Er det tårnlejet?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Er det tårnlejet?

Indlæg af msg1979 »

Jeg oprettede en tråd da jeg havde en masse rungen i bilen ved nedgearing. Fandt ud af at der var slør i sporestanden og fik den skiftet. Den var færdig, ingen tvivl da den kom ud.
Det fjernede 70% af den rungende lyd. Men lyden er ikke helt væk endnu.
I forbindelse med sporestangsskift blev styretøjet er tjekket og bærearme, styrekugler, tandstang osv er i orden.


Når jeg kører over ujævnheder og når motor går ved lave rpm, giver det lidt klonk/rungelyde ude forfra i højre side. Lyden kommer uanset om der er tilkoblet eller ej. Jeg mistænker lidt det er affjedringen, da det typisk kommer ved ujævnheder i vejen.


Jeg prøvede at trykke lidt på forenden af bilen i højre side, sådan så den hopper op og ned. Det giver et lille klonk for hver gang den skifte retning, dvs for her gang den går fra op til ned og omvendt....

Er det så bare tårnlejet man skifter?
Senest rettet af msg1979 man 23. jul 2012 10:52, rettet i alt 1 gang.
arj9k
Indlæg: 313
Tilmeldt: fre 30. jul 2010 23:00
Geografisk sted: Slagelse

Re: Er det tårnlejet?

Indlæg af arj9k »

Det plejer at være en mere "løs" klonk-lyd, hvis tårnlejet er defekt. Har du tjekket om der er slør i bærearmsbøsninger eller kødben?
msg1979
Indlæg: 96
Tilmeldt: fre 27. apr 2012 07:45
Geografisk sted: Odense

Re: Er det tårnlejet?

Indlæg af msg1979 »

Jeg har ikke selv tjekket noget. Mekanikeren sagde at alt styretøj var ok (det er vel også kødben og bøsninger? eller?) ...Den blev 4 hjuls sporet også hvis det kan hjælpe?

Klonk lyden er "løs" når jeg kører over ujævnheder eller når bilen er ved at koble til. Når bilen holder stille og jeg trykker forenden ned giver den en "klonk/klik" lyd der er lidt mere stram i det end når jeg kører over ujævnheder
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Er det tårnlejet?

Indlæg af sussi »

Virker støddæmperen som den skal?
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Besvar