Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Alt vedrørende teknikken på 3L
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Vyffe »

Skipper og undertegnede er medejere af turbocenter.dk.
Vi kan nok lande en 3L-forum venlig dansk pris på 3000 inkl moms + fragt.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Yderligere undersøgelse. Fandt ud af at lave N75 testen i vcds. Resultatet ses i videoen.

https://youtu.be/939WdWuXD64

Der er ikke den forskel i trykket ved on/off som der skal være. Noget galt.

I maskinrummet ser testen sådan ud. Ventilen brummer mærkeligt, når den skifter.

https://youtu.be/eS8-XGMDSzE
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Kim B Olesen »

Det ser ud til den bevæger sig fint og som den skal ved gasstød :?
Derfor tror jeg ikke det er noget ledningsbrud :)
Hvad nu hvis du fx låser vnt i trukket position, så mener jeg den burde trække max ved lave omdrejninger og så gå i nødprogram længere oppe !
Så kan du da se om det virker som det skal inde i turboen og mht til flow som du snakker om ;)
Jeg tror jeg ville prøve at justere lidt frem og tilbage på armen, da jeg før har hørt det kunne drille på andre VW'er ;) du kan jo altid justere tilbage igen ;)
Hvis din n75 brummer, plejer de at være slidt :lol:
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Så slet ikke du havde skrevet Kim. Har heller ikke rigtig haft tid til at rode med det, men kigger lidt videre i dag.

Første forsøg med trukket arm var let, så det har jeg lige testet. Det gør ingen forskel ved lave omdrejninger. Kørte den ikke ud, så om den over booster højere oppe må vi bare antage, at den nok gør.

Om lidt prøver jeg at adskille katalysator fra turbo.

N75 er helt ny. Derfor mærkeligt at den brummer sådan. Billede
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Mænd græder ikke men jeg er godt nok tæt på. Aner snart ikke mine levende råd :?

Afmonterede katalysator ved turbo. Ingen ændring. Følte mig ellers overbevist om at den måtte ligge begravet der. Øv.

Prøvede at køre uden lmm. Same same.

Prøvede at afmontere indsugning efter lmm såfremt luftfilter skulle være stoppet. Ingen ændring.

Havde trykslange af før stopspjæld. Spjældet står fint åbent.

Hvad er det jeg overser??

Er meget tæt på at adskille gl turbo, rense og montere den igen. Men måske det slet ikke var her problemet oprindeligt lå og så er jeg lige vidt.
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af CJohansen »

Jeg tror Skipper har givet dig svaret tidligere.

Du har tryktab ved revnen i dit manifold. Få det fikset og se så om ikke det er i orden igen.

Er der i øvrigt nogen der har hørt fra Skipper for nyligt. Syntes det er længe siden han har blandet sig i tingene herinde?
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Vyffe »

Han er levende, ved jeg ;-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: RE: Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

CJohansen skrev:Jeg tror Skipper har givet dig svaret tidligere.

Du har tryktab ved revnen i dit manifold. Få det fikset og se så om ikke det er i orden igen.

Er der i øvrigt nogen der har hørt fra Skipper for nyligt. Syntes det er længe siden han har blandet sig i tingene herinde?
Hmm. Har godt luret på den revne. Indtil videre har jeg tænkt at så lille en revne ikke kunne forårsage et så stort tryktab. Men kan selvfølgelig ikke afvise at jeg tager fejl.

Må lige se om det er til at fikse.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Skipper »

Vyffe skrev:Han er levende, ved jeg ;-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
Ja, jeg beklager fraværet, men kan se i har overlevet ganske fint :lol:

Som min yngste datter siger: Mor har haft kobberbryllup, og far har lavet alt det andet................................... De fanger den hurtigt de små! :mrgreen:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: RE: Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Skipper »

Jakob J skrev:
CJohansen skrev:Jeg tror Skipper har givet dig svaret tidligere.

Du har tryktab ved revnen i dit manifold. Få det fikset og se så om ikke det er i orden igen.

Er der i øvrigt nogen der har hørt fra Skipper for nyligt. Syntes det er længe siden han har blandet sig i tingene herinde?
Hmm. Har godt luret på den revne. Indtil videre har jeg tænkt at så lille en revne ikke kunne forårsage et så stort tryktab. Men kan selvfølgelig ikke afvise at jeg tager fejl.

Må lige se om det er til at fikse.
Alt andet lige, så er det oplagt at fikse de åbentlyse fejl, og se om ikke det er der hunden ligger begravet, istedet for at jage andre muligheder først. Det er easy peasy at fikse manifoldet, hvad enten du svejser den eller bare tager en bytter. Husk nu at få støtte armen på fra turbo og ned på blokken. Hvis den er løs eller mangler, så er det kraftigt medvirkende, hvis ikke den direkte årsag til revneriet................. ;)

Jeg vil ikke være 100% skråsikker, men mon ikke du er kørende igen når turboen igen får det tryk den skal have til at drive møllen. Sådan plejer det i hvert fald at være :)

Kører i øvrigt selv med 2 svejste manifolde, og det holder helt fint.

Når jeg ser på dit billede, så ser jeg at revnen også løber ved flange kanten, og at der også er utætheder ved EGR kølerens flange. Gå efter de steder der er sorte af sod, så er du på sporet. Husk nu på at skidtet skal være 100% tæt alle steder, for at virke helt efter hensigten.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: RE: Re: RE: Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Roger. Får det fikset. Tak for fin hjælp 8-)
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Så er manifold af. Har taget nogle billeder af den. Jeg kan finde 3 utætheder. Omkring flangen til turbo er den ret hvid. Det tyder på, at den er utæt rundt i svejsning mellem flange og manifold. Synes jeg kan se en revne indvendigt. Er den værd at svejse i?
BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Jeg fik en kollega til at svejse manifolden. Det blev umiddelbart fint.
Jeg valgte så at skille den gl turbo ad, rense den efter Kims fine anvisning, og montere den igen sammen med den svejsede manifold.
Det hjalp ikke :cry:
Tog bilen til arbejde i dag (346 km) og den gik flere gange i nødprogram.
N75 skiftede jeg som sagt. Godt nok en uoriginal, men den stiger altså mærkeligt. Når bilen slukkes efter en køretur og jeg sætter tænding på uden at starte bilen, så "bøvser" den underligt. Det kan jeg gøre flere gange formentlig indtil vakuum beholderen er tømt. Jeg kan ind i mellem høre samme bøvs, når bilen gearer ned. Det har den aldrig gjort før. Min erfaring er dog begrænset til 320 kkm i køretøjet.

Aner ikke hvor jeg skal lede. Må se om vagtech evt har tid.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Skipper »

Den gyldne regel i fejlsøgning er altid at rette et problem ad gangen, de åbenlyse først, og så se resultatet. Nu har du rettet nogle fejl, og så sat den gamle turbo på i samme hug. Altså ved vi ikke om det havde nogen effekt det du har lavet. Nu kan det jo så potentielt være den gamle turbo det er galt med, samt en hel lang række vakuum relaterede ting for at starte et sted.

Se positivt på manifoldet. Den var helt sikkert knækket helt på et snarligt tidspunkt, og så havde du været en del ringere stillet. Lus en fejl ud ad gangen, til du til sidst finder problemet.

Jeg skal også gerne hjælpe dig, men der er jo unægteligt lidt langt for dig.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Jeg er helt med på teknikken i fejlsøgning, men var bare 100 % sikker på at den lå i manifolden. Den gl turbo havde et enkelt punkt, hvor der var lidt modstand i vnt. I forhold til de øvrige træge vnt jeg efterfølgende har set, var min på ingen måde slem. Valgte derfor at tage chancen. I bagklogskabens ulideligt klare lys, skulle jeg have valgt anderledes. Er nu ret overbevist om, at fejlen ligger andetsteds.

Mht vakuum N75 så blev det testet på reglementeret vis efter skiftet til den nye turbo. Af med gl og på med ny. Kun én ændring. Ingen effekt.

Hvor holder du til da. Er efterhånden på randen til semi desperat :oops: :lol:
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Skipper »

Jeg holder til vest for holstebro, men prøv nu lige at gå til den lidt systematisk.

1. på med den nye turbo.
2. tjek vakuum, du skal have masser af sug, og ikke kun et lille hiv og så slut. Tjek alle slanger, og at de sidder korrekt.(ikke byttet noget rundt). Tjek vakuum akkumulatoren.
3. tjek stik og ledninger til N75, og ventilen selv.
4. tjek hvordan ladetrykket bygges op. Lav en log og en graf.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Ja ok. Der er lidt langt, men er ikke afvisende, hvis det er det, der skal til. Fornemt af dig uanset at komme med så fint et tilbud 8-)

For lige at starte fra begyndelsen. Beklager det bliver lidt langt.

Bilen havde hyppigere og hyppigere problemer med at trække korrekt. Hvis jeg holdt på, gik den i nødprogram. Problemet viste sig primært på motorvej, hvor mellemaccelerationer gav anledning til en del problemer. Jeg tjekkede op på turboarmen, som jeg kunne konstatere, ikke gik helt frit. Tog derfor en hurtig beslutning om at skifte den, da jeg pt. pendler 70 kkm årligt.

Jeg vælger at købe en renoveret turbo på eBay fra en, ud fra tiilbagemeldingerne, 100 % troværdig sælger. Selvom mit forarbejde ikke var grundigt, forventede jeg at problemet var løst. Som alle efterhånden er klar over, så gik det ikke sådan. I de lave omdrejninger var det nu helt tosset, da ladetrykket først kunne mærkes ved 2000 omdr. På motorvejen var det bedre, men fortsat ikke 100 % i orden, som det før har været. Jeg kunne dog leve med det, såfremt det ikke forværredes. Nu var det største problem, at den ikke ydede noget før 2000 omdr.

Jeg havde den efterfølgende ved vagtech. Primære var at skifte koblingsaktuator, og så kigge på lidt andre småting heriblandt dette problem. Så langt nåede han ikke, men gav mig et råd om at sætte vakuum direkte på turboen, for at tjekke N75 på denne måde. Det prøvede jeg, og jeg synes det hjalp. Udfordringen er, at bilen kører bedst, når den er kold. Når først den er gennemvarm, så er problemet værst. Jeg tænker, at det er det, som har snydt mig ift. vakuum. Jeg bestilte derfor en ny N75, og fik den skiftet. Den afgiver som sagt disse "bøvser", som jeg før har omtalt. Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke kan huske, om den gl. sagde ligeså (Det vil jeg få tjekket i dag). Summa summarum så hjalp dette skifte ikke og problemerne med den nye turbo blev værre og værre på motorvejen også. Bilen begyndte at gå i nødprogram med den nye også.

Jeg forsøgte så Kim's trick, men at aktivere vnt armen men et stykke ståltråd, for at tjekke om det hjalp i det lave område. Det gjorde det ikke.

I VCDS fandt jeg ud af, hvordan man laver en test at N75. Jeg mener, at jeg tidligere har postet resultatet herinde. Armen bevæger sig fint, hvilket tyder på, at N75 virker korrekt. Til gengæld viste den testen ikke så stor trykforskel før/efter turbo, som den skal. Hvorvidt dette bare er et udtryk for, at den ikke lader som den skal eller andet, ved jeg ikke.

Jeg søgte derfor videre på problemet, som pegede mig i retning af en tilstoppet katalysator. Jeg afmonterede derfor denne fra turbo og kørte en tur. Fortsat problemer.

For herefter at frikende LMM frakoblede jeg denne. Samme problem.

Forsøgte så at køre med direkte indsugning efter LMM, hvis nu luftfilter (skiftet for nyligt) var årsagen. Samme problem.

Afmonterede så trykslangen på stopspjældet for at se, om dette var lukket. I slukket tilstand er det ikke, men om det forholder sig anderledes, når jeg kører, kan jeg ikke se.

Så var jeg tilbage ved den revnede manifold, som var væsentligt ringere, end jeg havde troet. Jeg havde derfor en tyrkertro på, at dette ville løse problemet. Da problemerne med den nye turbo nærmest var værre end den gl., så valgte jeg altså at adskille den gl., rense den og montere den sammen med den svejsede manifold. Jeg er med på, at denne manøvre ikke har fulgt den gode systematik, men udover denne, synes jeg nu, at jeg har holdt mig til én ting ad gangen.

Inden jeg skifter tilbage til den nye turbo, vil jeg meget gerne have udelukket alt andet. Min fornemmelse, som jeg dybest set ikke kan bruge til ret meget selvfølgelig, siger mig, at problemet skal findes andetsteds end turboen.

For lige at tage dine forslag Skipper.

1. Vil jeg gerne vente med, selvom jeg medgiver, at jeg ikke fulgte den korrekte systematik.
2. Når du skriver masser af sug, taler vi så om tilgangen til N75? Den giver masser af sug og som skrevet, så bevæger den fint vnt armen. Ingen slanger er byttet rundt, da jeg kun havde slangen på turbo'en af, ved skift af turbo. Alle slanger har jeg tjekket er i orden. Jeg prøver i dag at skifte tilbage til den gl. N75 for at tjekke om den også "bøvser". Det har bilen aldrig gjort før, så dette tyder på, at der er noget galt her, hvis også den gl. laver denne lyd.
3. Jeg er ingen ørn til ledninger og ledningsnet. Jeg har kigget på stikket og den lille stump ledning, der er frit for isolering, og har ikke fundet noget mistænkeligt. Ventilen reagerer jo også fint ved N75 testen i VCDS.
4. Gør jeg gerne. Kan du evt. beskrive hvordan jeg bedst viser det?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Skipper »

Med det du skriver her, vil jeg stadig tro det er fordi den ikke får nok tryk, men om det så er rigtig er jo ikke altid ligoésom med tro......

Hvad siger trykket i VCDS. Det er der vi skal kikke først. Er trykket no mod forventning OK, så er det jo helt andre steder vi skal kikke, så start her :-)

Ind i måleblokke, og lav en log over den der er over ladetryk (MAP føleren), oversæt så i et regneark til en kurve :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Jakob J »

Jeg skiftede tilbage til gl. N75 i lørdags. Jeg turde ikke konkludere noget ud fra den korte testtur jeg nåede der, så derfor først nyt i dag :)

I dag blev det til 350 km smuttur. Den gl. ventil laver ikke de samme "støn", som den nye. Mystisk.

Udover dette så kører bilen bedre i denne kombination end med ny turbo og N75. Nu har jeg efterhånden kørt så mange km i den efter at jeg begyndte at rode med turbo, at jeg er i tvivl om, hvordan den kørte inden. Lyder sgu helt mærkeligt. Som den kører lige nu, er jeg i tvivl, om det faktisk er indenfor "normalen".

Som aftalt har jeg dog brugt vcds til at sladre omkring ladetrykket. Et af forsøgene har jeg lavet en kurve over. Det er en acceleration i 4 gear, hvor der ses omdr. ift. ladetrykket. Den laver jo en sjov en omkring 2100 omdr., men om det ser korrekt ud, vil jeg lade eksperterne om.
Ladetryk.png
Ladetryk.png (4.5 KiB) Vist 10685 gange
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Problemer med brændstoføkonomi og hk efter chipning

Indlæg af Skipper »

Jamen det er jo godt nyt!

Kurven ser meget normal ud, dog med et par mindre kommentarer til men det er ikke der du har mangelen på muller længere.

Den er en lille smule bagud med at bygge tryk op i.fht. normalen, men det er højst 100 rpm senere, så ikke noget du burde kunne registrere som det store problem.
Den spiker en smule højere end normalt, sådan ca 0,15 bar højere end normen, men igen er der mange der kører med det du ser der, og det virker fint, og i std trim mærker du det ikke.
Spiket er noget længere end normalt, og holder ved godt 200 rpm længere end de fleste, men igen, så burde du egentligt registrere det som lidt ekstra, såfremt der er lukket lidt op for hanerne, ellers vil du igen ikke bemærke det mindste på den konto.

Tror du ikke lige du skulle smutte forbi en med en anden 3L, og så lige se om ikke du er sådan ca. i mål ;-)

Hvis ikke, skal du til at lede andet steds for at finde ud af hvor kræfterne så forsvinder hen. Den tager vi når/hvis du står i den situation.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar