Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Alt vedrørende teknikken på 3L
383CI
Indlæg: 2121
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af 383CI »

Atjuh 3L skrev:Du har skkert ret, så jeg vil da ikke kloge mig på noget jeg kun har oplevet et par gange ;)

Jeg har faktisk ikke oplevet netop en defekt dyseledning, men 100% sikkerhed. Altså forstået jeg havde et problem der blev løst efter udskiftning af nettet. Den bil jeg har der "hukker" lidt i lave omdrejninger har jeg ladet mig fortælle har fuldstændigt samme symtomer som med defekt ledningsnet. Det er langt fra så voldsomt som på den her, og kun priodisk, men igen er der jo så forskel på hvordan den enkelte fejl kommer klart til udtryk.
Atjuh 3L skrev:En dyseledning der "næsten" er okay, giver nøjagtig disse symptomer - og det er derfor jeg mener det skal undersøges tilbundsgående, inden man starter på andre ting. Desuden er det rimelig billigt at skifte ledningsnettet til dyserne.

Mvh,

Atjuh 3L.
Tjaa, mit forslag med vand på manifolden var jo så ment som et (måske overflødigt) skridt på vejen for at finde ud af om den brænder dårligt på den ene prop, og derfra gå videre.
At problemerne falder sammen med biler en blevet optimert for 14 dage siden er måske bare en tilfældighed, men som nævnt havde jeg et utal af løse forbindelser engang jeg havde haft stikkene af styringen.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Mine 2 cents:

* Utæt tandempumpe. Kig efter oliesværtet dieseloliefilter (a.k.a. skift dieselfilter og skær det gamle op)
* Utæt(te) dysepakninger/flammeskiver.

* Jeg tror ikke på elektrisk fejl på dyseledningsnettet; En sådan fejl vil som regel lægge en DTC. Det samme gør sig gældende for andre sensorer der måler fysiske parametre på motoren.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Atjuh 3L »

Mange gode bud, og den med vand er ikke dårlig.

Er heller ikke overbevist om den med dyseledningerne, men dér ville jeg starte - har oplevet at det var fejlen uden der blev lagt en fejlmeddelelse.

At det falder sammen med en optimering kunne MEGET vel tyde på stikproblemer ved ECU, så det er også et super sted at tage fat.

Blir' spændende at høre løsningen.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Skipper »

HamSjelv skrev:Hejsa,

Mine 2 cents:

* Utæt tandempumpe. Kig efter oliesværtet dieseloliefilter (a.k.a. skift dieselfilter og skær det gamle op)
* Utæt(te) dysepakninger/flammeskiver.

* Jeg tror ikke på elektrisk fejl på dyseledningsnettet; En sådan fejl vil som regel lægge en DTC. Det samme gør sig gældende for andre sensorer der måler fysiske parametre på motoren.

Egentlig enig, men da den jo har kørt med en maf der konstant viste 1000, uden at smide en fejl, sååå.................................

Har OP prøvet at tage stikkene af styringen, og give det en gang kontaktspray eller wd40 ?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
383CI
Indlæg: 2121
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af 383CI »

Skipper skrev:

Egentlig enig, men da den jo har kørt med en maf der konstant viste 1000, uden at smide en fejl, sååå.................................

Har OP prøvet at tage stikkene af styringen, og give det en gang kontaktspray eller wd40 ?

Konstant visning på 1000 er jo under alle omstændigheder ikke korekt. Kombineret med en fejl på netop den sensor giver "HakHakHak" er det bestemt et sted der er værd at starte.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Pelle Klumpfeber
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn 17. jan 2016 20:23
Geografisk sted: Odder

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Pelle Klumpfeber »

Så fik jeg tid til at se på bilen igen, stik har fået kontaktrens ved ecu'en, dyseledninger gennemgået igen, og vand-på-manifold tricket er forsøgt. Som jeg lige ser det, så fordamper vandet først på den midterste cylinder, men det er ikke nemt at se.
Intet har ændret sig, den hopper stadig. Jeg stod også et par minutter og bandede af den, det hjalp heller ikke.

Så jeg må nok konstatere at hvor meget jeg end gerne ville, så evner jeg ikke at udbedre fejlen på egen hånd.
Den må afsted til nogen, der ved hvad de har med at gøre.
Pelle Klumpfeber
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn 17. jan 2016 20:23
Geografisk sted: Odder

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Pelle Klumpfeber »

Nå ja, jeg havde stikkene af dyserne en af gangen, jeg synes faktisk ikke at det gav nogle ændringer i motorgangen..
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Skipper »

mystikken spreder sig.....................

Den skal jo "tabe" cylinderen helt, når du tager stikket af til pågældende dyse.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
383CI
Indlæg: 2121
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af 383CI »

Igen, en udlæsning fra MAP/MAF sensoren på 1000 kan under ingen omstændigheder være rigtig!
Kombineret med den logger fejl på den og netop den fejl typisk giver hakken giver anledning til at tjekke de ledninger og forbindelser MEGET grundigt.

Men med JaHatten på en muligheden for fejl i ledningsnettet til dyserne så minimeret omend mystikken om hvorfor der ingen forskel er ikke bliver mindre.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Atjuh 3L »

ØØØHHHHHHHH - SÅ tror jeg du skal ha' andre øjne til at se på den, der er simpelthen noget der ikke stemmer.

De fleste ting kan undersøges med VCDS og ved at lytte lidt.

Afsted med den, og lad os høre løsningen.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Pelle Klumpfeber
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn 17. jan 2016 20:23
Geografisk sted: Odder

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Pelle Klumpfeber »

Jeg havde i dag besøg af Skipper, og vi gennemgik alt fra A til Z, uden at blive ret meget klogere. Det var lige indtil der blev ringet til 383cu der efter at have fået forklaret symptomerne foreslog, at det kunne være toppakningen der var gået mellem 2 cylindre. Og så var det lige som om at alt gav mening.
Pillede man stikket af ved cyl.1 kunne den ikke starte, men pillede man 2 og 3 af, kunne den sagtens springe i gang. Ergo trak 1eren en stor del af læsset. Lugten af uforbrændt diesel var også blevet markant, og det skyldes jo nok at når f.eks 2eren komprimerer, spytter den noget af blandningen over i 3eren.

Så foreløbigt tror jeg på at et skifte af toppakningen kunne være løsningen.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Atjuh 3L »

Så NU pillede man stikkene af ......, man blir' lidt træt af og til!


"
Nå ja, jeg havde stikkene af dyserne en af gangen, jeg synes faktisk ikke at det gav nogle ændringer i motorgangen.."
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Pelle Klumpfeber
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn 17. jan 2016 20:23
Geografisk sted: Odder

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Pelle Klumpfeber »

Hov hov, små slag.
Første gang vi pillede ved dyserne, tog vi dem af en efter en i tomgang.
Denne gang pillede vi dem af, og forsøgte så at starte maskinen op, det gjorde det lidt nemmere.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay, efter at ha' læst indlægget igen kan jeg se forskellen ;)

Godt der er ved at være udsigt til en løsning :)
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Pelle Klumpfeber
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn 17. jan 2016 20:23
Geografisk sted: Odder

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Pelle Klumpfeber »

Jeg sidder ikke og bilder dig noget ind, Skipper kan bevidne at alle dyser havde været afmonteret, der var nemlig fejlkode på dem alle ;-)
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 625
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Lupo ruller og "vælter" i tomgang.

Indlæg af Skipper »

Jeps, og hvis vi har ret at der er hul mellem de to cylindrer, så passer det også med at det er blevet værre.

Der var ingen forskæl på om man tog dysen af på 2'eren, eller 3'eren, men den var blevet så ringe at den ikke kunne gå uden 1'eren til at trække læsset.

Jeg kan umiddelbart ikke komme på andre plausible forklaringer på bunken af underlige symptomer, end at der må være hul mellem kammer 2 og 3. Lad os håbe det er pakningen.

Lad os vide hvad du finder når hovedet ryger af, og så siger du bare til hvis du har brug for en hånd igen. Så kender man vel altid en der er klogere end en selv :lol:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar