"Klak klak klak" lyde i tomgang?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
bobleren
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 11. dec 2010 20:41
Geografisk sted: Silkeborg

"Klak klak klak" lyde i tomgang?

Indlæg af bobleren »

Hej allesammen!
Der er i dag opstået en besynderlig "klak klak klak" lyd fra min 3l'er når den står i tomgang. Jeg kørte 50 km i morges og parkerede, da jeg startede bilen igen begyndte lydene med det samme.
Umiddelbart lyder det som om at lydene kommer fra venstre side af motoren (set forfra, ved tandremssiden). Jeg kan ikke rigtig lokalisere lyden, jeg har prøvet at åbne oliedækslet da bilen var tændt for at høre om lyden tog til, men synes umiddelbart kun det er ventilernes gang der høres kraftigere når jeg åbner og ikke "klak" lydene.. Lydene forekommer kun i tomgang eller ved meget lave omdrejninger under udkobling fx.
Der skal dertil også siges at de er periodiske, de kommer og går i tomgang, tager lidt til forsvinder så igen og igen.

Bilen er en VW Lupo 3L 1,2 TDi fra 2002, den har kørt 292.xxx og har for 6.000 km siden fået grundjusteret gearkassen samt skiftet gearolie ved Lupo manden i Horsens.

Er der nogen der har prøvet samme lyd og fundet ud af hvad det kan være eller har en idé om hvad det kunne være.

Jeg regner med min trykkugle skal skiftes, bilen bruger lang tid på at få tryk på inden start, og jeg kan høre den starter med mellemrum på få minutter når jeg står og kigger i motorrummet. Jeg synes bare ikke det lyder til lyden kommer herfra :)

På forhånd tak
Mvh
Brian Marquart
Volkswagen Lupo 1,2 Tdi 3L '02
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: "Klak klak klak" lyde i tomgang?

Indlæg af Kim B Olesen »

Det kunne godt enten være remstrammeren der slår lidt i lejet eller måske friløbet på generatoren :D Men det kunne jo også lidt værre være fra tandremmen - så jeg ville i hvert fald lokalisere fejlen rimeligt hurtigt :D
danielvagn
Indlæg: 41
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 20:58
Geografisk sted: Hørsholm

Re: "Klak klak klak" lyde i tomgang?

Indlæg af danielvagn »

mit bedste bud ville også være friløbet på generatoren, prøv at se på remstrammeren (den til generator remmen) når motoren kører i tomgang, hvis remstrammeren hopper, har friløbet sat sig fast og trænger til en udskiftning.
Audi A2 2003 1,2 TDI 3L 210.000 km.
Skoda Superb 2010 1,9 TDI Greenline 275.000km
Har VAG-COM så kan evt kontaktes, hvis lidt hjælp kunne ønskes.
Besvar