Bremseudluftning

Forummet hvor der snakkes biler
Besvar
housekajela
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 9. jan 2012 20:22
Geografisk sted: Hjallerup

Bremseudluftning

Indlæg af housekajela »

Nogen der ved hvordan en bremseudlufter" virker" har været ved at udlufte mine bremser forsøgt ;) har købt en billig bremseudlufter Med indbygget fast returventil, man kan da vel ikke samle den forkert ?? ved godt jeg er kvinde ;) men tror jeg har gjort det rigtig...... har hældt lidt bremsevæske i beholderen, og sat den til udluftningsventilen og trådt bremsen helt i bund- lukket ventilen og lavet nyt tryk på bremsen og igen åbenet ventilen................. ved ikke men skal der ikke komme mere bremsevæske i beholderen ??? efterhånden som man udlufter
Vedhæftede filer
Bremseudlufter og bla. malou 003.jpg
Bremseudlufter og bla. malou 003.jpg (118.99 KiB) Vist 3817 gange
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Bremseudluftning

Indlæg af MichaelSmed »

Prøv at pust i returventilen, den vej du kan puste igennem, den vej løber væsken, dvs det skal løbe ned i flasken :)

Når du udlufter, husk at starte fra det hjul længst væk fra væskebeholderen, dvs højre baghjul. Smid en kammersjuk/kæreste/ven/mor/far/barn ind i bilen, sæt slangen på udluftsskruen, løsn den og lad så vedkommende trykke 15 gange, stille og roligt, så det kommer helt i bund. Så holder du øje med væsken der flyder igennem, og hvis der kun er væske, og ingen bobler efter de 15 tryk, så er luften i den del af bremserne væk. Når væsken er helt ren, så skal vedkommende holde bremsen i bund, dvs holde tryk, og så kan du lukke udluftsskruen. Dernæst burde bremsepedalen blive hård med det samme. Hvis ikke, prøv 15 gange igen. Husk at holde øje med beholderen, evt få en 3 person til det, den må IKKE løbe tør, så får du bare luft i systemet igen. Når højre bagbremse er udluftet, så tager du venstre bagbremse og følger samme procedure, dernæst højre forhjul, og til sidst venstre forhjul.

Spørg endelig, hvis du stadig er i tvivl :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Bremseudluftning

Indlæg af sussi »

Du har fattet systemet (næsten) ;)
Med sådan en udlufter kan én person udlufte systemet.
Lige for at skære det ud i pap:
Samle udlufteren, således at vædsken løber fra hjulet og ned i beholderen.
Slangen i beholderen skal være under vædskeniveau.
Montere slangen på udluftningsskruen på højre baghjul.
Løsne udluftningsskruen.
Træde bremsen stille og roligt i bund og slippe den stille og roligt igen 7-10 gange.
Jeg er bange for at du ved 15 gange risikerer at tømme systemet.
Stramme skruen.
Påfylde bremsevædske.
Venstre baghjul på samme måde.
Derefter forhjulene. her kan du nøjes med at træde bremsen i bund 4-5 gange.
Jeg har aldrig prøvet på en 3L, så antal gange er et sjus, men bare hold øje med at der komme væske i beholderen, og som Michael skriver, PAS PÅ at der hele tiden er væske nok, så systemet ikke løber tør.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
housekajela
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 9. jan 2012 20:22
Geografisk sted: Hjallerup

Re: Bremseudluftning

Indlæg af housekajela »

Mange tak, vil prøve her i weekenden når min sviger søn kommer, har gjort det rigtig med slangen nede i beholdren under vædskeniveau.
og startet med højer baghjul og bagefter venstre og sidst venstre forhjul det tættes ved, men undre mig at der ikke kom bremsevæske ud ??? der er en ventil på bunden af slangen som er nede i beholderen skal nok løsne den så der kan komme luft igennem og den er under væskeniveau ......... Tænkte bare der er et eller andet galt når der ikke kommer mere bremsevæske i beholderen
housekajela
Indlæg: 13
Tilmeldt: man 9. jan 2012 20:22
Geografisk sted: Hjallerup

Re: Bremseudluftning

Indlæg af housekajela »

Tak for hjælpen :P så lykkes det, det jeg havde gjort forkert var at jeg ikke havde " løsnet returventilen " der går ned i flasken :lol: Så mange tak for hurtig svar, til Michaelsmed og sussi :D
Vil lige tilføje at med denne udlufter kan én person udlufte systemet smart :)
er vældig stolt da jeg aldrig har makket bil, andet end været hjælper!! nu har min Lupo <3 både fået skiftet pære og bremsevæske ........ Måske jeg også gir mig i kast med at skifte bremseklodser og bakker når den tid kommer
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Bremseudluftning

Indlæg af Kim B Olesen »

Sådan - det er sgu bare at prøve sig frem - går det galt er vi herinde ;) og går det helt galt må du jo få noget hjælp til at komme videre ;)
Besvar