Gearolie

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Hush
Indlæg: 5
Tilmeldt: ons 13. jul 2011 05:56
Geografisk sted: Fredericia

Gearolie

Indlæg af Hush »

Hej,

Jeg har haft min Lupo hos et VW værksted (største fejltagelse nogensinde), der havde haft gearkassen af i forbindelse med noget fejlsøgning.

Jeg har så senere på diverse hjemmesider fundet ud af at VW-værksteder ikke påfylder det korrekte gearolie og mængde på Lupoer. Jeg spurgte så værkstedet hvad de havde fyldt på. Svaret var som jeg frygtede: 2.5L standard VW gearolie (som i følge deres Lupo ekspert var det korrekte).

Hvordan forholder jeg mig lige til det? Anbefaler I at jeg får det skiftet? Hvor alvorlige konsekvenser har det? Hvor længe kan jeg evt. køre med denne olie?

Mvh

Kenneth
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Gearolie

Indlæg af KaKa@ »

Hush skrev:
Hvordan forholder jeg mig lige til det? Anbefaler I at jeg får det skiftet? Hvor alvorlige konsekvenser har det? Hvor længe kan jeg evt. køre med denne olie?
Eh. Ja da. Du skal da have det rigtige antal L olie i kassen. Du skal derfor få hældt det rigtige antal på, 3,1L !
Ville skifte det ved først bydende lejlighed.
Senest rettet af KaKa@ lør 30. jul 2011 12:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Gearolie

Indlæg af yaknudsen »

VW har med stor sandsynlighed påfyldt den korrekte slags olie. Men for lidt af den. Lupo nørderne har erfaring for at det har gavnlig effekt for holdbarheden af gearkassen at "overfylde" til 3,1 liter i stedet for de foreskrevne 2,5 liter.

Det vil næppe være årsag til en katastrofe med øjeblikkelig effekt at køre med de 2,5 liter. Men hvis det var min bil ville jeg nok sørge for at få efterfyldt med 0,6 liter gearolie så snart jeg fik en smule tid til overs.

Er man 'livrem og seler' typen kan man selvfølgelig få tappet de 2,5 liter olie af, og hældt 3,1 liter ny olie på. Så er man helt sikker på at tingene er 100% i orden. Men der er ikke grund til panik. Ved først kommende lejlighed burde være fint nok.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearolie

Indlæg af 383CI »

[quote="
Er man 'livrem og seler' typen kan man selvfølgelig få tappet de 2,5 liter olie af, og hældt 3,1 liter ny olie på. Så er man helt sikker på at tingene er 100% i orden. Men der er ikke grund til panik. Ved først kommende lejlighed burde være fint nok.[/quote]

Er intet mindre end fuldstændigt enig. Også med det er en af de største fejl en Lupo ejer kan begå er at køre den til VW.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearolie

Indlæg af sussi »

Du kan relativt nemt efterfylde gennem speedometerdrevet, læs her:
viewtopic.php?f=22&t=36
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar