Kontrol af LMM?
Kontrol af LMM?
Hej
Jeg har søgt og søgt, men synes ikke umiddelbart jeg kan finde svar, hvis det er blevet besvaret undskylder jeg selvfølgelig for at have oprettet endnu en tråd
Jeg kunne godt tænke mig at kontrollere min LMM, men synes ikke at kunne finde et sted hvor det er beskrevet hvordan dette gøres.. Jeg er kommet frem til at det er noget med at smide den i trip tronic (3.gear) også fyrer den helt af, men skal der så ikke laves en udlæsning bagefter? Hvor gøres dette præcist og hvordan tolkes det data som kommer ud af udlæsningen?
Som i nok kan høre er det jo næsten en how-to guide jeg er på udkig efter
-
Renejos
Jeg har søgt og søgt, men synes ikke umiddelbart jeg kan finde svar, hvis det er blevet besvaret undskylder jeg selvfølgelig for at have oprettet endnu en tråd
Jeg kunne godt tænke mig at kontrollere min LMM, men synes ikke at kunne finde et sted hvor det er beskrevet hvordan dette gøres.. Jeg er kommet frem til at det er noget med at smide den i trip tronic (3.gear) også fyrer den helt af, men skal der så ikke laves en udlæsning bagefter? Hvor gøres dette præcist og hvordan tolkes det data som kommer ud af udlæsningen?
Som i nok kan høre er det jo næsten en how-to guide jeg er på udkig efter
-
Renejos
Re: Kontrol af LMM?
Du er inde på det rigtige.
Find måleblokken i vagcom. Husker ikke hvor den er, du kan sætte computeren til at lave en logfil, så du kan se den bagefter, eller tage en makker med i bilen, der holder øje.
Så køre du bilen op i fart 1. og 2. gear, over i triptronic og skifte til 3. så du giver gas fra bunden, når bilen er ved at være oppe i omdrejninger, holder du gearstangen i "-" så bilen bliver i 3. gear og speederen i bund, til du rammer maks. o/min. Det er 4500, så er det slut. Eller forenklet, det drejer sig om at få hele accelerationen, for fuld hammer, i 3. gear. Luftmængden er ikke liniær, og den flader ud når bilen ikke trækker, men i peak skal tallet være over 600 på skærmen på en standard Lupo. I org. software står det under blokken. På en pumpet er det lidt sværere men mængden bør stige tilsvarende tuningen, og ydelsen.
Find måleblokken i vagcom. Husker ikke hvor den er, du kan sætte computeren til at lave en logfil, så du kan se den bagefter, eller tage en makker med i bilen, der holder øje.
Så køre du bilen op i fart 1. og 2. gear, over i triptronic og skifte til 3. så du giver gas fra bunden, når bilen er ved at være oppe i omdrejninger, holder du gearstangen i "-" så bilen bliver i 3. gear og speederen i bund, til du rammer maks. o/min. Det er 4500, så er det slut. Eller forenklet, det drejer sig om at få hele accelerationen, for fuld hammer, i 3. gear. Luftmængden er ikke liniær, og den flader ud når bilen ikke trækker, men i peak skal tallet være over 600 på skærmen på en standard Lupo. I org. software står det under blokken. På en pumpet er det lidt sværere men mængden bør stige tilsvarende tuningen, og ydelsen.
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Re: Kontrol af LMM?
Super, så er der kun to ubesvaret spørgsmål tilbage:
1) Hvilken måleblok
2) Hvordan sætter jeg vag-com til at logge værdierne
1) Hvilken måleblok
2) Hvordan sætter jeg vag-com til at logge værdierne
Re: Kontrol af LMM?
Husker ikke den eksakte,men det er under motor, og den står yderst til venstre.
Præciserende, når du er nået op i 3. gear gælder det om at undgå bilen går i 2. igen når du lader den trække fra bunden. Om du skal holde den i 3. ved at presse gearstange i "+" først og "-" til sidst kunne være en mulighed, men ellers plejer det vist at være nok at vente den er lidt oppe i omdrejninger inden du trykker speederen i bund.
Log startes på "log" knappen, men du kan også vælge at kigge på måleblokken i "scope" funktionen, så kommer det op somkurver,men leg lidt med det. Det nemmeste er makker metoden.
Præciserende, når du er nået op i 3. gear gælder det om at undgå bilen går i 2. igen når du lader den trække fra bunden. Om du skal holde den i 3. ved at presse gearstange i "+" først og "-" til sidst kunne være en mulighed, men ellers plejer det vist at være nok at vente den er lidt oppe i omdrejninger inden du trykker speederen i bund.
Log startes på "log" knappen, men du kan også vælge at kigge på måleblokken i "scope" funktionen, så kommer det op somkurver,men leg lidt med det. Det nemmeste er makker metoden.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Kontrol af LMM?
Jeg syntes min er blevet tørstig på det seneste. Jeg har prøvet at måle, men ved ikke lige hvodan jeg skal forholde mig til resultatet.
Min måling af min LMM, det ser sådan her ud:
Blok 8
Rød = Omdrejninger
grøn = Indsprøjtnings mængde (skal)
gul = Indsprøjtnings begr. omdr. 34.2 35.2
grå = Indsprøjtnings mængde MAF 35 38
Blok 3
Grøn = Inds. luftmasse (Skal)
Gul = Inds. luftmasse (Er)
Min måling af min LMM, det ser sådan her ud:
Blok 8
Rød = Omdrejninger
grøn = Indsprøjtnings mængde (skal)
gul = Indsprøjtnings begr. omdr. 34.2 35.2
grå = Indsprøjtnings mængde MAF 35 38
Blok 3
Grøn = Inds. luftmasse (Skal)
Gul = Inds. luftmasse (Er)
- Vedhæftede filer
-
- B008 MAF MAX.PNG (77.07 KiB) Vist 11765 gange
-
- B003 MAF MAX.PNG (69.2 KiB) Vist 11765 gange
-
- B003 MAF idle.PNG (72.09 KiB) Vist 11765 gange
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Kontrol af LMM?
KMDTHY
Er du sikker på det er data fra LLM du har der? Det ligner indsprøjtning mængden, ikke luft mængden.
Luftmængden har normalt form lignende en parabel, den dog flader ud på højre ben, som trækket i bilen aftager, som bilen accelerer.
Jeg "plejer" at logge data fra omdrejninger, speederposition, og LLM, under test, men det er sgu så længe siden jeg ikke husker hvilke blokke det er.
Min er bestemt også mindre sparsomelig her i kulden, og på Conti TS800 vinterdæk, gået fra 26-27 km/l til 21-23 for nuværende. Men igen LMMèn kan tjekkes på makkermetoden, jeg har ikke en gang et kabel, så kan ikke få ild i vagcom og lede efter den eksakte blok.
Er du sikker på det er data fra LLM du har der? Det ligner indsprøjtning mængden, ikke luft mængden.
Luftmængden har normalt form lignende en parabel, den dog flader ud på højre ben, som trækket i bilen aftager, som bilen accelerer.
Jeg "plejer" at logge data fra omdrejninger, speederposition, og LLM, under test, men det er sgu så længe siden jeg ikke husker hvilke blokke det er.
Min er bestemt også mindre sparsomelig her i kulden, og på Conti TS800 vinterdæk, gået fra 26-27 km/l til 21-23 for nuværende. Men igen LMMèn kan tjekkes på makkermetoden, jeg har ikke en gang et kabel, så kan ikke få ild i vagcom og lede efter den eksakte blok.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Kontrol af LMM?
Hvis bilen har kørt 200000 eller mere med samme lmm er den højst sandsyndligt slidt, min havde kørt godt det - og det gav ca 2 km/l at skifte den om det så kan betale sig at skifte den endnu må i selv regne på så vidt jeg husker var der ca 6-800 kr at spare på årsbasis
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Kontrol af LMM?
Mener nu at det er blok 3.2 og 3.3 der udlæses LMM ?383CI skrev:KMDTHY
Er du sikker på det er data fra LLM du har der?
Min har kørt ca 260k nu, så det skal nok passe. En ny Bosch koster ca 500-600kr leveret fra DE. har lige bestilt en, så må vi se.Kim B Olesen skrev: så vidt jeg husker var der ca 6-800 kr at spare på årsbasis
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Kontrol af LMM?
Kan som nævnt ikke huske hvilken BLOK, i ENTAL det udlæser luftmængden, og også som nævnt er der ingen af kurverne der ligner noget fra LLMèn og som jeg husker det er udlæsningen også enhedsløs, altså ikke mg/slag eller andet. Indsprøjtningsmængden pr.KMDTHY skrev: Mener nu at det er blok 3.2 og 3.3 der udlæses LMM ?
cylinder er der netop 3 af, og den er i mg/slag, og den kan meget bedre passe med kurverne, så jeg er stadigt ikke sikker på det er den rigtige blok du har fat I. Jeg er derimod 99% sikker på den står som xx.1 og altså ikke xx.2 xx.3
Nu har du jo den rigtige vag-com, og tilmed i nyeste version,der står >600 fuld last under den rigtige blok.
På Lupo1 kunne jeg høre da jeg skiftede LMMèn bilen kom til at gå bedre omgående.
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Kontrol af LMM?
Hej
Håber at det er okay at jeg tager denne tråd op igen. Har været ved at forsøge at måle LMM på min lupo. Og måske kan nogen af jer som har rodet med det før sige mig om jeg er på rette vej til at opklare om min LMM er i orden.
Jeg har målt i 3. gear med klampen i bund fra 1000rpm til 4500rpm.
Den røde kurve skulle gerne være LMM'en og den hvide er gaspedalpositionen.
Ser det rigtigt ud?
Og i så fald er min LMM så i orden når den giver en maxværdi over 600?, eller er den defekt fordi maksværdien er langt over 600?
Håber at det er okay at jeg tager denne tråd op igen. Har været ved at forsøge at måle LMM på min lupo. Og måske kan nogen af jer som har rodet med det før sige mig om jeg er på rette vej til at opklare om min LMM er i orden.
Jeg har målt i 3. gear med klampen i bund fra 1000rpm til 4500rpm.
Den røde kurve skulle gerne være LMM'en og den hvide er gaspedalpositionen.
Ser det rigtigt ud?
Og i så fald er min LMM så i orden når den giver en maxværdi over 600?, eller er den defekt fordi maksværdien er langt over 600?
- Vedhæftede filer
-
- VCDS LMM.png (6.96 KiB) Vist 11497 gange
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
Re: Kontrol af LMM?
Selvfølgeligt helt ok, og det ser fint ud, ganske enkelt.Michael Munk skrev:Hej
Håber at det er okay at jeg tager denne tråd op igen. Har været ved at forsøge at måle LMM på min lupo. Og måske kan nogen af jer som har rodet med det før sige mig om jeg er på rette vej til at opklare om min LMM er i orden.
Ser det rigtigt ud?
Og i så fald er min LMM så i orden når den giver en maxværdi over 600?, eller er den defekt fordi maksværdien er langt over 600?
/383CI
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.
Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Sv: Kontrol af LMM?
Jeg vil da lige prøve og tjekke det samme på min a2 +400k.
Hvilke måle blokke er det du bruger?
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Hvilke måle blokke er det du bruger?
Sendt fra min LG-E610 med Tapatalk2
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Kontrol af LMM?
Hej
Jeg var det første felt i måleblok 007 eller 010 (tror det var 010, men kan lige checke når jeg kommer hjem). Men det er i hvertfald den blok hvor speederpositionen også indgår.
Det kunne være rigtig fint hvis du kunne prøve at måle det samme på din.
Jeg var det første felt i måleblok 007 eller 010 (tror det var 010, men kan lige checke når jeg kommer hjem). Men det er i hvertfald den blok hvor speederpositionen også indgår.
Det kunne være rigtig fint hvis du kunne prøve at måle det samme på din.
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Kontrol af LMM?
Så prøver jeg også lige. Har en sprit ny til at ligge. Vil prøve at se forskellen på den, og en der har kørt 270.000kmMichael Munk skrev:Hej
Jeg var det første felt i måleblok 007 eller 010 (tror det var 010, men kan lige checke når jeg kommer hjem). Men det er i hvertfald den blok hvor speederpositionen også indgår.
Det kunne være rigtig fint hvis du kunne prøve at måle det samme på din.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
-
- Indlæg: 344
- Tilmeldt: man 18. feb 2013 23:26
- Geografisk sted: Hjallerup - Nordjylland
Re: Kontrol af LMM?
Har lige taget et skærmdump. Jeg måler på 1 og 4 felt i blok 010.
Man skal lige ændre y akse indstillingen for akse 1 så den går op til 1000. (Den står til 100, men luftmængden ved tomgang er ca 200
Man skal lige ændre y akse indstillingen for akse 1 så den går op til 1000. (Den står til 100, men luftmængden ved tomgang er ca 200
Venlig hilsen
Michael Munk
Michael Munk
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Kontrol af LMM?
Super!
Det skal prøves - takker.
Det skal prøves - takker.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Kontrol af LMM?
Jeg tror ikke at mine målinger dur til ret meget, da min turbo hænger og bilen går i "Limp mode".
Til at starte med kunne jeg komme op på 700 kortvarig, næste gang max 600 over længere tid.
Til sidste max 400-500...
/Stig Allan
Til at starte med kunne jeg komme op på 700 kortvarig, næste gang max 600 over længere tid.
Til sidste max 400-500...
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Kontrol af LMM?
Kontrol af luftmassemåler -G70-
N.B. Drifttemperaturen skal være over 80°C /Stig Allan
N.B. Drifttemperaturen skal være over 80°C /Stig Allan
Senest rettet af batmann67 ons 24. jul 2013 08:30, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 3 times
Re: Kontrol af LMM?
Lækkert med noget klippe klistre fra ElsaWin, vidst godt du fik det installeret
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
- batmann67
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Nordjylland, Brovst
Re: Kontrol af LMM?
Jeps, tog mig endelig sammen og installerede ElsaWin igår.
Jeg valgt 3 sprog, det kan jeg så ikke anbefale for det tog 3 timer at installere!
Det kommer mange gode råd herinde, men ofte så kan folk ikke helt huske hvorledes det nu var.
Så er det rart med et "leksikon" hvor man kan finde svaret.
Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg kommer til at bruge ElsaWin rigtig meget i fremtiden .
/Stig Allan
Jeg valgt 3 sprog, det kan jeg så ikke anbefale for det tog 3 timer at installere!
Det kommer mange gode råd herinde, men ofte så kan folk ikke helt huske hvorledes det nu var.
Så er det rart med et "leksikon" hvor man kan finde svaret.
Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg kommer til at bruge ElsaWin rigtig meget i fremtiden .
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
VCDS 11.11.3 HEX+CAN