Hej derude
Min Lupo 3L har efterhånden rundet 210.000km og har efter hvad jeg ved aldrig fået skiftet kobling. Bilen kører fint, men ved diagnose kan jeg se i måleblok 025 felt 2 at værdien er 67,2%.
Jeg har søgt op og ned på forummet og kan læse at en værdi på 65% er absolut minimum.
Det betyder vel at min kobling er meget tæt på færdig? Jeg kan bedst lide at skifte dele præventivt, ville i skifte hvis det var jer?
Jeg skruer normalt selv, men har ikke tiden til det i øjeblikket. Hvilket værksted i Københavnsområdet har kompetencerne til at skifte med originalt føringsrør, Sachs koblingssæt og det hele, og hvad kan man forvente sådan en omgang koster?
Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?
Tror du har fået kaffen galt i halsen. De værdier indikerer at din kobling er så god som ny (næsten)
De 65 % ved jeg ikke hvor du har fra - mon ikke du har læst 85 som 65
Kør du roligt de næste 200.000 km, med den samme kobling.
Min kobling har rundet 617.000 km og fejler stadig intet
De 65 % ved jeg ikke hvor du har fra - mon ikke du har læst 85 som 65
Kør du roligt de næste 200.000 km, med den samme kobling.
Min kobling har rundet 617.000 km og fejler stadig intet
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?
Har du styr på olien på gearkassen og at den er skiftet og fyldt med 3,1 Liter, ikke de 2,7L som VW foreskriver?
Hvis ikke er der stor risiko for du snart får anledning til at skille det hele af og skifte lejer i gearkassen., eller evt. gøre det præventivt.
3L værkstedet er et som jublekorret her vil anbefale. Personligt kan jeg dog ikke det efter min bil var tæt på defekt efter besøg der og visse andre historier fra andre. Jeg ville kontakte en "privat" for hjælpen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?
Tak for svar begge to!
Jeg havde læst indlægget hvor Kim B Olsen svarer:
viewtopic.php?t=6536
Men jeg kan se efter jeg har læst det endnu en gang, at jeg tolkede værdierne forkert. Det er rart at vide at det ikke er der jeg skal sætte ind næste gang.
Gearkassen har fået 3.1L olie ved 120tkm, og igen ved 192tkm. Den har ingen mislyde, så jeg krydser fingre for den holder lidt endnu. Olien ved 192tkm løb med en helt klar stråle, men var ret mørk i opsamlingsbaljen.
Jeg havde læst indlægget hvor Kim B Olsen svarer:
viewtopic.php?t=6536
Men jeg kan se efter jeg har læst det endnu en gang, at jeg tolkede værdierne forkert. Det er rart at vide at det ikke er der jeg skal sætte ind næste gang.
Gearkassen har fået 3.1L olie ved 120tkm, og igen ved 192tkm. Den har ingen mislyde, så jeg krydser fingre for den holder lidt endnu. Olien ved 192tkm løb med en helt klar stråle, men var ret mørk i opsamlingsbaljen.
/Thomas
Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Re: Koblingsværdi på 67,2% - bør jeg skifte kobling præventivt?
Nuvel, nu når jeg er igang. Jeg har lært meget af at læse på dette forum. Jeg har også skiftet fedt i tripodeskålene, det gav en mærkbar bedre kørsel
Samt skiftet manchetter på bærekuglerne. De var så småt ved at vise tegn på at sprække. Jeg købte Lemförder styrekugler og flyttede manchetterne over. De passede meget fint. og viskertræk, bagfjedre, bumpstop, kødben, trykkugle, termostat ... det er jo en hel hobby at holde sådan en fyr kørende
Samt skiftet manchetter på bærekuglerne. De var så småt ved at vise tegn på at sprække. Jeg købte Lemförder styrekugler og flyttede manchetterne over. De passede meget fint. og viskertræk, bagfjedre, bumpstop, kødben, trykkugle, termostat ... det er jo en hel hobby at holde sådan en fyr kørende
/Thomas
Fuhrpark: Lupo 3L 2005
Fuhrpark: Lupo 3L 2005