billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
For helvede det oliefilterlåg sidder godt fast.
Jeg tømte olien af og ville så fjerne låget bagefter.
Men næææ nej.
En papegøjetang på 6kanten kunne ikke gøre det.
Op på en cykel og hen til den lokale reservedelsforhandler og få fat i en 36mm top til den herlige pris af 95,-
Ville den så af?
Nææææ.
Fat i en rørtang, idet jeg kun har en kort forlænger og en lang forlænger.
Jeg vil anbefale 3 lange forlængere til at få låget af med.
Anyway, jeg kunne ikke se en guide under FAQ så her er lidt til førstegangsfolket.
Jeg tømte olien af og ville så fjerne låget bagefter.
Men næææ nej.
En papegøjetang på 6kanten kunne ikke gøre det.
Op på en cykel og hen til den lokale reservedelsforhandler og få fat i en 36mm top til den herlige pris af 95,-
Ville den så af?
Nææææ.
Fat i en rørtang, idet jeg kun har en kort forlænger og en lang forlænger.
Jeg vil anbefale 3 lange forlængere til at få låget af med.
Anyway, jeg kunne ikke se en guide under FAQ så her er lidt til førstegangsfolket.
- Vedhæftede filer
-
- rps20130911_164142_326.jpg (124.09 KiB) Vist 6045 gange
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Det burde ikke sidde hysterisk fast, men der er nok en der har knoklet det på sidst..
Drejer du den rigtige vej.. ud fra din opstilling af dømme, så ligner det da at du drejer med uret - det skal mod uret for at komme af!
og i øvrigt, rørtangen er da en totalt tåbelig ide... Brug en topnøgle, især når nu du har top m.m. på? - evt. med en forlænger på (et stykke rør)
Drejer du den rigtige vej.. ud fra din opstilling af dømme, så ligner det da at du drejer med uret - det skal mod uret for at komme af!
og i øvrigt, rørtangen er da en totalt tåbelig ide... Brug en topnøgle, især når nu du har top m.m. på? - evt. med en forlænger på (et stykke rør)
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Ser du overhoved billedet og læser det jeg skriver?
Ud fra billedet og ud fra at en rørtang er selvklemmende den ene vej og ikke den anden vej, så drejer jeg mod uret.
Topnøglen er ikke ret lang, så en rørtang giver mere moment og jeg skulle lægge ret meget vægt i, før den gav sig.
Jeg har kun et enkelt topnøglesæt med mig her hvor jeg er, så mine ekstra forlængere, dem har jeg ikke med mig.
Derfor bruger jeg en rørtang som en forlænger, for at give den ekstra moment til at løsne med.
Jeg ved godt hvad vej man spænder og løsner møtrikker og da der på låget er en pil og en angivelse af noget der ligner 25 Nm, så er det jo spænderetningen.
Filteret er skiftet nu, men har ikke liget fået læst op på hvor mange liter jeg skal hælde i den.
Købte 5liter Castrol FST EDGE 5W-30 for 380,- inkl porto.
Håber det er nok.
Ellers står den på Shell som ligger 200meter herfra.
Så er der en der kender litermængden?
Ud fra billedet og ud fra at en rørtang er selvklemmende den ene vej og ikke den anden vej, så drejer jeg mod uret.
Topnøglen er ikke ret lang, så en rørtang giver mere moment og jeg skulle lægge ret meget vægt i, før den gav sig.
Jeg har kun et enkelt topnøglesæt med mig her hvor jeg er, så mine ekstra forlængere, dem har jeg ikke med mig.
Derfor bruger jeg en rørtang som en forlænger, for at give den ekstra moment til at løsne med.
Jeg ved godt hvad vej man spænder og løsner møtrikker og da der på låget er en pil og en angivelse af noget der ligner 25 Nm, så er det jo spænderetningen.
Filteret er skiftet nu, men har ikke liget fået læst op på hvor mange liter jeg skal hælde i den.
Købte 5liter Castrol FST EDGE 5W-30 for 380,- inkl porto.
Håber det er nok.
Ellers står den på Shell som ligger 200meter herfra.
Så er der en der kender litermængden?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
3,8 liter plejer at række til at olien efter lidt tomgang står på øverste mærke. Prøv det.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Hejsa,
Jeg vil godt vædde en omgang øl på at ham der har skiftet oliefilter sidst har:
1.
Glemt at skifte O-ringen i filterlåget
2.
Glemt det lille fif med at smøre lidt på motorolie på o-ringen inden montering
Måske makkeren skulle kigge efter job i en anden branche
God idé at købe den korrekte top. Der er jo et par stykker her på forummet der har været afsted efter et nyt oliefilterlåg, fordi de liiiige troede de kunne løsne med gøje-tangen....
/Claus
Jeg vil godt vædde en omgang øl på at ham der har skiftet oliefilter sidst har:
1.
Glemt at skifte O-ringen i filterlåget
2.
Glemt det lille fif med at smøre lidt på motorolie på o-ringen inden montering
Måske makkeren skulle kigge efter job i en anden branche
God idé at købe den korrekte top. Der er jo et par stykker her på forummet der har været afsted efter et nyt oliefilterlåg, fordi de liiiige troede de kunne løsne med gøje-tangen....
/Claus
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
3,6 plejer at være nok, ved 3,8 kommet det op at stå i buen, hos mig.doktorfrank skrev:3,8 liter plejer at række til at olien efter lidt tomgang står på øverste mærke. Prøv det.
m.v.h. Sussi
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Den fik 3,3 liter og nu er den lige over halvt oppe på markeringen.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Jeg hælder altid 3,8L på. Så står den i top af de skraverede felt. Men jeg har også vognen klodset op med forenden op, hvilket resulterer i at mere af det gamle olie render af..
Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Hvad mener I så om Bell Add ServiceRens 3 ?
Beskrivelse
Bell Add ServiceRens 3 Special rens til smøresystem på benzin- og dieselmotorer
Bell Add ServiceRens 3 er et motorrensemiddel som bruges i forbindelse med olieskift på benzin- og dieselmotorer. Bell Add ServiceRens 3 opløser og fjerner urenheder i smøreoliesystemet. Bell Add ServiceRens 3 tilsættes den gamle smøreolie før olieskift, og motoren kører i tomgang ca. 10-15 minutter, før olien tappes af og den friske olie hældes på.
Bell Add ServiceRens 3 er IKKE et smøreolieadditiv og indeholder ikke stoffer, som virker efter olien er skiftet.
Bilen må ikke køre med Bell Add ServiceRens 3 i olien.
Indhold: 250 ml.
Beskrivelse
Bell Add ServiceRens 3 Special rens til smøresystem på benzin- og dieselmotorer
Bell Add ServiceRens 3 er et motorrensemiddel som bruges i forbindelse med olieskift på benzin- og dieselmotorer. Bell Add ServiceRens 3 opløser og fjerner urenheder i smøreoliesystemet. Bell Add ServiceRens 3 tilsættes den gamle smøreolie før olieskift, og motoren kører i tomgang ca. 10-15 minutter, før olien tappes af og den friske olie hældes på.
Bell Add ServiceRens 3 er IKKE et smøreolieadditiv og indeholder ikke stoffer, som virker efter olien er skiftet.
Bilen må ikke køre med Bell Add ServiceRens 3 i olien.
Indhold: 250 ml.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- Vyffe
- Indlæg: 2661
- Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Ølholm, Tørring
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Har prøvet det uden at bemærke nogen forskel.
Men de fleste af de her additiver bruges man vel også for at forebygge at man oplever en ændring af motorens opførsel
Men de fleste af de her additiver bruges man vel også for at forebygge at man oplever en ændring af motorens opførsel
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
måske ...men hverken 1. eller 2.har ret meget at gøre med hvor stramt det er spændt/ svært det er at løsne igenHamSjelv skrev:Hejsa,
Jeg vil godt vædde en omgang øl på at ham der har skiftet oliefilter sidst har:
1.
Glemt at skifte O-ringen i filterlåget
2.
Glemt det lille fif med at smøre lidt på motorolie på o-ringen inden montering
Måske makkeren skulle kigge efter job i en anden branche
God idé at købe den korrekte top. Der er jo et par stykker her på forummet der har været afsted efter et nyt oliefilterlåg, fordi de liiiige troede de kunne løsne med gøje-tangen....
/Claus
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
Og ja.... husk ny pakning og smør den inden montering.
Og ja.... husk ny pakning og smør den inden montering.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
hvorfor ??Vyffe skrev: Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
Hvis han kontrollerer ofte nok og er sikker på at den ikke kommer under minimum hvad skulle formålet så være ved at fylde den til max?
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
og det er der så rigtigt mange der ser stort på og voldspænder ...for det skulle jo nødig rende løsKMDTHY skrev:Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Ser jeg heller ikke noget problem i.....ph. skrev:hvorfor ??Vyffe skrev: Qaxius -> Hæld altid op til max af skravering.
Hvis han kontrollerer ofte nok og er sikker på at den ikke kommer under minimum hvad skulle formålet så være ved at fylde den til max?
1 - Max.-markering
2 - Min.-markering
a - Området over det gråtonede felt indtil max.-markering: Der må ikke efterfyldes motorolie!
b - Oliestand i det gråtonede område: Der kan efterfyldes motorolie!
c - Området fra min.-markeringen indtil det gråtonede felt: Der skal efterfyldes maks. 0,5 l motorolie!
- Vedhæftede filer
-
- olie.png (3.52 KiB) Vist 6011 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Har alle ikke op til flere momentnøgler i værkstedet ?ph. skrev:og det er der så rigtigt mange der ser stort på og voldspænder ...for det skulle jo nødig rende løsKMDTHY skrev:Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
Jo jo, bevares.. Men erfaringer bl.a. netop herinde fra viser at det ikke er en selvfølge at folk forstår hvordan værktøj virker..Qaxius skrev:Ser du overhoved billedet og læser det jeg skriver?
Ud fra billedet og ud fra at en rørtang er selvklemmende den ene vej og ikke den anden vej, så drejer jeg mod uret.
Men du må undskylde, hvis du føler at jeg har trådt på dig... Men på den anden side, når man begynder med rørtænger, så er det sgu et skråplan IMHO.. og ja, du har helt ret til ikke at være enig
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
+1ph. skrev: måske ...men hverken 1. eller 2.har ret meget at gøre med hvor stramt det er spændt/ svært det er at løsne igen
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
- ph.
- Indlæg: 2602
- Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: 4990 /Sjælland
Re: billede til evt guide. skifte olie og ISÆR FILTER.
jo "men hvorfor bruge dem når det bare er et oliefilter... Det skal jo bare ha til det sidder fast og så lige det sidste så det helt sikkert ikke løsner sig igen..."KMDTHY skrev:Har alle ikke op til flere momentnøgler i værkstedet ?ph. skrev:og det er der så rigtigt mange der ser stort på og voldspænder ...for det skulle jo nødig rende løsKMDTHY skrev:Dækslet skal kun spændes med 25 Nm
ja klart det bedste at bruge momentnøgle
trådstarters oplevelse er et fint eksempel herpå