Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Hej folkens, jeg tænker at det ville være en idé at tage en tur i bilen med VCDS på og få nogle "live" målinger på turbo, diverse trykfølere, samt alle spændinger når den skifter gear.
Har i en liste over alle de ting der kan måles/følges, når jeg kørernes hvad tallene bør vise og ikke bør vise.
Bilen har kørt 343.000km og er serviceret ved VW altid med stempel.
Men men, de har haft hovedet godt oppe i rumpen, ihvertfald de sidste par år, så nu vil jeg godt ha testet ALT igennem, så jeg minimere overraskelserne senere.
Tænker at jeg kommer til at have bilen i mange år.
Jeg synes også at der mangler en guide til renovering af turboen.
Der ligger slam ved mit gasspjæld og det synes jeg ikke rigtig om.
Den brænder jo min olie af drøner det ned i indsugningen, hvor det ikke hører til.
Har i en liste over alle de ting der kan måles/følges, når jeg kørernes hvad tallene bør vise og ikke bør vise.
Bilen har kørt 343.000km og er serviceret ved VW altid med stempel.
Men men, de har haft hovedet godt oppe i rumpen, ihvertfald de sidste par år, så nu vil jeg godt ha testet ALT igennem, så jeg minimere overraskelserne senere.
Tænker at jeg kommer til at have bilen i mange år.
Jeg synes også at der mangler en guide til renovering af turboen.
Der ligger slam ved mit gasspjæld og det synes jeg ikke rigtig om.
Den brænder jo min olie af drøner det ned i indsugningen, hvor det ikke hører til.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Her en guide til adskillelse og rensning.
Hvis din turbo er opslidt og ønsker at renovere den så finder du nok ikke så meget hjælp i guiden.
Tegn på slid, slør ved akslen eller den sprøjter olie ud når man tager indsugningsrøret af.
Original (56 side, 1 billede pr side)
http://ebookbrowse.com/drivbiwire-vnt-r ... d111791744
Kompakt version(10 sider, 6 billeder pr side)
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Linket stammer fra denne tråd.
viewtopic.php?f=13&t=3657&start=20
/Stig Allan
Hvis din turbo er opslidt og ønsker at renovere den så finder du nok ikke så meget hjælp i guiden.
Tegn på slid, slør ved akslen eller den sprøjter olie ud når man tager indsugningsrøret af.
Original (56 side, 1 billede pr side)
http://ebookbrowse.com/drivbiwire-vnt-r ... d111791744
Kompakt version(10 sider, 6 billeder pr side)
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Linket stammer fra denne tråd.
viewtopic.php?f=13&t=3657&start=20
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
De tal siger mig ik en skid.
Beklager, men er ikke bil fagmand.
Til gengæld, så spottede jeg noget med en N75, som blev skiftet og som rykkede den op fra 27km/l til 32km/l.
Min bil har også været kørt af en kvinde i hele dens levetid, så mon ikke den også sidder lidt fast.
Tænker lidt:
Hvilke ting bør jeg måle og hvad bør de stå på?
Det skal lige siges at jeg genopfyldte hydraulisk olie og skiftede kuglestang+kugler for en uge siden og fik de så grundjusteret idag til 1,89Volt og den skifter sådan set fint nok nu.
Lidt hårdt men bedre end før.
Den første tur her, der var den lidt sløv til at reagere på gassen når jeg skulle ud fra T kryds, efter at ha holdt stille i max et par sekunder.
Jeg vil virkelig gerne have en motor der spiller max, inden jeg smider penge efter en delvis omlakering af det stder hvor den har lidt bobler.
Beklager, men er ikke bil fagmand.
Til gengæld, så spottede jeg noget med en N75, som blev skiftet og som rykkede den op fra 27km/l til 32km/l.
Min bil har også været kørt af en kvinde i hele dens levetid, så mon ikke den også sidder lidt fast.
Tænker lidt:
Hvilke ting bør jeg måle og hvad bør de stå på?
Det skal lige siges at jeg genopfyldte hydraulisk olie og skiftede kuglestang+kugler for en uge siden og fik de så grundjusteret idag til 1,89Volt og den skifter sådan set fint nok nu.
Lidt hårdt men bedre end før.
Den første tur her, der var den lidt sløv til at reagere på gassen når jeg skulle ud fra T kryds, efter at ha holdt stille i max et par sekunder.
Jeg vil virkelig gerne have en motor der spiller max, inden jeg smider penge efter en delvis omlakering af det stder hvor den har lidt bobler.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Trøst dig - med den indgangsvinkel til at være Lupo 3L-ejer, som du allerede har demonstreret, bliver du fagmand - med tiden.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Håber sgu at det var positivt ment.....
Jeg HADER ting der ikke virker.
Jeg tænker at bilen har kørt sine 340.000km med kun det aller nødvendigste vedligeholdelse.
F.eks. strips på kuglestangen, stripset ind til "gear actuator nut" fordi der var slør i nederste kugle.
Det næste på listen er skift af dieselfilter og luftfilter.
Bilen skulle gerne runde 500.000km uden større reparationer.
Ps. Hvis nogle falder over en god guide til fix af defekte bagrude striber, så sig lige til.
Jeg har to stk i midten af ruden som ikke virker.
Pps. Har jeg forstået bagrudeviskeren rigtigt, at man starter den med et tryk og stopper den med et tryk mere?
( savner fandme min Audi A4 98 1,6 forrudevisker arm. Den havde 4 forskellige pausetider på en lille mini arm på armen )
Jeg HADER ting der ikke virker.
Jeg tænker at bilen har kørt sine 340.000km med kun det aller nødvendigste vedligeholdelse.
F.eks. strips på kuglestangen, stripset ind til "gear actuator nut" fordi der var slør i nederste kugle.
Det næste på listen er skift af dieselfilter og luftfilter.
Bilen skulle gerne runde 500.000km uden større reparationer.
Ps. Hvis nogle falder over en god guide til fix af defekte bagrude striber, så sig lige til.
Jeg har to stk i midten af ruden som ikke virker.
Pps. Har jeg forstået bagrudeviskeren rigtigt, at man starter den med et tryk og stopper den med et tryk mere?
( savner fandme min Audi A4 98 1,6 forrudevisker arm. Den havde 4 forskellige pausetider på en lille mini arm på armen )
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Spørg du ikke efter følgende i starten af din tråd!!!!
"Har i en liste over alle de ting der kan måles/følges, når jeg kørernes hvad tallene bør vise og ikke bør vise."
Her er så tablen over alle de målingerne man lave under 01-MOTOR i VCDS, incl. tolerancer...
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Hvis du ikke kan forstå målingerne, hvad vil du så bruge dem til?
/Stig Allan
"Har i en liste over alle de ting der kan måles/følges, når jeg kørernes hvad tallene bør vise og ikke bør vise."
Her er så tablen over alle de målingerne man lave under 01-MOTOR i VCDS, incl. tolerancer...
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing
Hvis du ikke kan forstå målingerne, hvad vil du så bruge dem til?
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Det gør den næppe..Qaxius skrev:De tal siger mig ik en skid.
Beklager, men er ikke bil fagmand.
Til gengæld, så spottede jeg noget med en N75, som blev skiftet og som rykkede den op fra 27km/l til 32km/l.
Min bil har også været kørt af en kvinde i hele dens levetid, så mon ikke den også sidder lidt fast.
Hvis den fejler går din bil enten i nødprogram over et vist omdr-tal (mener at det er 2600 eller deromkring) .. eller trækker elendig over hele båndet.. - så det havde du nok opdaget..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Korrekt..Qaxius skrev:
Pps. Har jeg forstået bagrudeviskeren rigtigt, at man starter den med et tryk og stopper den med et tryk mere?
( savner fandme min Audi A4 98 1,6 forrudevisker arm. Den havde 4 forskellige pausetider på en lille mini arm på armen )
og hvis du skifter dit viskerrelæ til et relæ 99, så kan man programmere det i 0,5 sek intervaller fra 2 til 30 sekunder.. - prøv at søge på "relæ 99"
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Det var en rigtig god måde at gøre det på, så kan "snushanerne" ikke umiddelbart sniffe dine filerbatmann67 skrev:Her er så tablen over alle de målingerne man lave under 01-MOTOR i VCDS, incl. tolerancer...
https://docs.google.com/file/d/0B2O4C65 ... sp=sharing /Stig Allan
M.v.h. Sussi
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Jeg havde håbet på at der var blevet fortalt om en måling, som skulle ligge inde for et bestemt område.
En række tal som jeg ikke ved hvor kommer fra og som jeg ikke hvad de bør ligge inde for, det kan jeg ikke rigtig bruge til noget, når jeg jo ikke ved hvordan de bruges.
Gearkassen er nu grundjusteret og sikke en lettelse.
Tænker at jeg hellere vil renovere min turbo nu hvis den trænger, end at jeg vil skifte hele turboen når først den er helt død og ikke kan reddes.
Der ligger slam i mit gasspjæld og kan jeg få den til ikke at smide slam der, så er det noget jeg gerne vil opnå.
Hvis der er slam der, så er det også i min intercooler og i resten af indsugningen, som ligger efter turboen.
En række tal som jeg ikke ved hvor kommer fra og som jeg ikke hvad de bør ligge inde for, det kan jeg ikke rigtig bruge til noget, når jeg jo ikke ved hvordan de bruges.
Gearkassen er nu grundjusteret og sikke en lettelse.
Tænker at jeg hellere vil renovere min turbo nu hvis den trænger, end at jeg vil skifte hele turboen når først den er helt død og ikke kan reddes.
Der ligger slam i mit gasspjæld og kan jeg få den til ikke at smide slam der, så er det noget jeg gerne vil opnå.
Hvis der er slam der, så er det også i min intercooler og i resten af indsugningen, som ligger efter turboen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
når du nu skriver gasspjæld og slam så kunne det være at du mener egr (eller erg ?) ventilen - den ligner altid noget der er løgn - kan med fordel renses når man synes det bliver for meget...
ps: mange her har renset og nogle rent faktisk renoveret deres turbo her i forummet - jeg var så magelig at jeg bestilte en renoveret på ebay for omkring 3kkr så fik jeg ro for de problemer der var relateret til turbo
ps: mange her har renset og nogle rent faktisk renoveret deres turbo her i forummet - jeg var så magelig at jeg bestilte en renoveret på ebay for omkring 3kkr så fik jeg ro for de problemer der var relateret til turbo
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Kan man ikke renovere den selv eller køber en upgrade turbo?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
jo det kan man da godt - det er der mange der har gjort - jeg havde bare ikke lyst til at dumme mig med en dims der roterer med mere end 50.000 omdrejninger og jeg skal bruge den hver dag....
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
- dykker5502
- Indlæg: 390
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 05:15
- Geografisk sted: Blistrup, 3230 Græsted
- Kontakt:
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Nu er en turbo vel ikke raketvidenskab. Hvis man kan få de rigtige nye lejer, pakdåser mm. så er der vel ikke så meget mere i det?
Jeg skal indrømme at jeg ikke har haft fingre i turboen endnu, men hus og rotor bliver vel ikke ødelagt ved alm. brug?
Jeg skal indrømme at jeg ikke har haft fingre i turboen endnu, men hus og rotor bliver vel ikke ødelagt ved alm. brug?
VW Lupo 3L model 2004 fra september 2003
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring
VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
Toyota Sportsvan fra september 2002
Audi A2 3L model 2002 fra september 2001
Ford Junior de Luxe Cabrio-Limousine 1937
Ford T 1922 m. 4-dørs karosseri (Kendt fra Matador)
Ford T 1921/1919 ½T Pick-up (kendt fra Dyrlægens Plejebørn)
Ford T 1914 Touring
VCDS + originalt kabel (Altid nyeste version)
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Køre bil med VCDS og teste ALT der testes kan.
Qaxius skrev:Jeg havde håbet på at der var blevet fortalt om en måling, som skulle ligge inde for et bestemt område.
En række tal som jeg ikke ved hvor kommer fra og som jeg ikke hvad de bør ligge inde for, det kan jeg ikke rigtig bruge til noget, når jeg jo ikke ved hvordan de bruges.
Gearkassen er nu grundjusteret og sikke en lettelse.
Tænker at jeg hellere vil renovere min turbo nu hvis den trænger, end at jeg vil skifte hele turboen når først den er helt død og ikke kan reddes.
Der ligger slam i mit gasspjæld og kan jeg få den til ikke at smide slam der, så er det noget jeg gerne vil opnå.
Hvis der er slam der, så er det også i min intercooler og i resten af indsugningen, som ligger efter turboen.
Målinger på Turbotryk...
Læs nedenstående link igennem, så kan du bagefter sammenligne med "Diesel Motor skemaet" - full throttle test - blok 011.
Mon ikke du så små begynder at se hvorledes systemet er bygget op...
http://audi.workshop-manuals.com/a2/index.php?id=1352
Hvis den turbo arm kan bevæge sig 1,5cm, og går "let" frem og tilbage, så ville jeg ikke være bekymret for turboen.
Du kan evt. giv din motor en gang Bell Add 2D, en gang om året...
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN