mangler lidt kraft efter turboskift
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
mangler lidt kraft efter turboskift
Jeg fik for forholdsvis kort tid siden skiftet egr og turboen på min A2. Efterfølgende synes jeg den var lidt langsom i optrækket, ikke som i limp, men ikke øsom den plejede at være. Jeg fandt en kæmpe flænge i intercooler slangen, som blev fixet, og det hjalp lidt, men jeg synes stadig der mangler de sidste 10-15% power. Der kommer ingen fejlkoder, og turboen kører???
Nogen forslag?
Nogen forslag?
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Hvis der er et hul på tryksiden kan der vel være et mere også? Så tjek den først.
Jeg så engang på en der havde et hul, viste det sig, der først åbnede sig under et vist tryk, som så gav hakken og hosten.
Ellers må du jo måle ladetryk med VCDS, det kan jo også være den nye turbo går træls i armen eller andre bevægelige dele.
Jeg så engang på en der havde et hul, viste det sig, der først åbnede sig under et vist tryk, som så gav hakken og hosten.
Ellers må du jo måle ladetryk med VCDS, det kan jo også være den nye turbo går træls i armen eller andre bevægelige dele.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Tror ikke turboen fejler noget, men der må sku nok være et hul er sted mere så...383CI skrev:Hvis der er et hul på tryksiden kan der vel være et mere også? Så tjek den først.
Jeg så engang på en der havde et hul, viste det sig, der først åbnede sig under et vist tryk, som så gav hakken og hosten.
Ellers må du jo måle ladetryk med VCDS, det kan jo også være den nye turbo går træls i armen eller andre bevægelige dele.
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Tro kan du, undskyld mig, bruge søndag formiddag i kirken, men hvis du selv er kommet frem til der er endnu et hul er det jo igang med at lede.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Jaja tror er til kirken, men har tjekket turboen armen og den arbejder fint, og pakningerne er nye og umidelbart ser alt fint ud omkring turboen.383CI skrev:Tro kan du, undskyld mig, bruge søndag formiddag i kirken, men hvis du selv er kommet frem til der er endnu et hul er det jo igang med at lede.
Kender i et sted, hvor man kan se service manualen for a2 online, jeg synes kkke rigtig jeg kan finde en der virker?
mvh.
HEVg
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
hej - pudsigt nok - har samme fornemmelse som dig efter jeg byttede turbo på min den ene - min grå føles også lidt "sløv" - specielt sammenlignet med den blå men den går fint og billigt så jeg kan heller ikke rigtigt sætte en finger på noget.
har prøvet at bytte LMM mellem dem osv - gør ingen forskel. husk lige at opdatere hvis du finder fejlen - jeg er løbet tør for gode ideer....
har prøvet at bytte LMM mellem dem osv - gør ingen forskel. husk lige at opdatere hvis du finder fejlen - jeg er løbet tør for gode ideer....
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Har i prøvet at logge turbotryk er og skal ? For at se om den ikke laver nok synes der er en del snak på vagcars om at de renoverede turboer ikke altid er et hit
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Hvis du lover, at gøre det samme2a2 skrev:hej - pudsigt nok - har samme fornemmelse som dig efter jeg byttede turbo på min den ene - min grå føles også lidt "sløv" - specielt sammenlignet med den blå men den går fint og billigt så jeg kan heller ikke rigtigt sætte en finger på noget.
har prøvet at bytte LMM mellem dem osv - gør ingen forskel. husk lige at opdatere hvis du finder fejlen - jeg er løbet tør for gode ideer....
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Jeg skal skal skifte bøsninger på bagdæmperne i det nye år, så tjekker jeg for utætheder i alle luft- og vakumslanger i samme omgang.Kim B Olesen skrev:Har i prøvet at logge turbotryk er og skal ? For at se om den ikke laver nok synes der er en del snak på vagcars om at de renoverede turboer ikke altid er et hit
Der fulgte et testskema med på den nye turbo, hvor den var testet og den leverede tryk som den skulle... Så ber til det er en utæt hed.
Nogen der har erfaring med turboslange reperationstape? Over vejer at købe en rulle og bare smide det omkring alt mellem intercooler og turbo!?
mvh.
HEVg
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Det kender jeg ikke til, men jeg vil da håbe det er noget vulkaniserede tape i hvert fald
Bøsninger i bagstøddæmpere det har jeg sgu aldrig hørt om nogen der har gjort før er du sikker på dæmperne ikke er færdige hvis bøsningerne er rådnet op
Bøsninger i bagstøddæmpere det har jeg sgu aldrig hørt om nogen der har gjort før er du sikker på dæmperne ikke er færdige hvis bøsningerne er rådnet op
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
De er så billigere de bøsninger, så jeg giver det et forsøg med at presse dem ud og smide nye i. Virker det ikke bliver det hele skiftet.Kim B Olesen skrev:Det kender jeg ikke til, men jeg vil da håbe det er noget vulkaniserede tape i hvert fald
Bøsninger i bagstøddæmpere det har jeg sgu aldrig hørt om nogen der har gjort før er du sikker på dæmperne ikke er færdige hvis bøsningerne er rådnet op
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Nu har jeg bestilt noget "vacuum Hose repair tape", så giver jeg intercoolerslanger en omgang ved div. samlinger og ser om det virker.
Jeg vil ligeledes skifte de små gummislanger og T-stykker oppe omkring N71 - Nogen af jeg der ved om det er 4mm slange eller 3mm?
mvh.
HEVg
Jeg vil ligeledes skifte de små gummislanger og T-stykker oppe omkring N71 - Nogen af jeg der ved om det er 4mm slange eller 3mm?
mvh.
HEVg
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Forøvrigt - har du renset erg ventilen? Jeg har det som et punkt jeg skal have gjort ved lejlighed
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Det er hele EGR ventil+spjældhus, som skal renses ved at det demonteres og renses mekanisk.
Resten renses med ovnrens.
EGR ventilen, spjældhuset, manifoldet og topstykket soder til, på dieselbiler som køres for blødt.
EGR ventilen er i brug, ved gaspedaltryk under 50%
Over 50%, der er ventilen helt lukket.
Evt, så kan i tjekke det selv.
Det er derfor at bykørsel eller lignende lav-pedal-tryk kørsel er så sodende for motoren.
Heldigvis, så stopper de i tomgang ved lyskryds osv.
Husk at grundjustere EGR når alt er renset.
Jeg forstår ikke at folk monterer en "ny" turbo i blinde, uden at kontrollere den.
Man bør da, som minimum, afprøve VNT armen og teste turbotrykket direkte efter montering!?!
Har man råd til en ny turbo, så har man da også 200kr til en Kina VCDS?!
Resten renses med ovnrens.
EGR ventilen, spjældhuset, manifoldet og topstykket soder til, på dieselbiler som køres for blødt.
EGR ventilen er i brug, ved gaspedaltryk under 50%
Over 50%, der er ventilen helt lukket.
Evt, så kan i tjekke det selv.
Det er derfor at bykørsel eller lignende lav-pedal-tryk kørsel er så sodende for motoren.
Heldigvis, så stopper de i tomgang ved lyskryds osv.
Husk at grundjustere EGR når alt er renset.
Jeg forstår ikke at folk monterer en "ny" turbo i blinde, uden at kontrollere den.
Man bør da, som minimum, afprøve VNT armen og teste turbotrykket direkte efter montering!?!
Har man råd til en ny turbo, så har man da også 200kr til en Kina VCDS?!
