AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Alt vedrørende teknikken på 3L
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

viewtopic.php?f=22&t=11
jeg har fulgt denne guide idag, da jeg ville grundjustere min LUPO 3l. Jeg købte den brugt for 1 måned siden. Er fra år 2000. Ingen fejl på udlæsning, da jeg købte den.
Den har kørt fint den sidste måned, har kun skiftet selve hydraulikpumpe klokken, da jeg synes den tog lidt tid om at lave tryk.

Jeg har startet med at justere koblingen til 1.86v (det var enten 1.84v eller 1.86v, kunne ikke ramme de 1.85v) Den stod på 1.91v da jeg startede

Når jeg går ind for at at starte grundjusteringen og trykker go på 014, så siger den IGN OFF i første display! Jeg har forsøgt at gå derind med motor startet og så slukke, men det er det samme uanset. Så kan ikke komme igang med grundjustering!

Så hvordan får jeg lige startet det?
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Ok man skal tilsyneladende starte i tiptronic og så slå over i Drive og tilage igen inden den vil starte grundjusteringen!
Måske en god idé at tilføje guiden ;)

Fik desværre en RTFM fejl :(
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Kim B Olesen »

Du har den til tænding, i tiptronic, parkeringslys, blæser og andet strømslugende slukket, lader på batteri, og evt radioen ude ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå det havde du fundet ud af ;) Hvad er det for en RTMF ? Du skal huske at tjekke stangen mellem gearkasse og gangsteller - der må SLET IKKE være slør i :( Hvis det er en RTMF 12 er det helt sikkert det der er galt ;)
Ja den skal læses et par gange inden man går i gang ;)
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Nej, men piller da lige radio ud og igen med en lader.

Den siger "RTFM!" som det eneste.. Ikke noget nummer på. Hvorhenne ser jeg nummeret?

Min gamle lupo skiftede jeg den arm på, men det er en del år tilbage.. Husker det var ret let :) Og de er vist ikke så dyre heller




RTFM 7:
-Potentiometer 2 har bevæget sig i forkert retning eller slet ikke
-Skrue monteret i gearskifteenheden
-Potentiometer 2 (G240) defekt
-Skifteventil defekt eller forkert tilsluttet (N286/N287)

RTFM 8:
-Potentiometer 1 for gearregistrering (G239) fejl/defekt

RTFM 9:
-Bakgear er ikke genkendt eller indkoblet
-Kontakt (F41) for bakgear defekt/ikke forbundet (ledninger/stik)

RTFM 10:
-Potentiometer 1 og 2 værdier ikke stabile under grundindstilling

RTFM 11:
-Indstillingsvinkel på potentiometrene 1 og 2, til registrering af geartrin er for lille
eller for stor.

RTFM 12:
-Fejl i tolerancekontrollen af måleværdier (gearskifteenhed justeres)
-Kontroller om der er slør ved stangen på gearindstiller.
-Kontroller indstillingen på gearindstiller
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Uhh det hele kommer tilbage nu fra den gamle Lupo tid. :)

Den skriver RTFM! og i anden felt 28 og i tredje felt 12.

Så må det være en RTFM 12 :)

Jeg fik fejlen efter jeg har sat lader på, men tror da lige jeg vil lade den lade nogle timer, så jeg er sikker på at spændingen er oppe. Den måler 11.50volt på trods af at der er lader på!

I fald det ikek hjælper, så er det vel bare en ny skifte arm der skal monteres?

Tager jeg fat i den kan jeg ikke mærke slør, da det hele rykker sig. Dvs holder jeg midt på armen og trækker op og ned og til siden, så rykker det hele, dvs også de hoveder den er monteret på.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Kim B Olesen »

Ha ha - det lyder til du bliver helt nostalgisk :lol: Du skal holde på stangen med den ene hånd og så tjekke den ene ende med den anden hånd og derefter den anden ende ;) Der må ikke være det der ligner slør :(
Der er også en skrue dernede der godt kan gå løs så der er lidt slør ;)
Jeg har ikke prøvet, men jeg tror godt man kunne gennemføre en grundjustering i nødstilfælde ved at vippe kuglen af, fedt i hullet, sætte en strips omkring armen så kuglen bliver presset i bund, så tror jeg ikke den kan mærke slør ;)
Hele kuglearmen komplet med kugler har www.vagshop.dk til 419 kr ;)
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Kim B Olesen skrev:Ha ha - det lyder til du bliver helt nostalgisk :lol: Du skal holde på stangen med den ene hånd og så tjekke den ene ende med den anden hånd og derefter den anden ende ;) Der må ikke være det der ligner slør :(
Der er også en skrue dernede der godt kan gå løs så der er lidt slør ;)
Jeg har ikke prøvet, men jeg tror godt man kunne gennemføre en grundjustering i nødstilfælde ved at vippe kuglen af, fedt i hullet, sætte en strips omkring armen så kuglen bliver presset i bund, så tror jeg ikke den kan mærke slør ;)
Hele kuglearmen komplet med kugler har http://www.vagshop.dk til 419 kr ;)
Det nostalgiske kom da jeg ved første tankning havde kørt 490km og tankede 17liter :) Det var uden at køre økomorfar :)

Kan ikke finde armen på hans side, så har mailet ham :)

