vil ikke skifte gear

Alt vedrørende teknikken på 3L
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Hej,

Kom kørenede i min kære Lupo stille og roligt, og lige pludselig ud af den blå luft forsvandt omdrejninger og gearet åbenbart. dvs jeg kan ikke sætte bilen i R eller i D. I R står bilen lidt og pludselig går den du med et ryk fremad rettet. D blinker bare i 1 gear. Sætter jeg den over i "manuel" gear, kan jeg godt skifte op og ned og gøre at gangstelleren rykker rundt med skiftearmen, men ellers intet andet. Har tjekket og toppet hydraulikolie op. Kan se at koblingsarmen ikke bevæger sig, når jeg træder på bremsen? Det er jeg ret sikker på at den bør gøre?

Har haft VCDS på og tjekkede Auto Trans 02 - måleblok for koblingscylinderen, som viser 1.64 volt. 3.7 volt når jeg trykker på bremsen. Dvs jeg kan forstå at jeg skal ha justeret kablet til de 1.85 Volt (men armen rør sig jo ikke alligevel?). Vil dog skaffe en lader til i morgen da batteriet kun viste 11.75 Volt. Jeg ved ikke om jeg kan fixe noget ved at lave en grundjustering men vil umiddelbart give det et forsøg i morgen da jeg ellers ikke har nogle bud på hvordan jeg kan løse det. Har ej prøvet at lave grundjustering før.

VCDS rapportere lidt forskelligt her, men jeg har desværre ikke stor ide om hvad det kan være galt?

"Address 02: Auto Trans Labels: 6N0-927-735.lbl
Part No: 6N0 927 735 H
Component: DS085 Getriebe 1390
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
VCID: 3D94E87BA47EADFAEE58F4-0961

5 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01612 - Valve for Clutch Actuator (N255)
36-10 - Open Circuit - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
00841 - Transmission Hydraulic Pressure Sensor (G270)
35-10 - - - Intermittent
01155 - Clutch
17-10 - Control Difference - Intermittent
"

Håber i kan hjælpe.

Vh
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Skipper »

Mit bud på det du beskriver.

På med en lader. 11,75v er lavt, juster koblingsværdien, tjek kødbenet for slør, lav grundjustering.

Måske kan du så igen køre, men du har jo en del fejlkoder som også kan/bør kikkes efter.............................(går ud fra det er friske koder)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Hej Skipper! :)

Mange tak for svar!

Jeg får lader på i dag og forsøger mig med at grundjustere. Den er ikke blevet grundjusteret i nogle år, så jeg håber da at problemet kan være løst så simpelt. Mht fejlkoderne, så er jeg selvfølgelig ikke sikker på om de er opstået inden for de sidste par døgn, men jeg synes det virker underligt at tre sensorer skulle være gået itu på en gang?
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Skipper »

Tja, det her du ret i. Det jeg fiskede efter var om det kunne være gamle fejlkoder som bare aldrig er blevet slettet ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Det er nok ved at være 10 mdr siden jeg sidst læste koder ud og der var der ingen fejl. Jeg prøver med en grundjustering.

Foreløbig mange tak for input :)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Har forsøgt mig med en grundjustering efter at ha sat kablet til 1.86 volt. Underligt nok så når jeg trykkede på bremsen steg den kun til 2.7 volt.

Igennem grundjusteringen køre den igennem fra 1 til 28, 2 gange efter at jeg sætter den fra trip over i D og tilbage igen 5 sek senere. Anden gang den køre igennem de 28 punkter skriver den RTFM i feltet. Jeg kan høre at den køre igennem gearne.

Det virker som om at koblingscylinderen ikke trækker kan trække armen langt nok tilbage af den ene eller andeb grund. Med vcds på igår steg den fint til 3.8 volt ca.

Den skriver ikke RTFM og så et nummer. Kun RTFM!, position 28, no units 12, og så 3.91 volt.

Har lader på batteri med 12.3 volt.

Hvad kan jeg gøre?

Tjekkede lige måleblok to igen og lige meget hvad jeg rykler gearstangen til så står der 3.89 volt nu?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af 383CI »

Kontroler "kødbenet" for slør, nogle kan justere med meget slør, andre ikke med det mindste.
Udskift hvis slør.

Har du haft løsnet skifteren under "adjust"?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

jeg har ikke løsnet noget under adjust? Det eneste jeg har gjort er at justere kablet til koblingsarmen ind på 1.86 v?

Så godt den skrev det noget med losen bolt for adjust under grundjusteringen, men troede det var den kontramøtrik på kablet jeg ikke måtte spænde før den blev færdig.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2314
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af doktorfrank »

Hvis du ikke har slette fejlkoderne før grundjustering, har du ikke fulgt opslkriften. Hvis du slettede fejlene, er de så kommet igen? Hele den samling af fejlkoder kunne i min verden godt tyde på kortsluttede ledninger i kabelbundtet over startmotoren, hvilket også ofte får en af sikringerne til at brænde af. Der er flere gode beskrivelser af fænomenet. Hvis du ikke kan finde frem til det, må du skrive igen og bede om hjælp 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Hi Doc!

Jo, jeg slettede alle fejl inden jeg påbegyndte gundjusteringen. De er ej kommet retur i forbindelse med grundjusteringen. Jeg kan ikke starte bilen eller noget nu, men kan forstå at det er normalt med en fejlet grundjustering.

Jeg så noget om en sikring 53 der var brændt, hvor der ligesom sad en spole i? Jeg leder lidt videre efter det du beskiver der.

Er det normalt at den kan give en RTFM uden at give et tal? Det korrekt forstået at den burde skrive RTFM12 eller RTFM7 f.eks?

På forhånd mange tak til jer :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Tallet står i felt 3 - altså 12 - som du også har skrevet ovenfor ;)
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

he jeg havde en mistanke om at det kunne være det tal jeg skulle bruge :) tak for det.

Der bliver spurgt om, om hvorvidt jeg har løsnet skifteren under "adjust"? Er ikke med på hvad der menes her? Jeg er ved at tro at det er min skifter der er gået i udu, men jeg ved ikke hvad jeg skal løsne på den inden jeg går igang med grundjusteringen?

Prøvede at kigge efter defekte kabler igår, men fandt ikke umiddelbart nogle. leder videre.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Skipper »

Skifteren er den arm der sidder på gangstelleren, som kødbenet også sidder fast på.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Vyffe »

Det der menes er, om du har løstnet og spændt den nederste møtrik på kødbenet, under adjust.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

okay mange tak :)

Nu bilen ikke vil starte grundet den grundjustering, er det så overhovedet en mulighed at få trukket bilen med et slæbetov? Problemet er at bilen holder ude i en haveforening, hvor jeg ikke har mulighed for at få bilen op med en donkraft eller noget.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af alexey6260 »

Hvis bilen kan finde Neutral selv så der er ingen problemer,ellers du skal finde frigear selv.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af Kim B Olesen »

Du kan godt med lidt snilde løsne og spænde den møtrik oppefra ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af sussi »

alexey6260 skrev:ellers du skal finde frigear selv.
Manuelt med armen der går ind i gearkassen.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af vanquish99 »

Har prøvet med en frisk skiftestang nu og den gør præxis det samme desværre. Rtfm12.

Jeg bemærker at den ikke lyser i baklyset under de 28 trin og at den køre de 28 igennem to gange.

Det fjerde felt synes jeg ikke rigtig ændre sig ikke så meget som jeg vil tro at den skal. Den står forholdsvis meget af tiden på 3.89 volt og troede egentligt at den skulle gå til 1.86 volt hver gang den lavede et gearskifte?

Jeg forsøger mig at vil udlæse værdierne fra potmetre
Men er usikker på hvordan jeg ved om jeg nu har sat bilen i første eller 3 gear?
Senest rettet af vanquish99 fre 23. sep 2016 21:15, rettet i alt 1 gang.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: vil ikke skifte gear

Indlæg af 383CI »

vanquish99 skrev: Jeg bemærker at den ikke lyser i baklyset under de 28 trin og at den køre de 28 igennem to gange.

Skift baklyskontakten. Det er en kendt svaghed, er det så helt træls fejler den af og til, kontakten altså. Så skift den så du får baklys, husker ikke i hvilke punkter, men det skal komme.

En ting af gangen og det nemmeste først.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar