Vil ikke gå i 5 gear.
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Der var olie på. Bare ikke nok. Fyldte 3,2 liter på da den blev renoveret og der var kun 2.5 på. Så den har ikke været kørt tør. Men det ændre jo ikke på at den ikke vil i 5 gear. Hvordan skal de synkromesher se ud? (Ny og defekte)
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Så er den på lift. Har fundet fejlen til oliespild. Det var pakdåsen som sidder bag føringshornet. Læben havde grebet fat i akselen og trukket den ind mod koblingen, så olien kunne løbe den vej ud.
Så der kommer en ny i.
Gearkassen ser fin ud indeni så der er den ok.
Prøver imorgen at fjerne dæksel til 5 gear og se om jeg kan se noget der, og rykke lidt i gearvælgeren for og se om den vil gå i 5 gear. Hvis den vil det må jeg se om gangstelleren har nogle fejl, så som justering eller defekter. Ellers er jeg på bar bund igen.
Så der kommer en ny i.
Gearkassen ser fin ud indeni så der er den ok.
Prøver imorgen at fjerne dæksel til 5 gear og se om jeg kan se noget der, og rykke lidt i gearvælgeren for og se om den vil gå i 5 gear. Hvis den vil det må jeg se om gangstelleren har nogle fejl, så som justering eller defekter. Ellers er jeg på bar bund igen.
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Hvordan kan du konkludere at gearkassen er i orden hvis du ikke haft dækslet af ? altså jeg kan ikke finde ud af at skille gearkassen totalt fra hinanden uden at fjerne dækslet.
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Fik det vist formuleret forkert. Havde 5 gear af da jeg havde den åbnet. Har samlet den igen og den går i 5 gear når jeg rykker i gear armen. Har også samlet bilen idag og lavet grundjustering uden fejl og den laver stadig samme problem. Havde hellere ikke regnet med at det ville løse noget da der ikke er skiftet noget ud over den pakning. Så jeg må konstantere at gearkassen er ok. Nogle bud på hvor jeg skal lede. Har lidt på fornemmeren at det er gangstelleren der laver noget lort. Pumpen køre de 17 sek som den skal når man åbner døren.
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Her kommer så mit bud:
Da gearkassen har kørt med for lidt olie har det medført slid af et leje, som så har ført til slør og dermed problemer med at skifte til 5 gear, og slid på alle andre lejer.
Dette vil med tiden føre til endnu mere ødelagt gearkasse.
At du kan skifte til femte med hånden, og ved grundindstilling, er ikke bevis på ret meget - desværre!
Skulle det være gangstelleren ville den ikke kunne skifte til femte, men kig da ledningerne efter og skift pakningerne - så er det da gjort.......... eller prøv med en anden gangsteller.
Når det så er gjort kan du jo renovere gearkassen derefter.
Mvh,
Atjuh 3L.
Da gearkassen har kørt med for lidt olie har det medført slid af et leje, som så har ført til slør og dermed problemer med at skifte til 5 gear, og slid på alle andre lejer.
Dette vil med tiden føre til endnu mere ødelagt gearkasse.
At du kan skifte til femte med hånden, og ved grundindstilling, er ikke bevis på ret meget - desværre!
Skulle det være gangstelleren ville den ikke kunne skifte til femte, men kig da ledningerne efter og skift pakningerne - så er det da gjort.......... eller prøv med en anden gangsteller.
Når det så er gjort kan du jo renovere gearkassen derefter.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Jeg har haft 2 mekaniker til og se på gearkassen. De har sagt at den ikke fejler noget og der ikke er slør i lejerene som du mener. Jeg har også selv haft fat i akselerne og der er ingen slør og de kan ikke rykkes som de ville hvis lejerne er slidt eller istykker. Arbejder med lejere til dagligt så ved når de er slidt, og det er dem her ikke. Så tvivler på at det er der fejlen ligger. Og vil ikke smide 3000kr efter ny lejer og olie hvis det er ok. Det kan i jo nok forstå.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Du er sikker på det ikke bare er justering af 5 gear !
Hvis du går ind i måleblok 15 skal det ene tal være det samme i 1-3-5 gear
Hvis du går ind i måleblok 15 skal det ene tal være det samme i 1-3-5 gear
- Atjuh 3L
- Indlæg: 1739
- Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Køge
- Kontakt:
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Hejsa Tolle.
Hvis der er noget jeg har STOR forståelse for, så er det netop at spare på skillingerne, og at reparere så meget som muligt i stedet for bare at udskifte ting.
Jeg har bare svært ved at se hvordan det skal være gangstelleren - jeg går selvfølgelig ud fra at du har checket den godt og grundigt når nu du har været i gang med fejlsøgning - og du kan jo få et lille hint om tingenes tilstand ved at måle på potentiometrene, som tidligere beskrevet.
Det kan jo være så mange ting, men som du har beskrevet det indtil videre virker det ikke som om det er gangstelleren.
Bliver en eller flere af de fire magnetventiler meget varme når du gennemfører grundindstilling?
Har du kigget GRUNDIGT på ledningsforbindelserne til disse 4 ventiler, og ledningerne til koblingsaktuatoren?
Som sagt kan du evt. prøve med en anden gangsteller hvis du har en liggende, så er det da forsøgt.
Spændende at høre hvad det ender med.
Mvh,
Atjuh 3L.
Hvis der er noget jeg har STOR forståelse for, så er det netop at spare på skillingerne, og at reparere så meget som muligt i stedet for bare at udskifte ting.
Jeg har bare svært ved at se hvordan det skal være gangstelleren - jeg går selvfølgelig ud fra at du har checket den godt og grundigt når nu du har været i gang med fejlsøgning - og du kan jo få et lille hint om tingenes tilstand ved at måle på potentiometrene, som tidligere beskrevet.
Det kan jo være så mange ting, men som du har beskrevet det indtil videre virker det ikke som om det er gangstelleren.
Bliver en eller flere af de fire magnetventiler meget varme når du gennemfører grundindstilling?
Har du kigget GRUNDIGT på ledningsforbindelserne til disse 4 ventiler, og ledningerne til koblingsaktuatoren?
Som sagt kan du evt. prøve med en anden gangsteller hvis du har en liggende, så er det da forsøgt.
Spændende at høre hvad det ender med.
Mvh,
Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Har talt med 3 literværkstedet, som siger at det er enten nålelejet som er skiftet eller skiftearmen. Så jeg har bestilt en ny som kommer i morgen. Fik at vide at tapperne kunne blive for slidt og da jeg havde den af syntes jeg den så meget slidt ud, så regner med at den kan gøre tricket.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Nå okay - det har jeg sgu aldrig hørt om
Mon ikke bare det kan justeres væk, medmindre der er meget slør imellem delene
Du tog vel ikke tilfældigvis et billede da du havde den skilt ad
Mon ikke bare det kan justeres væk, medmindre der er meget slør imellem delene
Du tog vel ikke tilfældigvis et billede da du havde den skilt ad
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Skal ud og skifte den efter nytår. Så skal jeg nok tage nogle billeder af den ny, og den gamle hvor man kan se den er slidt.
Fik at vide at hvis den var slidt mellem 1-2mm på de tappe vil den ikke gå i 5 gear. Den vil gerne når der ikke er belastning på. Altså når man slipper speeder og laver grundjustering. Når der er belastning på (altså når man køre) vil den ikke kunne gå i gear pga for meget slør mellem gaffel og den ring som aktivere 5 gear.(den har nok et fancy navn og ikke "ring")
Fik at vide at hvis den var slidt mellem 1-2mm på de tappe vil den ikke gå i 5 gear. Den vil gerne når der ikke er belastning på. Altså når man slipper speeder og laver grundjustering. Når der er belastning på (altså når man køre) vil den ikke kunne gå i gear pga for meget slør mellem gaffel og den ring som aktivere 5 gear.(den har nok et fancy navn og ikke "ring")
- doktorfrank
- Indlæg: 2314
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Jeg har faktisk for nylig skiftet sådan en gaffel til 5te, hvor de to tapper, der er i indgreb med skiftemuffen var slidt papirstynde. Jeg undrer mig fortsat over, hvordan det kan forekomme, men det er jo oplagt, at gaflen så ikke kan holde gearet i indgreb.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 104
- Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
- Geografisk sted: Køge
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Er der nogle der kan forklare det på dansk? Har nogenlunde fanget det men der er lige lidt der går tabt i translate.
-
- Indlæg: 104
- Tilmeldt: tirs 28. dec 2010 11:34
- Geografisk sted: Køge
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
5. gear skal være aktiveret (vær omhyggelig med at kontrollere at skifteregistret er helt på plads i 5. gears positionen)
Skru skruen (markeret med pilen) så langt ind at der ikke længere er noget aksialt spillerum tilbage imellem skiftegaffel og syncromes- låsekravens rille.
Skru derefter skruen (markeret med pilen) lidt ud igen, lige nok til at lave tilpas spillerum imellem skiftegaffel og syncromes- låsekravens rille (ca. 1/8 omgang).
Spænd derefter kontramøtrikken så skruen fastholdes (giv skruen lidt locktite)
Skru skruen (markeret med pilen) så langt ind at der ikke længere er noget aksialt spillerum tilbage imellem skiftegaffel og syncromes- låsekravens rille.
Skru derefter skruen (markeret med pilen) lidt ud igen, lige nok til at lave tilpas spillerum imellem skiftegaffel og syncromes- låsekravens rille (ca. 1/8 omgang).
Spænd derefter kontramøtrikken så skruen fastholdes (giv skruen lidt locktite)
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Så er der skiftet gaffel og det hjalp nada og en guldfisk. Nu ryger den på værksted. Har stadig en ide om at det er gangstelleren der ikke får tryk nok til og sætte den i 5 gear. Ellers er der for meget slup i 5 gear.
- Vedhæftede filer
-
- image.jpeg (146.03 KiB) Vist 7934 gange
-
- image.jpeg (187.23 KiB) Vist 7934 gange
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Gaffelerne
- Vedhæftede filer
-
- image.jpeg (165.98 KiB) Vist 7934 gange
-
- image.jpeg (141.21 KiB) Vist 7934 gange
-
- image.jpeg (144.3 KiB) Vist 7934 gange
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Vil ikke gå i 5 gear.
Lige et langskud - kører du med forskellige dækstørrelse for og bag?
Ulven kommer, ulven kommer