Jeg prøvede at holde på armen, men umuligt at mærke da det hele rykker sig, også selvom man holder fast. Kunne umiddelbart ikke mærke noget, men sq svært at vurdere!.. ... Men hvor er den skrue der kan gå løs? Er der en guide til at skifte den arm? Mindes at det var let, men husker ikke hvordan jeg gjorde dengang.
Bilen har gået 160.000km med fuld service bog (Så der er ikke snydt), så en ny arm er vel på sin plads, da jeg ikke har kunne finde den på nogen af de kvitteringer der var med. Til gengæld er udrykker lejeet skiftet kan jeg se :)

Der kigger en makker over senere med en bil, så vi lige kan få fuld spænding på batteriet og sikre og at det ikke er det :)

Har nogen rungen i styretøjet også! Det er ved lave RPM, tandarm er skiftet, så mon ikke de skal skiftes en styre kugle også ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Vyffe »

Når jeg grundjusterer min Lupo får jeg også RTFM 12. Så gentager jeg proceduren igen og så går den igennem uden fejl.

Du kan heller ikke fuldføre en grundjustering med så lav spænding. Den skal gerne ligge over 12v.

160.000 km for den arm. Det lyder af kort tid.. Min har kørt 440.000 på samme arm.

Men få noget strøm på bilen og prøv igen..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Vyffe skrev:Når jeg grundjusterer min Lupo får jeg også RTFM 12. Så gentager jeg proceduren igen og så går den igennem uden fejl.

Du kan heller ikke fuldføre en grundjustering med så lav spænding. Den skal gerne ligge over 12v.

160.000 km for den arm. Det lyder af kort tid.. Min har kørt 440.000 på samme arm.

Men få noget strøm på bilen og prøv igen..
Klasse.
Det prøver jeg :)
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

12.2volt med startkabler til en anden bil og stadig en RTFM 12.
Kunne ikke afkoble den blaupunkt radio der sidder i, da der skal nogle bøjler til jeg ikke kan finde!
Så ny arm skal på? Men tvivler på den er synderen

Nogen guide til at skifte den? eller vejledning?
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Vyffe »

Har aldrig haft radioen ude..

Du kan prøve nogle flere gange - ellers skift den arm :)
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Kim B Olesen »

Vyffe - jeg skiftede min ved ca 170000 km, der var slør i - det er nok den fejl den kommer med under din grundjustering, så det ender jo nok med at den ikke kan gennemføre ;) Eller lidt mere træls at kuglen falder af en mørk regn, og stormfuld aften ;) Hvis det er tilfældet vil jeg ikke undlade at grine :lol:
Den skrue der kan gå løs mener jeg er en 6 mm skrue der sidder i bunden af skifteagregatet, den er til at se nedefra, jeg mener jeg spændte min lidt da jeg rodede lidt med det i starten ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af Vyffe »

Hvis det er tilfældet vil jeg ikke undlade at grine
Det lever jeg så med :lol:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af sussi »

msg1979 skrev:Kunne ikke afkoble den blaupunkt radio der sidder i, da der skal nogle bøjler til jeg ikke kan finde!
Hvis det er den type med 2 huller i hver side, kan ståltråd, engangsbøjle eller 4 søm bruges :geek:
Og det er meget normalt at en 3L ikke kan grundjusteres, hvis ikke radioen bliver pillet ud, det var da det første jeg ville prøve, inden skift af arm og andet sjovt :ugeek: :ugeek:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Ok, jamen det forsøger jeg da lige inden armen bliver skiftet :)
Ingen grund til ekstra arbejde jo...


Så selvom der er kontakt og den kører programmet (dvs 1-28 af 2 omgange), så kan der godt komme en RTFM 12 pga radioen? Også selvom der ikke er fejl i armen?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
msg1979 skrev:Så selvom der er kontakt og den kører programmet (dvs 1-28 af 2 omgange), så kan der godt komme en RTFM 12 pga radioen? Også selvom der ikke er fejl i armen?
Nej.

Jeg vil foreslå dig i første omgang at demontere den der kuglekoblingsstang begge ender og rengøre kugle og hoved. Derefter samle med noget lithiumfedt eller tilsvarende.
Kuglehovederne er fastholdt med fjedre, så det ER tiltænkt at kunne skilles ad.

RTFM12 kan også forekomme hvis nederste kuglekoblingshoved ikke er justeret korrekt i det aflange spor på beslaget på gearskifteakslen.


/Claus
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

Jeg har en RTFM 12 nu selvom armen er skiftet.

Skiftede armen og var i tvivl om placeringen i sporet..
Satte en grundjustering igang. Den kørte 28 trin igennem 2 gange, men kunne ikke høre at den skiftede gearene.. Hvordan justerer jeg bolten i hullet, dvs hvordan ved jeg hvorhenne den skal sidde?
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

viewtopic.php?f=22&t=543
fandt guiden..
Eneste problem er bare at jeg ikke kan få gang i gangstelleren.. Har løsnet nederste hovede, men men skifter ikke når jeg sætter den i N i bilen eller i andre gear for den sags skyld. Har sat i frigear manuelt. Skal bare have gang i gangsteller.
Den kørte heller ikke under forsøg på grundjustring..
Er det noget med at hvis man lader den stå nogle timer, så venter den tilbage til udgangspunktet? Eller hvad gør jeg?

Har forsøgt at koble batteri fra også og fjerne fejlkode under gearkasse, men intet hjælper
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: AKUT! IGN OFF inden grundjustering!

Indlæg af msg1979 »

ingen hjælp? :shock:
Besvar