Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af sussi »

Jeps, man man fejlfinde ved at prøve at bytte dem, som tidligere skrevet.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Tak! Det bliver afprøvet imorgen!
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

så fik jeg bytte rundt på de to ventiler.
Resultatet er det samme, men fejlkoden er ændret fra:
17965 Charge pressure control Positive Deviation. til 17964 charge pressure control Negative deviation. Hmmm
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Indlæg af JohnnyP »

Så har jeg været over ulven igen, og det ser ud til at jeg ramte plet denne gang. Den har ihvertfald ikke lavet numre siden.
Jeg tog både N18 og N75 ventilerne af og gav dem en gang WD-40 ind i studsene, lod dem dryppe af og samlede skidtet igen. Så har bilen godt nok stået stille et par dage, men det tror jeg nu ikke har nogen betydning. Nu har jeg lige været ude på en tur med blandet kørsel i en times tid og den har ikke lavet numre. Det skal lige siges at der i starten godt kunne gå en time imellem den gjorde det, men til sidst var det 99% sikkert at den gjorde det indenfor et par minutter.
Jeg syntes også at jeg kan mærke en betydelig hurtigere respons ved kickdown. Næsten ingen turbotøven. Dejligt :D
Tusind tak for alle input!
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Indlæg af thebat18 »

Det var godt noget af en løsning - og ikke mindst hvordan du fik ideen til det. Men jeg prøver det straks i morgen! Fedt du fik det til at virke på din
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Indlæg af JohnnyP »

Problemet er dog ikke helt væk alligevel, MEN det har bestemt haft noget med det at gøre. Den har kun gjort det en gang siden!
Jeg fik ideen da jeg havde dem afmonteret, og kiggede ind i studsen, det er et lille stempel som kører frem og tilbage.. I mit arbejde som teknikker i en produktionsvirksomhed er stort set alle maskiner på en eller anden måde styret af pneumatic, og så kom jeg i tanke om at hvis vores olietågesmøring løber tør eller på anden måde sætter ud, så går der ikke længe før det vælter ind med problemer fordi stemplerne hurtigt bliver tørre. Derfor tænkte jeg at de små stempler måske også bare var tørre. Jeg tror at det vil hjælpe at give dem en tur mere.. men måske har de været tørre for længe og er derfor slidte, men det vil vise sig. Under alle omstændigheder så tror jeg at det ville være en god ide at man giver dem en dråbe tynd olie som forebyggelse. Så kan man spare en masse fustrationer :) Hvis man googler "N75 problemer" vælter det frem med netop dette problem, og det gælder for alle bilmærker med dette system. Det er straks mere vanskeligt at finde løsninger på problemet.
Jeg skal lige tilføje at jeg er klar over at der er mange som har prøvet at skifte ventilen uden held, og så holder min teori selvfølgelig ikke. Men jeg er sikker på at det ikke vil skade at smøre..
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Reparation på (tryk)dåse er ikke en løsning!

Hvor lang tid tror du der går, inden det du har sprøjtet ud af den der WD40-dåse er fordampet i et mere eller mindre lufttomt rum?

Selvom du hælder en bedre symaskineolie eller tilsvarende ind over det bevægelige stempel, ændrer det ikke på at stempel og cylinder er slidt (hone + overstørrelse stempel ;) )

Skal det være en kvalitets-reparation er det ifølge min terminologi kun een vej, og det er de 1000kr til en ny N75... :oops:



/Claus
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Indlæg af JohnnyP »

Jeg har ikke haft i sinde at rep. på trykdåsen. Det er vist enten virker den eller ikke! enten kan den bevæges ved at suge i slangen eller også kan den ikke, og skal skiftes. Mht. N75 ventilen og det med at smøre den, var det nu mest tænk som fejlsøgning og ikke en egentlig reparation, men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvordan olie fordamper? hvad enten det er i et lufttomt rum eller ej? Nå, lad det nu ligge. Jeg går ud fra at forum'et er til for at hjælpe hinanden og ikke hakke på hinanden :)
Jeg opsummerer:
problemet er reduceret men ikke væk efter at ventilerne har fået smørelse. Det kan skyldes at stemplerne i ventilen har kørt lidt stramt og nu kører bedre men ikke godt nok. Eller jeg mærker først nu effekten af 3 dåser Bell-add i indsugningen og en i tanken(bilen har kørt 1200km siden den fik Bell-add!)
Det kan måske også skyldes at der har været meget sod omkring de bevægelige dele i turbo'en som nu er reduceret men stadig volder problemer. Den gør det nemlig ikke længere i kold tilstand. Når jeg bevæger armen på turboen kører den fint både i kold og varm tilstand, men jeg kan ikke vide om der måske er lidt modstand når temp. peak'er ved acceleration. Jeg har lagt mærke til at fejlen kommer når den går fra højt ladetryk til lavt, og ikke omvendt.
Jeg har ferie nu, og har derfor tænkt mig at skille turboen ad og rense den. Hvis der så stadig er fejl så kommer der en ny N75 på, har forresten fundet en hos Howdiaudi til godt 800,- :)
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Besvar