Lupo misser 5. gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Lupo misser 5. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej jeg har lovet at prøve at hjælpe med at finde ud af dette problem - Lupoen kører fint i alle gear pånær 5. lige så snart den prøver at skifte til 5. lyder det lidt som et gearkiks (ikke voldsomt, børster ligeså stille tænder :D ) og så skal man have den stoppet og startet for at køre videre - den er blevet grundjusteret hvilket ikke hjalp, så var jeg ved at kigge lidt og konstaterede at den manglede lidt hydraulikolie og trykkuglen måske var lidt træt, men kunne stadig starte 12 sek fra trykløs, så nok ikke så galt :D Men kan det være den manglende olie(jeg havde ikke lige noget olie med derind, derfor er det ikke prøvet endnu) der gør at den konsekvent fejler i 5. gear eller er det gearkassen der er færdig(ingen spåner eller andet i gearolien eller smadrede tandhjul set fra dækslet i enden)

Det kunne være fedt at finde svaret, det er ham der altid hjælper mig når jeg har bilproblemer - det kunne jo være sjovt at hjælpe ham til en forandring :lol:

Mvh Kim
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af 383CI »

Det kan være 5. gear ikke er korrekt til spændt. Altså at gaflen der flytter skifteren har rykket/forskubbet sig. Jeg har ingen praktisk erfaring med dette, men ved det skal "ligge rigtigt" til. Prøv evt. at skrue omtalte dæksel af igen og se og mærk om der er noget der "føles forkert" men som beskrevet ved jeg ikke hvordan det skal føles.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af KaKa@ »

Sync. fejl i 5 gear.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej og tak for svar - fejlen er fundet - det var akslen der går ud til tandhjulet i femte gear der var rykket rundt i tandhjulet = både aksel og tandhjul smadret helt uden at man kunne se det - hvis den hang på lift kunne den godt skifte til femte og køre indtil den fik modstand eller fuld gas :( Så desværre ingen nem eller billig løsning - ny kasse på - godt det ikke er min bil :D
Nej jeg har desværre ingen billeder - jeg var der ikke under konstateringen :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af 383CI »

Hmm, trist, men I bor da rimeligt taknemlig mht. at få, eller få skiftet, gearkassen.
Tak for du deler fejlen her ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja lidt trist - men hvad - intet holder evigt - det er jo det vi har forum for - nu må jeg se om jeg kan få knipset et par billeder :D
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af ph. »

hvordan opstod problemet?
startede det som et skifte gear problem
eller med at den ikke trak i 5.th
eller...??
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af B.B. »

Hvis den ødelagte gearkasse er til salg, er jeg interesseret.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lupo misser 5. gear

Indlæg af Kim B Olesen »

ph. skrev:hvordan opstod problemet?
startede det som et skifte gear problem
eller med at den ikke trak i 5.th
eller...??
Den ville bare lige pludselig ikke i 5.den sagde sådan en gearkiks lyd når den prøvede - og så skulle man have den stoppet og startet igen for at køre videre, men det tror da pokker gearkassestyringen ikke ville være med når ikke motoromdrejninger og gearkasseomdrejninger passede sammen :D
B.B. skrev:Hvis den ødelagte gearkasse er til salg, er jeg interesseret.
Det var jeg måske også hvis den var til salg - men den er hos en der mener han kan lave den for 3000 kr, det får vi så se om det holder stik, jeg er ikke sikker på han regner med akslen er smadret :D
Besvar