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Den er helt ny, så det er ikke den.2a2 skrev:Forøvrigt - har du renset erg ventilen? Jeg har det som et punkt jeg skal have gjort ved lejlighed
Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Jeg har en lille teori, om at den har været så sodet til, at det de facto har været som om den var blændet af!? Derfor har jeg mistet lidt power og lidt brændstoføkonomi efter der kom en ny på.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: fre 11. sep 2015 18:05
- Geografisk sted: København
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Den er ikke monteret i blinde, og selvfølgelig har jeg tjekket VNT armen, men jeg splitter ikke en "ny" turbo ad, for at se om den virker.Qaxius skrev:Det er hele EGR ventil+spjældhus, som skal renses ved at det demonteres og renses mekanisk.
Resten renses med ovnrens.
EGR ventilen, spjældhuset, manifoldet og topstykket soder til, på dieselbiler som køres for blødt.
EGR ventilen er i brug, ved gaspedaltryk under 50%
Over 50%, der er ventilen helt lukket.
Evt, så kan i tjekke det selv.
Det er derfor at bykørsel eller lignende lav-pedal-tryk kørsel er så sodende for motoren.
Heldigvis, så stopper de i tomgang ved lyskryds osv.
Husk at grundjustere EGR når alt er renset.
Jeg forstår ikke at folk monterer en "ny" turbo i blinde, uden at kontrollere den.
Man bør da, som minimum, afprøve VNT armen og teste turbotrykket direkte efter montering!?!
Har man råd til en ny turbo, så har man da også 200kr til en Kina VCDS?!
Alt er renset, og der sidder en ny EGR ventil på. Men se mit indlæg ovenover det her, omkring min lille teori til årsagen. Det passer også meget godt med det du siger omkring, at EGR er i brug under 50% tryk, for det er der jeg fornemmer, den har mistet kraft.
/HEVg
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Lyder meget sandsynligt.
Vores mistede træk ved hvert gearskifte.
Det var EGR ventilen, som trængte til en grundjustering.
Det synes jeg at du bør prøve.
Husk at du SKAL være logget ind med kode, på motorstyringen, for at kunne grundjustere EGR ventilen.
Og det SKAL være med driftvarm motor.
Inden du gør det, så lad bilen stå til imorgen.
Imorgen tidlig, der sætter du dig i bilen og noterer tallene for temperaturene.
Kølervæske, dieseltemperatur osv osv.
Indsugningstemperaturen bør være identisk med udendørstemperaturen og det SKAL dieseltemperaturen også være ved koldstart.
Efter noget tid, så stiger dieseltemperaturen.
Hold øje med hvor meget.
Jeg havde en knækket ledning 2-3cm før min dieseltemperaturmåler.
Det resulterede i ultra dårligt træk, hver gang den mistede forbindelsen til føleren.
Vores mistede træk ved hvert gearskifte.
Det var EGR ventilen, som trængte til en grundjustering.
Det synes jeg at du bør prøve.
Husk at du SKAL være logget ind med kode, på motorstyringen, for at kunne grundjustere EGR ventilen.
Og det SKAL være med driftvarm motor.
Inden du gør det, så lad bilen stå til imorgen.
Imorgen tidlig, der sætter du dig i bilen og noterer tallene for temperaturene.
Kølervæske, dieseltemperatur osv osv.
Indsugningstemperaturen bør være identisk med udendørstemperaturen og det SKAL dieseltemperaturen også være ved koldstart.
Efter noget tid, så stiger dieseltemperaturen.
Hold øje med hvor meget.
Jeg havde en knækket ledning 2-3cm før min dieseltemperaturmåler.
Det resulterede i ultra dårligt træk, hver gang den mistede forbindelsen til føleren.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Jeg tror ikke du kan grundjustere andet end gearkassen på en Lupo så avancerede er de sgu heller ikke
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
Det er et forsøg værd.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: mangler lidt kraft efter turboskift
ok Quaxius - jeg har heller aldrig hørt om "grundjustering" af en "Emission Recycling gate" ventil - som baseret på konceptet pudsigt nok rent hedder "Emission Gate recycling" (jeg skal nok se om jeg kan huske det men det virker stadigvæk bagvendt på mig) - kunne du ikke lige dele din viden med os?
mvh 2a2
mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler