Kørselsmønster
Kørselsmønster
Jeg er flyttet til byen og kører en Audi A2. I stedet for at køre 2 gange 50 km når jeg kører konen på arbejde, bliver det nu til kun 2 gange 2km, og så vidt jeg ved er det døden for en diesel at køre så små ture. Eller hvad siger i? Syns jeg har hørt en 3l motor er ligeglad, men er ikke sikker? Ellers skal jeg af med min A2, men har ikke meget lyst til det! Mvh Jan
Jan V.
Re: Kørselsmønster
Det vil ikke være et sundt kørselsmønster for hverken diesel- eller benzinmotor. 3L-motorerne skal nok holde til det et stykke tid - ting vil gå til i kondensvand.
2 kilometer i by skriger på en (el)cykel eller et sæt gode travesko
2 kilometer i by skriger på en (el)cykel eller et sæt gode travesko
Re: Kørselsmønster
Helt enig med cykel eller gode sko, men det kunne være rart hvis jeg kunne køre konen hvis vejret er helt tosset. Jeg vil så beholde min dejlige Audi!
Jan V.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Kørselsmønster
Sælg den til en pendler.. og evt øv el cykel
Det andet er synd for en 3L diesel motor og generalt diesel motor.. konen hos mig køre også til tider alt for korte ture= motor lampe som lyser pga til sodet EGR ventil..
Det andet er synd for en 3L diesel motor og generalt diesel motor.. konen hos mig køre også til tider alt for korte ture= motor lampe som lyser pga til sodet EGR ventil..
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Kørselsmønster
Kør en ordentlig tur en gang imellem når du har smidt hende af
Så går det nok, de holder rigtigt godt de motorer
Så går det nok, de holder rigtigt godt de motorer
Re: Kørselsmønster
Min L3L oplever vel 85-90% af kørte km udelukkende som småture i by område, og resten som længere stræk på hoved- og motorveje. Den får ca. månedlig 2x20km "motions pendlertur" på motorvej.
Kørsel i by område ifm. arbejde < 10 km hver vej betyder dagligt passage af ca. 6-7 lyskryds x2.
Motoren ligger typisk og hygger sig med at tøffe afsted med ca. 1000-1500 omdrejninger i morgen og eftermiddags trafik, og er der mulighed for at trække forbi i bane 2 er gaspedalen jo villig til at tage imod en "kick down" så går det meget rapt med en forbi kørsel. Kobling/gearskift/bremser bliver meget aktiveret ned og op i gear ved passage af lyskryds, samt ved kø dannelse, medmindre der er held i sprøjten og ramme den "grønne bølge".
Min oplevelse er at L3L udover pendling også fint klarer at blive anvendt til daglig kørsel i byområde. Vurderingen er dog, at sliddele ved kobling, gear, gangsteller, bremser nok skal efterses og udskiftes efter færre km.
Ideal kørsel med L3L mht. vedligehold ville være: Start - 100% pendlerstrækning - stop med ganske få op og ned skiftninger i gear undervejs.
Kørsel i by område ifm. arbejde < 10 km hver vej betyder dagligt passage af ca. 6-7 lyskryds x2.
Motoren ligger typisk og hygger sig med at tøffe afsted med ca. 1000-1500 omdrejninger i morgen og eftermiddags trafik, og er der mulighed for at trække forbi i bane 2 er gaspedalen jo villig til at tage imod en "kick down" så går det meget rapt med en forbi kørsel. Kobling/gearskift/bremser bliver meget aktiveret ned og op i gear ved passage af lyskryds, samt ved kø dannelse, medmindre der er held i sprøjten og ramme den "grønne bølge".
Min oplevelse er at L3L udover pendling også fint klarer at blive anvendt til daglig kørsel i byområde. Vurderingen er dog, at sliddele ved kobling, gear, gangsteller, bremser nok skal efterses og udskiftes efter færre km.
Ideal kørsel med L3L mht. vedligehold ville være: Start - 100% pendlerstrækning - stop med ganske få op og ned skiftninger i gear undervejs.
ELY
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Kørselsmønster
Nåår man endelig har fundet en bil, som giver glæde og som man kun allernødigst vil undvære ... så giver det sig selv. Glem alle advarslerne og gør som de mere Velbevandrede her anbefaler. Audi A2 har jo fx indbygget advarsel om nødvendig olieservice, når den kan måle nedsat oliekvalitet. Jeg tror (!) ganske enkelt ikke, at man kan slå den motor ihjel med små ture. Og da slet ikke, hvis den bare bliver varmet igennem et par gange om måneden.
Kan vi få en årlig rapport fra dig?
Kan vi få en årlig rapport fra dig?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 1397
- Tilmeldt: lør 17. sep 2011 22:07
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Næstved/ Lov
Re: Kørselsmønster
Det vildt med den forskel i Lupo og A2 ejers kørelses mønster nu er Lars Larsen og Thore ikke her inde mere.. men begge 2 var køres konger.. mener Thore pendlede 340km daglig og det samme gjord Lars.. ingen af dem køre Lupo idag…
Lupo 1.2 TDI 3L fra 2005 sort... 701.000km med Aerotwin viskere.. Kopholder gl model.. Garmin 2595 LTM og grå stue.. Synet uden anmærkning 15/4-2013 og 27/4-2015-, 1-5-2017 og igen den 1-5-2019 20-5-2021 og nu 6-6 2023 Ellers intet xtra udstyr
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023
VW Passat variant 2.0 TDI comfortline sort fra 2010 318.000km ny synet 7-11-2023