Montering af turbo
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Montering af turbo
Jeg har netop modtaget en renoveret turbo fra http://www.nerings.lv (http://www.ebay.co.uk/itm/220758720208)
Derudover har jeg købt dette paknings sæt: http://www.autoteilemann.de/teilekatalo ... lader.html
Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på når jeg afmonterer den gamle turbo Den har formodentlig ikke været flyttet siden 2000 / 300k km siden.
Når den gamle lader er afmonteret, regner jeg med at afmonterer indsugningsslangen ved gasspjældet og blæse ned igennem intercooleren med trykluft for at rense ud.
Er der anden måde der er bedre til at rense med
Skal den nye turbo fyldes med olie inden montage, således at den ikke kører tør de første sekunder
Ellers noget jeg skal tænke over
Derudover har jeg købt dette paknings sæt: http://www.autoteilemann.de/teilekatalo ... lader.html
Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på når jeg afmonterer den gamle turbo Den har formodentlig ikke været flyttet siden 2000 / 300k km siden.
Når den gamle lader er afmonteret, regner jeg med at afmonterer indsugningsslangen ved gasspjældet og blæse ned igennem intercooleren med trykluft for at rense ud.
Er der anden måde der er bedre til at rense med
Skal den nye turbo fyldes med olie inden montage, således at den ikke kører tør de første sekunder
Ellers noget jeg skal tænke over
Ulven kommer, ulven kommer
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Montering af turbo
Slet ingen kommentarer
Er der en der kan fremskaffe et billede (evt. elsawin) som viser placeringen af de bolte/møtrikker der skal afmonteres Der er ikke ligefrem meget plads dernede.
Et moment til tilspænding af de forskellige bolte/møtrikker ville også være rart at have
Er der en der kan fremskaffe et billede (evt. elsawin) som viser placeringen af de bolte/møtrikker der skal afmonteres Der er ikke ligefrem meget plads dernede.
Et moment til tilspænding af de forskellige bolte/møtrikker ville også være rart at have
Ulven kommer, ulven kommer
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Montering af turbo
Du kan da lige give den en skvæt olie inden montage udover det burde man nok skifte olietryksrøret til turboen, det er der i hvert fald mange der mener, ellers som minimum sørge for at blæse det igennem evt med en snor igennem eller noget, så man er sikker på det ikke er lettere stoppe
Olierøret har en tendens til at løsne sig nede på turboen i stedet for samlingen hvor den skal af Så der kan du godt få brug for en tilslebet 17mm nøgle
Ellers skulle det være lige til at gå til
Olierøret har en tendens til at løsne sig nede på turboen i stedet for samlingen hvor den skal af Så der kan du godt få brug for en tilslebet 17mm nøgle
Ellers skulle det være lige til at gå til
Re: Montering af turbo
her er der lidt elsa gulgkorn
- Vedhæftede filer
-
- side1.jpeg (203.01 KiB) Vist 8873 gange
-
- side2.jpeg (175.44 KiB) Vist 8873 gange
-
- side3.jpg (121.92 KiB) Vist 8873 gange
- Bandit
- Indlæg: 774
- Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland
Re: Montering af turbo
Lige en opfølgning herfra.
Turboen er blevet skiftet og det gik egentligt forholdsvis smertefrit.
Hele operationen tog 3½ time incl kørsel efter ny pakning til olierøret.
Bilen blev kørt på liften dagen før og alle skruer fik en omgang WD40
Jeg startede med at afmontere "frisk-luft-siden". indsugningsrør og trykrør er nemme nok at komme til.
Jeg afmonterede også den slange der går fra topdækslet ned til indsugningsslangen, samt ledningen til den sensor der sidder der - hvad er den til?
Derpå afmonterede jeg EGR røret, samt kølervandsslangerne derpå, for at kunne komme til.
Olie returen afmonterede jeg på blokken.
Olie forsyningen kom fint af, dog tilrettede jeg også en 17'er nøgle for modhold.
