Hvor langt kan en 3L køre?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
petrolhead
Indlæg: 30
Tilmeldt: tors 3. feb 2011 10:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Hvor langt kan en 3L køre?

Indlæg af petrolhead »

Hvor langt har din 3L kørt?

Hvilke nævneværdige reparationer har du haft ved hvilke km tal?

Håber I denne tråd at kunne samle lidt af den erfaring der er spredt med spredehegl ude i de andre tråde, så det bliver mere overskueligt for kommende 3L ejere om det er det rette valg. Ved godt biler er forskellige, men hvis der nu tegner sig et billede af koblingsskifte ved 350.000km og turbo ved 200.000km, så kan sådan en tråd jo være værdifuld viden for os alle sammen.

Ps. Jeg har forgæves søgt efter lignende tråde på dette forum. Så beklager på forhånd hvis der er lignende tråde. Dem jeg har fundet har været eksempelvis gearkasse tråde, hvor en eller to brugere har nævnt deres km erfaringer med bilen. Jeg håber denne tråd bliver lidt mere samlet og fyldestgørende.

På forhånd tak :P
2011 Renault Megane Sport Tourer 1,5dCi EDC (23,7km/l)
2000 Renault Clio II 1,2
1950 Nimbus C
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4989
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Hvor langt kan en 3L køre?

Indlæg af KMDTHY »

Jeg kørt 210.000km

Kobling(30.000km på garanti)
HF leje
Trykkugle
2 skum dimser til dæmper i bag.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hvor langt kan en 3L køre?

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Jeg kørt 210.000km, og har kun skiftet Kobling(30.000km på garanti) HF leje, samt trykkugle, ud over alm service.
255.000km. 2 forhjulslejer, et baghjulsleje, en temperaturføler, 1 returventil i dieselfilteret, 1 forrude, 2 nye kobl.stang til stabilisatorarmen (det hedder de hos VW :-), 2 gange skiver, klodser, bakker og tromler. Bilen serviceret for hver 15.000km i egen garage. Det svære lavet hos Jp Auto ;)
Senest rettet af sussi fre 6. maj 2011 00:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: opdateret
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Hvor langt kan en 3L køre?

Indlæg af yaknudsen »

Da jeg solgte min 3L havde den kørt knap 220.000 km. på 9 år.

Følgende sliddele blev skiftet (frit efter hukommelsen):
2 gange forhjulslejer.
1 gang "kødben" (del af forhjulsophænget).
3 forruder.
4 gange skiver (og klodser)
2 gange bremsebakker.
1 gang bremsetromler (fordi et fastrustet håndbremsekabel tog livet af bagbremserne).
2 gange håndbremsekabel (en gang præventivt).
Trækstænger til viskertræk, 1*venstre 1*højre (venstre ved ca. 100.000 km. og højre ved ca. 170.000 km.)
Komplet bagrudeviskertræk (sprinkler rustet fast).
2 gange olietrykskontakt (indenfor de første ca. 15.000 km).
1 gang generator (ved ca. 200.000 km.).
1 gang akkumulator (præventivt efter ca. 6 år).
6 sæt dæk.
Diverse pærer, filtre og viskerblade.

Serviceret nøje efter forskrifterne ++ fortrinsvis af Jesper fra JP Auto. :!:
Pålidelig, stabil og billig hvis man vel at mærke bruger bilen til det som den er beregnet til (økobil). :idea:

Eneste anke: Gearkassen er efter min mening perfekt tilpasset øko-formålet, men den er ikke særlig robust og den skal behandles med nænsomhed.
Manglende gearskiftemekanisme-justering (grundjustering) og gearkasseolie-skift, samt manglende serviceeftersyn og "Brian-tæsk" er efter min vurdering
den altoverskyggende årsag til de skrækhistorier man hører genfortalt igen og igen (oftest af savlende Toyota fanboys nede på den lokale bodega) :D

Min afgrundsdybe respekt for VW's ingeniører. Efter min mening verdens mest geniale og mest gennemførte serieproducerede økobil til dato. :!:
En gang imellem savner jeg den sgu (lidt). 8-)

Har købt fabriksny VW Polo 1.2 TDI Bluemotion (6R1-27) i stedet. :oops:
Fordi jeg ikke gider bøvl-faktoren med gamle biler (been there, done that), og fordi VW Lupo 3L desværre ikke produceres mere. :cry:
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hvor langt kan en 3L køre?

Indlæg af 383CI »

410k km, samme motor, turbo og bagerste bremsetromler. Lejer skiftet i gearkassen ved omkring 360k km. alene fordi der skulle skiftet kobling og den var pillet af alligevel.
Hjullejer, en trækaksen støddæmpere lidt følere skiftet, ellers ikke andet end service.
Blev tunet til omkring 80hk. ved 200k km, så det er halvdelen af den foreløbige levetid. Bruger ikke olie.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar