op og ned og til siden, så rykker det hele, dvs også de hoveder den er monteret på.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Ha ha - det lyder til du bliver helt nostalgisk Du skal holde på stangen med den ene hånd og så tjekke den ene ende med den anden hånd og derefter den anden ende Der må ikke være det der ligner slør
Der er også en skrue dernede der godt kan gå løs så der er lidt slør
Jeg har ikke prøvet, men jeg tror godt man kunne gennemføre en grundjustering i nødstilfælde ved at vippe kuglen af, fedt i hullet, sætte en strips omkring armen så kuglen bliver presset i bund, så tror jeg ikke den kan mærke slør
Hele kuglearmen komplet med kugler har www.vagshop.dk til 419 kr
Der er også en skrue dernede der godt kan gå løs så der er lidt slør
Jeg har ikke prøvet, men jeg tror godt man kunne gennemføre en grundjustering i nødstilfælde ved at vippe kuglen af, fedt i hullet, sætte en strips omkring armen så kuglen bliver presset i bund, så tror jeg ikke den kan mærke slør
Hele kuglearmen komplet med kugler har www.vagshop.dk til 419 kr
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Det nostalgiske kom da jeg ved første tankning havde kørt 490km og tankede 17liter Det var uden at køre økomorfarKim B Olesen skrev:Ha ha - det lyder til du bliver helt nostalgisk Du skal holde på stangen med den ene hånd og så tjekke den ene ende med den anden hånd og derefter den anden ende Der må ikke være det der ligner slør
Der er også en skrue dernede der godt kan gå løs så der er lidt slør
Jeg har ikke prøvet, men jeg tror godt man kunne gennemføre en grundjustering i nødstilfælde ved at vippe kuglen af, fedt i hullet, sætte en strips omkring armen så kuglen bliver presset i bund, så tror jeg ikke den kan mærke slør
Hele kuglearmen komplet med kugler har http://www.vagshop.dk til 419 kr
Kan ikke finde armen på hans side, så har mailet ham
Jeg prøvede at holde på armen, men umuligt at mærke da det hele rykker sig, også selvom man holder fast. Kunne umiddelbart ikke mærke noget, men sq svært at vurdere!.. ... Men hvor er den skrue der kan gå løs? Er der en guide til at skifte den arm? Mindes at det var let, men husker ikke hvordan jeg gjorde dengang.
Bilen har gået 160.000km med fuld service bog (Så der er ikke snydt), så en ny arm er vel på sin plads, da jeg ikke har kunne finde den på nogen af de kvitteringer der var med. Til gengæld er udrykker lejeet skiftet kan jeg se
Der kigger en makker over senere med en bil, så vi lige kan få fuld spænding på batteriet og sikre og at det ikke er det
Har nogen rungen i styretøjet også! Det er ved lave RPM, tandarm er skiftet, så mon ikke de skal skiftes en styre kugle også
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Når jeg grundjusterer min Lupo får jeg også RTFM 12. Så gentager jeg proceduren igen og så går den igennem uden fejl.
Du kan heller ikke fuldføre en grundjustering med så lav spænding. Den skal gerne ligge over 12v.
160.000 km for den arm. Det lyder af kort tid.. Min har kørt 440.000 på samme arm.
Men få noget strøm på bilen og prøv igen..
Du kan heller ikke fuldføre en grundjustering med så lav spænding. Den skal gerne ligge over 12v.
160.000 km for den arm. Det lyder af kort tid.. Min har kørt 440.000 på samme arm.
Men få noget strøm på bilen og prøv igen..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Klasse.Vyffe skrev:Når jeg grundjusterer min Lupo får jeg også RTFM 12. Så gentager jeg proceduren igen og så går den igennem uden fejl.
Du kan heller ikke fuldføre en grundjustering med så lav spænding. Den skal gerne ligge over 12v.
160.000 km for den arm. Det lyder af kort tid.. Min har kørt 440.000 på samme arm.
Men få noget strøm på bilen og prøv igen..
Det prøver jeg
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
12.2volt med startkabler til en anden bil og stadig en RTFM 12.
Kunne ikke afkoble den blaupunkt radio der sidder i, da der skal nogle bøjler til jeg ikke kan finde!
Så ny arm skal på? Men tvivler på den er synderen
Nogen guide til at skifte den? eller vejledning?
Kunne ikke afkoble den blaupunkt radio der sidder i, da der skal nogle bøjler til jeg ikke kan finde!
Så ny arm skal på? Men tvivler på den er synderen
Nogen guide til at skifte den? eller vejledning?
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Har aldrig haft radioen ude..
Du kan prøve nogle flere gange - ellers skift den arm
Du kan prøve nogle flere gange - ellers skift den arm
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Vyffe - jeg skiftede min ved ca 170000 km, der var slør i - det er nok den fejl den kommer med under din grundjustering, så det ender jo nok med at den ikke kan gennemføre Eller lidt mere træls at kuglen falder af en mørk regn, og stormfuld aften Hvis det er tilfældet vil jeg ikke undlade at grine
Den skrue der kan gå løs mener jeg er en 6 mm skrue der sidder i bunden af skifteagregatet, den er til at se nedefra, jeg mener jeg spændte min lidt da jeg rodede lidt med det i starten
Den skrue der kan gå løs mener jeg er en 6 mm skrue der sidder i bunden af skifteagregatet, den er til at se nedefra, jeg mener jeg spændte min lidt da jeg rodede lidt med det i starten
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Det lever jeg så medHvis det er tilfældet vil jeg ikke undlade at grine
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Hvis det er den type med 2 huller i hver side, kan ståltråd, engangsbøjle eller 4 søm brugesmsg1979 skrev:Kunne ikke afkoble den blaupunkt radio der sidder i, da der skal nogle bøjler til jeg ikke kan finde!
Og det er meget normalt at en 3L ikke kan grundjusteres, hvis ikke radioen bliver pillet ud, det var da det første jeg ville prøve, inden skift af arm og andet sjovt
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Ok, jamen det forsøger jeg da lige inden armen bliver skiftet
Ingen grund til ekstra arbejde jo...
Så selvom der er kontakt og den kører programmet (dvs 1-28 af 2 omgange), så kan der godt komme en RTFM 12 pga radioen? Også selvom der ikke er fejl i armen?
Ingen grund til ekstra arbejde jo...
Så selvom der er kontakt og den kører programmet (dvs 1-28 af 2 omgange), så kan der godt komme en RTFM 12 pga radioen? Også selvom der ikke er fejl i armen?
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Hejsa,
Jeg vil foreslå dig i første omgang at demontere den der kuglekoblingsstang begge ender og rengøre kugle og hoved. Derefter samle med noget lithiumfedt eller tilsvarende.
Kuglehovederne er fastholdt med fjedre, så det ER tiltænkt at kunne skilles ad.
RTFM12 kan også forekomme hvis nederste kuglekoblingshoved ikke er justeret korrekt i det aflange spor på beslaget på gearskifteakslen.
/Claus
Nej.msg1979 skrev:Så selvom der er kontakt og den kører programmet (dvs 1-28 af 2 omgange), så kan der godt komme en RTFM 12 pga radioen? Også selvom der ikke er fejl i armen?
Jeg vil foreslå dig i første omgang at demontere den der kuglekoblingsstang begge ender og rengøre kugle og hoved. Derefter samle med noget lithiumfedt eller tilsvarende.
Kuglehovederne er fastholdt med fjedre, så det ER tiltænkt at kunne skilles ad.
RTFM12 kan også forekomme hvis nederste kuglekoblingshoved ikke er justeret korrekt i det aflange spor på beslaget på gearskifteakslen.
/Claus
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
Jeg har en RTFM 12 nu selvom armen er skiftet.
Skiftede armen og var i tvivl om placeringen i sporet..
Satte en grundjustering igang. Den kørte 28 trin igennem 2 gange, men kunne ikke høre at den skiftede gearene.. Hvordan justerer jeg bolten i hullet, dvs hvordan ved jeg hvorhenne den skal sidde?
Skiftede armen og var i tvivl om placeringen i sporet..
Satte en grundjustering igang. Den kørte 28 trin igennem 2 gange, men kunne ikke høre at den skiftede gearene.. Hvordan justerer jeg bolten i hullet, dvs hvordan ved jeg hvorhenne den skal sidde?
Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!
viewtopic.php?f=22&t=543
fandt guiden..
Eneste problem er bare at jeg ikke kan få gang i gangstelleren.. Har løsnet nederste hovede, men men skifter ikke når jeg sætter den i N i bilen eller i andre gear for den sags skyld. Har sat i frigear manuelt. Skal bare have gang i gangsteller.
Den kørte heller ikke under forsøg på grundjustring..
Er det noget med at hvis man lader den stå nogle timer, så venter den tilbage til udgangspunktet? Eller hvad gør jeg?
Har forsøgt at koble batteri fra også og fjerne fejlkode under gearkasse, men intet hjælper
fandt guiden..
Eneste problem er bare at jeg ikke kan få gang i gangstelleren.. Har løsnet nederste hovede, men men skifter ikke når jeg sætter den i N i bilen eller i andre gear for den sags skyld. Har sat i frigear manuelt. Skal bare have gang i gangsteller.
Den kørte heller ikke under forsøg på grundjustring..
Er det noget med at hvis man lader den stå nogle timer, så venter den tilbage til udgangspunktet? Eller hvad gør jeg?
Har forsøgt at koble batteri fra også og fjerne fejlkode under gearkasse, men intet hjælper