Tandstang holdbarhed?

Alt vedrørende teknikken på 3L
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

Hejsa
Jeg har idag haft Lupoen på værksted, da jeg har bøvlet med at den "runger" ved igangsætning, bremsning, gearskift og hvis jeg fx kører 60km/t og holder farten konstant med let fod.

Dommen var at der nok skulle en ny tandstang til inkl sporestang og styrekugler. Der var umiddelbart ingen ophæng eller andet der var slør i eller der virkede skummelt.


Jeg kan se i kvitteringerne (som jeg fik med da jeg købte den) at det faktisk blev skiftet i august 2009, for 50.000km siden. Dvs tandstang, sporestang og styrekugler.

Jeg stiller ikke spørgsmålstegn til mekanikeren og hans dom!

Men kan det virkelig passe at det allerede er defekt igen? Vi taler jo en værkstedregning på omkring 7000kr for at få tingene lavet! Og det er jo ikke ret mange km siden det er skiftet (på tidligere ejers regning). Gik egentlig ud fra at sådanne dele ville holde noget længere tid




Mvh
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Jeg vil, udfra din beskrivelse, gætte på at det du hører er den notoriske tripode-raslen. Det er ikke en fejl men en feature på en Lupo 3L ;)


Du har _overhovedet_ ikke overbevist mig om at tandstang+div er defekt på din Lupo....



/Claus
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg vil da også skyde det til at holde flere hundrede tusind km :)
Hvem er mekanikkeren ?
Hvordan skulle tandstangen kunne få det hele til at runge ?
Det lyder mere som om noget sidder i spænd op mod styretøjet et eller andet sted ;)
Prøv lige at gå det hele igennem - det kunne jo være den var skiftet pga samme dom sidst ;) Hvor langt har bilen kørt ?
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

Har læst om tripode raslen. Min gør det når jeg kører 50-80km/t i højt gear og knap nok belaster motoren. Det må være det, selvom det minder meget om det andet
Men tjek lige videoen længere nede.

Tandstangen med mere er skiftet af JP Auto ved 107.000km i august 2009. Bilen har kørt 163.000km (med fuld service bog)
Dytten var idag ved at andet vag værksted som jeg bruger.

Jeg fik idag at vide, at hvis han tog fat i dækkene og drejede dem fra side til side (mens den hang frit på lidt), så kunne han høre den sagde noget (slør?), dertil blev den inderste trækaksel også nævnt.
Hvis jeg kører og når den runger (det er mega træls at køre med) så kan jeg fjerne det ved at dreje let på rattet.

Der er lidt video her.. Kører jeg over brosten kommer den samme lyd, samme med humpler. Det er ret trælst at høre på, da det kommer hver gang jeg sætter igang eller kører på noget ujævnt, så det er hele tiden.
På videoen holder jeg stille og sætter langsomt igang. dvs kobling tager fat og der gives ikke gas. Det er den lyd der dukker op. Noget af samme lyd kommer også ved gearskift og når man bremser ned (når den nedgearer), samt ved ujævn vej. Det er ret tydeligt på videoen. Et par hørerbøffer her gør ihvertfald at jeg kan høre det.

http://s9.photobucket.com/user/MSGDille ... 6.mp4.html
Har flere videoer hvis det er.. Og kan også tage flere

Hvor holder I to til i landet? Kører gerne forbi med et par øl så en af jer kan tage en lytter og køretur! Jeg har bøvlet med det her siden sidste år, og det er kun blevet værre. Fik skiftet noget stabilisator noget og noget andet jeg ikke husker hvad er, men problemet er der stadig, så vil meget gerne have et par øjne mere på det inden den ryger i havnen eller bliver skiftet til anden bil!
Senest rettet af msg1979 tors 18. jul 2013 17:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af doktorfrank »

Hvis din vej skulle falde forbi Ringsted, giver jeg da gerne et skud på rumleriet (som efter min bedste overbevisning ikke har en hujende fis med en tandstang at gøre) - med eller uden øl. Bare giv et kald el. lign. i forvejen (40112442)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

Frank det gør jeg ikke foreløbig :( Men tak for buddet.. Om ikke andet må jeg kører over broen på en aftenbillet en dag

Hvad med dig Hamsjelv..Er du frisk på at lytte til den? Kan se du er fra Sydjylland...
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af sussi »

msg1979 skrev:Dytten var idag ved at andet vag værksted som jeg bruger.
Du må da være "bindegal" :lol: :lol: :lol: VAG værksteder er det ondeste af alle onder :mrgreen:
Og du har endda Steffen lige om hjørnet.
viewtopic.php?f=22&t=28
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja du må da også godt komme en tur forbi mig en tur, men så er der nok mange andre der er tættere på ;)
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af Vyffe »

sussi skrev:
msg1979 skrev:Dytten var idag ved at andet vag værksted som jeg bruger.
Du må da være "bindegal" :lol: :lol: :lol: VAG værksteder er det ondeste af alle onder :mrgreen:
Og du har endda Steffen lige om hjørnet.
viewtopic.php?f=22&t=28
M.v.h. Sussi
+1

Det er muligt at du før har brugt et andet VAG værksted, som du har været tilfreds med. Lupo 3L er dog en heeeeeelt anden bil og du gør klog i at tage vores råd seriøst.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

Jeg er skam helt seriøs og bruger kun Lupo værksteder (når jeg ikke selv skruer). Også derfor den røg på Lupo værksted idag (et af de anbefalede), da jeg ikke selv kunne finde fejlen. Jeg ville bare ikke skrive det, da jeg er bange for at nogen/værkstedet vil tro at jeg hænger nogen ud! Og det er absolut ikke meningen..Har fuld respekt for det jeg får lavet der.. Jeg er bare sådan indrettet at alt jeg ikke forstår søger jeg en forklaring på, netop fordi jeg sidder med en kvittering i hånden at det er skiftet for 3 år siden / 50k km siden og fordi der er to i tåden her der siger det måske ikke er den! Det er mange penge for mig hvis der skal ny tandstang + tilbehør på og det så viser sig det ikke er den

Her er lidt mere video af lyden
http://s9.photobucket.com/user/MSGDille ... 0.mp4.html


Det eneste jeg selv kunne finde af lyde under bilen var når jeg drejede rat fra side til side:
http://s9.photobucket.com/user/MSGDille ... 8.mp4.html


Og når vi gyngede med affjedringen:
http://s9.photobucket.com/user/MSGDille ... 7.mp4.html

Havde koben ind under stort set alt her til aften, men kunne ikke finde noget slør. Eneste vi studsede over er det kødben i midten (som også ses på de to sidste videoer), det kunne give sig en del op og ned, men virkede umiddelbart ikke skummelt.
http://s9.photobucket.com/user/MSGDille ... 1.mp4.html

Lagde vi hånden på kunne vi mærke klonklyden tydeligt i forbroen lige under tandstangen. Om det er de klonkelyde jeg fandt her til aften der giver lyden fra første videoklip ved jeg ikke, men lyden er ihvertfald træls og tydelig hver gang jeg kører. Kommer tydelig ved små ujævnheder på højre forhjul, når motor kobler til..

Jeg kan vel bare køre videre med det og så er det vel nemmere at være 100% sikker på hvor fejlen er jo mere det bliver slidt?

Hvad mener I?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af sussi »

Jeg tror ikke på at en tandstang bliver def. efter 50k. km. med mindre den er fejlmonteret.
Var for en del år siden til syn med en BX16 hvor Bilinspektøren (ja det var dengang) forlangte tandstangen udskiftet, den blev udskiftet og jeg kørte til nyt syn, bilen blev igen kasseret af den samme Bilinspektør som forlangte ny tandstang, nu blev jeg "tosset" og brokkede mig, hvorefter han tilkaldte en anden Bilinspektør, som var af samme mening, da jeg nægtede at give ham nøglerne og nægtede at flytte bilen kom en tredie "Bilinspektør" til, han konstaterede en anelse slør i en bærekugle, og at der intet var i vejen ned tandstangen, fik en betinget godkendelse.
Bare lige for at fortælle hvor svært det kan være at lokalisere en fejl i styretøjet :mrgreen:
M.v.h. Sussi
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er i hvert fald ikke overbevist om at det er tandstangen, jeg tror det er et eller andet med noget motorophæng/krængningsstabilisator/udstødning der ikke sidder som det skal eller i spænd ;)
Umiddelbart synes jeg det kødben der sidder i bunden, der hvor i vrikker med kobenet sidder meget langt nede, ligesom om at den er kravlet ned af gummiophænget, men det er svært at se på filmen :?
Prøv at vrikke lidt mere med det hele og se om der evt er noget der sidder tæt på hinanden, tjek om motorophæng sidder som de skal, evt prøv at løsne dem et ad gangen og vrikke lidt med motoren og se om det ændrer noget :)
Hvis du find ud af de er noget med noget ophæng har jeg alle tre til fornuftig pris ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af sussi »

Her forresten en til ;)
Har lige hentet min VW 1300 der var plaget af ratslør (Rulle snekke), der skulle 3 forsøg til, før den var kureret.
1. Ny styrekugle som ikke hjalp
2. Nyt kardanled på ratstammen, som heller ikke hjalp
3. Nyt styrehus, så virkede det hele perfekt.
Det var en kugle, i det leje der ligger i bunden af styrehuset, der var flækket.
M.v.h. Sussi
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

sussi skrev:Jeg tror ikke på at en tandstang bliver def. efter 50k. km. med mindre den er fejlmonteret.
Var for en del år siden til syn med en BX16 hvor Bilinspektøren (ja det var dengang) forlangte tandstangen udskiftet, den blev udskiftet og jeg kørte til nyt syn, bilen blev igen kasseret af den samme Bilinspektør som forlangte ny tandstang, nu blev jeg "tosset" og brokkede mig, hvorefter han tilkaldte en anden Bilinspektør, som var af samme mening, da jeg nægtede at give ham nøglerne og nægtede at flytte bilen kom en tredie "Bilinspektør" til, han konstaterede en anelse slør i en bærekugle, og at der intet var i vejen ned tandstangen, fik en betinget godkendelse.
Bare lige for at fortælle hvor svært det kan være at lokalisere en fejl i styretøjet :mrgreen:
M.v.h. Sussi

Nøj jeg havde været sur på den synsmand!!! det er jo penge ud af vinduet..

Jeg tvivler på den tandstang er fejlmonteret, da det er Jesper (JP Auto) der er regning fra. Bilen har kun været på Lupo værksteder på alle de regninger jeg har liggende...
Jeg fik højre styrestang skiftet sidste år på et ikke Lupo værksted. Og så har jeg selv skiftet begge stabilisator kugler (dem der sidder for enden af stabilisator stangen)

Spørgsmålet er bare hvordan jeg kommer videre og finder fejlen (om det så er tandstang eller ej)
Også derfor jeg fisker for at kigge forbi en herinde fra som kan give et par øjne mere på det.. Men der er langt til Ringsted og Fjerritslev desværre...
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

Kim B Olesen skrev:Jeg er i hvert fald ikke overbevist om at det er tandstangen, jeg tror det er et eller andet med noget motorophæng/krængningsstabilisator/udstødning der ikke sidder som det skal eller i spænd ;)
Umiddelbart synes jeg det kødben der sidder i bunden, der hvor i vrikker med kobenet sidder meget langt nede, ligesom om at den er kravlet ned af gummiophænget, men det er svært at se på filmen :?
Prøv at vrikke lidt mere med det hele og se om der evt er noget der sidder tæt på hinanden, tjek om motorophæng sidder som de skal, evt prøv at løsne dem et ad gangen og vrikke lidt med motoren og se om det ændrer noget :)
Hvis du find ud af de er noget med noget ophæng har jeg alle tre til fornuftig pris ;)
Hvorhenne sidder de motorophæng? Det tror jeg ikke vi har tjekket, da jeg ikke ved hvor de sidder og fik ikke med om de blev tjekket ved værkstedet. Er desværre lige kørt fra den grav min bror har adgang til... :(


Men det klonken der er på filmene.. Det giver ingen hints til problemet?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af sussi »

Ikke umiddelbart, det ville nok være en hjælp med et stetoskop, til lokalisering af kilden.
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=stetoskop
M.v.h. Sussi
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af Thore J »

Da I havde "et koben under det hele" have I da styretøj og ophæng aflastet? ... ellers kan man ikke regne med det.. bilen skal løftes op forbroen når man skal kontrollere for slør i ophæng og styreapparat..
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

sussi skrev:Ikke umiddelbart, det ville nok være en hjælp med et stetoskop, til lokalisering af kilden.
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=stetoskop
M.v.h. Sussi
Klonk lyden kan vi nok finde, men det lyd der er i videoklip et bliver svær at lokalisere, da den kun kommer når bilen er i bevægelse. Spørgsmålet er om det er samme lyd...

Damn den bil går mig på!
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af msg1979 »

Thore J skrev:Da I havde "et koben under det hele" have I da styretøj og ophæng aflastet? ... ellers kan man ikke regne med det.. bilen skal løftes op forbroen når man skal kontrollere for slør i ophæng og styreapparat..

Hej Thore :) (Sebastian her)

Der var belastning på bilen da vi tjekkede, da vi stod i en grav. Værkstedet havde den oppe uden belastning..
Har hørt flere sige at det er bedst at tjekke med belastning? måske man bør tjekke både med og uden

Er du frisk på at kigge på den? Er ved at blive skør af den lyd :( Gir en tur på 950´eren så :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandstang holdbarhed?

Indlæg af sussi »

Så start med at fjerne klonklyden, og tag den så derfra ;)
M.v.h. Sussi
Besvar