HJÆLP til gear !!!!!

Her kan du poste indlæg, der ikke passer ind andre steder - links til hjemmesider, sjov og spas, skriv en hilsen.
Besvar
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Har seriøst brug for hjælp til at få min Lupo ud at køre igen. Det hele startede for 14 dage siden. Her kommer vi kørende og så kobler den ud. Den holder stille og vil ik koble til. Jeg skifter hydraulik pumpe med ny trykkugle og grundjusterer. Derefter kører bilen fint i en uge.
Så kommer jeg igen kørende og pludselig går bilen ud. Tester viser ingen fejl og kan ikke grundjusteres. Testeren skriver Wait. Så prøver jeg at skifte til ny koblingsakuator og indstiller den til 1,85 v. Kan stadig ikke grundindstille. Så skifter jeg til brugt gangstiller med nye kugler og arm. Kan stadig ik grundindstille. Andet gearkasse ledningsnet. Ny kobling. Føringsrør. Det hjalp ingenting. Så pillede jeg radioen ud og derefter kunne jeg grundindstille den. Den kørte perfekt ca 50 km og så pludselig ville den kun ta 1 og 2 gear. Kan igen ikke grundindstille. Sætter renoveret gearkasse på. Grundindstiller og kører 1. gang. Efter 10 km hopper den imellem gearene. Skifter fint 1, 2 og til 3 men så går det galt. Kan igen ikke grundindstille. Og nu hvor den holder stille er koblingen låst til 4,47 v og ingen fejlkode på tester. Og selvom døren er lukket og nøglen taget ud kører hydraulik pumpen 5 sek engang imellem. Har skiftet relæ 109.
Er der mon en der kan hjælpe mig med at få den ud at køre igen ???

Mvh Jes
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Har du tjekket om skiftegaffel for 3./4. gear er intakt? De er sendt fra fabrik med en manglende svejsning, og typisk knækker den i dette punkt ved ca. 350kkm.
Reelt kan den dog startes og stadig køre i 1./2./(4.?)/5. og bakgear?
Kontrolleres ved demontage af endedæksel bag venstre forhjul, og så kan den knækkede del findes i løs tilstand. Obs gearolien vælter ud så vær klar med dunk til opfang.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Den gearkasse der er på nu er med ny skiftegaffel og lejer og påfyldt 3,1 liter olie
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Så burde der kunne sættes tjekmærke for OK gearkasse.
Hydraulik olie påfyldt efter opskriften?
Koblingscylinder udluftet?
Gangsteller udlufter sig selv pga højdeforskel.
Er hastighedsføler G38 afgangsaksel gear rengjort for snask og OK?
Omvendt har du været igennem en grundindstilling og kørt "searching", så alt andet lige bør gear (G38) og motor (G28) hastighedsfølere være OK for at passere det punkt.
Dieselfilter skiftet for nyligt, så det er ikke brændstof der mangler, som ligeledes er udluftet?
Hvad med tryklejet for kobling, er den skiftet, da kugler har det med at overhale hinanden når den er slidt og forårsage koblings problemer. Men dit indstillings punkt for kobling kommer med de samme værdier ved hver efter tjek, så det burde ikke være et issue.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Har du haft batteri frakoblet og holdt + og - kabler sammen i en periode for at rense op i "gl. strøm"
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Har renoveret mit gear med opsvejst 3./4. skiftegaffel over vinteren + nye lejer + pakdåser.
Jeg kunne ikke få den igennem grundjusteringen, selv med nye kugleled efter 1. runde.
Gear afmonteret og monteret et nødvendig antal gange for at få has på problemet
Et par nærmere gennemgange med assist af doktorfrank godtgjorde at:
1) et leje ikke var trykket helt i bund på indgangsaksel ved 5. gear enden
2) skydemuffen vendt ½ omgang for 3./4. gear pga tendens til at muffen ikke kom helt på plads i indkoblingen til 3.gear, som ved manuel indtrykning med udvendig stang udviste at aluklodsen overflade manglede ca. 5mm i at nå ind til kassen overflade. Efter korrektioner blev indtrykning i 3. gear "look a like" 1. gear med en afstand på 2-3mm
3) shalthebel pos. 12 byttet ud med en anden pga. for store slidmærker hvor den kunne hænge fast i "gabet" på skiftegafler
4) Konsol (skydekulissen) pos 9 pos. byttet ud med en anden, da eksisterende virkede for løs under "nittehovederne" og derved kunne gå i bekneb.
5) Det nye leje på afgangsaksel ved differentialet var genmonteret med fabriks shims 1,7mm - for stramt - korrigeret til 1,35mm.
Ovenstående gjorde at det var umuligt af få den igennem grundindstillingen (GI) først i 3. opdatering/opfølgning ved successivt udbedring med punkt 1-2-3-4 kunne den efterfølgende gennemløbe GI. Alt i alt små afvigelser men med stor betydning.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Ny renoveret gearkasse ny kobling med leje og rør ny kobling cylinder brugt pumpe og gang stiller ledningsnet styrebox .har haft plus og minus sat sammen .men når jeg tager tryk af cylinder og stiller kabel 1.85 spænder kuglen og sætte stikket på også sletter fejl køre kobling ind og står fast på 4,47 så kan den ikke grundjuster .også køre pumpen ca 5 sekunder engang i mellem selvom dør er lukket og den er fra tændning .Hvis så man er heldig at grundindstil den og køre en tur skifter den 1 til 2 fint 3 gear går det galt holder ind til side stopper motor kan ikke starte igen kobling står på 4,5v igen
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Den gamle gearkasse køre fint ca 50 km efter jeg fik bilen til at køre .efter udskift af pumpe /kobling/leje/rør/gangstiller/ledninger på gearkasse /koplingcylinder/styrebox/så efter 50 km vil den kun køre 1-2 gear så tænkte jeg der var kun gearkasse tilbage så nu er den helt fuck op
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Ifm du har skiftet gear har du husket at få spændt M12 bolt med stelforbindelsen til motor/gear, manglende sikker stel kan give de underligste fænomener?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Står den og vandrer frem og tilbage i koblingscylinderen? Og hvis den ikke vil noget, så prøv at trække i kablet, og se om den kommer i normal tilstand igen.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Den er låst i kobling cylinder på 4,47v det kun ved at løsne tryk kuglen og stik af pumpen så står den 1,87v men spænd kuglen igen stik på slet fejl så trække den ind på 4,47 igen og kan ikke grundjusters
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Hydraulikstation har en trykreguleringsventil, som modulerer på trykket. Er der urenheder tilstede, som hindrer dette. Bag en indvendig seegerring sidder en cylinder, fjeder og en lille gummistempel, snavs her er no go - adskil forsigtigt og tjek. Evt. prøve med en anden hy-station. Der er et relæ (404) der er tilforordnet hy-station, er den ok, - søg på sitet for at finde hints herom.
Anvend metodikken:
"hydraulikstation relæ site:lupo3lklub.dk" bemærk mellemrum før site:lupo3lklub.dk

Lyder iøvrigt som om den er gået i stå i grundindstillingen og ikke er færdig.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Her et indlæg om relæ for hydraulikstation: https://lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?t=3644
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Den er låst i kobling cylinder på 4,47v det kun ved at løsne tryk kuglen og stik af pumpen så står den 1,87v men spænd kuglen igen stik på slet fejl så trække den ind på 4,47 igen og kan det være motorstyring
jesroy
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 21. feb 2015 21:29

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af jesroy »

Har skifte relæ 404 og har haft 2 pumper på
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af doktorfrank »

4,47 volt viser en grundliggende fejl - under normale omstændigheder er der meget tæt ved 2,0 volt forskel. Eller også er armen til udkobling gået løs i svejsningen, tryklejet faldet sammen eller føringsrøret er stået af.
Tjek med fx et dækjern, hvor armen skal stå for at ramme 3,9-4,0 volt og derefter positionen, når de 4,5 volt opnås.
Hvis kontraventilen for koblingsfunktionen i hydraulikstationen er defekt, og slet ikke tillader returløb fra aktuatoren, kommer aktuatoren til at være låst med maks tryk og permanent udkobling.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: HJÆLP til gear !!!!!

Indlæg af Ejner »

Enig i doktorfrank's opsummering - der er noget med din kobling og trykleje der ikke er OK.
Da du monterede gearets mangenot aksel ind i koblings navets ditto blev det så gjort, mens du havde en makker til at dreje med krumtapakslen.
Så kan det nemlig tydelig mærkes når mangenot akslen passer udfor navets ditto, og først da må gear presses i bund til bolteflangen når motoren og bolterækken motor/gear kan monteres og trækkes til.
Hvis ikke begge mangenoter er linet op i forhold til hinanden klar til uhindret til at glide i bund - men rider på hinanden - og bolterækken desuagtet anvendes til at trække gearet på plads vil du kunne risikere at høre et brag når du smadrer koblingsnavets tynde plader i nitte forbindelsen, som fæstner dem til mangenoten (huldelen)
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Besvar