Gearproblemer

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Cobra
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 2. dec 2011 12:44
Geografisk sted: Jylland

Gearproblemer

Indlæg af Cobra »

Hejsa. Jeg er ny herinde og håber der er nogle med teknisk forstand som kan hjælpe mig med mit problem.

Jeg har en Lupo3L årgang 2003, har kørt 108000 uden problemer, men nu er den begyndt at låse i gearene :( d.v.s. den vil ikke skifte hverken op eller ned, og jeg har oplevet at den gik i stå hvor det så varede lidt før jeg kunne få den igang igen. Det er ca. et år siden den sidst blev justeret, og jeg har også for et års tid siden fået skiftet gearolie fordi den pludselig kunne gå i stå i forbindelse med at jeg skulle dreje. Jeg håber selvfølgelig at en justering kan løse problemet, men jeg alligevel gerne høre om der er nogen herinde som kan have andre bud på hvad der kan være galt :)
magnussen
Indlæg: 237
Tilmeldt: ons 7. jul 2010 09:55
Geografisk sted: nordsjælland

Re: Gearproblemer

Indlæg af magnussen »

Fejludlæsning og så grundjustering grundjustering grundjustering..........og grun........ 8-) god weekend.....
Søren Pedersen ...............vdcs 10.6 ejer....
3390 Hundested
Vw lupo 3l Tdi , 2002, Import, Servo, OEM Fartpilot, ESB, Clås, Elruder, kopholder, Hattehylde, Mørk kabine
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearproblemer

Indlæg af sussi »

Sangen :-) fra 383CI
Et godt sted at begynde på problemer af en hver art med bilens kobling og gear.
Den sædvanlige "sang" om problemer med gearkasse,
Tjek eller skift gearolier, hydraulik olie, fejludlæsning og grundjustering.
Dette løser mindst 8 af 10 problemer at det er i orden, så lad os tage den derfra!

Start med at kontrollere hydraulikolie.
viewtopic.php?f=22&t=2085
Det ville nok også være en god ide at læse:
viewtopic.php?f=22&t=14
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Gearproblemer

Indlæg af VAGtech.dk »

Og når du er færdig med alt det andet så skift trykkuglen ;)
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: Gearproblemer

Indlæg af MichaelSmed »

Jeg havde præcis samme problem som dig.
Den låste, gik i stå, etc etc. Lidt kontakt med folk herinde og Steffen fra Vagtech, og jeg kom ind en eftermiddag efter arbejde, fik mig en lille lur i bilen, da jeg fik ham hevet hjem fra Fredericia, og så endte han desværre i en god omgang trafik, vi fik skiftet trykkuglen og hydraulikolien, på trods af at bilen var så sænket så meget, hans arbejdsstilling ikke var optimal (undskyld :mrgreen: ) og mine slanger var irret fast, og siden de hydraulikolie og trykkugle er skiftet, har den ikke brokket sig en eneste gang.
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Gearproblemer

Indlæg af 2a2 »

de symptomer du beskriver tyder meget på manglende hydralikolie - hav altid en lille dunk med og prøv bare at give den en slat hvis den ter sig således - du ved - i den lille mærkelige firkantede tank der sidder øverst i venstre side i motor-rummet med den der mærkelige grønne prop som man ikke må skrue af - men det gør man bare - en slat i og så lidt tålmodighed og prøv bare at komme videre.
Det kan selvfølgelig også være alt muligt andet men altså - nu har jeg kørt omkring ½ million km i 3 af de her 3L'er og hver gang jeg har haft de symptomer har det bare været lidt manglende hydralik-olie.
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearproblemer

Indlæg af sussi »

2a2 skrev:de symptomer du beskriver tyder meget på manglende hydralikolie - hav altid en lille dunk med og prøv bare at give den en slat hvis den ter sig således - du ved - i den lille mærkelige firkantede tank der sidder øverst i venstre side i motor-rummet med den der mærkelige grønne prop som man ikke må skrue af - men det gør man bare - en slat i og så lidt tålmodighed og prøv bare at komme videre.
PAS PÅ, DETTE KAN VÆRE ET MEGET FARLIGT RÅD, så lad være med at gøre det.
En anelse for meget, så enten sprøjter det ud over hele motorrummmet, og hvis hullet i den grønne prop er stoppet, så kan du risikere at hele skidtet eksploderer
(der bliver lukket et tryk ud på over 50 bar).
Ha hellere en mellemstor svensknøgle, en STOR skruetrækker og en dunk olie med.
Hydraulikolie på gangsteller VW G002000 eller VW G004000M2 KUN DENNE OLIE og ikke noget andet, for så kan det blive meget dyrt.
Skru låget af, pil stikket af, løsn kuglen ca. 3½ omgang, fyld beholderen helt op, sær låget på, stram kuglen og sæt stikket på igen.
Kan du ikke få stikket af, så tag den ene batteripol af.

Det kan da godt være at ti kan dosere korrekt, men det kan nok kun de færreste andre almindelige 3L kørere.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Gearproblemer

Indlæg af 2a2 »

fint nok - men når du står ude i en rundkørsel med en 3l som har de nævnte symptomer så prøv bare at hælde en slat på den - ikke fylde den op men bare en slat - så kan du gøre alt det andet når du kommer hjem - og med lidt held med egen kraft

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Gearproblemer

Indlæg af Thore J »

Aaahhhh... der er vel ikke 50 bar i ekspansionsbeholderen?? For så var det lille plastiklåg da forlængst væk på samtlige 3L'ere...
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearproblemer

Indlæg af sussi »

Thore J skrev:Aaahhhh... der er vel ikke 50 bar i ekspansionsbeholderen?? For så var det lille plastiklåg da forlængst væk på samtlige 3L'ere...
Det ville der næsten blive hvis der ikke var udluftningshul i låget ;) ;)
Med en meget defekt trykkugle, der hurtigt lukker trykket ud, kan risikoen opstå, læs lige hvad jeg skriver.
Hvis hullet i den grønne prop er stoppet, så kan du risikere.
Grunden til min reaktion, er at folk som flest, måske tror at det er det samme som en sprinklerbeholder ;)
der mangler væske, så er det bare med at fylde på, men de tænker ikke på at 70-80% af den væske der normalt skulle være i beholderen er akkumuleret i trykkuglen.
De fleste af os "gamle" 3L ejere burde vide det, men der kommer hele tiden nye til.
Og hvis man får sin bil serviceret hos en tilfældig klamphugger, skal man nok regne med at hydraulikoliestanden aldrig bliver kontrolleret :lol: :lol:
HamSjelv
Indlæg: 1847
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Gearproblemer

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
sussi skrev:PAS PÅ, DETTE KAN VÆRE ET MEGET FARLIGT RÅD, så lad være med at gøre det.
En anelse for meget, så enten sprøjter det ud over hele motorrummmet, og hvis hullet i den grønne prop er stoppet, så kan du risikere at hele skidtet eksploderer (der bliver lukket et tryk ud på over 50 bar).
Hvis det scenarie du råber op om her skal kunne forekomme, skal returventilen i hydraulikstationen være _meget_ defekt (læs bare: helt fjernet). Hvis dette tænkes at ske, vil Lupoen ikke kunne køre (i ret lang tid).
sussi skrev:Det ville der næsten blive hvis der ikke var udluftningshul i låget ;) ;)
Med en meget defekt trykkugle, der hurtigt lukker trykket ud, kan risikoen opstå, læs lige hvad jeg skriver. :lol: :lol:
Øhh, nej. Antaget hele hydrauliksystemet (inklusive den tilstoppede grønne prop) er skruet sammen ved atmosfærisk tryk, vil der under tryksætningen af klokken opstå et voldsomt undertryk i ekspansionsbeholderen. Dette udlignes når olien løber tilbage til ekspansionsbeholderen fra trykklokken.

Det er ikke trykkuglen der lukker 'tryk ud'. Trykkuglen er energilageret. Returventilen, der er den styrende komponent for oliens tilbageløb til ekspansionsbeholderen, er en integreret del af hydraulikstationen, og ikke selve trykkuglen.


- Men vi er enige om svineriet og dårligt håndværk ved det der tilfældige 'sjatpåfyldning'.



/Claus
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearproblemer

Indlæg af sussi »

OK Claus
Men tænk dig en hypotetisk situation, hvor væsken i beholderen trækkes ind i trykkugle og hullet i proppen ikke er stoppet, når væsken så begynder at løbe tilbage, stoppes hullet af en urenhed, her må da give mig ret i, at i denne situation, kan mit "skræksenarie" forekomme. Jeg ved godt at muligheden er meget lille, men jeg vil mene, at den er tilstede. ;) ;)
Cobra
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 2. dec 2011 12:44
Geografisk sted: Jylland

Re: Gearproblemer

Indlæg af Cobra »

Tak for alle de gode svar, jeg vil i første omgang få lavet en grundjustering og så få tjekket hydraulikolie og trykkugle. Gearolien blev skiftet for et år siden, så jeg håber ikke det er nødvendig igen :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearproblemer

Indlæg af sussi »

Cobra skrev:Gearolien blev skiftet for et år siden, så jeg håber ikke det er nødvendig igen :)
Absolut ikke nødvendigt, bare der er kommet 3,1 liter på.
Den 3L jeg købte i Ålborg for ca. 3 mdr. siden, (som havde samme problemer som din) fik en ny trykkugle og hydraulikolien blev efterfyldt, den har kørt siden, den skal dog grundjusteres ved lejlighed. ;)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Gearproblemer

Indlæg af sussi »

HamSjelv skrev:Hejsa,
sussi skrev:PAS PÅ, DETTE KAN VÆRE ET MEGET FARLIGT RÅD, så lad være med at gøre det.
En anelse for meget, så enten sprøjter det ud over hele motorrummmet, og hvis hullet i den grønne prop er stoppet, så kan du risikere at hele skidtet eksploderer (der bliver lukket et tryk ud på over 50 bar).
Hvis det scenarie du råber op om her skal kunne forekomme, skal returventilen i hydraulikstationen være _meget_ defekt (læs bare: helt fjernet). Hvis dette tænkes at ske, vil Lupoen ikke kunne køre (i ret lang tid).
sussi skrev:Det ville der næsten blive hvis der ikke var udluftningshul i låget ;) ;)
Med en meget defekt trykkugle, der hurtigt lukker trykket ud, kan risikoen opstå, læs lige hvad jeg skriver. :lol: :lol:
Øhh, nej. Antaget hele hydrauliksystemet (inklusive den tilstoppede grønne prop) er skruet sammen ved atmosfærisk tryk, vil der under tryksætningen af klokken opstå et voldsomt undertryk i ekspansionsbeholderen. Dette udlignes når olien løber tilbage til ekspansionsbeholderen fra trykklokken.
Det er ikke trykkuglen der lukker 'tryk ud'. Trykkuglen er energilageret. Returventilen, der er den styrende komponent for oliens tilbageløb til ekspansionsbeholderen, er en integreret del af hydraulikstationen, og ikke selve trykkuglen.
- Men vi er enige om svineriet og dårligt håndværk ved det der tilfældige 'sjatpåfyldning'.
/Claus
Lige en lille opsummering af denne tråd :P
Nu er eksplodere måske et "kraftigt" udtryk, men ikke desto mindre har jeg fra JP Auto erfaret, at der adskillige gange er kommet biler ind med en sprunget/flækket hydraulikbeholder, så lidt må der være om snakken.
Så hold jer langt væk fra 'sjatpåfyldning', gør det på den rigtige måde.
viewtopic.php?f=22&t=2085
m.v.h. Sussi
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Gearproblemer

Indlæg af Vyffe »

Det gir' vel sig selv, at hvis trykket der dannes i beholderen, stiger hurtigere end det lille "overtrykshul" kan kapere, så vil der, sandsynligvis, ske en plastisk deformation på et tidspunkt:)

But well said!
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar