Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere problemer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
fuzz

Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere problemer

Indlæg af fuzz »

Jeg har lilge haft VCDS på sån et uhyre.
Og den melder ingen fejl, dyser ser nogenlunde fornuftige ud i værdier.
Dog ligger nr. 3 på ca. 1 hvor de to andre ligger og svinger på ca. -0,50 og 0.50
Men er ledningsnettet til dyserne også et problem på disse motorer, som på andre Vw pd motorer?

Hvis beholder til gearolie bliver overftyldt, smider den det så ud af beholder el. hvad sker der?

LMM skal eft. VCDS ligger over 600 ved fuld belastning.
Den kan lige klemmes over 550, så er den defekt?
Uden ECO ligger forbrug på ca. 25km/L

Og så er der lige den der ECO knap.
Når den bliver aktiveret skal knappen så lyse gult el. viser den noget i instrumentet, og hvis gearvælger bliver forsøgt sat over i stop går bilen i stå med det samme, er det normalt?
Lige nu har vi taget ECO knappen helt af, og den melder stadig ikke fejl på noget.
Burde man ikke kunne aflæse i VCDS om den er aktiveret el. ej?
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af Kim B Olesen »

fuzz skrev:Jeg har lilge haft VCDS på sån et uhyre.
Og den melder ingen fejl, dyser ser nogenlunde fornuftige ud i værdier.
Dog ligger nr. 3 på ca. 1 hvor de to andre ligger og svinger på ca. -0,50 og 0.50
Men er ledningsnettet til dyserne også et problem på disse motorer, som på andre Vw pd motorer?

Hvis beholder til gearolie bliver overftyldt, smider den det så ud af beholder el. hvad sker der?

LMM skal eft. VCDS ligger over 600 ved fuld belastning.
Den kan lige klemmes over 550, så er den defekt?
Uden ECO ligger forbrug på ca. 25km/L

Og så er der lige den der ECO knap.
Når den bliver aktiveret skal knappen så lyse gult el. viser den noget i instrumentet, og hvis gearvælger bliver forsøgt sat over i stop går bilen i stå med det samme, er det normalt?
Lige nu har vi taget ECO knappen helt af, og den melder stadig ikke fejl på noget.
Burde man ikke kunne aflæse i VCDS om den er aktiveret el. ej?
Er du sikker på den ikke bare går ujævnt fordi det er en 3 cylindret - de går ikke som 4 cylindrede motorer ;)
Du kan ikke regne de værdier på dyserne - dem jeg har kigget på ligger meget længere fra hinanden, hvor de går fint !
Ja - ledningsnettet/stik på ledningsnettet er også et problem på L3L
Det er ikke gearolie der er deri - det er noget specielt VW hydraulik/servo olie - og den må helst ikke være overfyldt, beholderen KAN revne Tjek olien jævnfør denne guide viewtopic.php?f=22&t=2085
LMM Er nok ved at være slidt men kan vel ikke betegnes som defekt -At skifte LMM kan sikkert godt give bedre økonomi i dette tilfælde ! 25 km/l er ikke helt dårligt uden Eco - afhængig af kørestil selvfølgelig ;)
Når Eco er aktiveret skal der stå ECO i speedometeret lige over midten med grøn skrift og ja den skal gå i stå når du sætter den i stop ;)
Håber det var det du manglede - ellers spørger du bare videre ;)
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Med ujævn mener jeg små udsættere. Derfor har jeg lidt en mistanke til det ledningsnet.
Min fejl med dårlig formulering.
Kan selve hydraulik beholder købes løs el. er det hele enhed. For olien render ned af siden på den, og jeg kan ikke lige se hvor det olie ellers skulle komme fra.
Den kan sagtens køre, selvom der mangler omkring 4-5 cm olie i beholder. Men når man løsner den sorte kugle bliver den helt flydt op, så det er lidt svært at vide hvor langt ned niveauet må komme ned, så der er jo bare blevet efterfyldt.

Skal den også stoppe ved at sætte gearvælger i stop, hvad enten ECO er trykket ind el. ej?

Når man så trykker på den knap kommer der intet icon, så skal man så konkludere at knappen er defekt?

I følge det link skal olie hedde G004000M2 men hvad pokker er G060726A2 så til?
Der står nemlig også hydraulik olie på den dunk?
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af B.B. »

Brug lidt tid på at søge her i forumet, så finder du svar på dine spørgsmål.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af sussi »

Den kan sagtens køre, selvom der mangler omkring 4-5 cm olie i beholder. Men når man løsner den sorte kugle bliver den helt flydt op, så det er lidt svært at vide hvor langt ned niveauet må komme ned, så der er jo bare blevet efterfyldt.
Der mangler aldeles ikke noget
viewtopic.php?f=22&t=2085
Skal den også stoppe ved at sætte gearvælger i stop, hvad enten ECO er trykket ind el. ej?
JA
Når man så trykker på den knap kommer der intet icon, så skal man så konkludere at knappen er defekt?
Det er ret simpelt at reparere knappen
viewtopic.php?f=22&t=1462
I følge det link skal olie hedde G004000M2 men hvad pokker er G060726A2 så til?
Der står nemlig også hydraulik olie på den dunk?

Hvis du har hældt det på hydraulikken, så se at få det af igen i en HELVEDES FART, og skyl systemet grundigt igennem flere gange, og hæld det rigtige på, så kan du måske redde din bil.
Part Number: G060726A2
Full Description: For those that want OEM gear oil here it is--some of the best gear oil money can buy, and the only official gear oil recommended by VW. Made in Germany, API rating of GL-4 (MIL-2105). Latest spec for all manual VW transmissions from 1981-2009.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Takker for svar.
Bilen er faktisk brækket ned i dag, så der skal nok lige kigges på noget brændstoftilførsel, el. mangel på samme.
Og en starter.
Skod.
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Nu er der skiftet ledningsnet til dyserne og olie i hydraulik.
Bilen har stadig små udsættere i tomgang.
Og så skal gearkassen vidst lige grundjusters.
For den hakker den bare i bakgear, med et ordentlig ryk og går ud når den bliver sat i D
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af Kim B Olesen »

ang. udsættere - har i skiftet brændstoffilter evt den returventil der sidder oven i brændstoffiltret ?
ang. det med den hakker er det ikke sikkert det kun er en grundjustering ;) men det er da en start, så er det da prøvet i hvert fald ;)
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Filter er skiftet ja. Returventil nej.
Gearkasse fejlen er kommet lige eft. olien til hydraulik er skiftet, ingen problemer inden.
Så vi krydser fingre for at hydraulikken ikke har taget skade af det forkerte olie.
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du udluftet koblingsaktuatoren efter udskiftning af olie ? Vi håber på der ikke er sket noget pga olien ;) Der er også et alternativ til den ventil oven i filtret - jeg har bare sat et stykke rør imellem i stedet for ventilen og så et golf II brændstoffilter på - uden hul til returventil - fordi jeg døjede noget med min - det kunne i da prøve hvis det er et problem - det har i hvert fald fjernet mine udsættere ;)
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Det er jeg så i tvivl om, da det ikke er mig der har rodet med det.
Men kan du nemt forklare hvordan man udlufter, da vi kører ned og prøver at grundindstille senere i dag.
koblings cylinder skal i hvert fald justeres, da den stod helt oppe på 3,7-3,8V
Kim B Olesen
Indlæg: 4803
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af Kim B Olesen »

Det med at udlufte står i denne guide http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=30 - det er nemt nok at gøre men det sviner lidt og det kan godt være lidt svært at finde skruen ;) Det er en 4 mm unbraconøgle du skal bruge og det er en pinolskrue der sidder oven på den cylinderting i enden af koblingskablet, den sidder oven på og lige under noget kabel/slange ;)
De 3,7/3,8 kunne jo være fordi den er koblet ud når du aflæser - der skal den ligge på 3,6 ;)
Sørg lige for at tjekke den kuglehovedarm der sidder mellem gangsteller og gearskift på kassen - der må OVERHOVEDET IKKE være slør i - ellers kan du ikke fuldføre grundjusteringen ;)
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Ja der var ikke tryk på koblingen.
Men så står den måske rigtig nok.
Men hvordan pokker for vi den så til at koble til, for jeg mener vi havde sat den over i manuel skift.
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Nu er den i hvert fald luftet ud.
Men der er generalt ged i den nu. Bilen står i gear og blinker ligegyldigt hvilken position man sætter gearvælger i.
Der er ingen fejlkoder.
Men vi kan ikke justere G162 ned på de knap 2V
Når man prøver begynder koblingscylinder at flytte på sig hele tiden.
Billedet er kun med tænding på.
Vedhæftede filer
ScreenHunter_02 May. 13 16.37.jpg
ScreenHunter_02 May. 13 16.37.jpg (63.69 KiB) Vist 7800 gange
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Din batterispænding er 'faretruende' lav. Jeg vil foreslå at tilslutte en strømbegrænset batterilader mens du udfører grundindstillingen. Hertil, hvis du har kørelys på bilen: Sæt lyskontakten til parkeringslys.

De to procentværdier 'er' og 'skal' burde antage samme værdier. Det er sjældent at se G162-spændingen over 3,8V ved fuld åben kobling.

Jeg vil foreslå at prøve at justere koblingskablet til G162-spænding på ~3,8V, tage tændingen fra indtil koblingen er lukket (hydraulisk trykløs). Herefter igen prøve at justere til 1,85V.


/Claus
Senest rettet af HamSjelv man 14. maj 2012 19:12, rettet i alt 1 gang.
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Jeg gad ikke at sætte lader el. ekstra batteri til før jeg havde styr på G162
Men hvor er det du vil tage spændingen fra henne?
Ved hydraulik pumpen el. ?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
fuzz skrev:Jeg gad ikke at sætte lader el. ekstra batteri til før jeg havde styr på G162
Men hvor er det du vil tage spændingen fra henne?
Ved hydraulik pumpen el. ?
'Gad ikke....', WTF? ;)
Du skal som minimum have en batterispænding på 11,8V gennem _hele_ grundindstillingen.

Der har indsneget sig en tyrk-fejl; Der skulle have stået 'tænding' i stedet for 'spænding'. Det er rettet. Håber det giver lidt mere mening


/Claus
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Ja det med spænding er jeg skam godt klar over, men så længe G162 er så høj skulle det klares først. ;)
Ved tænding fra og til går den tilbage til de omkring 4V
Og armen kobles fra igen.
Jeg kunne justere den ned på max 2,8V
Så var der ikke mere gevind at tage af.
Men Den fjeder der holder koblingarmen stram mangler. Så om det kan være noget af problemet er jeg ikke helt klar over.
Når jeg justere den ned i Volt så begynder koblingscylinder at flytte på sig, skal den gøre det?
El. er det fordi Volt skal justeres ned med tænding fra?

Men den kommer på lift onsdag, for vi skal allivel have den i frigear og ha gangsteller til at finde N igen.
Det er vel også derfor den hverken kan starte el noget, og blinker i alle gear.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


* Manglende returfjeder er ikke årsag til grundindstillingen ikke kan gennemføres
* Manglende justering af hvilepunktet (det du vil lave på liften) er ikke årsag til at grundindstillingen ikke kan gennemføres.

* Hvad er det der får koblingsaktuatoren til at flytte sig? Er den ikke spændt fast?

* Når du justere på 'volten' (spændingen) skal du stoppe ved ca. 3,8V og fjerne tændingen 15 mere end sekunder. Herefter tror jeg du kan komme videre i grundindstillingen.

* I det område du beskriver som 'aktuatoren bevæger sig', skal du justere ind til og fjerne tændingen i mindst 15 sekunder. Herefter kan du muligvis fortsætte grundindstillingen.

Gearkasse/gansteller kan med lethed rykkes i frigear oppefra/når Lupoen holder på jorden. Start grovindstillingen af koblingsaktuatoren i denne position.


- Lad os høre....


/Claus
fuzz

Re: Motor går ujævn i tomgang, ingen fejlkoder + flere probl

Indlæg af fuzz »

Vi har snart prøvet alt. Lige meget hvad kan vi ikke få de volt ned.
Jeg snakkede med en af dem fra Classic Rebuild.
Og han prøvede at guide mig mht. koblings cylinder.
Af med stikket løsne kuglen til olien er helt oppe. Stik på igen. Og så skal den gå ned under de 2v hvis den står i tiptronic.
Men stadig intet held.
Den gik ned på 3,2V og lige så stille op på 3,5V igen.
Så nu kaster vi håndklædet i ringen og opgiver.
Det er selve wiren i cylinder der flytter sig. Ikke hele cylinder.
Besvar