skifte hjulleje
skifte hjulleje
Hej lupo entusiaster.
Jeg påtænker selv at skifte mit hjulleje denne gang. ikke fordi det kan betale sig indkøbsmæssigt hvis man regner indkøb af værktøjet med.
skulle lejerne selvfølgelig gå som perler på en snor betaler det sig selvfølgelig i længden.
Jeg har kigget på 2 sæt, (ikke det originale af prismæssige grunde) men er der nogle der har erfaringer, for og imod for værktøjet?
https://www.vidaxl.dk/p/210186/vaerktoj-hjulleje-72mm
http://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj/ ... 449988421/
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000021491/
Jeg ved godt der ligger en fremgangsmåde til eget værktøj, men der er jeg nok lidt for doven til at gide fremstille,
skifter det gerne selv, da jeg synes der er en form for hyggefaktor i at rode med det.
Lille plus, man kan tilføje nyt værktøj til samlingen.
vi ved jo alle hvad der siges. "den der dør med mest værktøj, har vundet"
Med venlig hilsen
Jesper Baggesen
Jeg påtænker selv at skifte mit hjulleje denne gang. ikke fordi det kan betale sig indkøbsmæssigt hvis man regner indkøb af værktøjet med.
skulle lejerne selvfølgelig gå som perler på en snor betaler det sig selvfølgelig i længden.
Jeg har kigget på 2 sæt, (ikke det originale af prismæssige grunde) men er der nogle der har erfaringer, for og imod for værktøjet?
https://www.vidaxl.dk/p/210186/vaerktoj-hjulleje-72mm
http://www.thansen.dk/bil/autovaerktoj/ ... 449988421/
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000021491/
Jeg ved godt der ligger en fremgangsmåde til eget værktøj, men der er jeg nok lidt for doven til at gide fremstille,
skifter det gerne selv, da jeg synes der er en form for hyggefaktor i at rode med det.
Lille plus, man kan tilføje nyt værktøj til samlingen.
vi ved jo alle hvad der siges. "den der dør med mest værktøj, har vundet"
Med venlig hilsen
Jesper Baggesen
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Re: skifte hjulleje
Hejsa,
Jeg føler mig nu temmelig overbevist om at netop sådan noget værktøj kan findes til andre venlige priser derovre på tyske eller engelske Ebay.
Jeg føler mig nu temmelig overbevist om at netop sådan noget værktøj kan findes til andre venlige priser derovre på tyske eller engelske Ebay.
Re: skifte hjulleje
Et link hvis du har gode erfaringer med et sæt vil jeg tage imod med stor glæde.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
-
- Indlæg: 295
- Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
- Geografisk sted: Haslev
-
- Indlæg: 295
- Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
- Geografisk sted: Haslev
-
- Indlæg: 295
- Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
- Geografisk sted: Haslev
Re: skifte hjulleje
Det jo smukt. Tak for hjælpen.
Så må der ryge sådan en i indkøbskurven
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Så må der ryge sådan en i indkøbskurven
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: skifte hjulleje
Tak til René
Denne tråd røg lige med i FAQén
Sussi
Denne tråd røg lige med i FAQén
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 295
- Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
- Geografisk sted: Haslev
skifte hjulleje
Så kom jeg lidt videre med projekt forhjulsleje.
alt det forberedende tænker jeg de fleste har styr på.
demontering af hjul.
demontering af kaliber og hænge op.
demontering af bremseskive
1) demonteret stabilisatorbolten.
2) demonteret bærekugle. når møtrikken er skruet af, kan et koben af større beskaffenhed adskille bærekugle og lejehuset fra hinanden.
3) fjernet låseringen som sidder i midten af hjullejet, her var min så knækket som det kan ses på billedet. det gav lidt problemer, men fik den skåret op med et lille stemmejern og en hammer.
herefter kunne den så med besvær skrues ud.
Fjern ABS sensoren, ikke kun stikket med også hele sensoren som løsnes med en umbraco.
4) udpresningen af trækakslen var ikke noget der bare lige gik som smurt. for ¤%?*"&%¤ den sad fast. et styk solid stålstang med 2 stk. 12 mm huller blev fremstillet.
jeg borede 2 huller i hjullejet op til 12 mm. og smed en møtrik på bagsiden. mellem trækakslen og stålstangen placerede jeg en 10 mm bolt med møtrikker hele vejen for at styrke den.
spænde spænde spænde, varme varme varme, WD40 blev også forsøgt.
fremgangsmåden blev dog at spænde så meget som muligt. og derefter give et ordentligt slag i midten med en mukkert. efter meget tid gav den sig meget lidt efter lidt.
stålstangen begyndte endda at bukke.
Til sidst måtte den dog se sig slået og ud kom den.
Havde via XXL-automotive.de i tyskland bestilt et sæt 62 mm hjullejeværktøj.
montagen var lige ud af landevejen. og med lidt råstyrke og en forlænger på 22 mm nøglen kom hjullejet også ud.
nu står jeg med hjullejet demonteret. men fordi tidens tand tære på diverse komponenter, skal følgende også skiftes
ABS sensor, den var groet fast, og kom ud i 20 stykker.
ankerplade. den stod bare til udskiftning.
manchet til bærekuglen.
Så jeg følger op når reparationen er ført til ende.
alt det forberedende tænker jeg de fleste har styr på.
demontering af hjul.
demontering af kaliber og hænge op.
demontering af bremseskive
1) demonteret stabilisatorbolten.
2) demonteret bærekugle. når møtrikken er skruet af, kan et koben af større beskaffenhed adskille bærekugle og lejehuset fra hinanden.
3) fjernet låseringen som sidder i midten af hjullejet, her var min så knækket som det kan ses på billedet. det gav lidt problemer, men fik den skåret op med et lille stemmejern og en hammer.
herefter kunne den så med besvær skrues ud.
Fjern ABS sensoren, ikke kun stikket med også hele sensoren som løsnes med en umbraco.
4) udpresningen af trækakslen var ikke noget der bare lige gik som smurt. for ¤%?*"&%¤ den sad fast. et styk solid stålstang med 2 stk. 12 mm huller blev fremstillet.
jeg borede 2 huller i hjullejet op til 12 mm. og smed en møtrik på bagsiden. mellem trækakslen og stålstangen placerede jeg en 10 mm bolt med møtrikker hele vejen for at styrke den.
spænde spænde spænde, varme varme varme, WD40 blev også forsøgt.
fremgangsmåden blev dog at spænde så meget som muligt. og derefter give et ordentligt slag i midten med en mukkert. efter meget tid gav den sig meget lidt efter lidt.
stålstangen begyndte endda at bukke.
Til sidst måtte den dog se sig slået og ud kom den.
Havde via XXL-automotive.de i tyskland bestilt et sæt 62 mm hjullejeværktøj.
montagen var lige ud af landevejen. og med lidt råstyrke og en forlænger på 22 mm nøglen kom hjullejet også ud.
nu står jeg med hjullejet demonteret. men fordi tidens tand tære på diverse komponenter, skal følgende også skiftes
ABS sensor, den var groet fast, og kom ud i 20 stykker.
ankerplade. den stod bare til udskiftning.
manchet til bærekuglen.
Så jeg følger op når reparationen er ført til ende.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: skifte hjulleje
Ja - det kan sgu godt sidde noget fast det lort
Hvorfor afmontere ABS føleren ? De går sgu næsten altid til, og hvis man er rigtig heldig knækker bolten til den også
Jeg har jeg endnu ikke haft den afmonteret, medmindre den selvfølgelig er defekt
Hvorfor afmontere ABS føleren ? De går sgu næsten altid til, og hvis man er rigtig heldig knækker bolten til den også
Jeg har jeg endnu ikke haft den afmonteret, medmindre den selvfølgelig er defekt
Re: skifte hjulleje
Der var en stump af abs føleren der gik længere ind på indersiden af lejehuset. Den blev så trykket med ud da jeg trykkede lejet ud.
Den gik dermed i stykker der.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Den gik dermed i stykker der.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
skifte hjulleje
Hjullejes blev presset på med det nyindkøbte værktøj, gik utrolig nemt og smertefrit må man sige.
Trækakslen var i de yderste rynker på gevindet blevet lidt deforme efter den store kraft der skulle til for at trykke den ud. de yderste rynker blev slebet af. og resten af gevindet blev rettet op med en skarp fil, således at låseringen hunne komme på igen.
Thansen havde ikke lige nogen ny manchet til bærekuglen i løskøb. købte i stedet en styrekugle til 150 kr. og tog så manchetten fra denne. ligeledes kunne dette udføres helt problemfrit.
Ankerpladen, var i så dårlig stand at den måtte lade livet til fordel for en ny, når nu alligevel man havde det hale af. som jeg erfarede på venstre side, så findes der ikke meget 6 kantet bolt tilbage efter tidens salt og vand.
skruerne blev boret ud og fik skåret et nyt 5 mm gevind.
ABS sensor skiftet, lige lidt kradsen i lidt gammelt rust. og den var til at skubbe i og skrue fast.
sikke en lettelse det er at køre i en bil uden defekt hjulleje, når man nu har kørt rund i en konstant summen, som bare virkede til at blive mere og mere larmende.
nu glider det bare med vindstøjen som den eneste udefrakommende støjkilde.
Trækakslen var i de yderste rynker på gevindet blevet lidt deforme efter den store kraft der skulle til for at trykke den ud. de yderste rynker blev slebet af. og resten af gevindet blev rettet op med en skarp fil, således at låseringen hunne komme på igen.
Thansen havde ikke lige nogen ny manchet til bærekuglen i løskøb. købte i stedet en styrekugle til 150 kr. og tog så manchetten fra denne. ligeledes kunne dette udføres helt problemfrit.
Ankerpladen, var i så dårlig stand at den måtte lade livet til fordel for en ny, når nu alligevel man havde det hale af. som jeg erfarede på venstre side, så findes der ikke meget 6 kantet bolt tilbage efter tidens salt og vand.
skruerne blev boret ud og fik skåret et nyt 5 mm gevind.
ABS sensor skiftet, lige lidt kradsen i lidt gammelt rust. og den var til at skubbe i og skrue fast.
sikke en lettelse det er at køre i en bil uden defekt hjulleje, når man nu har kørt rund i en konstant summen, som bare virkede til at blive mere og mere larmende.
nu glider det bare med vindstøjen som den eneste udefrakommende støjkilde.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: skifte hjulleje
Jeg synes, at man kan fornemme glæden over veludført arbejde...husk nu en belønningsvederkvægelse! Jeg opfordrer, klog af skade, ikke til indtagelse af alkoholiske drikke, men i mine faciliteter hedder det øl
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 295
- Tilmeldt: søn 25. mar 2012 19:51
- Geografisk sted: Haslev
Re: skifte hjulleje
Et lille trick til afmontering af ABS føler er at trykke den op med en stor skruetrækker fra bagsiden når drivakslen er afmonteret, altså ikke "hive" den op !!
Husk TDI hvis du vil forbi !
Re: skifte hjulleje
ABS føleren havde i dette tilfælde kun en mulig udvej. Og det var i flere stykker.
Den sad fast og kunne ikke engang bankes ud med en stump genstand.
Men tak for tippet, det skader aldrig at prøve inden om den kan redes.
Man er vel altid glad og veltilfreds når man har en succes, men må dog indrømme at den aksel var lige ved at få mig til at miste håbet. Og tanken om et nyt lejehus og knokkelled istedet strejfede mig da.
Den fik en af mine hjemmebryggede kaffestout og en sejrsdans oveni.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Den sad fast og kunne ikke engang bankes ud med en stump genstand.
Men tak for tippet, det skader aldrig at prøve inden om den kan redes.
Man er vel altid glad og veltilfreds når man har en succes, men må dog indrømme at den aksel var lige ved at få mig til at miste håbet. Og tanken om et nyt lejehus og knokkelled istedet strejfede mig da.
Den fik en af mine hjemmebryggede kaffestout og en sejrsdans oveni.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: ons 10. maj 2017 18:51
- Geografisk sted: Aarhus
Re: skifte hjulleje
Halløj
Fino forklaring og jeg kommer nok med nogle dumme spørgsmål nu. Jeg skal nemlig have skiftet mit hjulleje også
Er der en grund til at man ikke afmontere hele fjederbenet og trækakslen (sidder den ikke stadig med 6 bolte på gearkassen?) og så bruger en presser til at afmontere leje og fjederben samt presse den nye leje i med? Lige som man altid har gjort? Eller er der noget jeg har overset?
Mvh
Claus
Fino forklaring og jeg kommer nok med nogle dumme spørgsmål nu. Jeg skal nemlig have skiftet mit hjulleje også
Er der en grund til at man ikke afmontere hele fjederbenet og trækakslen (sidder den ikke stadig med 6 bolte på gearkassen?) og så bruger en presser til at afmontere leje og fjederben samt presse den nye leje i med? Lige som man altid har gjort? Eller er der noget jeg har overset?
Mvh
Claus
Re: skifte hjulleje
Du kan ikke bare presse et nyt leje i, da navet er en del af lejet. Du skal have værktøj til at kunne presse KUN på lejeskålen, og IKKE på navet. Altså inde bag navet, hvis det giver mening.
Trækaksel sidder i tripodekop, så jo, du kan godt tage det hele ud, men igen, du kommer ikke i mål uden værktøj til at sætte lejet i med igen.
Du kan selvfølgelig bare presse den i igen, ved at presse på navet, og dermed belaste lejet, og det fører absolut intet godt med sig, så lad være med at gå den vej
Trækaksel sidder i tripodekop, så jo, du kan godt tage det hele ud, men igen, du kommer ikke i mål uden værktøj til at sætte lejet i med igen.
Du kan selvfølgelig bare presse den i igen, ved at presse på navet, og dermed belaste lejet, og det fører absolut intet godt med sig, så lad være med at gå den vej
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
En rigtig C5'er kommer fra USA!
-
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: ons 10. maj 2017 18:51
- Geografisk sted: Aarhus
Re: skifte hjulleje
Jep jeg er med, lejet er lige kommet ind af døren.... Det er lige som baghjulslejet til en T5.... Nu savner jeg godt nok det hydrauliske værktøj vi fik, dengang jeg arbejdede som mekaniker, til den her type lejer. Tak for svar!