Lupo mister kraften, periodisk***LØST****

Alt vedrørende teknikken på 3L
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af KaKa@ »

383CI skrev:Undskyld, men hvorfor fan*** er det du ikke vil kigge efter den arm om den bevæger sig, når bilen har mistet trækket? Det er, undskyld mig, da tåbelig at skille en turbo der virker af.
Hvis det var turboen der var sodet til, hvorfor skulle din fejl så være periodisk i stedet for permanenet? Det er jo ikke sådan at soden/skidtet forsvinder fordi du stopper og startet motoren igen.
Selvom det ikke lyder logisk, kan en tilsodet turbo sagtens virke periodisk!
Så ikke ulogisk at det er turbo'en der er fejlsen her.
søgaardfreelance
Indlæg: 9
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:20
Geografisk sted: København

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af søgaardfreelance »

hmm kan være jeg husker helt forkert det er en del år siden og købte igennem en vw mand:D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af 383CI »

Jeg giver op.
God fornøjelse, det lyder som den skal til VW de skifter også bagklappen og gangstelleren inden de finder ud af der mangler luft i baghjulet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Hvis jeg har forstået det rigtigt ser jeg det sådan:
Hvis armen på turbo'en hænger, evt. pga sod. kan turbo'en give et for højt ladetryk, hvilket får bilen til at gå i nødprogram og dermed "mister den kraft". Når bilen slukkes og tændes igen starter den forfra igen og går først i nødprogram igen hvis den registrerer et for højt ladetryk.
Så langt så godt! Nu har den så fået en Bell add kur (2 dåser i indsugningen + en i tanken) efter en masse blå røg var resultatet ikke anderledes, problemet er der stadig. Er næste skridt så at rense turboen manuelt? Hvis det kommer af en dårlig luftmængdemåler, hvordan kontrollerer jeg så den? Det er nemt nok at sige at det er dit og dat som er årsag til problemet, men fortæl lige hvordan jeg kan sikre mig at det er netop denne del som ikke virker som den skal også!
383ci: Jeg har jo skrevet at armen på turbo'en kører uden problemer, også når problemet opstår! Men den skal vel ikke hænge i mange sekunder før der registreres et for højt ladetryk.
Måske skulle jeg købe et turbo tryk manometer for at se hvad der foregik når problemet opstår ;o)
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af 3liter.dk »

JohnnyP skrev:Hvis jeg har forstået det rigtigt ser jeg det sådan:
Hvis armen på turbo'en hænger, evt. pga sod. kan turbo'en give et for højt ladetryk, hvilket får bilen til at gå i nødprogram og dermed "mister den kraft". Når bilen slukkes og tændes igen starter den forfra igen og går først i nødprogram igen hvis den registrerer et for højt ladetryk.
Korrekt!

JohnnyP skrev: Men den skal vel ikke hænge i mange sekunder før der registreres et for højt ladetryk.
Også Korrekt! vi snakker milli sek.
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Jesper: Vil du mene at jeg skal rense turbo'en manuelt?
Er der en metode til at tjekke ladetryk-ventilen og boost-ventilen samt evt. luftmængdemåleren? vag-com melder ingen fejl under normale forhold - kun når den går i nødprogram!
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af ph. »

JohnnyP skrev:Armen på aktuatoren kører dog helt uden problemer efter kuren.
Hmm det gør den jo så ikke hvis den stadig melder fejl på turbotryk og hvis det skyldes
1.N75 fejl
2.turbo der stadig driller på trods at at den har fået bell add

383 spørger om armen på turbo bevæger sig når den melder fejl /går dårligt
og du svarer at armen kan bevæges frit
...hvilket ikke er det der bliver spurgt om ;)
hvis N75 er død så kan du selv bevæge armen men den bliver ikke aktiveret af N75

så spørgsmålet er:
Når bilen melder fejl /går dårligt ...hvis du så lader bilen gå i tomgang, åbner hjælmen, får en til at gi gas, og selv kigger ned på armen imens.
bevæger armen sig /bliver den aktiveret af N75
eller står den helt stille??

hermed ikke sagt at det ikke var det du mente da du svarede...
...så var det bare muligt at tolke dit svar i flere retninger så bla. 383 ikke mente at du reelt svarede på det der blev spurgt om ;)
eller at fejlen ikke kan være en turbo der af uransagelige årsager går trægt når den får lyst til det og ellers virker fint
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Jeg kan god se at det kan forstå's på flere måder, sorry.
jeg prøver lige at komme med en samlet forklaring på hvad den gør og ikke gør.
Armen på turboen: Kan bevæges frit ved fysisk at bevæge den i alle situationer.
Bevæger sig som den skal under normale forhold, Men når problemet opstår bevæger den sig ikke! Jeg kan dog bevæge den ved at tag slangen af og suge i den. Altså er armen ikke blokeret!
fejlkoden er 17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation
P1557-35-10 Intermittent
Kopi fra ross-tech ang denne fejlkode

Possible Symptoms
Reduced power output ( mister kraften )
Limp mode (nødprogram)

Possible Causes
Boost Pressure too High (for højt ladetryk)
Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking ( slanger og forbindelser - Alt er kontrolleret uden at jeg kan finde fejl)
Charger Pressure Control defective VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck ( tilsodet turbo Bell-add har ikke hjulpet, overvejer at rense manuelt)

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective ( hvordan kan jeg kontrollerer om den virker som den skal????)

Possible Solutions
Check Hoses/Pipes to/between Components
Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) (HVORDAN???) ;o)Check / Clean / Replace Charge Pressure Control Check / Clean mechanism for variable nozzles
Iøvrigt er n75 ikke så gammel - dermed ikke sagt at der ikke kan være fejl i sådan en!

Her står ikke noget om luftmængde måleren!!!
Senest rettet af JohnnyP lør 23. jul 2011 17:02, rettet i alt 1 gang.
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Hvorfor ryger bilen helt blåt de første 200 m efter en gang Bell add. Er det sod og skidt som bliver brændt af???
Min røg helt vildt efter første dåse, og en smule efter 2. dåse!
Det kan vel ikke være en tilstoppet kat, eller?? jeg faldt lige over denne tråd: viewtopic.php?f=13&t=78&view=next
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af ph. »

...Armen på turboen: Kan bevæges frit ved fysisk at bevæge den i alle situationer.
Bevæger sig som den skal under normale forhold, Men når problemet opstår bevæger den sig ikke! Jeg kan dog bevæge den ved at tag slangen af og suge i den. Altså er armen ikke blokeret!...

#Så Enten er N75 Def. eller den får ikke signal om at den skal arbejde...#

...Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective ( hvordan kan jeg kontrollerer om den virker som den skal????)...

#Re: Starter dårligt og dårligt træk
ph. skrev:
mener at 383 i det gl. forum skriver at de prøvede at bytte rundt på N75 og en tilsvarende og at fejlen flyttede med og at den dermed var lokaliseret til N75
Men ellers er der vel ikke meget andet at gøre end at fejlsøge på vacum og /eller finde en med vagcom i nærheden af dig der vil hjælpe


Har fundet tråden, og det er N18 og N75 der er blevet byttet rundt. N75 ventilen var ihvertfald død i deres tilfælde.

Hele tråden kan læses her: http://gammel.lupo3lklub.dk/forum_viewt ... 2.52568.50
...#
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Jeg har vcds men mangler lidt oplysninger om hvad jeg skal kigge efter!

Kan n75 ventilen have periodiske fejl? er det ikke enten virker den eller også virker den ikke?

Hvis der skulle være en fra Lolland eller omegn som var villig til at prøve at bytte ventil ville det være kanon. Det er nok den eneste måde at udelukke problemet med ventilen. (Jeg nægter at betale 1000,- for en ventil, hvis det ikke er den der er årsag til problemet)
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Glemte lige at skrive at den starter og kører perfekt indtil problemet kommer.
Det eneste jeg har undret mig lidt over er forskellen på at køre med/uden ECO. Jeg kører 330km hver dag! hvis jeg kører i "E" går den 25km/l men kører jeg i ECO - mode går den kun 18-20 km/l.( 250 km er motorvej)
Dette har nok ikke noget med det andet problem at gøre!!
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af ph. »

Hmmm... læser du slet ikke det der bliver skrevet i de svar der kommer i din tråd :idea: :oops:

det er N18 og N75 der er blevet byttet rundt. N75 ventilen var ihvertfald død i deres tilfælde.

Hele tråden kan læses her: http://gammel.lupo3lklub.dk/forum_viewt ... 2.52568.50
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

kan ikke få dit link til at virke!
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af 3liter.dk »

Har du testet om armen går frit på iskold motor?
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

jep, det gør den! og når problemet opstår kan det både være ved kold og varm motor! og ligeledes når problemet opstår har jeg prøvet at suge i slangen, og der bevæger armen sig også uden problemer.
Det virker lidt som om at det opstår når jeg slipper gassen. Altså hvis jeg kører ved jævn fart og slipper gassen eller hvis det f.eks. går ned af bakke og bilen ikke skal trække. Det er f.eks. ikke opstået under acceleration.
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
thebat18
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 3. okt 2010 08:10
Geografisk sted: Farum

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af thebat18 »

JohnnyP skrev:Glemte lige at skrive at den starter og kører perfekt indtil problemet kommer.
Det eneste jeg har undret mig lidt over er forskellen på at køre med/uden ECO. Jeg kører 330km hver dag! hvis jeg kører i "E" går den 25km/l men kører jeg i ECO - mode går den kun 18-20 km/l.( 250 km er motorvej)
Dette har nok ikke noget med det andet problem at gøre!!
Hovedet på sømmet der.
Jeg har precis Samme problem.
Dårlig når jeg kører øko og signifikant bedre uden øko.
For at følge op på spørgsmål ved min sidste post, fungerer turbo armen fint og den bevæger sig også når jeg suger hårdt i slangen.
Jeg har indkøbt et vag com kabel, men softwaren genkender kablet men kan ikke læse fejl fra bilen.
Jeg har dog lige idag suget EN HEL liter olie ud af motoren, der var for meget ca 3cm over øverste målestand)
Men jeg har en aftale med 3liter værkstedet, så nu må jeg se om de kan trylle problemet væk :)
Lupo 3L '03
ESP, Servo, Aircon, fartpilot og chip.
Lyddæmpet.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Jeg er spændt på at høre hvad de finder ud af, for jeg er sku snart ved at være træt af det her problem. Men jeg gider heller ikke bare begynde at skift dele ud på må og få. Det må sku kunne lade sig gøre at finde grunden til dette problem. Det lader jo til at der er mange som har samme, eller næsten samme problem, og ikke kun lupo'er. Der er så mange biler der har dette problem, det er som om det er alle dem der har en variabel turbo kombineret med en vag - bil.
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af sussi »

Alle link til den "gamle" 3L side er døde nu.
Men har du nærlæst denne tråd:
viewtopic.php?f=22&t=42&p=214#p214
den omhandler samme problem.
HUSK AT LÆSE SIDE 2 ;) ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
JohnnyP
Indlæg: 65
Tilmeldt: tors 16. jun 2011 17:55
Geografisk sted: Lolland - Nakskov

Re: Lupo mister kraften, periodisk

Indlæg af JohnnyP »

Tak for input sussi!
Jeg har skiftet alle sikringer, og jeg har kigget dem efter løbende. Der har på intet tidspunkt været nogle som var sprunget!
Har jeg misforstået noget eller er funktionen på de 2 ventiler ikke ens (N18 og N75) eller er der en forskel?
Der sidder en lille dåse i forbindelse med N75, jeg ved ikke hvad dem kaldes men den har en funktion som en kontraventil, der er det lige som om slangerne sidder lidt løst på, altså slangen er lidt stor.
Imorgen skiller jeg hele systemet ad en gang til og prøver at sætte små spændebånd på for at være helt sikker på at alt er helt tæt.
Hvis de to ventiler er identiske i deres funktion vil jeg prøve at bytte rundt på dem og se hvad den så gør.
Lupo 1,2 tdi 3L, 2001, 248000km
Kører fra Nakskov til Ishøj hver dag - 330km eller 90000km pr år.
Besvar