Udstødningen blev løsnet på de 2 fastgørelses punkter under turboen (en på hver side) hvorefter den kunne skrues af turboen og kantes til side.
Turboen blev løsnet fra manifolden og skruet af holdebeslaget på undersiden - holdebeslaget afmonterede jeg bagefter og monterede på den nye turbo.
Var lidt overrasket over at der ikke var en pakning mellem manifold og turbo - det er der nu
Olie returen samt forsyningsrøret blev flyttet over på den nye turbo mens den stod på filebænken
For at sikre at der var fin gennemstrømning i olietilførslen, valgte jeg at starte bilen mens turboen var afmonteret.
Det gav et rolyalistisk svinderi, men jeg kunne da se at der kom olie igennem.
Jeg afmonterede slangen ved indsugningsspjældet og blæste igennem med trykluft. Der kom ikke det store ud, men det havde jeg nu heller ikke forvendtet.
Jeg brugte en sprøjte til at fylde olie i den nye turbo og det hele blev samlet i modsat rækkefølge med nye møtrikker og pakninger.
De to M6 skruer på insugningen skal man passe på ikke at overspænde.
Den gamle turbo blev sendt retur til leverandøren. Jeg valgte at bruge deres aftale med DHL, da det var den billigste jeg kunne finde.
Der var egentlig ikke mere slør i den gamle turbo sammenlignet med den nye, men VNT armen sat urokkeligt fast.
Jeg kunne ikke se den store koksaflejring hverken i turboen (udefra) eller i EGR røret, så tror mest på at rusten havde fået magten.
Resultatet er blevet en bil der trækker jævnt over hele registret.
Hvor jeg tidligere havde en noget "on-off" præget igangsættelse, tager den gassen roligt nu.
Jeg synes faktisk jeg oplever et roligere gearskifte og brændstof økonomien ser også ud til at være forbedret.
Som en side gevinst er diesellyden i kabinen også blevet mindsket
Nu venter jeg så bare på at "panten" på de 100£ bliver returneret til min konto.
Eneste anke ved det hele er DHL.
Det er imponerende at en pakke der bliver bestilt d. 20/2 om eftermiddagen og sendt fra Riga d. 23/2 først skal til Tallinn (25/2), dernæst til Stokholm (26/2), videre til København (27/2) og endeligt leveret til mig i vestjylland d. 2/3.
Imponerende at de ikke har optimere den process!
Turboen er blevet skiftet og det gik egentligt forholdsvis smertefrit.
Hele operationen tog 3½ time incl kørsel efter ny pakning til olierøret.
Bilen blev kørt på liften dagen før og alle skruer fik en omgang WD40
Jeg startede med at afmontere "frisk-luft-siden". indsugningsrør og trykrør er nemme nok at komme til.
Jeg afmonterede også den slange der går fra topdækslet ned til indsugningsslangen, samt ledningen til den sensor der sidder der - hvad er den til?
Derpå afmonterede jeg EGR røret, samt kølervandsslangerne derpå, for at kunne komme til.
Olie returen afmonterede jeg på blokken.
Olie forsyningen kom fint af, dog tilrettede jeg også en 17'er nøgle for modhold.
Udstødningen blev løsnet på de 2 fastgørelses punkter under turboen (en på hver side) hvorefter den kunne skrues af turboen og kantes til side.
Turboen blev løsnet fra manifolden og skruet af holdebeslaget på undersiden - holdebeslaget afmonterede jeg bagefter og monterede på den nye turbo.
Var lidt overrasket over at der ikke var en pakning mellem manifold og turbo - det er der nu
Olie returen samt forsyningsrøret blev flyttet over på den nye turbo mens den stod på filebænken
For at sikre at der var fin gennemstrømning i olietilførslen, valgte jeg at starte bilen mens turboen var afmonteret.
Det gav et rolyalistisk svinderi, men jeg kunne da se at der kom olie igennem.
Jeg afmonterede slangen ved indsugningsspjældet og blæste igennem med trykluft. Der kom ikke det store ud, men det havde jeg nu heller ikke forvendtet.
Jeg brugte en sprøjte til at fylde olie i den nye turbo og det hele blev samlet i modsat rækkefølge med nye møtrikker og pakninger.
De to M6 skruer på insugningen skal man passe på ikke at overspænde.
Den gamle turbo blev sendt retur til leverandøren. Jeg valgte at bruge deres aftale med DHL, da det var den billigste jeg kunne finde.
Der var egentlig ikke mere slør i den gamle turbo sammenlignet med den nye, men VNT armen sat urokkeligt fast.
Jeg kunne ikke se den store koksaflejring hverken i turboen (udefra) eller i EGR røret, så tror mest på at rusten havde fået magten.
Resultatet er blevet en bil der trækker jævnt over hele registret.
Hvor jeg tidligere havde en noget "on-off" præget igangsættelse, tager den gassen roligt nu.
Jeg synes faktisk jeg oplever et roligere gearskifte og brændstof økonomien ser også ud til at være forbedret.
Som en side gevinst er diesellyden i kabinen også blevet mindsket
Nu venter jeg så bare på at "panten" på de 100£ bliver returneret til min konto.
Eneste anke ved det hele er DHL.
Det er imponerende at en pakke der bliver bestilt d. 20/2 om eftermiddagen og sendt fra Riga d. 23/2 først skal til Tallinn (25/2), dernæst til Stokholm (26/2), videre til København (27/2) og endeligt leveret til mig i vestjylland d. 2/3.
Imponerende at de ikke har optimere den process!
Ulven kommer, ulven kommer
Re: Montering af turbo
Hej
I går lavede jeg samme manøvre som ovenstående på min Lupo der har kørt 305.000 km, med original turbo.
Jeg skiftede min p.g.a. at den smed en del olie ud ved kompressorhjulet, hvilket forpestede intercooler og indsugningsmanifold, desuden var der en smule modstand, når jeg prøvede at dreje kompressorhjulet med to fingre. Der var også slør i den gamle turbo, men umiddelbart ikke mere end den nye, men det er sikkert meget forskelligt, når først der kommer olietryk på systemet.
Jeg undrede mig også over at der ikke var nogen pakning mellem manifold og turbo, men det har vel været samlet med pasta?
Jeg købte både turbo og pakningssæt ved turbo_lv, som vist er det samme som Nerings.
http://www.ebay.de/itm/291185061925
http://www.ebay.de/itm/281256903914
Hvad levering angår så valgte jeg standard fragten som tog 6 dage. over Estland og Sverige.
Jeg læst en del om turboer og deres lejer på følgende sider det kan varmt anbefales:
https://garrett.honeywell.com/about/tur ... g-systems/
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/faq
Til dem der ikke kender slangeklemmetangen så er det et uundværligt værktøj http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000018955/
Hele manøvren tog ca. 4 timer i garagen og det hele kunne ordnes ovenfra.
I går lavede jeg samme manøvre som ovenstående på min Lupo der har kørt 305.000 km, med original turbo.
Jeg skiftede min p.g.a. at den smed en del olie ud ved kompressorhjulet, hvilket forpestede intercooler og indsugningsmanifold, desuden var der en smule modstand, når jeg prøvede at dreje kompressorhjulet med to fingre. Der var også slør i den gamle turbo, men umiddelbart ikke mere end den nye, men det er sikkert meget forskelligt, når først der kommer olietryk på systemet.
Jeg undrede mig også over at der ikke var nogen pakning mellem manifold og turbo, men det har vel været samlet med pasta?
Jeg købte både turbo og pakningssæt ved turbo_lv, som vist er det samme som Nerings.
http://www.ebay.de/itm/291185061925
http://www.ebay.de/itm/281256903914
Hvad levering angår så valgte jeg standard fragten som tog 6 dage. over Estland og Sverige.
Jeg læst en del om turboer og deres lejer på følgende sider det kan varmt anbefales:
https://garrett.honeywell.com/about/tur ... g-systems/
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/faq
Til dem der ikke kender slangeklemmetangen så er det et uundværligt værktøj http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000018955/
Hele manøvren tog ca. 4 timer i garagen og det hele kunne ordnes ovenfra.
Sort Lupo 3L fra 2002, 330.000 km (aug. 16)
Re: Montering af turbo
OT:
DHL kunne sagtens have leveret d 23/3, men så havde fragtraten været en ganske anden!
Jeg tror netop at de har optimeret processen - det er derfor at den billigste måde tager så lang tid, der bliver samlet til bunke og transporteret via hovedlinierne...Bandit skrev: Det er imponerende at en pakke der bliver bestilt d. 20/2 om eftermiddagen og sendt fra Riga d. 23/2 først skal til Tallinn (25/2), dernæst til Stokholm (26/2), videre til København (27/2) og endeligt leveret til mig i vestjylland d. 2/3.
Imponerende at de ikke har optimere den process!
DHL kunne sagtens have leveret d 23/3, men så havde fragtraten været en ganske anden!
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Montering af turbo
Men 300.000km i en økoracer med en meget lax NOx værdi, så burde du måske splitte motoren mere ad.
Af med EGR ventil og manifold og rens det frit for sod.
https://www.youtube.com/watch?v=2fvI959aae8
Spol frem til 3.30
https://www.youtube.com/watch?v=Isoef8pg7tQ
Spol frem til 7.30
Af med EGR ventil og manifold og rens det frit for sod.
https://www.youtube.com/watch?v=2fvI959aae8
Spol frem til 3.30
https://www.youtube.com/watch?v=Isoef8pg7tQ
Spol frem til 7.30
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
- Geografisk sted: Roskilde
Montering af turbo
Jeg tillader mig lige at hoppe med på tråden her. Jeg er ny hvad angår biler, men har altid haft ret let ved at forstå mekanik.
Jeg har problemer med min turbo. Armen sætter dig fast og går trægt. Det har den gjort et par uger nu men er altid blevet frisk igen efter noget manuel gymnastik.
Det virker bare ikke længere og turboen aktiveres ikke. Jeg har mærket efter og armen går meget trægt nu.
Det er småt med økonomien og jeg vil meget gerne ud i at selv at prøve at afmontere den/rense den og sætte den på igen.
Er der meget andet der skal skilles ad før den kan pilles ud? Kan det betale sig selv at rense? Kræves der nye pakninger efter afmontering?
Hvis ja hvor er det bedst at købe?
Er ret grøn her så alle forslag er velkomne:)
Tak!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har problemer med min turbo. Armen sætter dig fast og går trægt. Det har den gjort et par uger nu men er altid blevet frisk igen efter noget manuel gymnastik.
Det virker bare ikke længere og turboen aktiveres ikke. Jeg har mærket efter og armen går meget trægt nu.
Det er småt med økonomien og jeg vil meget gerne ud i at selv at prøve at afmontere den/rense den og sætte den på igen.
Er der meget andet der skal skilles ad før den kan pilles ud? Kan det betale sig selv at rense? Kræves der nye pakninger efter afmontering?
Hvis ja hvor er det bedst at købe?
Er ret grøn her så alle forslag er velkomne:)
Tak!
Sent from my iPhone using Tapatalk
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Montering af turbo
Kig op til venstre i FAQ/Guides, click og scroll ned til Turbo, så bliver du ledt frem til Kim B's fortræffelige råd.
Problemet er jo i virkeligheden bare lidt rustflager, der sætter sig i klemme, og hvis du er tilstrækkelig forsigtig, så du ikke knækker nogen af skruerne, er det en temmelig overskuelig operation. Og altså helt GRATIS.
Problemet er jo i virkeligheden bare lidt rustflager, der sætter sig i klemme, og hvis du er tilstrækkelig forsigtig, så du ikke knækker nogen af skruerne, er det en temmelig overskuelig operation. Og altså helt GRATIS.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: ons 15. jul 2015 13:13
- Geografisk sted: Roskilde
Re: Montering af turbo
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior