ryster

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Caltex112
Indlæg: 48
Tilmeldt: ons 23. okt 2013 17:42
Geografisk sted: Brabrand

ryster

Indlæg af Caltex112 »

Min erhvervet lille ulv ryster når jeg holder stille i D. i højre side det forsvinder når jeg træder bremsen ned
nogen her i forummet der har oplevet noget lign.
lad mig høre herom hvis kan dette være Evt.-kødbenet til gearkassen- koppen -ophæng-drivaksel ?
Gode ideer tages imod med kyshånd.


Caltex112
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ryster

Indlæg af doktorfrank »

Jeg forstår det sådan, at rystelserne forekommer, når gear er indrykket og den svage tilkobling til at køre er aktiv?? Så er det neturligt, at det forsvinder ved at træde på bremsen. Og den trecylindrede konstruktion gør koblingen ekstra udsat - vi er mange, der har oplevet noget lignende.
Har jeg taget fejl af beskrivelsen?
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: ryster

Indlæg af wizeazz »

Det er ikke meningen at man skal kunne holde stille uden at træde på bremsen i en 3l
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ryster

Indlæg af doktorfrank »

Meningen er vel, at det kan man godt ... et øjeblik mens man venter på at køre frem. Det tyder den indbyggede sikkerhed også på: Hvis man trækker håndbremsen og lader Lupoen stå i gear, med motoren igang og uden at træde på bremsen, kommer der en advarsel efter - så vidt jeg husker (det er mindst fem år siden jeg har prøvet det!) - et minut eller to.
Der er forskel individuelt fra bil til bil hvor meget den kryber - nogle gør det næsten ikke. Måske har det noget at gøre med den justeringsmulighed, som jeg aldrig har fundet en forklaring på: Den bundskrue i hydraulikstationens reguleringsstempel for koblingsfunktionen, som tydeligvis regulerer forspændingen på en indbyggede ventils fjeder.
:ugeek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
smedenaf1972
Indlæg: 295
Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
Geografisk sted: Haslev

Re: ryster

Indlæg af smedenaf1972 »

Måske kødben på krængningsstabilisator


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husk TDI hvis du vil forbi !
Brugeravatar
Rasbi
Indlæg: 378
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 12:57
Geografisk sted: Roskilde

Re: ryster

Indlæg af Rasbi »

Kunne det tænkes det var den sensor som måler bremsetrykket? Siden den begynder at koble ind når du holder stille i D?
Solgt: 02' L3L (m. original syrekas'). Ekstraudstyr: Programérbart viskerinterval og aircondition (virkede dog kun om vinteren).
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: ryster

Indlæg af sussi »

Rasbi skrev:Kunne det tænkes det var den sensor som måler bremsetrykket? Siden den begynder at koble ind når du holder stille i D?
Den sensor stopper motoren, hvis man træder hårdt nok :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: ryster

Indlæg af Skipper »

Mere info ville være godt her. Hvordan ryster det. følger det motoromdrejninger. Frekvens, og er der støj osv. Andre mislyde når der køres, bremses, drejes osv.

Som jeg forstår beskrivelsen fra Caltex112, så lyder det i mine ører som om den står og nabber i koblingen. Men, det er en af de ting der er svære at sige noget fast om, uden at stå med bilen foran sig, og på beskrivelsen IMO.

HVIS, det er det, ville jeg kikke efter:

Slidt kobling
udrykkerleje
Ujævn svinghjul
Højgearsaksel og lejerne dertil (bare for at være på den sikre side)

Men igen, for mit vedkommende er det et skud i tågen, uden at have mærket rystelserne. Er det ikke voldsomt generende, ville jeg lade den køre til det blev værre, eller til gearkassen alligevel skal af.

Det kan selvfølgelig også være slør som det er foreslået, men så burde der være mislyde, og det er der ingen beskrivelse af. Og så ville det stadig skulle være igangsat af ujævn tilkobling, omend det kan forstærke effekten en hel del.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Caltex112
Indlæg: 48
Tilmeldt: ons 23. okt 2013 17:42
Geografisk sted: Brabrand

Re: ryster

Indlæg af Caltex112 »

tak for forslag
faktisk lyder det som resonans lyd fra højre
side :?:
kan det tænkes at højre trækaksel er slidt og koppen lige så eller kødbenet der holder gearkasse er ´gummiet blevet mør vil ikke unødvendigt afmontere trækaksel pga. camper vinkel eller måske forhjulsophæng slidt. :twisted:
og hvordan afmontere man spindel uden at man skal til at spore igen ?
har lige købt den i KBH.. og skulle bare og skulle bare hjem i en fart man bliver da panoid af denne by.

caltex112
Besvar