Triller ved start op ad bakke

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
fotolupo
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 26. apr 2012 11:42
Geografisk sted: Hobro

Triller ved start op ad bakke

Indlæg af fotolupo »

Hej

Jeg syndes vores nye/brugte Lupo triller ,når vi skal starte,efter at have holdt stille ved feks.et lyskryds op ad bakke,er dette normalt?
Den ene gang syntes den trillede lidt for langt for den fik ved og kørte.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af ph. »

fotolupo skrev:Hej

Jeg syndes vores nye/brugte Lupo triller ,når vi skal starte,efter at have holdt stille ved feks.et lyskryds op ad bakke,er dette normalt?
Den ene gang syntes den trillede lidt for langt for den fik ved og kørte.
ved ikke om det er "Normalt"
eller om det er et generelt problem, grundet manglende service (grundjust. eller just krybepunkt)
men min gjorde det også dengang jeg havde den... plejede at holde den på håndbremsen eller hvis mindre stejl vej, så blot at holde svagt tryk på bremsen (ikke at slippe bremsen helt før koblingen tog fat)
Hvis man i panik giver for meget gas så slipper den typisk kobling i et ryk og går i stå :oops:
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af Kim B Olesen »

Det skal den da gøre, i hvert fald af lige vej, jeg har ikke lige tænkt ved om min ligefrem kører hvis det er op ad bakke ;) Når du slipper bremsen lidt så den mister bremsetryk, kobler den til krybepunkt (går ud fra det hedder sådan fordi den begynder at krybe af sted ;)) Sådan har min i hvert fald altid gjort uanset om den lige er blevet grundjusteret eller det er længe siden :D
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af ph. »

Kim B Olesen skrev:Det skal den da gøre, i hvert fald af lige vej, jeg har ikke lige tænkt ved om min ligefrem kører hvis det er op ad bakke ;) Når du slipper bremsen lidt så den mister bremsetryk, kobler den til krybepunkt (går ud fra det hedder sådan fordi den begynder at krybe af sted ;)) Sådan har min i hvert fald altid gjort uanset om den lige er blevet grundjusteret eller det er længe siden :D
;) Går ud fra at han mener at den triller Baglæns ...Ned af bakken når han skal sætte igang OP af bakken ;) Og at den gør det når han slipper bremsen HELT inden at den når at koble til så den kryber fremad
tannis
Indlæg: 120
Tilmeldt: man 23. apr 2012 18:18
Geografisk sted: sjælland

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af tannis »

Hopper lige med ,j eg har også lige fået en 3l så jeg ved ikke hvad der er nomalt , men min triller også frem hvis man ikke holder bremsen.
Er det ok eller skal creep point justeres ?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af Kim B Olesen »

tannis skrev:Hopper lige med ,j eg har også lige fået en 3l så jeg ved ikke hvad der er nomalt , men min triller også frem hvis man ikke holder bremsen.
Er det ok eller skal creep point justeres ?
Det skal den gøre - så tag du det bare helt roligt ;) Tillykke med vognen :D
ph. skrev: ;) Går ud fra at han mener at den triller Baglæns ...Ned af bakken når han skal sætte igang OP af bakken ;) Og at den gør det når han slipper bremsen HELT inden at den når at koble til så den kryber fremad
Så skal vi vist lige have trådstarter til at hjælpe her - nu har jeg læst det et par gange mere, og jeg læser det stadig som om den begynder at køre opad :lol:
fotolupo
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors 26. apr 2012 11:42
Geografisk sted: Hobro

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af fotolupo »

Kim B Olesen skrev:
tannis skrev:Hopper lige med ,j eg har også lige fået en 3l så jeg ved ikke hvad der er nomalt , men min triller også frem hvis man ikke holder bremsen.
Er det ok eller skal creep point justeres ?
Det skal den gøre - så tag du det bare helt roligt ;) Tillykke med vognen :D
ph. skrev: ;) Går ud fra at han mener at den triller Baglæns ...Ned af bakken når han skal sætte igang OP af bakken ;) Og at den gør det når han slipper bremsen HELT inden at den når at koble til så den kryber fremad
Så skal vi vist lige have trådstarter til at hjælpe her - nu har jeg læst det et par gange mere, og jeg læser det stadig som om den begynder at køre opad :lol:
Jeg køre opad,men triller baglæns når jeg starter op ad en stejl bakke.
Det er mere tiden det tager fra at den skal starte motoren og den derefter skal sætte igang at den triller,men ved at gå ud af ECO mode går det.
Men skal det være sådan, eller er det min bil der bare er lidt sløv i det?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af Kim B Olesen »

Så misforstod jeg nok lidt ;) men det lyder meget normalt, når jeg befinder mig i en situation hvor dette kan blive et problem, plejer jeg at løfte foden lige hurtigt fra bremsen og træde ned igen, uden bilen triller - så starter motoren, og den reagerer noget hurtigere ;) Ellers gør som PH skriver - hold den på håndbremsen indtil den får fat - men sørg for kun at holde den på håndbremsen i kort tid mens den er koblet til, det slider nok noget på kobling ;)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af ph. »

tannis skrev:Hopper lige med ,j eg har også lige fået en 3l så jeg ved ikke hvad der er nomalt , men min triller også frem hvis man ikke holder bremsen.
Er det ok eller skal creep point justeres ?
når du slipper bremsen HELT så skal den begynde at køre/trille

...MEN Holder du på en bakke med fronten opad og slipper bremsen HELT så når den ikke at slippe koblingen hurtigt nok til at bilen ikke triller baglæns
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af sussi »

fotolupo skrev:Jeg triller baglæns når jeg starter op ad en stejl bakke.
Det er mere tiden det tager fra at den skal starte motoren og den derefter skal sætte i gang at den triller, men ved at gå ud af ECO mode går det. Men skal det være sådan, eller er det min bil der bare er lidt sløv i det?
Den virker præcis som den skal.
Hvor har du lært at køre bil :?: ;) da jeg for mange år siden lærte det, var en af de vigtigste ting, at bruge håndbremsen når man holdt på en bakke/stigning, dette er særligt vigtigt i en 3L da den lige skal have tid til at starte motoren, især hvis ham idioten bagved, holder helt oppe i rø... på en. :P :P
Brugeravatar
yaknudsen
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:40
Geografisk sted: Køge

Re: Triller ved start op ad bakke

Indlæg af yaknudsen »

Mange moderne biler er udstyret med en 'igangsætnings assistent' (på engelse 'Hill Hold').

Det fungerer på den måde at der er en forsinkelse på op mod flere sekunder før bremserne slipper helt når sensorer har detekteret selv en ganske beskeden hældning på bilen medens den står stille. Systemet findes feks. i min VW Polo fra 2010.

3L'en er ikke udstyret med dette system. Jeg brugte i min 3L tid selv fidusen med at slippe bremsepedalen kortvarigt og vente på at motoren var startet før jeg fortsatte min igangsætning og erindrer kun at have haft brug for håndbremsetricket ved igangsætning op ad ret skrappe stigninger.

Så jeg vil mene at den beskrevne opførsel er normal. Opførslen kan dog sagtens tænkes at blive forværret hvis justeringen af koblingspunktet (som indgår i gearmekanismens grundjustering) ikke er helt perfekt. Hvis den beskrevne opførsel er helt ekstrem (hvilket man ikke umiddelbart kan afgøre ud fra trådstarters beskrivelse) kunne det sagtens tænkes at bilen trænger til en grundjustering.
Før: VW Lupo 3L 1.2 TDI 2001. Nu: VW Polo 1.2 TDI-CR 6R1-27N BM 2010. Til sjov: Honda NC750XAD 2015.
Besvar