Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterrelæ.

Alt vedrørende teknikken på 3L
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Hvordan gik det, Michael? Er Lupoen startet :?:



/Claus
Ikke endnu nej :smile:
Starteren ligger lige pt på arbejdet for at blive testet, og ved først resultat på mandag :-)

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Hoff
Indlæg: 15
Tilmeldt: søn 13. maj 2012 11:39
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af Hoff »

har faktisk oplevet noget lignende med en G4 engang, der var den tykke + til starteren brændt over (ikke til at se på yderkablet) så den klikkede kun når starteren blev aktiveret :)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

Så er der en lille update herfra :)
Fik som bekendt smidt starteren af ude på arbejdet. Den blev testet, og den er tilsyneladende fuldt funktionel. Den blev spændt op i en skruetvinge, strøm kom der på, og så blev den store plus på relæ og det lille stikben til tænding ført sammen via en ledning, og starteren kørte fint rundt, akslen drejede lystigt rundt, og drejede ud, som ville den tage fat i svinghjulet.
Lånte så en prøvelampe med hjem idag, og fik den sat på den lille ledning der går oppe fra tændingen, som skal sidde på starterrelæet, og på en solid stel. Og lampen lyste med det samme damen drejede nøglen, så umiddelbart ikke nogen fejl der.
Hvad FANDEN kan der så være galt!? 8-)
Jeg mistænkte straks starterrelæet for at være defekt, da det var jo det, den store plusledning kom i berøring med, og fik svitsede mærker over det hele. Men så tænkte jeg mig om, og kom i tanke om, at så burde akslen da ikke dreje rundt og kører ud, som det gjorde ude på arbejdet. Eller hvad? :|
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af Vyffe »

Det er ikke så mærkeligt at den roterer på arbejdet. Den er jo uden belastning. Prøv at smid en belastning på, der svarer til en dieselmotor. :twisted:
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af Kim B Olesen »

HAR du tjekket stelforbindelser til motor eller sat et stelkabel(startkabel) direkte fra en god stel på karosseri og over på motor evt starterhus ;)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

Kim B Olesen skrev:HAR du tjekket stelforbindelser til motor eller sat et stelkabel(startkabel) direkte fra en god stel på karosseri og over på motor evt starterhus ;)
Nope :)
Hvad sker der, når jeg gør det?

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra start

Indlæg af sussi »

MichaelSmed skrev:
Kim B Olesen skrev:HAR du tjekket stelforbindelser til motor eller sat et stelkabel(startkabel) direkte fra en god stel på karosseri og over på motor evt starterhus ;)
Nope :)Hvad sker der, når jeg gør det?
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Hvis starteren ikke kan trække motoren rundt, fordi den ikke kan få "power" nok grundet en dårlig stelforbindelse, kan du på denne måde konstatere om det er der fejlen ligger.
M.v.h. Sussi
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

sussi skrev:
MichaelSmed skrev:
Kim B Olesen skrev:HAR du tjekket stelforbindelser til motor eller sat et stelkabel(startkabel) direkte fra en god stel på karosseri og over på motor evt starterhus ;)
Nope :)Hvad sker der, når jeg gør det?
Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Hvis starteren ikke kan trække motoren rundt, fordi den ikke kan få "power" nok grundet en dårlig stelforbindelse, kan du på denne måde konstatere om det er der fejlen ligger.
M.v.h. Sussi
Årh, smart :smile:
Hiver et startkabel med hjem i morgen, smider starteren på, og må se hvad den siger :)
Så den burde trække starteren rundt, når jeg gør det trick?

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja hvis det er stel den mangler ;) Den skal jo have lige så meget stel som den skal have plus ;)
P.S. Jeg har også skrevet det til dig en gang at du skulle prøve ;)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

Kim B Olesen skrev:Ja hvis det er stel den mangler ;) Den skal jo have lige så meget stel som den skal have plus ;)
P.S. Jeg har også skrevet det til dig en gang at du skulle prøve ;)
Min fejl :grin:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Fik du skiftet det brændte kabel, monteret starteren og startet Lupoen, Michael?



/Claus
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

HamSjelv skrev:Hejsa,


Fik du skiftet det brændte kabel, monteret starteren og startet Lupoen, Michael?



/Claus
Hvilket kabel tænker du på? :smile:
Er næsten kommet fred til at det kun kan være en afbrændt stelforbindelse eller den store tykke plus der er brændt, som jo var skyld i det hele så tester begge ting i morgen efter arbejde :smile:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra start

Indlæg af sussi »

MichaelSmed skrev:Er næsten kommet fred til at det kun kan være en afbrændt stelforbindelse eller den store tykke plus der er brændt, som jo var skyld i det hele så tester begge ting i morgen efter arbejde :smile:
Jamen jamen det er jo netop det der er blevet foreslået flere gange :lol: :lol: :lol:
Held og lykke ;)
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

sussi skrev:
MichaelSmed skrev:Er næsten kommet fred til at det kun kan være en afbrændt stelforbindelse eller den store tykke plus der er brændt, som jo var skyld i det hele så tester begge ting i morgen efter arbejde :smile:
Jamen jamen det er jo netop det der er blevet foreslået flere gange :lol: :lol: :lol:
Held og lykke ;)
Bær over med mig, jeg opfatter ikke ting så nemt :lol::lol:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra start

Indlæg af Thore J »

MichaelSmed skrev: Bær over med mig, jeg opfatter ikke ting så nemt :lol::lol:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jamen for satan knægt.... :?

Start altid din fejlsøgning med de lavthængende frugter... dvs det der er nemt at konstatere og nemt (og billigt) at gøre noget ved...
Nu har du jo flået starter af m.m... og bilen har snart holdt stille i en måned

Husk dette...
Ting der drevet af strøm skal have strøm...
og ting der er drevet af brændstof og luft skal have brændstof og luft .....

..hvis du baser fejlsøgninger på de 2 enkle regler, så kan du spare dig selv for rigtig meget tid, ærgrelser ... og ikke mindst mange penge... det er sjældent at større komponenter giver helt op, det er som regel noget med tilførslen af det de skal bruge for at fungere...

Ellers er der naturligvis også VW-metoden.. skift alt mellem nummerpladerne ved ALLE fejl.. :lol:
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra start

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
MichaelSmed skrev:Hvilket kabel tænker du på?
Er næsten kommet fred til at det kun kan være en afbrændt stelforbindelse eller den store tykke plus der er brændt, som jo var skyld i det hele så tester begge ting i morgen efter arbejde

Nåreh ja, vi er vel også bare et par stykker der har skrevet det tidligere det med de brændte forbindelser... :shock:

Det er sgi ren farce det her, Michael ;)

Jeg tror du forsøger at dække over at du simpelthen bare ELSKER at køre i kærestens Alto :D :D

Du valgte selv at hoppe ud af de elektriske målinger da jeg ville have dig til at måle de to kabler du nu selv nævner.

Det tager MAX. 30 sekunder at måle sig frem til om stelkablet er højimpedant/brændt. Og det er inklusiv det at åbne motorhjelmen og drikke vel-udført øl efter endt måling :lol: :lol: ;)


Kom nu, Michael. Lad os se noget kampgejst!


/Claus
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

HamSjelv skrev:Hejsa,
MichaelSmed skrev:Hvilket kabel tænker du på?
Er næsten kommet fred til at det kun kan være en afbrændt stelforbindelse eller den store tykke plus der er brændt, som jo var skyld i det hele så tester begge ting i morgen efter arbejde

Nåreh ja, vi er vel også bare et par stykker der har skrevet det tidligere det med de brændte forbindelser... :shock:

Det er sgi ren farce det her, Michael ;)

Jeg tror du forsøger at dække over at du simpelthen bare ELSKER at køre i kærestens Alto :D :D

Du valgte selv at hoppe ud af de elektriske målinger da jeg ville have dig til at måle de to kabler du nu selv nævner.

Det tager MAX. 30 sekunder at måle sig frem til om stelkablet er højimpedant/brændt. Og det er inklusiv det at åbne motorhjelmen og drikke vel-udført øl efter endt måling :lol: :lol: ;)


Kom nu, Michael. Lad os se noget kampgejst!


/Claus
HADER den lille pisbil! :mrgreen:
Men må nok hellere også indrømme, at jeg er er godt og grundig træt af det. Hader det som bare pesten, når jeg laver sådan en kæmpe fejl 40, og at jeg dernæst ikke kan finde ud af at lave det lort :evil:
Og er på en byggeprojekt som har varet det sidste halve år, og er endnu ikke færdig, og er så sindsygt træt hver dag når jeg kommer hjem, og når jeg så samtidig skal ud på arbejdet og hente grej til at måle med, og ud det samme aften, så er det sjældent man orker det. Men nu har jeg lånt voltmeter, prøvelampe og belaster, og jeg har sat hele weekenden af til at fejlfinde bilen.
Og I må undskylde jeg har misforstået jer, og lidt overset at I har fundet frem til det længe før mig, men læser alting med et halvt øje åbent efterhånden, og når jeg så samtidig ikke fatter noget som helst omkring el, så skal det nok gå godt :lol:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
HamSjelv
Indlæg: 1846
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

Den pris kan vist ikke vælte noget husholdningsbudget.. :?:



/Claus
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Sv: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af MichaelSmed »

HamSjelv skrev:Hejsa,

http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

Den pris kan vist ikke vælte noget husholdningsbudget.. :?:



/Claus
Nej det er sgu godt nok billigt. Havde bare forstået på dem fra arbejdet, at de tå pisse dyre, derfor jeg låner den fra arbejdet :smile:

Sendt fra en tyk og fedtet finger..
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Lupo vil ikke starte, og klikker mærkeligt fra starterre

Indlæg af KMDTHY »

Så snart der står Fluke eller lignende på, så kan de godt være dyre ja.... men til at måle impedans på ledninger samt DC spændinger i en bil, så er sådan en harald skrald udmærket.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Besvar