gearstang i N - Indikator viser S ??

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af mivm »

Hej forum, jeg er ved at gå amok.

Jeg skiftede stangen ved gangsteller da bilen havde svært ved at gå i gear en gang imellem. Så tror jeg ikke jeg var opmærksom på at jeg havde fået sat bilen i gear (manuelt under stramning af justerbolt). Efterfølgende forsøgte jeg en grundjustering og nu passer gearstang position ikke med indikatoren i instrumentbrættet.

I alle 3 stillinger S, R og N viser indikatoren i instrumentbordet S. Når jeg sætter gearstang i E, viser indikatoren N i instrumentbordet. Når jeg sætter gearstang i trip tronic viser indikatoren stadig N.

Dvs. der er ikke længere sammenhæng immellem gearstang og indikator.

Når jeg grundjustere så ender jeg hele tiden i RTFM fejlen som er beskrevet mange steder.

Men hvordan for jeg igen overensstemmelse imellem gearstang og indikator?

Jeg har prøvet at slukke bilen, stille Gearstang i N og manuelt sætte gearkassen i frigear men det hjælper ikke når man igen starter bilen, er der stadig ingen sammenhæng??

Håber der er en som helt simpelt kan forklare hvordan jeg kommer tilbage til "Start" så det hele passer sammen.

Hvis en venlig sjæl har lyst at ringe må de gerne det på 6443601

mvh.

Michael
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej du skal bare følge guiden til grundjustering der ligger her viewtopic.php?f=22&t=11 - i starten hvor den skriver ADJUST skal du gå ud og løsne den nederste kugle på armen og lade den falde på plads - derefter sætter du den i D og tilbage i tiptronic, så tror jeg det kører ;)
Hvis ikke det lykkes må du gerne sms'e eller ringe til mig på xxxxxxxx ;)
Senest rettet af Kim B Olesen man 1. sep 2014 20:42, rettet i alt 1 gang.
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af mivm »

Jeg fik den til at grundjustere igen, og kan nu kører i bilen igen, men nogle gange når den skifter fra 2 til første i lav fart, er det ligesom den "børster tænder" der er ingen problemer i andre gear eller når det går fra 1 til 2 gear osv.

Jeg tror måske det er et justeringsspørgsmål, det er opstået efter jeg har skiftet den stang på gangsteller. Jeg syntes der er an anelse slup i gangstellerens øverste kugle når jeg forsøger at placere justeringsbolten korrekt forneden. Må der slet ikke være noget overhovedet?

Jeg har forsøgt at spænde den torx bolt på den øverste gangsteller arm, men har ikke haft held, jeg syntes ikke lige jeg har noget værktøj som kan komme derop, er det en T25 bolt?
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af Thore J »

Korrekt... Der er må ikke være noget slup i gangstellerarmen.. Den er MEGET følsom overfor det, det vil også give den RTFM fejl du taler om!!!

- Juster den op, så der ikke er slup.. Se denne tråd viewtopic.php?f=22&t=3523
- og grundjuster igen
- ... og meld tilbage her i tråden :D

og ja, det er noget torx - men jeg kan ikke huske størrelsen..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af mivm »

Hvilken blok aflæses disse værdier for gear, jeg har ikke nyeste version af vagcom, er det blok 14 som ved grundjustering yderst til højre?
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af Kim B Olesen »

Du behøver som udgangspunkt ikke de værdier, det er kun hvis den ikke kan grundjustere ;)
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af mivm »

Jeg ved det, men jeg ville gerne lige kontrollerer værdierne, den har nemlig stadig tendens til at kikse lidt når den skifet fra 2 gear til 1 gear.
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Hvis Ph.D'en (a.k.a. Moe/Silver/Morten) var her ville han ganske bestemt sige at du skulle indstille efter potentiometerspændingerne. Det eneste rigtige ;)


/Claus
mivm
Indlæg: 30
Tilmeldt: man 2. aug 2010 09:18
Geografisk sted: Slangerup

Re: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af mivm »

Jeps, men hvilken blok i den gamle udgave af vagcom skal man aflæse, det syntes jeg ikke fremgår af den ellers udemærkede artikel og billedeserie som ligger herinde, der er kun vist et billede fra programmet, med angivelse af værdierne i de forskellige gear, men hvilkek blok syntes jeg ikke jeg læser nogle steder. Måske jeg ikke har set ordentlig efter :-)
Med venlig hilsen
M
Oliemalerier, online galleri http://www.cheapart.dk
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Sv: gearstang i N - Indikator viser S ??

Indlæg af batmann67 »

Blok 015 og 016.

Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Besvar