Shipper, du har totalt misset noget her.
Ja, mange fabrikanter laver samme motor med forskellige setups, men de ting der opnås hos chippere er altid ud over grænserne. Ingen af dem bruger TÜV filer.
Jeg kender kun til Up/Mii/CitiGo, som findes med TÜV fil, hvor at det er denne der bruges.
At optimere en diesel med software for at undgå motorfejl, det må tildkroves uvidenhed.
Det gør det med software, så de ikke skal bruger tid på at splitte det ad og derfor ikke skal "spilde tiden".
De arbejder jo allesammen på akkord.
Jo flere biler i timen, det mere i lommen.
Samtidig, så får du præcis samme motorfejl med softwareblænding, som hvis du blændede den manuelt.
Eneste forskel, er at med software, der tilpasses brændstoffet og LAMPEN SLUKKES.
Motorfejlen er der stadog...! Chipperne fortæller bare motorstyringen, at den skal ignorere de tal, den får fra udstødningsfølerne.
Og at sige at motoren forbrænder renere er en meget meget partidk udtalelse.
For så snakkes der om at den udnytter brændstoffet bedre og dermed brænder dieselen " renere".
Men miljømæssigt, så er det IKKE renere.
Mig bekendt, så findes der INGEN chiptunere i DK, som ligger inde med udstyr, der kan måle NOx tallet.
Ej heller kan de måle partikler.
Sagt på en anden måde, så er de ikke interesserede i at kunne/ville måld det, for så kan de jo ikke længere bruge udtalelser, som "renere forbrænding".
Der findes INGEN og jeg understreger INGEN chiptunere, der kan nedbringe forureningen.
At tro det, er jo det samme, som at tro at Landberg, Fredslund osv osv skulle være meget klogere end VW koncernens hjernedødt højt betalte ingenøre.
Og var de så kloge så var de sgu blevet headhuntet til VW med en meget høj hyre.
At forbedre det, er simpelthen så svært at VW har måtte snyde, fof at sælge bilerne.
Jo mere at folk tror på det lort de ( landberg/fredslund ) lukker ud, det mere vil det gå hen og blive den gængse tro.
Chiptunerne kan IKKE forbedre miljøtallene på en moderne bil.
Havde de kunne det, så ville deres filer kunne få en TÜV godkendelse, som de iunne tjene meget stort på.
Kom med en hvilken som helst nyere VW diesel bil og fortæl mig at der findes en TÜV fil, som enten forbedre et eneste miljøtal, uden at forringe de andre tal, eller forbedre HK uden at forringe et eneste miljøtal.
Det findes nemlig ikke.
( de filer der findes, er lavet af VW selv og går under navnet software opdatering og har intet med chiptuneres optimering at gøre.
Det værste ved disse chipninger er faktisk alle løgnene, som de bruger som salgsargument.
Antallet af kunder ville falde, hvis de fortalte sandheden.
Her er endnu en løgn, der florere.
"Bilen bliver meget bedre for miljøet, da den kører længere på literen"
Bullshit...
"Bilen som så kører længere på literen, opvejer helt klart det den sviner mere"
Bullshit.
Den kører cirka 10% længere på literen, men den sviner 50%-100% mere.
Hvor er opvejelsen?
Her er der en beregning mere.
Den er meget løs, men den kan da bruges.
Din bil fragter dig og KUN DIG, når du er alene i den, hvilket du vel ofte/altid er på vej til arbejde.
Hvor meget "fuel" bruger du i timen?
Et krydstogtskib fragter 8400 personer (
http://ing.dk/artikel/verdens-storste-k ... jse-101994 ).
Det bruger 16 tons fuel i timen. Det er sådan cirka 2 kg per person i timen.
Uha uha, for helvede det er meget brændstof...... Eller noget.
Største problem her er de manglende filtre osv på deres enorme udstødninger.
Hvis de altså ikke allerede har filtre på dem. Det ved jeg ikke noget om.
Jeg kan godt forstå at man vil gøre brug af EGR delete på en dieselbil, for an undgå sod/snask i manifoldet.
Men at de ( chiptunerne ) anbefaler det til sprit nye dieselbiler, er helt ude i skoven.
De nye har nemlig et filter, der sidder sammen med EGR køleren, som fjerner dette sod fra gassen, så der ikke kommer snask ind i manifoldet igennem EGR ventilen.
Det glemmer de bare at fortælle, for deres EGR delete er unødvendig på nye dieselbiler.
De glemmer også at fortælle, at de med deres EGR delete, får partikkelantallet til et eksplodere så voldsomt, så partiklenfilteret bliver tilstoppet lynhurtigt, så de også ender med at måtte slå det fra...!
Hvor i ligger optimeringen?
Nu har de fjernet to velfungerende miljøinsatser, blot med det formål at de vil vedholde deres indtægtskilde.
Jeg får helt ticks, når jeg hører dem lukke lort ud, med det eneste formål, at tjene penge.
Jeg får fandme associationer med et TV klip, med en lokal omskærer i Somalia, som tog 500 dollar, for at omskære unge kvinder med en afsprittet/afbrændt barberblad.
Der stod hun med det i hånden og argumenterede for at det var nødvendigt og at det var en god ting.
Ja, det var en god ting for hende, at hun tjente penge på at gøre skade på andre, blot for at det blev nemmere for mødrene at "tæmme" deres teenage døtre, som så ikke ville rende efter mænd i aftentimerne, til stor skade for pigerne.
Lidt i stil med at en bilejer slipper lidt nemmere med indre motorrengøring, til skade for alle os andre, for at en chiptuner kan tjene styrtene meget på det.
Man savner lidt de myndigheder de har i USA.
Den var ikke gået derovre.
Hvis chiptunerne kunne gøre der bedre end bilproducenterne, hvorfor er de fleste så lukket nu, flygtet ud af landet ( Fredslund ) eller opererer nu i det skjulte?
Fordi at det er lyssky aktiviteter, der bygger på svindel og fortielser.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior